HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behov av råd ang. slutstegsbyte
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2006/04/08 :  11:14:45  Show Profile Send Carlos a Private Message


SÅ här ser kedjan ut:

Källa: Dcs
Högtalare: wilson watt puppy 5.1
Högtalar kabel: Nordost valkyrja
Signal kabel: skit kabel

slusteg: classe ca 401

Jag tycker om upplösning , och känslan att bli trasporterad till händelserans centrum. Jag är inte den mjuka accuphase, rör killen.

Eftersom alla delar i signal kedjan är ganska kyliga utan classen.

Jag hade tänkt att sälja classen och köpa pass labs 350.

Din stora frågan är, vorre det rent idiotiskt eftersom classen är där som motpol till resten av kedjan så det skapar en bra synergi.

SKA JAG ELLER INTE ??? Motivera gärna svaret och har ni hört på pass nå får ni gärna komma med åsikter?

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/08 :  12:48:43  Show Profile Send Blue a Private Message
Känner mig oförmögen att besvara din fråga...

Däremot undrar jag... "skit kabel" är det alltså något du anser vara en "skitkabel", eller är det en kabel av ett märke som heter "Skit"?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2006/04/08 :  13:06:08  Show Profile Send Carlos a Private Message
Det kanske är en helt underbar kabel egentligen (jag menar absolut inte på ett arrogant sätt), men jag vet inte vad den heter eller något alls om den ,jag köpte den för en billig slant.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2006/04/08 :  13:51:56  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
köp NuForce

http://www.audioprophile.com/products/amps/nuforce.htm

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/04/08 :  15:35:51  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Ja, med mina lättdrivna högtalare klarar jag mig ju med Ref8 men Reference 9 SE skulle kunna vara något för dig (förutom möjligen färgen som SE-versionen har). Audioprophile får in dem snart eller har precis fått ett ex.



http://nuforce.com/products-monoamps.htm

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/04/08 :  16:44:48  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Tommy! Vad kostar Reference 9 rek. i Sverige?

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/04/08 :  19:03:32  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag vet inga exakta priser, men de nu utgångna Ref8 (RCA) och Ref8b (XLR) kostade 7500:- per styck. De är ersatta av Ref8,5 och skillnaden är: samma, större låda som Ref9 / både RCA och XLR / Eichmann högtalarkontakter. Ref8,5 kostar kanske 9-10000:-. man kan hela tiden uppgradera/byta in Nuforce monoblock och en Ref8,5 borde bli klart billigare (prisskillnaden mellan Ref8-Ref8,5?) att uppgradera till Ref9.

Som nästa steg kommer då Reference 9, där huvudsakliga skillnaden är en mycket kraftigare trafo så de är specade till 350W mot Ref8:s 100W. Gissningsvis 12500-13000:- styck. Högst upp i monoblockskedjan finns Ref9 SE med samma effekt men bättre komponenter, extra komponenter, ett extra nätagg, färgen "Rose Copper" etc. Gissningsvis 20000:-/styck. Men kolla med Audioprophile, det är bara de som vet.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2006/04/08 :  21:52:45  Show Profile Send Carlos a Private Message
Hade ni om ni vorre jag bytit ut classen mot pass laben ?
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/04/08 :  23:18:41  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag har lyssnat på båda, dock vid olika tillfällen, med olika kringutrustning och för några år sedan. Svårt alltså att göra en seriös bedömning, men med mitt inlägg vill jag säga så här: hade jag inte haft någon av dem och skulle välja, då hade valet fallit på Pass 350. MEN, hade jag suttit med en Classé 401 (som du) hade jag inte bytat.

Artphotography
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2006/04/09 :  00:45:24  Show Profile Send Carlos a Private Message
Det känns som lite som att classe ger det hela lite balans.
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/04/09 :  13:23:47  Show Profile Send kris69 a Private Message
Carlos!

Jag tror att med din strävan efter upplösning så är nog Pass 350:an det bättre valet. Classe låter imho en smula mjukare och avrundat. Har endast lyssnat ett fåtal gånger men tycker att Classén låter varmare och lite lägre upplösning än Pass.

Det är ju dock lite av en balansgång precis som du säger. Watt Puppy och Nordost och dcs. Alla dessa är ju väl så upplösta. Kanske är det så att Classe´n gör det lite mera lyssningsvänligt.

Du måste nog göra det "the hard way" dvs pröva bredvid varandra.
Mitt råd får nog anses vara spekulativt och kontradiktoriskt.

