HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad gör en nätkabel bra ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2006/04/09 :  01:00:49  Show Profile Send Carlos a Private Message
Jag har fått uppfattningen att skrämningen genemot andra kablar är det som gör en nätkabel bra.

Ligger jag i närheten av sanningen ,rätta mig gärna om jag har fel.

Dan.P
Starting Member

36 Posts

Posted - 2006/04/09 :  01:25:30  Show Profile Send Dan.P a Private Message
Tja vad ska jag säga, är nog knappast en förespråkare för varken säkringar eller kabel.

MEN så länge du inte tvinnar dina signalkablar runt dina nätkablar kommer du vara nöjd oavsett vilken nätkabel du än väljer. Allt från Konsum till Hifi-kostapengar.

Bäst är det om du kan ha en jordad nätkabel om du har störningar pga magnetfält.

Det är mina öron inte dina!

Edited by - Dan.P on 2006/04/09 01:26:07
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/09 :  07:21:51  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Skärmen är inte hela sanningen, det finns bra nätkablar som INTE är skärmade, Nordosts tex. Materialval och konstruktion har betydelse, antagligen för att det blir någon form av filterverkan i kabeln.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/09 :  08:28:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag jämförde två identiskt skärmade nätkablar där den ena hade silverpläterad kopplartråd, den andra ren koppartråd.
Den silverpläterade verkade ge mer energi i diskanten och mer lyster i ljudet. Den andra var lite gåaktig och lät tråkigare.
Vad som var rätt eller fel vågar jag inte säga, men skillnad var det.
Konstigt eftersom det handlar om 50 Hz växelström.
Ett exempel på hur lyssningsintrycken går stick i stäv med kunskapen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/09 :  08:47:23  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Har just besökt en hifi kompis i dagarna två. Blandannat har vi lyssnat på tre olika nätkablar och varit överens om klart hörbara skillnader mellan dem. Alla tre var skärmade men med i övrigt olika materialval och konstruktioner.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/04/09 :  20:47:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Just det här ämnet har avhandlat väldigt intensivt de senaste månaderna så jag förslår en sökning först innan eventuellt nya saker utreds.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2006/04/10 :  19:17:04  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Har inntrykk av at et viktig parameter er at det er en "heavy duty" kabel med stor ledningskapasitet.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/10 :  23:15:26  Show Profile Send marens a Private Message
Montana: Om man ska se strikt på det så behöver man ju alltid hur man än vänder på det betydligt större "kapacitet" på högtalarkablarna eftersom de levererar mera ström än spänning jämfört med nätkablarna som ju alltid jobbar vid en hög spänning snarare än med hög ström. Därför verkar det underligt att det skulle behövas stor ledningsarea. Särskillt med tanke på att nätdelens förmåga att leverera ström inte påverkar på något annat sätt än klippningsbeteendet hos förstärkaren (alltså inte ljudkvaliteten säkert under klippningsgränsen).

Nätdelens inre resistans är dessutom oftast totalt dominerande.

Reservation: Men det går ju att av andra skäl "tro" på tjocka nätkablar som inte har att göra med den fysik som vi idag känner till.

Carlos: Jag tror du ligger så nära sanningen som vi har kunskap idag att motivera med. Filterverkan i nätkablar känns verkligen extremt långsökt iom att det är nätdelens huvuduppgift att filtrera nätspänningen från alla frekvenser så att endast likspänning är kvar. att en stump kabel skulle göra varken till eller från på det området och dessutom i en sådan grad att det påverkar ljudåtergivning hörbart är ganska fantastiskt.

Edit: Vill man hitta förklaringar till de skillnader en del upplever mellan nätkablar ligger det betydligt närmare till hands att söka i psykologins väldokumenterade teorier.

Edited by - marens on 2006/04/10 23:21:04
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000