HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RABOS
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

scandic
Starting Member

10 Posts

Posted - 2006/04/08 :  18:28:55  Show Profile Send scandic a Private Message
Hej,

Jag har suttit och lekt med RABOS och min kappa sub men jag måste förklarat en sak för mig. Varför förstärks övre bas frekvenser när RABOS är på?

Förtydligande: Utan RABOS hamnar frekvenser kring 80-100Hz på tex 80db. När jag sätter på RABOS, som ska minska frekvenser kring 46Hz med 9db, hamnar frekvenser kring 80-100Hz på ca 84db, allt annat lika. Min förstärkare delar vid 90 Hz. Det blir störigt när röster etc förstärks extra mycket och jag tvingas ha på low pass filtret.

Kan någon förklara detta för mig, tack.

/Scandic

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/09 :  08:35:29  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kan det inte vara designat på det viset, för att ge lite extra "slam" åt trummor o. dyl?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

scandic
Starting Member

10 Posts

Posted - 2006/04/09 :  09:58:47  Show Profile Send scandic a Private Message
Jag tror inte det och det blir en markant skillnad i övrebas registret. Det verkas snararare som att RABOS ökar de frekvensområden som ligger intill frekvenspuckeln... alltså RABOS minskar inte puckeln utan öka ökar intillligganden frekvenser?
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2006/04/10 :  08:39:36  Show Profile Send Conan a Private Message
Hmmm, inte helt lätt...

RABOS är ju inget annat än en parametrisk equalizer som dämpar vald frekvens med valt antal dB och vald "bredd" på dämpningen. Förklaringen till att även frekvenser 80-100Hz påverkas ligger nog inte i RABOS-systemet i sig utan i antingen subwooferns prestanda eller i samarbetet mellan subwoofern och sidosystemet.

Jag har själv en Kappa Sub och har inte upplevt det du beskriver. Har lite frågor som kanske kan underlätta "felsökningen":

1. Har du justerat in din subwoofer själv? Har du kollat noga fas-inställningen mellan sidosystem och subwoofer?

2. Hur är systemet inställt (sidohögtalare "large" eller "small"?, subwoofern: vilken lågpassfrekvens?, hemmabioreciever?,

Sedan kan jag rekommendera dig att prova följande:

1. Koppla bort sidohögtalarna (dra ur högtalarkablerna) och ställ din reciever på högsta möjliga delningsfrekvens (huvudhögtalare ska vara på "small"). Ställ även subwooferns delningsfrekvens så högt som möjligt (125Hzr det väl?).

2. Prova igen om du får förstärkning 80-100Hz med RABOS på respektive av.

Skulle du inte få förstärkningen med denna koll, ligger problemet i samarbetet mellan dina huvudhögtalare och din subwoofer. Prova då alternativa kopplingar med delningsfrekvens och reciever-inställningar.

Gör då om RABOS-proceduren igen från början och se om det hjälper. Jag har mina sidohögtalare stälda "large" och använder därför subwoofern endast till LTE-lanalen (med RABOS alltid "på"). För musiklyssning är subwoofern avstängd.

Skulle du få förstärkning ändå, ligger ju "problemet" i subwoofern eller i kopplingen till rummet. Då får du nog helt enkelt justera in systsmet med RABOS på och sedan inte röra inställningen i framtiden.

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000