Author |
Topic |
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:08:47
|
Jag ser fram emot detta Mayro. Vet inte vilket som är bäst, hifi eller raggarbil |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:09:43
|
nu fladdrar du iväg... Kan du snälla enbart besvara min klart enkla fråga med raka svar UTAN hypoteser i förväg i dina tankar.. Sådant kan däremot bidra till massa med placebo i sina bedömmningar.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:12:38
|
quote: nu fladdrar du iväg
Ja! och vad katten har du väntat dig när FBK just gjort ett ledningsmål på Frölunda i tredja finalmatchen |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
guldfisk
Semesterfirare
899 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:14:20
|
f95toli: Ditt resonemang förutsätter väl att du vet att du mäter rätt saker? Om förändringen är verklig, men inte kan dokumenteras med befintliga/utvalda mätmetoder, har vi ett problem. |
...perspektiv... . |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:16:40
|
f95toli;
quote: Extremexempel: Det finns gott om människor som mer eller mindre konstant hör röster (och många av dessa människor fungerar bra i det vanliga samhället).
Men dom har säkert fått en diagnos oxå, å den ÄR mätbar!
//Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:25:01
|
quote: För dessa människor är rösterna i huvudet precis lika verkliga som "vanliga" röster som kommer in "genom öronen"
Hur vet du det? Har du eller någon annan hört dessa röster? |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:30:24
|
f95toli..Där tycker jag du slår hammaren på spiken, rösterna är ju verkliga för dem, det går ju inte att motvbevisa, det går möjligen att bevisa att ingen annan står och viskar i örat på dem, men de hör ju rösterna fortfarande, så från ett vetenskapligt sysnsätt, då har är det ju något "fel" i huvudet på dem, men för personen i fråga, då är det ju verklighet. Hjärnan tolkar signaler som inte finns kan man säga. Lite hårddraget kan man ju säga så om det här med. Jag lyssnar hemma, JAG hör skillnad, då är ju skillnanden verklig för mig. För min del är ju syftet med hifin inte att spela hertz och spl och så vidare, jag vill ju ha en upplevlese, hur mäter vi det? Jag går på konsert med favvobandet, men min mor dog dagen innan, jag går ändå, uppskattar det inte alls, för jag är så ledsen, då blev ju min upplevelse dålig, även om konsterten i sig var kalasbra. Samma sak med hifi, hifin måste ju kunna ge mig den där "bra" dagen på konserten, locka fram positiva känslor för mig. Hoppas du förstår vad jag menar. Jag är helt med på att "vetenskapligt" är det inte, men min upplevlese är inte vetenskaplig, den är sinnlig om man kan kalla det det. Om en kabel, konstant ger mig placebo, så jag mår bättre, det låter bättre, vad är det för fel då? Det handlar ju om återgiving av en "performance" så att säga. Allt jag säger är, jag är nöjd med att lyssna "öppet", låter det bättre för mig, cool, gör det inte det, då åker den ut. Jag har provat en del öppet, ibland hör jag skillnad, ibland inte, ibland stämmer förväntningen, ibland inte. Vill någon BTa, ta ett mer vetenskaplig synsätt på det, helt ok det med, jag har BTat mina öron, i blinda test kunda jag höra skillnad ner till 0.1 dB. Kommer inte ihåg vilken frekvens det var, antagligen runt 1k eftersom där är örats känslighet störst, men det påverkar ju inte min upplevelse när jag lyssnar på musik. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:30:56
|
bra guldfisk.. Det är just dit jag vill komma.. Att man DÅ tar till vetenskapen och FINNER ut VARFÖR och HUR det går till..
DET fakta som DÅ kommer skulle ÄVEN jag och troligen varenda en som köper dessa dyrare och enligt oss bättre kablar av alla de slag ta del av DESSA nya FAKTA....
Det är exakt dit JAG vill försöka föra samtalet i stället för att banka in våra "troenden" hit eller dit... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:31:39
|
quote: Jag hoppas moderatorer styr upp ditt sätt här sampix om du inte själv gör det omgående..... Topic är inte att starta bråk utan tvärt om...
Jag söker inte bråk.
Du får ursäkta, men alla kan inte följa punkt och pricka det du skriver. En topic där "nejsägarna och kabelfreaksen" ska komma varandra närmare, men bara om man utgår från att;
quote: Ja varför grabbar??? Detta är ju helt sjukt att vi bråkar.. Även vi MED resultat VILL ju veta hur detta går till.. För med tur FINNS en förklaring.. Den är INTE placebo o inbillning.. Så kom inte dragande med detta här...
... är en smått usel idé.
Nej Mayro, tycker det va synd att du ställde in BT-träffen. Den skulle varit ett steg åt rätt riktning |
kabelskitsnackare
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:38:07
|
quote: Du får ursäkta, men alla kan inte följa punkt och pricka det du skriver. En topic där "nejsägarna och kabelfreaksen" ska komma varandra närmare, men bara om man utgår från att;
I en tråd som denna MÅSTE alla följa det de handlar om sampix UTAN egna utsvävningar för långt.. Annars sjunker den som varenda en gjort före denna.. Tyvärr.. Så du har fel.. Topic måste följas .. så har jag sagt detta solklart.. Och vill man inte försöka ens hålla sig till topic ber jag den personen hellre utebli med inlägg.. För ev KAN vi komma vidare till faktiska resultat OM vi alla försöker bjuda till...
