HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför verkar ingen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:07:30  Show Profile Send FBK a Private Message
Som svar på din undran mayro, så svarar jag hur orkar ni?. Jag har tappat intresset för dessa diskusioner helt numera, båda sidor är låsta vid sina positioner. Så ni som är förspråkare av dyrare kabel än EKK köper dem, och dem som anser att EKK är bäst köper dem.Inget är fel i mina ögon, enkelt va

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2006/04/13 19:08:04
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:08:20  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
sampix..Det där inlägget var väl ändå riktigt onödigt? Fy fan vad sur jag blir på dig nu, kalla mig för svans, jag har aldrig träffat killen, det är bara det att debatten är rätt så uppenbar så jag kan fylla i där du tolkar lite annorlunda. Ja ja, svans ja, vill du ha en riktig svans, dra till det andra forumet.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:13:30  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Ja ja, svans ja, vill du ha en riktig svans, dra till det andra forumet

Ursäkta Sampix, men denna var klockren Milt sagt sanningsenligt.

Edited by - FBK on 2006/04/13 19:16:31
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:22:30  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Är det inte dags att lägga av nu FBK? Att Claes blev förbannad ger inte dig rätt att spä på. Helt onödigt och omoget.

Edit: Håller med om att Claes bara klargjorde Mayros tankar, ingen värdering!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/04/13 19:29:37
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:25:58  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
sampix..Det där inlägget var väl ändå riktigt onödigt? Fy fan vad sur jag blir på dig nu, kalla mig för svans, jag har aldrig träffat killen, det är bara det att debatten är rätt så uppenbar så jag kan fylla i där du tolkar lite annorlunda. Ja ja, svans ja, vill du ha en riktig svans, dra till det andra forumet.

Ta inte detta så allvarligt. Inget personligt, jag skämtade lite med Mayro bara

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:30:59  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nu tar vi ALLA och taggar ner

Kalla inte varandra saker som ni själva INTE klarar av att be kallade.

Jag tycker att båda sidorna har lite lustiga synsätt.
Sida A, behöver inte prova för de VET att det inte är nån skillnad.
Sida B, behöver inte BT, för de VET att de hör skillnad.

Lite tråkigt om man inte kan acceptera att nån var gjort sitt beslut.
Oavsett om det innebär att man hörskillnad/inte hörskillnad/ Vet att det inte finns nån skillnad.

Kan nån visa mig en tråd om detta DÄR det INTE har blivit "infamerat" och "halvhatiskt" ?

Ps. Själv har jag en halvfet kabel, i snygg strumpa på 2x5meter, som färdig med bananer kostade mig 1000:- (Ej DIY)
Dyrt? Billigt? Skillnad? - Det är väl upp till mig att besluta.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:31:51  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Perfekt, jag fortsätter diskussionen med din svans fr o m nu om det är ok?

Jag hoppas moderatorer styr upp ditt sätt här sampix om du inte själv gör det omgående..... Topic är inte att starta bråk utan tvärt om...

och INGEN har sagt du "måste" åka till mig.. INGEN!! Sådana resor till vem man nu vill resa till är högst frivilliga..

JAG har endast erbjudit ALLA att besöka mitt hem och ha skoj och trevligt.. Och därmed är det ju frivilligt o inget annat...

quote:
Jag vet en del säger.. "varit där o gjort de där men fann inget"...

Kan nog stämma bra iofs.. Men det är ju inget bevis.. Det är endast ETT resultat.. Skillnaden är ju att VI har resultat.. Och det torde ju vara hos OSS man kollar av. Inte där man INTE fått resultat...

dessutom så skrev jag så här i topic..vilket just passar in på tex ev dig sampix...Och jag skriver inte att det är hos MIG man SKA höra skillnader.. Jag skriver att det är hos OSS som man höra skillnader man bör lyssna.. osv osv osv...

Men men.. återgå till topic nu om det inte skall bli en till sabbad tråd.. detta är ingen kabeldebatt tråd.. Topic går ju att reprisläsa om man inte förstår.. och om man ändå inte förstår eller inte vill förstå så kan man ju välja att inte delta alls mera.. Vilket ger utrymme för andra som gärna vill "närma sig varann" o faktiskt "prova på" varanns erfarenhet utrymme att skap dom förutsättningar som behövs för det.. DVS respekt o förståelse för att vi faktiskt anser olika.....Men att man även kan kolla varanns resultat..

Exakt så som skedde då just "Vincent" hade en tråd för ett år sen ca i denna fråga och jag åkte dit o visade på HANS system att nätisar o signal o högtalarkablar allihopa gör skillnader..