Sorry

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:20:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message
W/P gillar effekt vad jag vet och det finns väl en risk att Passen kanske kommer dista en del om du spelar högt vilket kan bli tröttande i längden. Jag skulle nog istället testa något i stil med Dynamic Precision för att hitta något som orkar sätta fart på dina högtalare + är mer neutrala under just dina förutsättningar. Finns ibland riktiga juveler på beg marknaden och så du får du pengar över till att hantera akustiken om du inte redan gjort det.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:41:17  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Carlos, jag kan säga att jämnföra en Classe 401 och ett X-350 går knappt, Classe 401 är i sig ingen dålig förstärkare, men X-serien från Pass Labs över modellen X-250 vinner på alla punkter.

X-350 har en otrolig detaljrikedom, upplösning och närvaro, och har inte på något av mina 13 par fronthögtalare låtit det minsta hårt i toppen, men har ändå en otrolig upplösning.

Skillnaden om man jämnför X-350 och storebror X-600, är att X-600 självklart har mer kraft och yttligare mer närvaro,Nelson Pass själv har sagt att X-600 är hans troligen bästa förstärkare totalt sett, och det säger inte lite även om vi pratar om X-350 modellen.

X-350 modellen har ett litet mer framhävt mellanregister än X-600.

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:45:42  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
på något av mina 13 par fronthögtalare

????????????????????????????????????????????????????
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:57:50  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Micke Y, Vad menar du ????, vadå risk att Passen kommer dista ?.
Sen att du säger att just Passen skulle dista och inte Classe eller DP är för mig ett skämt, jag skulle ha sagt precis tvärt om.
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2006/04/09 :  22:06:19  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Urklipp från Nelson Pass manual från X-serien 350/600 och 1000.
Denna skrift står Nelson för, vem som helst kan genom tester och analys motbevisa Nelson's påståenden, men ingen har gjort det ännu och det är 7 år sedan !


Supersymmetry enhances this effect by providing a connection between the two halves of the
balanced circuit that further perfects the match. Any distortion and noise not already identical
to the two halves is made identical, and the result is improved cancellation at the output.
Unlike feedback techniques where the goal is to correct for the distortion by feeding a gain
stage an inversely distorted signal, Supersymmetry seeks merely to create perfect matching.
Matched balanced power circuitry typically sees a distortion and noise reduction of about 90%
(20 dB) through a balanced connection without any additional effort. The Supersymmetric
circuit delivers another 90% reduction, so that the X series has about 1/100 of the distortion of
a conventionally simple amplifier. Actually this ordinary distortion and noise can still be seen at
the output of one half of the circuit, but since it is virtually identical on the other half, it goes
away at the speaker terminals. This gives good measured performance, which because it is
simple, also sounds excellent.
Previously these kinds of simple Class A circuits have been popular for their sound quality in
low power amplifiers, but have not found application at high power levels due to excessive
distortion and low efficiency. Supersymmetry overcomes this barrier, delivering the
sweetness, staging, and detail of very simple circuitry up to kilowatt power levels and beyond.
The X Series amplifiers have the tremendous dynamic range (>150 dB) to do justice to the 24
bit recordings of the 21st Century. The simple but powerful circuitry moves easily from total
silence to explosive transient and back to silence without a trace. It’s a spooky experience.
Because these amplifiers do not rely on output feedback for high performance, their
performance is consistent across the audio band, from DC to beyond audibility. They are
unconditionally stable into any loudspeaker.
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2006/04/09 :  22:09:38  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Pjotre.....Men jag har bara 6 par hemma just nu , men dom ska bort.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/04/09 :  22:19:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jawen

Jag jämförde eller värderade inte de två med varandra utan tänkte i andra banor.

Jag tänkte ungefär så här: Pass är säkert en fantastiskt slutsteg som är helt underbart i de flesta situationer men om jag inte missminner mig helt så är den motkopplingsfri. Det ger vissa fördelar men innebär också en viss risk. Om du vill driva W/P till höga volymer finns risken att den bidrar med mer dist än vad en del andra alternativ skulle göra. Vissa personer hör det här väldigt tydligt och de brukar inte tycka om det och söker ofta andra alternativ. Om Carlos är en sådan vet jag inte men risken finns ju. Därför mitt alternativa förslag som är ett bland flera möjliga alternativ.

Det finns det ju så många andra hänsyn att ta med ett köp som alltid blir strikt personliga.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/04/09 :  22:40:57  Show Profile Send svejk a Private Message
Trots att du sa ifrån till rör skulle jag föreslå ett ordentligt ARC steg till dina Wilson.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2006/04/10 :  00:18:12  Show Profile Send Carlos a Private Message
svårt svårt svårt val, jag är rädd att om jag säljer classen och köper passen kanske ljuden blir alldeles för outhärdligt.

