HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarplacering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/04/04 :  11:37:36  Show Profile Send Figge a Private Message
Hej alla sakkunniga

Vad finnns det för fördelar/nackdelar med placering av högtalarna på lång/kortsida av rummet?
Har tre alternativ det ena rummet med placering på långsida(3,86x6,0) och i det andra(3,85x5,30). det sistnämnda har en öppning i hela sidan ner mot det förstnämnda och viseversa. Båda rummen har högt i tak. Det första mellan 5,50 och 2,85 det andra 2,30 till 3,70.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2006/04/04 11:50:10

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/04 :  13:40:46  Show Profile Send mayro a Private Message


på långsidan får du dom väldigt nära dig.. Samt får basförhöjning där du sitter pga bakväggen är omedelbart bakom dig...

"bummelvarning" av ragn... tror man talar om 3 db förhöjning eller nåt.. Men jag är osäker på just siffror här.. Så gå inte på vad jag säger för mycket.. mer än att det förmodligen inte kommer låta speciellt bra på långväggen då högtalarna blir upptryckta mot bakvägg.(om dom inte är gjorda för att stå så).. Samt bakväggens förhöjning som brukar ge bummelfaktor då jag haft så. Eller besökt andra med så tight bredd...

kortvägg torde erfarenhetsmässigt bli bäst... och ca en m ut ifrån bakvägg till högtalarens bakkant.. Ev längre också..prova....

hifimöblera är kul.. I alla fall om det blir bra..Men efter omflytt så ska du ge dig tid att "lära om ditt ljud" INNAN du bestämmer dig för vilket du trivs bäst med.. och var noga med att utprova utflyttningen noga ifrån bakvägg-högtalare..... Här kan nogranheten ALDRIG bli för stor. Så lägg ner tid o mer tid...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/04/04 :  17:27:06  Show Profile Send Mahler a Private Message
quote:
på långsidan får du dom väldigt nära dig.. Samt får basförhöjning där du sitter pga bakväggen är omedelbart bakom dig...

"bummelvarning" av ragn... tror man talar om 3 db förhöjning eller nåt.. Men jag är osäker på just siffror här..


mmmmmmmmmmmmmmm

Mjaaaa,

Haller inte riktigt med har faktiskt!! Aven om Mayro har poang! Jag flyttade min hifi moblering fran kortsida, dar jag hade ENORMA basproblem, till langsida dar allt blev battre forutom de lagsta frekvenserana ca 40-60 hz typ dar det fortfarande danar. Min upplevelse av det hela var trots allt att ljudet forbattrades radikalt givet forutsattningarna i ett annars hopplost rum! De jobbigaste frekvenserna i min mening ar 60-80 hz (ex. kontrabasar ) Dessa dampades sakert 4-5 db minst nar jag flyttade fran kort till langsida!! Hade en topp forrut pa kanske +10 db om jag minns ratt!!

Sa jag tycker definitivt att du skall prova och se vilket som passar dig bast.. Mitt rum ar ca 4x5 m och bada langvaggarna ar betong..

Kortvaggarna ar spanskiva/gipsvagg typ!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2006/04/04 :  18:47:22  Show Profile Send mapem a Private Message
Även jag har högtalarna längs långsidan, till och med i hörnen! Högtalarna är stativare med återgivning nerifrån 30-35 Hz, dvs man börjar höra ljud därnerifrån så att säga. Bästa lyssningsplatserna är i de motsatta hörnen och mitt på motsatta väggen, nära densamma. Där är basåtergivningen kraftfull, tydlig och hyfsat jämn. På andra platser i rummet hörs mycket tydliga svackor och dalar. Stereobild och perspektiv och sånt är naturligtvis bäst rakt mittemot, men inte helt oävet när man lyssnar i hörnen. Min favvoplats är i en Pernilla i ena hörnet. Så kan det vara!
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/04/04 :  21:39:36  Show Profile Send Saro a Private Message
Prova att ställa högtalarna mitt i rummet och en bit ut från sidoväggarna.. sätt dig sedan på ca 2.5-3m (detta beror givetvis på rumsmåtten) och troligen njut. Min erfarenhet är att några meter till bakväggen för högtalarna brukar göra gott för ganska många parametrar. Prova!
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2006/04/04 :  22:40:09  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Det enda är att pröva!
Själv har jag för tillfället möblerat på diagonalen. Trots att högtalarna då måste stå ganska nära vägg samt den ena är väldigt nära en dörröppning så låter det bäst så. Så drastisk behöver man ju inte vara, men vilket rum som låter bäst på vilket håll kan bara du avgöra.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/04 :  22:50:37  Show Profile Send mayro a Private Message

mahler....


Det finns alltid undantag som tur är.


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/04 :  23:02:02  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Att placera på långsidan innebär svagare och senare sidoreflexer, medan fram- och bakvägg påverkar mer. Fast frånvaron av en av dessa väggar medger ju samtidigt elimination av direktreflexer vid antingen högtalare eller lyssnare.

Det är alltså två rum i olika plan med ett gemensamt snedtak?
Bild? Ritning?

Vafan, min ascii-konst ser inte ut som i förhandsgranskningen. Något tas bort vid postningen. Ger upp.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/04/04 23:16:45
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/04/04 :  23:09:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är väldigt olika, om inte konstruktionen är sådan att den vill stå när vägg (Carlsson rex)

I mitt källarrum så trivdes jag bäst med högtalarna NÄRA väggen. (70cm till elementet) (2m ut i rummet är det totlat olidligt med rumsresonanser)
I TV rummet så är det 1.70m från väggen som gäller.

Snacka över 2 polare, så får de flytta runt, medans du lyssnar.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/04/06 :  17:26:02  Show Profile Send Figge a Private Message
Så är var utgångsläget när jag började:

Återkommer med flera bilder där det syns bättre hur det ser ut hemma hos mig. Så blir lättare att förstå.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2006/04/08 11:00:26
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/06 :  17:38:16  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Kan du inte bara rita lite i MS Paint och lägga upp på Knaak-ftp:n?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/04/08 :  10:59:43  Show Profile Send Figge a Private Message
Första anhalten var övervåningen.

Med placering av högtalarna på långväggen, glömde bara att ta en bild. På varsin sida om Tv´n.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2006/04/08 13:45:37
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2006/04/09 :  09:59:02  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Skeptisk til å generalisere for mye, da det veldig mange spesielle variabler fra rom til rom som avgjør de akustiske betingelsene i "just" det rommet, i tillegg til at ulike høyttalerkonstruksjoner kan fungere ulikt i ulike omgivelser. Når jeg ser på det siste bildet, så ser det ut som om rommet er så pass lite og trangt at plassering på kortvegg vil medføre for mye refleksjoner av høyfrekvent lyd fra sidevegger, noe som også indirekte påvirker opplevelsen av bassrespons. Kanskje derfor at det låter bedre med plassering på langvegg, og at også bassen låter bedre med plassering på langvegg. Ikke minst kritisk kan denne faktoren bli når man - som du - har små høyttalere med begrenset bassrespons.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2006/04/09 :  10:22:07  Show Profile Send Figge a Private Message
En bättre bild från kortsidan.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2006/04/10 :  08:29:14  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Her var det så liten avstand mellom høyttalerne at jeg vil tro at lydperspektivet blir skadelidende. Dette, i kombinasjon med et meget smalt rom og høyttalere som ikke har full-range bassrespons, gjør at jeg ikke er "förvånad" om det låter bedre med høyttalerne på langveggen.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000