Jag kan lätt visa solklart hörbara skillnader här.. och inte enbart skillnader.. utan även bättre o sämmre utan stora problem...
Så solklara skillnader kan tas fram.. Vem har vetenskapen i bagaget o lösa VAD o HUR det går till i verkligheten o inte via slogans av ord som inbillning o placebo osv... Jag vill verkligen förstå hur detta går till..Jag ställer mina svindyra kablar till förfogande för den som tar handsken tillsammans med mig och försöker finna SVAR för en gång skull.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:39:13
|
quote: rösterna är ju verkliga för dem, det går ju inte att motvbevisa, det går möjligen att bevisa att ingen annan står och viskar i örat på dem, men de hör ju rösterna fortfarande, så från ett vetenskapligt sysnsätt, då har är det ju något "fel" i huvudet på dem,
Har du aldrig varit med om att säga "vad sa du?" till någon,och vederbörande svarar: Jag har inte sagt något! ?? |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:40:13
|
Att rösterna är kommer från hörselcentrum går att vissa med funktionell MRI.
Gukdfisk: Visst, men om du frågar mig i egenskap som forskare så menar jag att inget är "verkligt" (i den meningen att det kan betraktas som vetenskapliga data) som inte kan mätas på något "objektivt" sätt. Ett uppenbart problem med hypoteser som inte kan testas med mätningar är ju att de inte är falsifierbara, dvs det går inte att vissa att de är felaktiga vilket är ett viktigt kriterium för en vetenskaplig teori, det måste alltid måste vara i princip möjligt att vissa att den är felaktig Man kan ju aldrig bevisa att en teori är korrekt, allt vi kan göra är att utesluta de teorier som är felaktiga vilket gör att ALLA teorier måste kunna göra förutsägelser som kan testas.
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:43:23
|
Jag förstår inte vad teknisk vetenskap har med musiklyssning att göra. Utom för konstruktörer förstås. Som lyssnare är det väl bara att lyssna. Låter det bra så är det bra. |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:44:13
|
quote: Att rösterna är kommer från hörselcentrum går att vissa med funktionell MRI.
Vänligen förklara för mig då jag inte förstår detta. |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:47:58
|
quote: Jag kan lätt visa solklart hörbara skillnader här.. och inte enbart skillnader.. utan även bättre o sämmre utan stora problem...
Ja, jag har också upplevt sådana skillnader. Men varför ska man ha dessa som utgångspunkt? |
kabelskitsnackare
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:49:25
|
quote: Ja, jag har också upplevt sådana skillnader. Men varför ska man ha dessa som utgångspunkt?
Å varför i herrans namn ska man inte ha det????? |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 21:57:27
|
Och om man nu hör skillnad varför måste det verifieras vetenskapligt!?? |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 22:01:26
|
Creative Audio: Jag tycker inte alls att man måste kunna visa att det faktiskt ÄR skillnad, huvudsaken är väl att det låter bra? För mig som hifi-entusiast är det inte speciellt viktigt om det låter bra pga faktiska orsaker eller pga "placebo".
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 22:05:44
|
Mayro,
Det låter ju nästan som det där med BT test hos dig skulle vara en väg att närma sig varandra. Det är ibland svårt att verkligen få fram vad man menar i text. Det är inte helt lätt att förstå vad du menar ibland ;-) Dessutom är det aldrig fel att "supa ihop sig"!
Du kan inte tänka om och köra iallafall? |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 22:06:24
|
Reeltoreel: Jag är ingen expert(jag är fysiker, inte läkare) men det går i princip ut på att använda MRI för att studera vilka delar av hjärnan som används när den ex. utsätts för stimuli eller något annat händer (ex. ett epileptiskt anfall). Funktionell MRI används normalt för att utreda hjärnskador men det kan naturligtvis också användas för forskning.
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 22:13:24
|
MRI = ?? |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 22:19:41
|
Magnetröntgen då mao ? |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 22:24:34
|
Ja, vad jag förstått är det en specialvariant av magnetröntgen som mäter förändringar i hjärnaktiviteten:
quote: Functional MRI (fMRI) measures signal changes in the brain that are due to changing neural activity. The brain is scanned at low resolution but at a rapid rate (typically once every 2-3 seconds). Increases in neural activity cause changes in the MR signal via a mechanism called the BOLD (blood oxygen level-dependent) effect. Increased neural activity causes an increased demand for oxygen, and the vascular system actually overcompensates for this, increasing the amount of oxygenated hemoglobin (haemoglobin) relative to deoxygenated hemoglobin. Because deoxygenated hemoglobin attenuates the MR signal, the vascular response leads to a signal increase that is related to the neural activity. The precise nature of the relationship between neural activity and the BOLD signal is a subject of current research.
|
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
PB
Member
127 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 22:24:40
|
Jag har en annan tanke om ämnet: * Något som tydligen är väsentlig för hörseln är ytterörat och dess utformning...
*Vi gjorde gjutna hörselskydd på jobbet för ett tag sedan och killen som gjöt dem sa "dessa kan ni ta med när ni slutar för hörselgången (innerörat) är lika unikt som fingeravtryck...
*Vi är olika känsliga för ljud och förandringar i ljud och de flesta håller nog med om att man kan träna upp sin hörsel liksom man kan träna upp övriga sinnen...
Borde inte detta betyda att vi hör SAMMA LJUD OLIKA?
Det är bara en tanke... |
Primare 30.1 --> Scan-Speak |
|
|
Topic |
|