Author |
Topic |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 11:40:58
|
Bara för att prova gick jag till Musikbörsen igår och köpte två XLR-mikrofonkablar á 176 kronor styck och kopplade mellan CD och stärkare. Resultat? Alldeles utmärkt faktiskt. Låter ganska exakt som min Supra RCA, men med tightare ljud och mer detaljering i diskanten. Något mer återhållen bas kanske, men kabeln är inte inkörd ännu... Tänkte skriva en längre recension i hårdvara, men tänkte att det var en rätt kul och extremt billig ljuduppgradering då mina prylar funkar så mycket bättre balanserat än med RCA. Har ni själva några erfarenheter av billigare PA-grejer till hemmastereon?
Den är dock ingen Nordost Heimdal, men det duger så länge i väntan på att spargrisen ska bli full... |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 12:34:38
|
Det är lite svårt att jämföra kablar på det viset.
Anledningen är att det som sitter innan RCA och XLR i apparater skiljer sig åt en del. Därför så kan man få olika ljud från dessa utgångar även om man använder i stort (läs RCA eller XLR kontakter)sätt samma material i kablarna. |
Edited by - Gebex on 2006/10/07 12:35:44 |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 14:09:59
|
Jo, vet att tekniken skiljer sig åt mellan de olika standarden, men faktum kvarstår att den billiga XLR-kabeln faktiskt låter väldigt bra för knappt några pengar alls. VIlket jag tycker är roligt! Skulle vara kul att blindtesta med lite olika andra XLR-kablar och se vad som händer. |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 14:34:16
|
Verkligen roligt att du fått bra resultat med en billig kabel! Titta på Manga X:s högtalarkabeltest, två dyrkablar som fått stryka på foten där minsann.
Min känsla är att kontakterna bör vara av bra kvalitet, sen har ju alla tillverkare sina argument för att delvis försvara prissättningen på sina olika sladdar.
Vill inte dra igång någon ny jättediskussion om kablar utan säger bara:Grattis till köpet, vi kanske börjar lära oss något? |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 14:54:21
|
Absolut! Det är ju örat som ska bestämma och inte prislappen. Måste ju dock testa med lite andra kablar av samma standard för att se hur stor skillnad det blir om man kliver upp ett par steg. Kontakerna på denna kabel verkar vara helt ok. Stabila och rejäla grejer. SKulle jag få gissa priset på dem hade jag nog inte gissat på 350 spänn iaf...
Man lär sig alltid något nytt och det är ju vad som gör denna hobby så kul! |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 15:11:59
|
Tycker det här med att testa lite olika kablar är skitkul och spännande! Min "gräns" prismässigt däremot ligger runt 500kr för signalkabel, sen är MIN uppfattning att det börjar bli för dyrt.
Är jättenöjd med mina kablar som alla ligger inom MIN prisgräns. Kul att du säger:Låt öronen bestämma och inte prislappen, kanske är något som glömts bort lite grann. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 15:55:51
|
Apropå kontakter och XLR...lödde egna "noname"-kablar till delningsfilter...först med Noname XLR-kontakter och de var väl sådär--men jag hade för få så jag köpte Neutrik svarta, för nån tia mer.....vilken skillnad! Både själva infästningen av kabeln i kontakten, och sedan när man trycker i den...Noname-kontakterna hänger lite neråt, Neutrikarna står rakt ut och sitter bergfast, men går ända supersmidigt att ta lös....
Aldrig mer Noname XLR-kontakter... |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 16:09:10
|
Ni kan ju kolla själva på kablarna. Bara att Googla på Klotz eller gå in på deras hemsida (som jag inte har i huvudet, men den dyker nog upp på Google).
Tycker att kontakerna funkar minst lika bra som vilka andra dyrare XLR som helst. De står rakt ut och känns solida när man trycker in dem och drar ut dem. Låser också ordentligt i sockeln.
Har lirat lite mer och måste säga att de är väldigt kompetenta på att lyfta fram detaljer i diskant och mellanregistret utan att bli vassa. Nrodost-kablarna var givetvis snabbare och mer dynamiska, men kanske också lite ettrigare i de övre registren. De här är lite lugnare och något mer laidback, men så är Nordost den kabeln som är mest framåt och drivig som jag provat.
Låter som helhet väldigt homogen och trevlig, kanske lite snäll, men utan att tappa detaljeringen. Är ju en fördel med lite snällare kabel när man mest lirar skramlig hårdrock... |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 16:09:10
|
Neutrik är kända för bra kvalitet på kontakterna, kul att du hittade rätt där Magils. Och att de bara kostade ett par tior mer än "No name" kontakterna var ju inte heller fel |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 16:15:42
|
Vet inte om detta stämmer men, jag får känslan av att High end kablar ofta är lite speedade i just mellanregister och diskant.
Just betoningen på detaljer, och därför ett lite överdrivet övre register, upplever jag som lite av en High end "sjuka".
|
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 17:50:41
|
Stickan: Testrundan är inte klar ännu. Åtskilliga dagar återstår.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2006/10/07 : 18:52:47
|
Bara kör Manga X, följer din tråd med stort intresse oavsett vilka slutsatser du kommer fram till.
Tycker bara det är himla roligt att billiga kablar inte blir utdömda just för att de är billiga, att det finns dyrkablar som låter bra betvivlar jag dock icke.
Frågan är: är de prisvärda? |
|
|
|
Topic |
|