HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför har inte Sony kablar på sitt sortiment?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2006/04/17 :  08:41:44  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Jag fattar inte heller Pac's inlägg.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/04/17 :  09:32:27  Show Profile Send Larsho a Private Message
Förstår inte heller Pac:s inlägg, tycker det är en intressant debatt och ingen smutskastning alls faktiskt (för en gångs skull), sedan kan inte jag heller se ngn skillnad mellan debatt och diskussion, båda ingredienser måste ju finnas annars blir det ju en monolog

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/04/17 :  09:53:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Sorry. Oki, då får jag förklara.

Debatt handlar om argument och motargument och går ut på att två parter försöker övertyga en lyssnarskara om att just de har "rätt"
Eller som det så tydligt uttryktes för något år sedan "ett par illustra individer som slår varandra i huvudet med fyndiga formuleringar". Roligt om man söker en dokusåpa men inte alls roligt om man söker information och kunskap.

Diskussionen är inget som är ämnat för en lyssnarskara utan den deltar man själv i för att lära sig och lära ut. Den präglas av avsevärt mycket mer respekt för motparten än en debatt och handlar inte om att vinna. Alla går vinnande ur en bra diskussion.


Den senaste månaden har diskussionsklimatet hårdnat på HiFiForum och vi ser en del trådar som startas enbart för att få "slåss" med ord, det finns inget sökande efter information eller kunskap. Det är jag less på nu.

Vårat mål med HiFiForum är att skapa en plats där HiFi-entusiaster kan dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. För att nå dit måste vi ha en stämning som är mänsklig och människobejakande. Därmed faller debatten utanför vad vi kan hålla på med.

Hoppas det blev tydligare vad jag vill nu.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2006/04/17 :  09:55:43  Show Profile Send Larsho a Private Message
Pac

Du borde bli politiker

Nu är man i alla fall förvirrad på ett högre plan

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/04/17 :  10:03:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Du borde bli politiker


Nej, det är för mycket debatt i politiken för min smak...



Nåväl, om vi är mindre förvirrade nu så återgår vi till diskussionsämnet som var varför inte Sony med sina ingenjörsresurser säljer kablar.

Jag tror att vi redan fått svaret. Det är för dålig investering jämfört med att investera den tiden/pengarna i att utveckla en MP3-spelare till eller något annat för massmarknaden.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2006/04/17 :  10:28:50  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Klart Sony har kablar:
Sony kabel

Äkta High End!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/17 :  11:43:38  Show Profile Send mayro a Private Message

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/17 :  12:26:07  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Pac,

förastår väl andemeningen i det du säger. Ett samtalsklimat där man visar varandra respekt är väl vad alla önkar. De som inte önskar det gör det ju
bara tråkigt för alla andra....

Men visst är det så att om någon säger att något är på ett visst sätt så måste man ju få bestrida det om man är av avvikande åsikt?? Vad händer då om
den som förde fram påstående säger att "nej, du har fel. Jag vet det". Känns ju rätt troligt att en debatt börjar...

Alla ämnen där man kan ha olika syn på saker leder till debatt. Debatt i sig är ju inget annat än ett samtal där man har olika syn på en sakfråga, det finns
inget som säger att en debatt behöver ske på ett respektlöst sätt.

Det du är ute efter är att respektlösa debatter där man söker konfrontation istället för kunskap torde sakna plats på forumet. I det håller jag fullständigt med dig!

Men jag håller inte med dig om definitionen av en debatt, även om det ofta är så vi ser debatter...ofta politiska sådanna ;-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/17 :  12:50:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Låt oss se vad som står i standardverket, SAOB:

quote:
DEBATT © Svenska Akademien, uppdaterad:2005-06-28
[Webbversionen är inte slutkorrigerad.]
SPALT: [D407] [tryckt år 1908]

--------------------------------------------------------------------------------

UTTAL: debat4 (-átt DALIN),

GENUS: r. (m. DALIN (1850), KINDBLAD (1868), LUNDELL);
BÖJNING: best. -en; pl. er. (debát (debat) SALBERG (c. 1690), Växiö domk. akt. 1793, nr 80;# debatte PORTHAN Bref t. Calonius 335 (1796)

ETYMOLOGI: [jfr d. debat, t. debatte, eng. debate, fr. débat, af débattre (se DEBATTERA)]
meningsbyte, ordskifte;
jfr DISKUSSION, DISPYT, DRYFTNING, TVIST.

