HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nya högtalare till rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:40:46  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Förvisso är jag ganska nöjd med mina högtalare,men dom är tungdrivna för min röris.(2*24W)
Sedan vet ni ju alla hur det är när man kommer i bytarsvängen
Det jag funderat lite på är högtalare med bredbanselement.
Dom skall vara lättdrivna,gärna 90db eller mer,samt inte kosta en förmögenhet.
Finns det sådana som kan rekomenderas av någon här?

reel/

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:47:45  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Bygg ett par Voighthorn, extremt mycket högtalare för pengarna!

http://audionova.nu/docs/KVARTSVAG.HTM

Dimensionera för http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=945. Ska bygga ett par sådana själv i vinter, tror det kan bli fruktansvärt bra ljud för slanten! :o)
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/11 :  17:55:40  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag har byggt ett par voighthorn a`la valutronic.
Principen är väl den samma förutom att mina är vikta.
Inget fel på dom iofs men skulle vilja ha något annat.

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/04/11 :  18:00:54  Show Profile Send Kmj a Private Message
Mina Herukas kan du lyssna på DIY-träffen om du är nyfiken (ca 95dB). Jag kör dem nu med en rörförstärkare på 2x10W.
Kostar runt 4500:- för ett par eller så kan ju skära ner kostnaden om du testar Audio Nirvanas element som kostar hälften av vad Fostexen gör.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/11 :  18:01:05  Show Profile Send mayro a Private Message

med stor risk att vara partisk eftersom jag själv använder silverline så markerar jag detta "tips" med text att jag inser min ev opartiskhet här.. Men dessa tror jag skulle få dig att le rent av en smula då du lyssnar på musik.. Priset är mycket bra också.. Och fanerskadan hör man ju inte...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21422

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/04/11 :  18:37:05  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Mayro 88.5 dB känslighet är nog inget för en rörförstärkare på 2X24W.

reeltoreel, jag skulle lyssna på Zu Tone (Audioconcept) om jag var du. Om jag inte redan satt "nöjd" med mina Micro Utopia be (som iofs har lite andra styrkor än Tone) vete tusan om ett par inte redan stått här hemma (98 - 101 dB känslighet). Oerhört spelglad högtalare vars forte ligger i helheten snarare än detaljerna.

Bredbandselement med "supertweeter" som kommer in vid 12kHz (eller om det kanske var 15?)

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know

Edited by - mikethebike on 2006/04/11 18:38:49
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/11 :  19:25:25  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Mayro 88.5 dB känslighet är nog inget för en rörförstärkare på 2X24W.

Varifrån har du fått denna siffra ifrån?

92 db är däremot den som stämmer bättre... läs själv.. Annars hade jag nog inte skrivit det som ett tips inte..

http://www.silverlineaudio.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=13

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/04/11 19:33:34
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/04/11 :  20:15:09  Show Profile Send mikethebike a Private Message
http://www.soundstagemagazine.com/measurements/silverline_sonatina_iii/

Frågan är vems mätning som stämmer (och/eller om de är gjorda på samma sätt?)

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know

Edited by - mikethebike on 2006/04/11 20:15:46
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/04/11 :  20:39:56  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"Frågan är vems mätning som stämmer (och/eller om de är gjorda på samma sätt?)"
Tillverkare ljuger väl alltid lite.

Bygg ett par voightar eller bakladdade horn tycker jag, finns massor av såna designer ute i cyberrymden.
Eller kanske en öppen baffel med ett Ciare CH250? Och nån PA-bas i botten.

PS.Du verkar väldigt fäst vid ArtSound Mayro.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/11 :  20:47:05  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag har byggt voightar! Men söker något annat.
Min byggtid är mycket begränsad f,n.

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/04/11 :  21:17:54  Show Profile Send svejk a Private Message
Högtalare jag kört själv med rörisar som funkat utmärkt är Snell E3 och Harbeth Compact7 Snell billigare Harbeth dyrt. Audio Note skall välan vara bra, har dock inte lyssnat.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/11 :  21:18:21  Show Profile Send mayro a Private Message

fisksmiskola
Snarare är det väl så att jag endast har begränsat med tips om lättdrivna högtalare än att dom skulle komma ifrån någon "speciell"....

Mina eskapader bland billigare lådor är ju högst begränsade...Och därför kan väl detta tips kanske vara just det ända jag kan bidra med också till lättdrivna burkar...

Så är nog du "sanningen" klart närmare

desutom är det väldigt sällan jag kommer med tips över huvud taget om just saker till inköp.. Finner du det irriterande att jag gav tips eller? ta det i så fall via pm så kan vi reda upp det direkt..