DVS jag besöke en skeptisk.. Likaså som skeptiska är välkommna att besöka mig..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:34:07  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Jag tycker att båda sidorna har lite lustiga synsätt.
Sida A, behöver inte prova för de VET att det inte är nån skillnad.
Sida B, behöver inte BT, för de VET att de hör skillnad.

fel zalve.. Jag ställer gärna upp på BT... Detta är nog så solklart som något kan bli....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:34:49  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja, alltså, jag är en lustig svans, jag sitter ju med EKK, he he.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:36:05  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jo, sampix, jag förstod att du skämtade med Mayro, men du skämtade på MIN bekostnad, därför blev jag grining, lite onödigt tyckte jag.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:38:24  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Som svar på din undran mayro, så svarar jag hur orkar ni?. Jag har tappat intresset för dessa diskusioner helt numera, båda sidor är låsta vid sina positioner. Så ni som är förspråkare av dyrare kabel än EKK köper dem, och dem som anser att EKK är bäst köper dem.Inget är fel i mina ögon, enkelt va

Jag "orkar" pga det även finns saker i alla synsätt man kan inhämta sina tips o ideer ifrån.. Och med senaste tidens svartvita debatt så är inte detta synsätt såofta det man arbetar med som ledstjärna...

Men eftersom jag står med fötterna på båda sidorna så trivs jag fint då ALLA kan samtala o ha trevligt tillsammans.. Och därigenom finna massa utbyte..

Vi o dom sättet leder garanterat ingenstans mer än ev arga hifisnubbar eller avstängningar till slut.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:52:15  Show Profile Send FBK a Private Message
Ska inte sabba din tråd mayro men måste bara komentera detta,
quote:
Är det inte dags att lägga av nu FBK? Att Claes blev förbannad ger inte dig rätt att spä på. Helt onödigt och omoget.
Om du la till med denna stil på andra forumet också Kaffekoppen istället för att bara sitt och hålla med i raljerandet där så skulle du stiga i graderna, men icke som det är nu.

Ps. har du mer åsikter om mitt betende här så är du välkommen att Pma.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:54:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Mayro: Jag tror du missar en viktig poäng,
Det är INTE så så att jag och andra "kabelskeptiker" inte "litar" på er, vad vi säger är att människans sinnen är så lätta att lura att enskildas intryck är i princip värdelösa om målet är att få fram fakta som håller för en vetenskaplig prövning.
Av det följer att även om jag faktiskt SKULLE höra skillnad mellan två olika kablar så skulle det fortfarande inte övertyga mig, det är ju inte på något sätt så att mina sinnen är "bättre" än någon annans och jag är lika lätt att lura som någon annan.

Det finns tyvärr gott om exempel på forskare som fått fram "positiva" resultat när de ex. testat fenomen inom parapsykologi ÄVEN om de innan varit extremt skeptiska, när testerna sedan gjorts om under kontrollerade former (vilket i det här fallet betyder dubbelblinda tester) så har inte samma fenomen kunnat observeras (parapsykologi är ett bra exempel eftersom det finns gott om dokumenterade experiment, Göteborgs universitet hade ett projekt om telepati för några år sedan).

Vi forskare har samma sinnen och problem som alla andra, skillnaden är att vi (eller i alla fall de flesta av oss) förhåller oss lite annorlunda till de "data" vi får från dem.

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/13 :  19:56:00  Show Profile Send mayro a Private Message

hmm..

nån som har lust att tala om detta topic efterfrågar???
DVS frågan om VARFÖR man inte från nejsägarsidan tar sig tid osv osv.. Läs topic igen.. pallar inte skriva om allt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/04/13 :  20:01:13  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
FBK,

Läs igenom tråden. Den är faktiskt riktigt bra, utan påhopp. Låt den förbli så. Det måste sluta någongång.

Mayro skrev "Jag "orkar" pga det även finns saker i alla synsätt man kan inhämta sina tips o ideer ifrån.. Och med senaste tidens svartvita debatt så är inte detta synsätt såofta det man arbetar med som ledstjärna...

Men eftersom jag står med fötterna på båda sidorna så trivs jag fint då ALLA kan samtala o ha trevligt tillsammans.. Och därigenom finna massa utbyte..

Vi o dom sättet leder garanterat ingenstans mer än ev arga hifisnubbar eller avstängningar till slut....."

Riktigt bra skrivet!!! Håller med dig fullständigt :-)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/04/13 20:02:57
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/13 :  20:07:04  Show Profile Send mayro a Private Message
f95toli
Låt inte detta bli en ny bt tråd bara...

men saken är ju den att OM du är forskare.. Om du besöker någon.. tex mig.. och finner solkara skillnader mella nätkablar.. SOLKLARA.. där det är så tydligt så det omöjligt ens GÅR att med bästa vilja få till inbillning eller placebo eller kalla det vad du vill..

Skulle inte varenda person med just forskarens ögon då bli NYFIKEN och söka SVAR??

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/13 :  20:41:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet är att det finns inga "solklara" skillnader. Det är ju inte så att "placebo" alltid är en relativt "liten" effekt.