Go to Top of Page

Carlos
Member

240 Posts

Posted - 2006/04/10 :  00:22:46  Show Profile Send Carlos a Private Message
Här finns lite åsikter från andra så ni kan hjälpa mig att bestämma mig. Tack föresten för all hjälp. hyggligt

Classe ca 401

http://www.audioreview.com/cat/amplification/amplifiers/classe/PRD_115706_1583crx.aspx

Pass labs x 350

http://www.audioreview.com/cat/amplification/amplifiers/pass-labs/PRD_116060_1583crx.aspx
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/10 :  00:54:43  Show Profile Send mayro a Private Message


när jah läser dom som bedömt så "känner" jag att Classe skulle stanna om jag skulle välja.. Men för mig ÄR verkligen värme OCH stort ljud viktiga saker.. Och har man samtidigt då detaljering och LUGN i ljudet så .. ja då stannar grejorna...

Så Classe "känns" bäst utifrån läsningen.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2006/04/10 :  01:10:51  Show Profile Send global a Private Message
Passen riskerar inte att dista. Du kan lungt köpa den.
Här är en jämförelse:

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?aamps&1143927926&read&keyw&zzpass+labs+classe

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?aamps&1138558158&read&keyw&zzpass+labs+classe

Edited by - global on 2006/04/10 01:37:05
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2006/04/10 :  11:08:38  Show Profile Send kris69 a Private Message
Det mest relevanta i denna fråga är väl egentligen som alltid -helheten, den totala ljudbilden. Båda slutsegen är ju i sig väldigt kompetenta och har sina respektive anhängare. Jag skulle vara mest nyfiken på Pass Labsen om det vore mitt val och då jag vet vad du strävar efter Carlos. Skulle det då bli lite "overkill" så går det ju att labba med andra kablar. Tänker i detta fall på Transparent eller Mit alternativt Purist Audio. Enligt många är det säkert fel väg att gå dvs att använda kablar som "controllers". Jag har dock svårt att se vad det är för fel med det om det slutgiltiga resultatet är till din belåtenhet.
Jag vet att din fråga handlar om slutsteg men tänker ändå att "Valkyrian" som jag tycker är förträfflig i vissa sammanhang kan vara det som "välter fartyget". Du kommer nog ändå att ha transparens och upplösning som heter duga.


" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2006/04/10 :  21:55:18  Show Profile Send global a Private Message
Här hittade jag en jämförelse mellan krell klass A och Pass Laben

"Nu har jag lyssnat lite mer och jämfört med de två tidigare steg som jag har haft hemma relativt nyligen, Gamut D-200 och Pass Labs X350, så ligger Krell-steget någonstans däremellan.

Vadå? Jo, mellan Pass och Gamut kändes Gamut-steget mjukare överlag och hade en något mindre definierad bas än Pass-steget som spelade dynamiskt med väldig auktoritet och klippfast bas. Gamut-steget kunde upplevas lite mjukt och Pass-steget lite hårt.

Krell-steget har Pass-stegets baskontroll (om inte ännu mer av den varan) men det upplevs inte lika hårt i de övre registren. Man skulle kunna säga att Krell-steget förenar det bästa av de båda tidigare kandidaterna.

Det man slås av är att återgivningen hela tiden känns så oerhört kontrollerad. Det blir nästan "tråkigt" att inget sticker ut. En jämförelse skulle kunna vara att det känns som att köra en extrem sportbil på allmän väg, det händer liksom inget, det blir aldrig spännande på samma sätt som i en sämre bil. Hm, fattar ni? Är det bra eller dåligt? Jag tror det är bra, åtminstone på sikt.

En sak som jag inte riktigt gillar dock det är att lysdioderna på fronten lyser så skarpt. Man måste ha fjärrkontroll för att stänga av dem och det är "extrautrustning".

Jag lyssnade med stor behållning på ganska många skivor igår kväll.

Jag lyssnade på väldigt blandad musik men här är ett fåtal av de skivor som förgyllde gårdagskvällen:
Sara K. - Chesky collection
Infected Mushroom - I'm the supervisor
Cesaria Evora - Sao Vincente De Longe
Rage against the machine - Rage against the machine
Stephen Simmonds - For Father
Jose Gonzalez - Veneer
Patricia Barber - Nightclub, Café Blue
Lambretta - The Fight

En salig blandning alltså, både genremässigt och ljudkvalitetsmässigt.

/Gr."


http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5817&postdays=0&postorder=asc&highlight=pass+labs&start=30
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000