Jag brukar även då man har "mer pulver" tipsa om tex Baby grand Vienna i dom lägre prisklasserna.. Detta började jag med då hificonsult sålde dom."Älskar" väl inte direkt sladd.... Har rekomenderat även Pip.. Samt ino pi 60 osv.. Och jag "gillar" INTE iö .. Men däremot produkterna i rätt uppställ.Har rekomenderat Phonar.Wolfgang gillar jag iofs mycket....och nån få till.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/04/12 :  00:24:00  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"desutom är det väldigt sällan jag kommer med tips över huvud taget om just saker till inköp.. Finner du det irriterande att jag gav tips eller? ta det i så fall via pm så kan vi reda upp det direkt.."

Nejnej, han bad om tips och du gav ett. Kom bara på att hela din anläggning(?) är från ArtSound.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/12 :  00:40:36  Show Profile Send mayro a Private Message

quote:
Kom bara på att hela din anläggning(?) är från ArtSound.

och vad är det underliga med detta då? Det finns väl fler än jag som handlat sina OLIKA grejor o märken i "samma butik"

Så det rör väl näppeligen dig antar jag..

Ta det nu via PM som jag bad dig OM du har mer "saker" du vill diskutera om MINA saker..

Slut OT..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/04/12 :  00:46:19  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Att göra en höna av en fjäder.

Tillbaka till topic.

Är Beg ett alternativ?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/12 :  02:35:28  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ok

Rekommenderas å rekommenderas

Om du vill testa nått nytt...kanske en "dubbelavstämd basreflex-högtalare" bestyckat med ett fostex bredbandselement vara något

Jag har ingen ANING om hur dom låter...men som sagt..bara ett förslag

http://www.fostexinternational.com/docs/speaker_comp/pdf/recom_enclose/207e_enclrev.pdf

ELLER så kan du ju bygga likadana som jag har gjort..ett par sådana här: http://www.geocities.com/rbrines1/Pages/FT-1600_MkII/Main.html

De behöver dock kompleteras med diskant - jag använder mig av diskanter av typen FT17H.

Dessa högtalare låter rätt skapligt..men hårdrock är vväl inte hemmaplan direkt. Närmickad akustiskt är nog "grejen" med dessa högtalare...fast jag spelar även "Empire strikes back" (Stjärnornas krig) med behag

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/04/12 02:37:46
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/12 :  06:00:43  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Är Beg ett alternativ?

Absolut!

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/04/12 :  07:50:25  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Inte riktigt dina spec men kanske kolla
http://www.world-designs.co.uk/acatalog/SpkrKits.html
vh
Dimitri
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/12 :  08:08:39  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Som jag sagt förut så hinner jag tyvärr inte med något egenbygge.
Annars har det nog varit ett alternativ.

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/04/12 :  08:20:37  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
reeltoreel; Bor du i närheten av Göteborg ?? I så fall kan du få låna högisar o prova !!
//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2006/04/12 11:02:25
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/12 :  08:37:04  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Nej tyvärr! Jag har över 30 mil till gbg
Tack för ett fint erbjudande annars.

Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2006/04/12 :  11:26:05  Show Profile Send n1o_0 a Private Message
Inte kosta en förmögenhet, hur många kronor är det? ~10 000?
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/12 :  11:42:47  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tja! Det kan väl vara en bra gräns för "icke en förmögenhet" :-)

Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/04/12 :  15:08:32  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Kvartsvågspipor av alla slag har tendens att bli resonanta och lyssningströttande. Sen tror jag att man kan klara sig med något lägre känslighet om man hittar högtalare med bra transientegenskaper och kan placera dom för lite basstöd av rummet.
Om du hade förmögenheten och obeegränsat med plats är det kul med en gammal biografutrustning från Klangfilm. Jag fick möjlighetten att lyssna på en sån uppsättning med 2x4 w rörförstärkare och jazzmusik på hög nivå. Men det är utanför budgeten och utrymmet för de flesta av oss.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

n1o_0
Member

200 Posts

Posted - 2006/04/12 :  15:10:39  Show Profile Send n1o_0 a Private Message
Sprang på dessa stativare:
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1054.

Egentligen inte det du efterfrågar i första inlägget. Men för priset är det ett riktigt fynd. Ord. priset ligger på 8500:-, inget som högtalaren behöver skämmas för att kosta.

Dåligt om specs på ljudmakarn:s sida men jag har för mig att de ska ligga på 90dB.

Edited by - n1o_0 on 2006/04/12 15:15:39
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/12 :  15:13:11  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Kvartsvågspipor av alla slag har tendens att bli resonanta och lyssningströttande.

Det stämmer bra det, men det finns värre att lyssna på.
Förvisso har jag ett rätt så stort hus,men kommer jag hemdragandes med en stor biografanläggning är det nog risk för att jag åker UT istället

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000