Author |
Topic |
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2006/04/12 : 22:34:02
|
mayro, försök iaf ha någon nivå på det hela istället för överdriva saker hela tiden. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/04/12 : 22:37:34
|
Jag har nivå.. jag lämnar tråden.. Det är nivå grabbar!!.. Då man inget har att tillföra vilket ni inte har heller bör man lämna trådarna.. Ni vinner.. Kablar gör nada.. och ni lyckas igen förstöra för oss som VILL tala om sladdar o kontakter osv...
Så.. Därför visar JAG nivå o låter er svammla bäst ni vill här.. Hej hej... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/04/12 : 23:02:18
|
Om vi ser lite förbi pajkastandet så är det ju en eller ett par kärnfrågor som kvarstår.
Om man vet vad man skall "mäta" så är det lättare att finna den ev. skillnaden.
Jag kan vara helt ute å cykla, eftersom jag inte är en expert, men vi gör ett försök...
Vad händer när en kabel stöter på en last? Vi har ju kablar med, låt oss kalla det "Profil Impendans" som bildas av parasiterande Induktans(L) och parasiterande Kapasistans(K). Vi kan påstå att den första är summan av materialval (i kabel) och den senare mer nåt som hör dialektrumet till...
Teoretiskt så kan vi prata om "ljusets hastighet", men på grund av L och K i kabeln blir den tyvärr lägre. Hastigheten står oavkortat i proportion och förhållande till Impendansen och Kapasitansen - mao ju högre av de båda desto långsammare kommer "signalen" färdas genom kabeln. Kan detta påverka hur "nätdelen" ser på "signalen"?
Sedan har vi en knepigare sak. Kan det finnas skräp i vägguttaget? Jag vill kanske påstå det. Vad för skräp? Är det ovanligt att andra maskiner "släpper" ifrån sig skräp och störningar i MHz- och GHz-området? Nej, det är det inte. Det är faktiskt ganska vanligt. Och om jag förstått saken rätt så kan det uppstå "deltoner" mellan Induktansen och Kapacitansen(då de interagerar) som skapar sidband som iaf teoretiskt kan sträcka sig oändligt i bägge riktningar.
Vilket menas att det kan finnas störningar på nätet som hoppar mellan 0Hz och oändligt med Hz. Om de är "stora/ljudliga" nog att påverka en nätdel är ju en annan sak, men det är en faktor som kan få en nätdel att se annorlunda på "signalen".
OM man sedan adderar en tidsdomän till dessa oändlighetsfrekvenser blir det än suddigare. Speciellt om de blir så svaga eller så utsträckta att man inte kan mäta dem med modern teknik, utan får hålla sig i teorin. Vilket innebär att vi inte ser hela bilden. Vilket innebär att vi får börja gissa. Vilket innebär att det blir upphov för tolkningar. Vilket innebär att det bli en massa roliga trådan i angränsande ämnen på olika forum.
Summarum. Allting påverkar allting hela tiden. Det vi kan "se" är vår "upplösningsförmåga" - väldigt likt en stereoanläggning. Informationen är oändlig i kvantitet, så det vi kan uppleva är helt enkelt en faktor av denna "upplösning". Vad som sker utanför upplösningen är okänt. Vad vi däremot vet är att den kombinerade parasiterande L och K i kablar (ej att förglömma kilometervis med kablage till ditt hus, genom väggarna, övrigt internkablage i anläggning och högtalare) utsätts för frekvenser som faktiskt kan hamna inom vårt öras upplösning via anläggningen.
Ingen lösning. Men en värdig början kanske?
Mvh, M
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/04/12 : 23:23:41
|
ranngarden: Det du pratar om är bara lite finare ord för en helt vanlig kabel som transporterar helt vanlig sketen nätspänning (med ca 3% dist). Det kommer att vara samma 3% dist innan som efter nätkabeln. Skillnader blir så infinitesimalt liten att det är inte ens värt att titta närmare på skillnaden.
Det går att analysera ner på kvantnivå om man vill men det man tappar är ju perspektivet. Helhetsbilden av vad som är viktigt för att en nätkabel ska funka som den ska.
Har man den helhetsbilden så inser man lätt hur liten nätkabelns elektriska roll är i sammanhanget.