1)
BETYDELSE: muntligt meningsbyte (under parlamentariska former) i beslutande l. endast rådplägande församling, ofta med bibegrepp af att meningsbytet är jämförelsevis lifligt. En het, hetsig, långdragen, sömnig debatt. Skarp i debatten. Öppna, afsluta, sammanfatta debatten

ETYMOLOGI: [jfr fr. ouvrir, fermer, résumer le débat, t. die debatte eröffnen, schliessen]
– Debatt om, öfver en fråga.
Förleden Fredag var i Underhuset en ganska häftig Debatt. GT 1788, nr 62, s. 2. (Åhörarna i engelska parlamentet) stanna kvar så länge debatterna vara, som är ofta till 4, 5 om morgnarna. E. G. GEIJER i Sv. mem. o. bref 7: 130 (1810).
(Konungens) person hade flere gånger blifvit på riddarhuset inblandad i debatten. ODHNER G. III 1: 49 (1885).
(L. T.) Almqvist var icke lika slagfärdig i debatten som vid skrifbordet. DE GEER Minnen 2: 235 (1892).
Utskottets förslag bifölls utan debatt. PT 1902, nr 139 A, s. 3.
Beslutet föregicks af en liflig debatt. SDS 1906, nr 12, s. 4. – i numera föga br. förb. Prinsessan Ulricas sättande i regentskapet .. värkade starka debatter ( vid riksdagen 1714).
HSH 7: 222 (c. 1750).
Här pratades om en debatte, som skulle i Conseillen förelupit emellan Hert. Fredric och Gen. Wrede. PORTHAN Bref t. Calonius 335 (1796);
jfr 2.
– jfr ADRESS-, BUDGET-, FÖRSVARS-, GENERAL-, INTERPELLATIONS-, NYKTERHETS-, PARLAMENTS-, PRINCIP-, REALITETS-, REMISS-, RIKSDAGS-, RÖSTRÄTTS-, SKOLFRÅGE-, TULL-DEBATT m. fl.

2)
BETYDELSE: allmännare, om muntligt meningsbyte mellan två l. flera personer, hvilka som helst; skriftligt meningsbyte i tidningar, tidskrifter o. d.; meningsbyte l. undersökning l. utredning i mera generell bem.; särsk. i uttr. ställa, sätta under debatt

ETYMOLOGI: [jfr d. sætte (problemer) under debat, första ggn användt af G. BRANDES Hovedstrømn. 1: 15 (1872)]
, komma, vara under debatt.
Låta komma en sak under debát, under discours, under dispüt. SALBERG (c. 1690; under debat).
SAHLSTEDT (1769).
Våld .. upphörer (i fria samhällen), eller förmildras till Debatt, det är, Snillets strid genom Bevis, för att segra uppå Öfvertygelsen. THORILD 2: 126 (1784).
Lifvets högsta problem äro der (dvs. i Göthes Faust) stälda under debatt emellan det godas och det ondas makter. V. E. ÖMAN i Framtiden 1877, s. 10.
Under den s. k. upplysningens tidehvarf satte man icke gärna kyrkans dogmer under debatt. DE GEER Minnen 1: 12 (1892).
Det är .., menar Eucken, icke lyckligt, att den filosofiska debatten ofta rör sig om bilder. LARSSON Poes. log. 95 (1899).

BETYDELSE: jfr PRESS-, TIDNINGS-DEBATT.
ANMÄRKNING: I följ. språkprof synes debatt hafva den allm. bet. 'strid': Man bör ju alltid fly fahran, då man ser Henne. Att tänka på räddning då man ligger i debat med den samma är mera äfventyrligt. Växiö domk. akt. 1793, nr 80.
Den summa Svenskarna, genom deras militärhjelp under Danska debatterna med Slesvig-Holsteinarne, fingo vidkännas. CARLSTÉN Underr. f skeppseg. 26 (1853).
En sådan allmän bet. af débat finnes visserligen i ä. fr., men då den i detta spr. ej synes vara konstaterad sedan medeltiden, torde den i ofvan anf. språkprof snarare vara att anse ss. en bildl. anv. af ordets vanliga bet. än ss. en reminiscens af den urspr. bet. i fr.
SAMMANSÄTTNINGAR: Ssgr (till 1):

DEBATT-DAG
UTTAL: 03~2.

AB 1898, nr 99 A, s. 2.
DEBATT-FRIHET
UTTAL: ~20 l. ~02 Debattfriheten .. skulle kunna gå förlorad. SC 2: 387 (1822).

