HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stora högtalare litet rum erfarenheter ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/04/09 :  20:01:53  Show Profile Send Jonne a Private Message
pga ommöblering har jag tagit ett annat rum i besittning lite litet visade det sig 3x4.5 nu står jag med ett par golvare Von Schweikert VR1000 som känns lite för stora har ingen förstärkare idagsläget så uppställningen står så här

avstånd mellan högtalare 1.80 (mätt insida)

bakvägg (bak högt)53cm

lyssningsavstånd 2.50m (tänkt)

eller fundera på ett par stativare typ Von Schweikert vr1 eller ett par ino piP

övriga delar ser ut så här
Cd Nad S500
Harmonic Tech Pro Silway MKII
Harmonic Tech Pro 9 Sålda!

/Jonne




Edited by - Jonne on 2006/04/09 23:41:39

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2006/04/09 :  20:03:34  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Kanske stoppa raggsockor i basutblåset?
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/04/09 :  20:16:18  Show Profile Send Jonne a Private Message
Jag tror inte basen blir något problem provade bror mins nad c340 det lät väl hyffsat inga större basproblem.Jag tänker närmare på avståndet mellan högtalarna och lyssningsposition man skulle vilja flytta ut allt 1meter både på bredden på längden Tidigare spelade jag iett rum på 55m2 och det kändes på tok för stort blev inte bra med öppningar burspråk och för långt lyssningsavstånd

/Jonne
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/04/09 :  20:34:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har hört ett par JMLab Utopia i ett rum på 19 kvadrat, spelade diagonalt och det fungerade ganska bra faktiskt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22537


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/04/09 :  20:39:49  Show Profile Send Jonne a Private Message
Här kommer jag och gnäller med ett par Vr1000 på 13,5 m2

Här snackar vi ju riktigt stoora ett par JMLab Utopia i ett rum på 19 kvadrat


/Jonne
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:07:49  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Mitt system står i ett 20 kvm rum vilket måste betraktas som lite med tanke på högtalarnas storlek. Det funkar helt underbart men jag har ju en del akutsikreglering i mitt rum och det hjälper ju ALLA system oavsett storlek.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:18:14  Show Profile Send pak a Private Message
då kan jag trösta dig med att jag har ett par vr5 i ett rum på ca 10kvadrat.
ljusår ifrån optimalt men det funkar sådär i alla fall på nåt knasigt sätt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:22:09  Show Profile Send Jonne a Private Message
Det låter lovande hade varit s-kul om man fått till det med stora golvare i ett litet rum.

/Jonne
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:28:34  Show Profile Send Jonne a Private Message
quote:
då kan jag trösta dig med att jag har ett par vr5 i ett rum på ca 10kvadrat.
ljusår ifrån optimalt men det funkar sådär i alla fall på nåt knasigt sätt.



Är det ett tillfälligt rum ?

/Jonne

Edited by - Jonne on 2006/04/09 21:29:46
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:30:41  Show Profile Send pak a Private Message
det var just min idé också.
blev helt enkelt för mycke grejer i vardagsrummet,och less som man var så åkte stereon in i ett litet rum bredvid.och vipps så hade man en hyfsad utmaning igen.dämpa dämpa och dämpa,och lite tålamod så går det att på ett slags sätt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:58:56  Show Profile Send Jonne a Private Message
Jag har precis sålt mina Pro 9 klumpigare kabel får man leta efter nu skall vi ha något som är kortare och mer följsamt
Den var helt omöjlig att ha att göra med om man inte kunde nyttja hela längden och ha den utsträckt

/Jonne
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2006/04/09 :  22:32:57  Show Profile Send Hornta a Private Message
Jag hade B&W DM604S3 tidigare i mitt på ca 9-10m2 rum, basen var inte det stora problemet då.
Utan att de övriga registren inte fick "plats" i rummet... men jag hade då inte provat med absorbenter.

Du kan väl kanske låna hem ett par och se/höra hur de går(?/.)

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/04/09 :  22:42:19  Show Profile Send pak a Private Message
tur att man inte köpte såna då-gjorde nästan det.
har mer än nog med att lägga synergistickablarna på ett bra sätt.
nord ost är ett litet alternativ kanske-har i alla fall jag varigt inne på-dock inte helt säker om det är det rätta men kanske.
mitt rum skulle bara vara en slags tillfällig lösning tills jag kommit på nåt smart i vardagsrummet ,men det var för över ett år sen jag tänkte så.
ljudet blir ganska fysiskt nu-vilket är kul.väldigt närvarande eftersom man kommer så nära högtalarna-dock känns det inte så fritt och luftigt som man skulle önska.bara man dödar första sidoreflexen så funkar det ok,och dämpar bakom högisarna.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/04/09 :  23:18:22  Show Profile Send Jonne a Private Message
quote:
synergistickablarna


Vilken modell kör du ?

funderar faktiskt på att köpa reference 5 och köra mono block

Audion Silver Night

/Jonne
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/04/09 :  23:21:50  Show Profile Send ryst a Private Message
Kör mina 802or i ett rum på 17kvm.
Ingen har än så länge klagat på dåligt ljud.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/04/09 :  23:34:50  Show Profile Send Jonne a Private Message
Ja men då skall det nog gå bra storleken mellan rummen var stor att gå ner ifrån 55m2 till 13.5 m2 det känns men samtidigt så gör jag som jag själv vill nu med möblering och allt annat som hör till det perfekta ljudet

/Jonne
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/04/09 :  23:41:42  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag har Schweikert Vr-2 och ca 12-14 kvm, fungerar utmärkt förutom att det är känsligt med avståndet till bakre vägg, ser man till att man kommer ut en bit så hamnar man väldigt nära högtalarna... Sedan är nästa problem att hela rummet är i ett burspråk så det är ovalt i ena änden.... spännande akustik mitt i rummet, låter som om man har musiken inifrån huvudet...