Om en nätkabel tar bort 1dB vid 200mhz eller vad det kan vara (Kan ha fel på så mycket som några tiopotenser hit eller dit, det spelar ingen roll.) så kommer nätdelen iaf att dämpa samma frekvens nästan oändligt mycket mera. All AC ska bort. Det gör större skillnad att sätta en ferrit tex på nätkabeln (som iofs tar hand om instrålad energi men iaf) än alla möjliga nätkabeluppbyggnader som man praktiskt kan tänka sig och ändå är det inte kritiskt för hur det påverkar ljudet på något sätt.
Hönsnätet på avgasröret i hopp om minskade partikelutsläpp ligger inte så långt ifrån hur olika nätkablar filtrerar nätspänningen.
...och då har vi inte ens börjat prata om vad som händer efter nätdelen. |
Edited by - marens on 2006/04/12 23:35:51 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 11:43:09
|
Jag håller med dig fullt ut Marens. Ändå så säger mina öron mig något annat. Jag var väldigt skeptisk första gången jag testade nätkablar. Några år innan hade en kompis erbjudit mig att få några av hans nätkablar som blivit över. Jag avböjde, jag var precis lika arrogant som några av er här på tråden och hånade honom nästan. 2 meter nätkabel när det är 30 mil tvivelaktig kabel till Barsebäck? Löjligt! 2 m kabel kan inte ha någon som helst inverkan. Det fick jag äta upp. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 14:58:25
|
Men hur vet man igentligen vad man jämför när man byter nätkabel? Man stänger av elektroniken, kopplar bort all spänning, sitter i tysthet i någon minut och funderar på hur det igentligen lät, för att sedan köra igång igen. Om man nu har någon som ombesörjer bytet, annars springer man runt och gräver bakom anläggningen en hel del.
Jag tror man måste komma fram till vad det är man tror en nätkabel kan förbättra för att komma vidare. Ledarmaterialet är ju ovesäntligt, för det finns ju kopparkablar som sägs låta mycket bättre än silverkablar. Det kan ju knappast röra sig om en skärmande effekt, eftersom det finns oskärmade kablar som sägs låta förträffligt, och skärmade som inte gör något alls. Att det skulle röra sig om materialets tjocklek är ju minimalt troligt, eftersom det sitter ingen strömbank i vägguttaget som bara väntar på att leverera ut mängder med ström till krävande effektuttag. Så vad kan det då vara som gör att det låter bättre? Kanske om tillverkaren själva skickar med en nätkabel som är anpassad för apparaten så kan man vinna på det? Nej, för Sampix här på forumet gjorde ju ganska klart att även om han öppet tyckte att den medskickade kabeln till hans förstärkare lät bättre öppet, så var det i princip omöjligt att höra vilken som var det bättre valet vid ett blindtest. (Hela tråden:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41811&SearchTerms=blindtest) Jag har faktiskt ingen aning om vad det är som gör att en nätkabel skulle fungera. Det kan jag leva med, men det ännu mer skrämmande tycks ju vara att de som säljer och tillverkar dessa nätkablar inte heller har en aning om vad det är de förbätrar.
En stilla fundering: Är det förresten lagligt att ens sälja nätkablar? De är väl knappast godkända för flextest för lösförlagd kabel och CE-märkning? |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/04/13 : 15:05:34
|
Det sista var en bra fråga. Du har rätt i att tillverkarna inte vet varför deras nätkablar fungerar, Nordost erkänner det öppet: " Vi har ingen aning om varför det fungerar, men vi testade, och det fungerade." Precis som läkemedelsindustrin, det finns ingen teori om varför vissa läkemedel fungerar. Forskningen består i "try and error". Precis som utveckling av kablar.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2006/04/14 : 09:27:41
|
Om vi vill ha reda på vad som händer vid inkoppling av olika nätkablar så gav ett inlägg från f95toli i mayros "kabeltråd" mig en idé. Det skulle vara mycket enkelt för den som har en bra spektrumanalysator att se vilken typ av instrålning olika nätkablar ger i en apparat, det är bara att ansluta mätpunkten där sladden kommer in. Det är lågohmigt och lätt att mäta så bortsett från kostnaden för en bra analysator borde det vara enkelt att få ny kunskap här.
Att det skulle vara någon annan typ av skillnad än "instrålad energi" som gör skillnaden är så osannolik att vi nog kan glömma det spåret. |
|
|
Topic |
|