HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustik hjälp.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/10/06 :  09:16:01  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag håller ju som bekant på att akustikbehandla mitt rum med hjälp av Claes på Eora.

Nu har vi kört fast lite och skulle behöva lite tips och råd. Jag har ett innetak som är dämpat efter div uträkningar. Dock så är bara ungefär halva taket dämpat. När vi sett div olika plattor på resten av taket har det blivit över dämpat.

Man ser nu på mätningar att jag nått upp till det mål jag hade och vill inte påverka akustiken mer. Dock vill jag ej ha halva taket "öppet" utan vill kunna sätta plattor på resten av innertaket.

Ideér jag har är bla fiberduk eller PVC. Hur tror ni det dämpar? Jag vill igentligen ha ett material som är synligt men ej påverkar akustiken. Skivorna i taket är 60x60 cm.

Tack på förhand!

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/10/06 :  09:35:17  Show Profile Send marens a Private Message
Generellt sett är det bättre att dämpa golvet och istället diffusera taket, detta eftersom reflexer som kommer från taket känns mer miljönaturligt än reflexer som kommer från golvet. Du kan ju prova att öka täckningen av matta på golvet och kanske istället diffusera taket.

Det är ju en sak vad man ser på mätningar och hur detta upplevs. Mätningarna känner ju tex inte av vartifrån ljudet kommer. Jag skulle hellre ha en längre efterklang tex än ett sneddämpat rum.

Sedan kanske känslan av "överdämpat" kan bero på för lite dämpning mot lägre frekvenser, typ mellanregister. Om man tex dämpar kraftigt och lokalt (tex på en enda rumsyta) i diskanten så kan man få en underlig och tjock/fadd klangbalans i rummet och då träder reflexer mot lägre frekvenser fram tydligare samtidigt som det kan bildas fladderekon mellan de ytor som lämnats odämpade.

Lite spånande tankar bara utan att veta hur ditt rum ser ut egentligen. Därför blir det ganska lösa och övergripande spekulationer. Om du beskriver mer noggrannt hur du har gjort och hur det ser ut i hela rummet så kanske man kan bena ut lite mera.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/10/06 :  12:05:34  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Har din akustikkonsult kört fast? Det känns ju inte helt okej.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/06 :  12:13:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Om man tex dämpar kraftigt och lokalt (tex på en enda rumsyta) i diskanten så kan man få en underlig och tjock/fadd klangbalans i rummet och då träder reflexer mot lägre frekvenser fram tydligare samtidigt som det kan bildas fladderekon mellan de ytor som lämnats odämpade.

När jag kollade var gränsen i mitt rum gick för dämpning så uppträde det på dom få nakna ställena som fanns. Man kunde dämpa ekot ganska väl med tex en stol där det var som värst. Hela det försöket gjorde att jag dämpar ganska litet o diffuserar desto mer

Hinken
Om du bygger hela taket men tar bort tex varannan/var tredje platta o sätter dit Goldehorn eller liknande alternativ använder så många plattor du har idag men sprider ut det över hela taket istället o sätter "dummies" på dom tomma platserna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/10/06 :  13:03:18  Show Profile Send marens a Private Message
Grejjen är väl att det är svårt att dämpa bra. När man dämpar en massa så blir det lätt mest för högre frekvenser och på ganska ensidiga begränsade ytor.

Därför finns det väl två huvudvägar att gå, att antingen behålla efterklangen i rummet till stor del och endast dämpa försiktigt och diffusera desto mer eller att dämpa ordentligt bredbandigt och diffusera där det behövs.

Edit: vi kan ta två extrema exempel: Dels att stå i en stor gammal kyrka och höra på akustiken, där är det ofta väldigt diffuserat och med lång efterklang. Det är nästan omöjligt att höra vad folk i andra änden av kyrkan pratar om trots att man hör ljudet av pratet ganska förstärkt. (Det går bättre på nära håll då reflexerna kommer så sent i tiden.) Det är i huvudsak diffuserat med väldigt lite dämpning.
Sedan går man ut utomhus och hör plötsligt alla detaljer i ljudet runtomkring men det är ändå behagligt balanserat klangmässigt, inga "trängda" obehagskänslor. Här är dämpningen nästan total och diffuseringen nästan obefintlig i rätt utomhusmiljö, tex en stor gräsmatta och ändå är det behagligt att vistas där.

I ett litet rätblocksformat rum med sparsamt möblemang och en ljudanläggning så blir verkligheten helt annorlunda. Här vill man att efterklangen ska vara kort och reflexerna ska vara diffusa på samma gång. Då gäller det att dämpa bredbandigt och "täckande" samt diffusera ordentligt med prylar mm. De fysiska omständighetena gör att det lätt blir obalans i dämpningen så att man får en "trängd" instängd ljudmiljö i det lilla rummet.

Edited by - marens on 2006/10/06 13:18:36
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/06 :  13:09:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Word

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/10/06 :  13:30:18  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Har skaffat en tunn fiberduk som skall fästas i hållarna för plattorna. Har ej pengar till att skaffa så många goldenhorn som skulle behövas... :)

Skall bli kul att se om fiberduken ligger still. Den är väl så pass tunn att den inte skall ställa till några absorberings problem?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/10/06 :  16:42:55  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Suvejävlarän beskrivning marens!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/10/06 :  19:13:55  Show Profile Send ljud a Private Message
"Generellt sett är det bättre att dämpa golvet och istället diffusera taket, detta eftersom reflexer som kommer från taket känns mer miljönaturligt än reflexer som kommer från golvet."

Är detta fallet? Tänkte precis börja skissa på nåt sorts akustiktak och då hade jag tänkt mig absorbent.

Marens, du menar att det är lämligare att diffusera i stället? I studion jag jobbar i (ingemar ohlson ritad) är det ekgolv och absorbent i taket. Men detta kanske inte är nåt att jämföra med?
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/10/08 :  09:43:54  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Frågan är hur man dämpar efterklangstiden utan att påverka ljudet för mycket?
Har ni tips på plattor som man kan sätta på vägg eller i tak som är ordentligt bredbandiga?
igentligen vill jag ej ändra akustiken annat en efterklang. Sätter man för tunnt så dämpar man ju bara högre register och kan då få en db ökning i basen....

Mvh/Henrik
Mitt system:
Von Schveikert db99,

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/10/08 :  12:35:29  Show Profile Send MatsT a Private Message
För bredbandig dämpning av efterklang rekommenderas användning av hörnen, ställ in så mycket "fluff" som möjligt där. Att hörnen är så bra beror på att alla frekvenser har sitt tryckmax där och lägre frekvenser dessutom lite ytterliage förstärkning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000