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/04/17 :  13:07:40  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Tack Bernt för ditt oförtröttliga grävande i urkunder.
Det är sant att ordet debatt har en annan klang eller betydelse än ordet diskussion. I så fall är det desto viktigare (ansvarsfullt) vad man väljer att kalla debatt. Ty som admin/forumsägare har man definitionsprivillegiet. De danska debatterna med Slsvig-Holsteinare 1853 skulle inte kallas "dabatt" idag. Språkbruket har förändrats därvidlag.
Dimitri
Är detta inlägg debatt eller diskussion?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/17 :  13:17:57  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Men visst är det så att om någon säger att något är på ett visst sätt så måste man ju få bestrida det om man är av avvikande åsikt??


Om jag anser en viss sak gör si eller så .. ja då behöver ingen "bestrida" det. Då är det tråkig debatt.. Men om denna "någon" skriver tex. "Oj, Det var intresant resultat. Jag har aldrig trott på sådant. Kan jag besöka dig o lyssna på detta?".

Eller..

"oj. Det var intresant resultat. Jag har aldrig trott på sådant. Kan jag få låna din den där "grejen" och prova den?".

Detta va nu endast exempel...!!

Men där finner jag i alla fall en avsevärd skillnad i hur saker kan blomstra ut via utbyte via dom exempel som skrevs.. Och vid det första "debatt" stuket inget alls utfaller utan endast målar in i hörnen...

Men så ser jag det.. Och kaffekoppen.. Du tex har ju fört den sistnämna stilen och faktiskt just gjort så som exemplen säger.. Du o reeltoreeel skall ju titta ner hit o syna MINA upplevda åsikter... Och jag har redan planeringen igång där uppe o toppen på kroppen om ev värmlandsresa o besöka reeltoreel...Såg ju du var under "flytt" i nån tråd om jag inte minns fel...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/17 :  13:18:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Är detta inlägg debatt eller diskussion?

Språk är väldigt roligt. Om ditt inlägg är debatt eller diskussion är svårt att sia om. Jag personligen ser ingen större skillnad förutom att debatt enl. definitionen ovan är livligare. Känner vi oss livligare än vanligt kan det tänkas att det är debatt. Men nu blev det allt off-topic.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/17 :  15:25:55  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Mayro,

Jovisst, vi kan allt ha olika syn på saker ibland, men vi har ju ett gemensamt intresse :-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/04/17 :  15:35:59  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Varför har inte Sony som är en av värdens största och har tillgång till 1000 tals duktiga ingenjörer kablar på sitt sortiment, är det någon som vet? Eller är det sant att dom har provat och kom fram till att kablar inte gör någon skillnad?

Varför ringer/mailar du inte Sony direkt om du är så intresserad av att få reda på svaret?
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2006/04/17 :  16:00:32  Show Profile Send KentTomas a Private Message
ludo>Låter som en bra ide, skall vi skriva till Sony och be dom förklara varför dom inte har kablar på sitt sortiment. Någon som anser sig ha tid och kunskap och som vill åta sig uppdraget att kontakta Sony. Vore intressant och höra vad dom säger.

Edited by - KentTomas on 2006/04/17 16:01:18
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2006/04/17 :  16:06:45  Show Profile Send ludo a Private Message
I o med att du hade en så pass konkret fråga till sonys produktstrateger så får du nog bäst svar därifrån.

quote:
Vore intressant och höra vad dom säger.

ja
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/17 :  19:24:03  Show Profile Send Blue a Private Message
Själv tycker jag att det är en eh... måttligt intressant fråga, eftersom jag anser att svaret är ganska givet (dom finner det inte som ett lönsamt segment att ge sig in i med sitt varumärke). Men visst, kör på ni bara!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/17 :  19:53:34  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Varför har inte Sony som är en av värdens största och har tillgång till 1000 tals duktiga ingenjörer kablar på sitt sortiment, är det någon som vet? Eller är det sant att dom har provat och kom fram till att kablar inte gör någon skillnad?


Inte omöjligt..men å andra sidan...hur många tillverkare bemödar sig att göra bra antenner till sina tuners..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2006/04/17 :  22:56:45  Show Profile Send karvid a Private Message
Själklart har alla stora bolag fokus på lönsamheten och få ägarna nöjda med avkastningen/vinsten.. så bedömdes det finnas tillräcklig lönsamhet så skulle man säkert syssla med kablar oxå!!

Det är inte audiofiler eller likasinnade som driver de stora bolagen (då skulle de förmodligen inte vara stora så länge till!).

Som någon så passande utryckte det... frågan är av måttligt intresse.

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2006/04/17 22:57:37
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000