Vad gäller storleken på rummet så tycker jag att en del av den lägsta basen försvann i det mindre rummet jämfört med det förra som var drygt 20 kvm och helt fyrkantigt...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/04/09 :  23:51:27  Show Profile Send Jonne a Private Message
Det känns som om Schweikert funkar väldigt bra även i små rum

Jag har haft ett par olika lägenheter under dessa år som jag har haft mina vr1000 och jag har aldrig haft problem med bas fast man har haft
dom nära vägg ca20cm pga småbarn.

Så dom är nog lättplacerade och inte så kräsna på omgivningen


/Jonas
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/10 :  00:16:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Mitt rum är 7x4.5 plus en vinkelhörna vilket är förlitet för mina Talon. 15-20 kvm till hade inte skadat. Basen är inte dålig men den tar lite överhand.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2006/04/10 :  08:38:03  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Kan ikke forstå at rommets størrelse skal være noen begrensning for de høyttalerne der. Selv har jeg stort sett brukt de enorme 260 kilo tunge MONTANA XP Custom Version med 14 høyttalerelementer/par og 182 kilo tunge MONTANA EPX, også den med 14 elementer, hvorav 8 stk. 10" basser, i et relativt lite rom med fantastsiske resultater og - kanskje overraskende - en svært lineær frekvensrespons gjennom hele registeret, ifølge målinger.

Store høyttalere kan, med rett plassering etc., fungere mye bedre i små og mellomstore rom enn mange synes å tro.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2006/04/10 :  09:15:59  Show Profile Send pak a Private Message
quote:
Vilken modell kör du ?

jag har signarure no2.funkar bra tycker jag.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/10 :  10:57:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Montana

Behöver du så många element för att få lite bas

Jag antar att det hänger på konstruktionen i sig ser ut. Hur var rummet/rummen där högtalarna utvecklades. Vissa märken har ju även en USA modell o en Europa modell.

Att vissa högtalare kräver större rum ser jag absolut inte som nått konstigt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/10 :  11:16:26  Show Profile Send marens a Private Message
Min erfarenhet av stora högtalare i ett litet rum är att de tar mycket plats utrymmesmässigt, eftersom de är stora.

Det blir samma ljudmässiga problem i ett litet rum som med små högtalare med ett undantag i de fall då de små högtalarna inte återger lika djup bas. Då märks färre av rummets resonanser, vilket kan ha en fördel. För högre frekvenser däremot så är problemen samma, tex svårigheten att få väggreflexer tillräckligt långtifrån tidsmässigt för att inte störa ljudbilden osv.
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2006/04/10 :  13:51:30  Show Profile Send Jonne a Private Message
quote:
Kan ikke forstå at rommets størrelse skal være noen begrensning for de høyttalerne der



Begränsning högtalare nej det tror inte jag heller

det var liksom placeringen som kändes lite trång

1.8 mellan högt och 2.5 till lyssningsplats men tydligen var det jag som överreagerade på mitt nya lyssningsrum Men ser man till 1.8 /2,5
så stämmer det ju ganska bra med triangeln

/Jonne
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2006/04/10 :  18:49:54  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
johan_björklund skrev: "Behöver du så många element för att få lite bas"

Mitt svar er: "Inte alls!! " Spiller for øyeblikket på den minste gulvstående MONTANA-modellen, MONTANA SP3, som kun har 2 stk. 7" elementer per stk. til å håndtere mellomtone- og bassområdet. SP3 går lineært ned til 35 Hz, men har klart merkbar bassrespons et godt stykke under 35 Hz, også. Til de fleste praktiske formål - til flertallet av innspillinger av akustisk musikk - er dette helt tilfredsstillende.

Det store antallet elementer i de større høyttalerne jeg nevnte er åpenbart ikke BARE til for å gi en enorm bassutstrekning, men kanskje vel så mye for å bibeholde maksimal kontroll og definisjon også i bassområdet, uansett dynamisk utladning. Det er noe som simpelthen KREVER store fysiske dimensjoner og stort membranareal, "may you like it or not".

Det er ikke noe merkverdig at visse høyttalere krever større rom, men det er likevel en utbredt misoppfatning at store høyttalerne alltid er konstruert kun til bruk i store rom. Slik er det i alle fall ikke med de nevnte høyttalerne, som i prinsippet ikke er utviklet til bruk i noen bestemte typer rom. De er utviklet med sikte på å fungere best mulig i et stort antall av ulike typer rom, både når det gjelder ulik størrelse, ulik form og varierende akustiske betingelser. Ifølge produsenten er alle høyttalerne, så nær som den aller største standardmodellen, designet med tanke på bruk i ganske alminnelige "gjennomsnittsrom". I mitt rom har jeg med meget gode resultater prøvd alt fra den minste MONTANA Monitor til den grandiose MONTANA XP.

I den grad det finnes produsenter som utvikler ulike høyttalere med ulik lydmessig karakter for å tilfredsstille noe så udefinerbart som "amerikansk" eller "europeisk" smak, så vil jeg påstå at målet til disse produsentene i alle fall ikke er å oppnå maksimal musikalsk realisme.

Min erfaringsbaserte påstand er at en del folks "frykt" for store høyttalere slett ikke alltid er basert på erfarenheter, men på egne og andres antakelser.


HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no

Edited by - MONTANA on 2006/04/10 19:09:29
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000