HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dammfilter, eller inte!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/04/09 :  13:30:39  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Jag har alltid varit av uppfattningen att högtalarna är snyggare utan de där tygstyckena framför elementen men att det i vissa sociala sammanhang kan uppfattas nästan lite "vulgärt". Idag när jag för första gången på länge spelade utan dessa en längre tid slog det mig hur mycket mer "närvarande" och detaljrik musiken blev och dessutom mycket "luftigare". Nästan som om dessa haft en lätt diffuserande inverkan.

Någon som kan bekräfta/dementera/förklara?

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2006/04/09 :  14:13:01  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja enligt mätningar kan det så kallade fronttyget påverka en hel del, det förefaller som om olika konstruktioner påverkar i olika hög grad, det finns tom högtalare där fronttyget är en integrerad del av konstruktionen och därför låter bättre med.
Jag tycker som du, mina SFGPH låter klart bättre, framför allt tycker jag att punktformigheten och precisionen i perspektivet ökar, samt att ljudet tycks "klarare".
Måste medge att jag bara kör utan skydd i bland i samband med seriösa lyssningar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/09 :  19:31:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Vanligtvis och mestadels diskantens frekvenser som blir "dämpade" av fronttyget. Den "luftighet" du upplever är de fekvenser som tyget, när det sitter för elementen, dämpar bort. Ibland flera dB.

M
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:58:37  Show Profile Send Lennart a Private Message
Det finns exempel genom ”högtalarhistorien” där man använder fronttyget (eller frontgallret) som en aktiv del av högtalaren för att det ska låta bättre.

Det sägs att Stig Carlsson använde de galler av metall som han använde för att ljudet skulle diffuseras. Om det verkligen är sant vet jag dock inte.

På 70-talet var det modernt med svarta skumgummifronter. Argumentet var att skumgummit hade en diskantspridande egenskap. Efter några års användning visade det sig att det inte bara var diskanten som spred sig… skumgummifronten spred sig också i takt med att den torkade ihop och föll sönder… ;-(

Jag har en anläggning från Technics från 1992 där högtalarna har fronter av ett tunt svart tyg som närmast kan beskrivas som ”svart nylonstrumpa”:-) Om jag tar bort fronterna låter det som värsta Tina Turner-skriket oavsett vad jag spelar. Kristallglasen förvandlas till sand och öronen blöder. Det låter inte bra! Med fronterna på låter det bra.

Så, visst fanns och finns det de tillverkare som utnyttjar fronterna för att dölja och/eller förbättra högtalarens svagheter!

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2006/04/11 :  00:10:32  Show Profile Send edison a Private Message
Ofta (oftast???) har själva ramen som fronttyget är fäst på ett stort inflytande på hur ljudet kommer att bli, kanske större än själva tyget, iaf om det är riktigt tunnt.
Tänk tanken att sätta dit den ramen utan tyget, hehe...nog inte vad man skulle tänka sej göra mer än för att prova.

Och som Lennart skrev: med vissa högtalare SKA nog ändå tyg+ram sitta där...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000