Author |
Topic |
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/12 : 15:18:54
|
n1o_0: Tack för tipset! Ser onekligen billigt ut. Frågan är bara ur den låter när priset är nedsatt så kraftigt ? Svårsåld är det första som dyker upp i min skalle. |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2006/04/12 : 15:38:55
|
Enligt stereophile väldigt bra! |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/12 : 15:41:29
|
Kan kanske vara värt att lyssna på då. Fast helst skulle jag vilja ha golvare. |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/12 : 16:01:37
|
Intressanta högtalare Bernt. Tyvärr finner jag inget om känsligheten på dom. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/04/12 : 16:04:03
|
Nä, jag vet inte. Men de drevs av rör, Candela. Hör med Bosse Hansson.
Audio Concept har också en del bra, WLM blev jag impad av. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2006/04/12 : 20:34:47
|
När jag lyssnat på Chaconne II så har jag upplevt dom som härligt dynamiska. Vad känsligheten ligger på vet jag ej, men trevliga var dom minsann |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 17:40:35
|
Kom att tänka på en sak! Elektrostater, hur är dom till rörförstärkare? Vilken karaktär har en sådan högtalare,ärligt talat har jag aldrig fått möjligheten att lyssna på någon sådan. |
|
|
n1o_0
Member
200 Posts |
Posted - 2006/04/26 : 23:22:31
|
Vad händer reel? Blir det några högtalare? |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 01:57:39
|
Tjenare Reeltoreel!
Jag har horn hemma som du kanske vet och jag bor i södra Sthlm. Kom förbi och lyssna Hornen står nog kvar men stegena byts ibland och med 24w kan du skrämma närmaste granne med. Jag kör för närvarande med se triod slutsteg på ca 1w / kanal och det kan mina grannar intyga Jag kan annars rekomendera Bosses ChaconneII. Jag hörde dom hos Veteran-hifi med Audion 300B och det var inget problem med klippning. Dom är kanske inte världens vackraste högtalare (sorry Bosse) Men dom låter mycket bra, åsså lyssnar man ju inte med ögonen
Mvh Blomman... |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 11:11:30
|
Instämmer med Imperial vad gäller Chaconne 2 (Tyvärr även vad gäller utseendet). Jag blev för många år sedan förälskad i Chaconne 1, och jag tycker av vad jag hört att tvåan är i samma klass. Verkningsgraden är mycket hög, vilket gör den mer än lämplig till en 1 watts SE rörförstärkare. |
Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet erikasson@telia.com
|
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 11:56:55
|
Hej! Ett tips är att provlyssna ett par beggade Snell E. Finns i olika versioner. E III kan man få tag i till bra priser. Lättdrivet, fullregister med luftigt ljud! /Shaft |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 14:58:52
|
E1 eller E2 i så fall urmärkta högtalare, men E3 vilken modifierades efter Peter Snells för tidiga bortgång är klart sämre. |
|
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 15:16:05
|
Hej Erik! Jag har inte hört och jämfört de olika Snellarna. Peter Snell skall ha varit ett "geni" dock. Fast efterträdaren Kevin Voecks är ju också en respekterad högtalarutvecklare....;-) Audio Note gjorde ju också sina dyrare varianter med silverkablage t.ex. till helt andra priser. Sen skall vi ju inte heller glömma att Snell tappade en del av sin kultstatus när Hifiklubben tog över dem och importerade dem. Då blev de mycket billigare och "sämre" i vissa läger utan att vara det. Det var så tydligt att man Hifiklubben tom körde annonser i hifipressen om detta konstiga fenomen att högtalarna plötsligt belv "sämre" i sina containers över Atlanten. Fast nu kan vi ju njuta av dem till högst resonabla begagnatpriser;-) /Shaft |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 16:08:48
|
Jag och PQ var importör för Snell högtalarna i England och Danmark. 1984 tror jag det var. Under den tiden gick Peter Snell bort. Bill Osgood tog då över rodret för firman, och han anlitade Kevin V. som "konstruktör". Kevin V var ljusår från Peter Snells kunnande. Vad han skulle in i konstruktionerna att göra begrep vi ej. Det var vi som fick förtroendet att värdera Kevin V modifieringar av Snell högtalarna.Vi ansåg Kevin V:s arbete var rena blajet, det slutade med att Snell fabriken fick leverera de "gamla" konstruktionerna till oss. Där har vi sanningen i ett nötskal, det HI-Fi klubben påstått var ej med sanningen överenstämmande! |
|
Edited by - Erik Andersson on 2006/04/30 16:34:11 |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 16:26:04
|
Imperial: Inga möjligheter att lägga upp en bild på dina högtalare? |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 20:16:34
|
Relltoreel,
Vilken känslighet och dimension "bör" de ha?
Har lite förslag på lut om du beskriver omgivningen de skall spela i, rumsstorlek, vilken ljudnivå du vill uppnå, typ av musik de skall förmedla (för det mesta)
Antar att det inte handlar om livekonserter med Judas Priest...men vad vet jag ;-) |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 21:02:58
|
Erik, intressant ;.) Var Peter Qvortrup inblandad i Audio Notes modifieringar till AN-E etc? Märk väl att jag inte sagt att inte de "gamla" Snellarna är bättre eller sämre. Det finns säkert skäl för det ena och det andra. Jag är inte heller säker på att Hifiklubbens övertagande stämde i tidslinjen när Peter Snell gick bort. Jag tror det var senare och att Snellarna plötsligt sades vara sämre. Fast så himla dålig högtalarkonstruktör kan ju inte KV vara?!?! Att kalla hans arbete för "blajet" känns lite magstarkt (med all respekt) ;-( /Shaft |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 21:33:25
|
OT: Någon som vet vem som är dagens konstruktör av Snell, eller har några namn? |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 21:35:30
|
Shaft: Jag har inte lyssnat så mycket på Kevin V övriga konstruktioner, men Snell högtalarnas överlägsna ljudkvalitet lyckades han mer eller mindre ödelägga. Betr. P.Q.:s inblandning i Audio-Note lämnar jag inga kommentarer. Du kan fråga honom direkt på Audio-Notes hemsida. |
|
Edited by - Erik Andersson on 2006/04/30 21:37:40 |
|
|
Erik Andersson
Member
1950 Posts |
Posted - 2006/04/30 : 21:39:32
|
Jag vet ej om Snell forfarande existerar, om de gör det, tillverkar dom nog bara produkter för hemmabio etc. |
|
|
|
shaft
Member
524 Posts |
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2006/05/02 : 10:43:55
|
Har ett par chaconne2 Hemma i Karlskoga och kan instämma i att dom låter bra.
Reeltoreel Det där med utrymme går ju att lösa om du har källare under lyssningsrummet. Här har Bo Hansson hoppat ner i plurret till sina klangfilmsbasar. snittsig lösning. bara att sopa ner damm o jobbiga småkusiner.
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/05/03 : 06:18:46
|
Källare skulle man ha Känsligheten bör väl ligga någonstans runt 90db eller mer,för att få lite mer kräm i grejerna. Rummet som jag spelar i f,n är ganska stort,ca: 48kvm. Normalt möblerat utan speciella akustiska åtgärder. Imperial: Hur stora är dessa igentligen (fysiska mått)? |
|
|
Topic |
|