Men visst, skulle jag höra solklara skillnader mellan två kablar så skulle jag bli nyfiken. Då skulle jag köra en uppsättning mätningar med nätverksanalysator och spektrumanalysator (Samt lite annat). Men om dessa mätningar ger "negativt" resultat (dvs inte vissar någon skillnad) så skulle jag dra slutsatsen att jag hört fel.
Om vi nu antar att mätningarna faktisk visar skillnad (och man kan visa att det inte beror på någon "trivial" anledning, ex. dålig lödning eller att kabeln är av) så skulle jag be en eller ett par kollegor att upprepa mätningarna med med andra mätinstrumet. Om de får samma resultat så skulle jag sedan skriva en artikel och publicera den i en vetenskaplig tidskrift (med "peer-review" som kollat att det jag skrivit i artikeln är vettigt och att mätmetodiken är ok). Förhoppningsvis skulle några annan läsa det och om de är intresserade så skulle de sedan upprepa experimentet, får de samma resultat så publicerar de sina resultat (oberoende av mig). Om resultaten fortfarande "håller" två-tre år senare (dvs, ingen har gjort någon mätning med negativt resultat eller hittat något fel i mätmetodiken) så visar det att det sannolikt faktisk var en fysisk skillnad mellan kablarna.

Om någon undrar så är detta inte överdrivit på något sätt, detta är den normala gången om någon får ett "oväntat" resultat inom experimentell forskning och jag har själv gått igenom samma process med en serie mätnignar som jag gjorde för fem år sedan (och publicerade januari 2002), det är först nu som de är accepterade (trots att de inte var kontroversiella, när vi kollade så visade det sig att resultaten var precis vad man förväntade sig av teorin) och jag själv blev rätt övertygad om att det var en verklig effekt för ungefär två år sedan (när en annan forskargrupp publicerade mätningar på likande prov och fick samma resultat).
Vi argumenterar dock fortfarande om den fysiska mekaniskem; allt vi hittils etablerat är att mätningarna är ok (teorien gör ett antal antaganden och det är inte helt självklart att dessa antaganden är rimliga). Om ett par år lär jag veta exakt hur det slutar.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/13 :  20:52:17  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
skulle jag höra solklara skillnader mellan två kablar så skulle jag bli nyfiken. Då skulle jag köra en uppsättning mätningar med nätverksanalysator och spektrumanalysator (Samt lite annat). Men om dessa mätningar ger "negativt" resultat (dvs inte vissar någon skillnad) så skulle jag dra slutsatsen att jag hört fel.

The man and the machine?
I detta fall skulle jag lite mer på mig själv än en maskin.
Skillnaderna var ju solklara!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/13 :  20:55:02  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Jaha.... osså var det dax igen !!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/04/13 :  20:55:09  Show Profile Send UrSv a Private Message
Håller helt med f95toli här. Jag hade definitivt litat mer på vettiga mätningar som visar ingen skillnad än på mig själv. Är skillnaderna solklara skulle det vara enkelt mätbart och om inte de solklara skilnaderna kan mätas kan det bara betyda en rimlig sak nämligen att jag hört fel eller gjort något annat fel som påverkat resultatet.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/13 :  20:55:27  Show Profile Send mayro a Private Message

f95atoli.

Men då återkommer jag igen.. Om nu skillnaden verkligen ÄR så stor så du inte ens med felhörning kan förklara detta... Som jag läser dig så skulle du då bli nyfiken.. Fattar jag dig rätt här?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/13 :  20:57:29  Show Profile Send mayro a Private Message

vänta med att "kasta in handuken" wolfgang..f95atoli är en som rakt o klart visar VAD som krävs för intresse skall starta.. Detta är ett BRA steg anser även jag faktiskt.. Så kasta den inte ännu..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/13 :  21:01:24  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Men snälla nån!
Han skrev ju att "om jag hörde solklara skillnader"
Vad är det då att snacka om?
Snacka om ett tvetydigt inlägg.
Ne! Jag ska inte blanda mig i denna diskussion känner jag.

Men en sak till bara!
Ni åker i en ny bil med dator som larmar för alla fel som kan bli på bilen.
Ni känner solklart att det ena hjulet lossnat men datorn i bilen säger att så är inte fallet.
Vad väljer ni då? Datorn eller er känsla?

edit: måste tillägga att jag inte tror att nätkablar gör någon skillnad för ljudet på en anläggning.
Överbesvisa mig please!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2006/04/13 21:03:18
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/13 :  21:07:01  Show Profile Send mayro a Private Message
du "vet" Inte "tror" anorlunda efter vi tittat en aning på detta i sommar reeltoeel..

ett par virrar o lite v 8 muller så är du övertalad...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/13 :  21:07:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men min poäng är att jag har svårt att se hur man någonsin skulle kunna utesluta "placebo" (eller vad man nu skulle kunna kalla det)?

Extremexempel: Det finns gott om människor som mer eller mindre konstant hör röster (och många av dessa människor fungerar bra i det vanliga samhället). För dessa människor är rösterna i huvudet precis lika verkliga som "vanliga" röster som kommer in "genom öronen" (vilket beror på att rösterna i många fall faktiskt når medvetandet "via" hörselcentrum i hjärnan, så det är boktstavligen ingen skillnad).

Ska man därför dra slutsatsen att rösterna är verkliga och existerar oberoende av människan som hör dem?

Observera att detta är ett extremt exempel och man ska inte dra alltför långtgående paralleller, men det illusterar min poäng.

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000