HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Äventyr i begagnade HIFI världen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/04/07 :  15:47:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det är en spännande och ibland lite konstig värld att köpa begagnade HIFI prylar. Man möter både de som nästan ångrar sig när man börjar bära ut deras ögonsten och sedan en hel del lite underliga personer. Här är några exempel:

Jag har sålt mina Gradient högtalare minst 4 gånger. Ja, det vill säga att de står kvar i källaren för köparna har alla ångrat sig i sista sekund. En gjorde det samtidigt som jag kört fram bilen för att lasta in dom och sedan åka hem till honom med dom! Någon skyller på halt väglag en halvtimme innan bokat möte för att senare skicka mail om att det inte blir någon affär.
Va, får man göra så?

Jag ville köpa ett slutsteg av en person och när jag sedan bestämmer och vill köpa (till hans begärda pris) hörs han inte av på 4 dagar och då genom att säga att han inte är hemma på ytterligare 5. Ok det kan man tåla men sedan när han kommer till staden kontaktar han inte mig på ytterligare 3 dagar (han har hela tiden mitt telefonnummer men jag har bara hans mailadress) och då hittar jag en ny annons på samma slutsteg jag redan sagt att jag köper! Till samma pris som den nya annonsen anger.
Han fick behålla sitt slusteg.

En person sålde en pryl till mig och har sedan köpet mailat med jämna mellanrum för att höra om allt är bra och den funkar som den borde. Det tycker jag är en väldigt trevlig kontrast mot de andra erfarenheterna.

En ytterligare person har haft en del saker till försäljning men svarar oerhört spydigt på alla frågor trots att de kan vara mycket enkla och relevanta. Har hört av andra som har haft kontakt med denna person att han kan övergå i direkta oförskämdheter om dialogen inte dör efter första kontakten. Tror inte han säljer så mycket.

Det är spännande i begagnat landet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/04/07 :  16:09:12  Show Profile Send svejk a Private Message
Har också mött lustigheter.

Några månader in på år 2000 hade jag högtalare kablage till salu. Någon mupp ringde ett flertal gånger och ville handla. Det viktigaste var att det skulle vara 90-tals pryttlar inget nytt skit i anläggningen skulle det vara.

En annan gjorde upp en affär på ett slutsteg 7500 vart priset. När han vid hämtning tog upp sin plånbok saknade han 2500. Du får ta det frugan har tydligen korpat pengar av mig. Han vart förbannad för han inte fick med steget.

Har trevliga erfarenheter oxå. Vi har blivit mail kompisar, skickat plattor och länkar till varandra.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/04/07 :  17:08:30  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Det är tack vare begagnat som jag träffade StefanL första gången.
Han tipsade mig om HifiForum då och nu sitter man ju här.

Tack Stefan!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/07 :  17:29:57  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag sålde ett slutsteg till en kille för inte så många månader sedan.
Efter några veckor ringde han upp mig,och följande utspelade sig i telefonen:

-Hej! Det är xxxx xxxxxxx från xxxxxxxx
-Ja hej! Vem är du?
-Det var jag som köpte slutsteget av dig.
-Jaha visst ja! Tjenare.
-Ja jag ringer inte för att klaga.
-Nehej det låter ju skönt.
-nej jag vill bara tala om att jag är helnöjd med affären jag gjorde med dig.
-ja det låter ju trevligt.
-jo du förstår att jag letat ett tag efter ett sådant,men det mesta som dykt upp har varit junk.
- ja dom är ju rätt gammla iofs.
- ja med detta ser ju nästan ut som nytt och det är ju renoverat precis som du sa i din beskrivning.
- ja luras är väl något som inte ligger för mig direkt.
- nej det märks! Men jag ville bara tala om detta.
-Kul att du är så nöjd, jag skulle inte vilja ha det på annat sätt.
- låter fint hörrö du! Ha det så gott! vi hörs.

Sådan respons är oändligt roligt att få.
Tyvärr bryr sig inte många om att tala om när dom är nöjda,utan hör bara av sig när något är fel.
-

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2006/04/07 :  22:39:57  Show Profile Send matsj a Private Message
Det är inte lätt att sälja grejor, man får en J....a massa mail av personer som vill ha bilder på prylarna. Sen hör man inta av dem.
Är priset fel ? VARFÖR maila första gången ???

Jag blev själv " drabbad" i måndags när en kille skulle hämta ett slutsteg, ingen kom !!

Sen ringer man själv på andra annonser när man vet att man skall bli av med grejer o få in cash och får tacka nej. OND CIRKEL.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/04/08 :  00:28:21  Show Profile Send ryst a Private Message
Tror jag sålde mitt försteg 4 ggr innan jag fick en riktigt köpare.
Han åkte då 110mil ToR, lyssnade inte en på prylen. Halade bara fram cash och snackade "skit" några minuter sen åkte han hem

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/08 :  11:00:16  Show Profile Send cittroman a Private Message
Mkt kan hända.
Jag har ngn gång bestämt mig för ett köp och sedan inte hört av säljaren för att senare höra att han sålt till ngn annan, han påstod att det var flera före trots att när jag kontaktade honom var jag först sa han

Nu håller jag på att sälja en pryl som inte kostar många kronor, det har pågått i över 2 mån, det har varit det ena och det andra men nu har jag tröttnat på den killen.

Fast för det mesta så är det trevliga upplevelser som tur är.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/10 :  00:53:30  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Jag sålde en hårddisk till en köpare som var så trevlig att jag skickade den innan jag fått betalt. Sen svarade han aldrig mer i telefonen eller på mail. Jag har hans personnummer.

OT: Inget HIfiköp men...

Vad göra?

Edited by - Bunkert on 2006/04/10 00:54:51
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2006/04/10 :  09:48:44  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Jag sålde en hårddisk till en köpare som var så trevlig att jag skickade den innan jag fått betalt. Sen svarade han aldrig mer i telefonen eller på mail. Jag har hans personnummer.

Illa! Jag skulle nog ta reda på hans adress och hemtelefon (om det inte är det han inte svarar på) och om han efter påstötning ändå inte gör rätt för sig skulle jag nog gå till polisen.
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/04/10 :  13:02:24  Show Profile Send Mahler a Private Message
Har du hans personnummer borde du väl kunna kontakta polisen och polisanmäla honom?? Tycks ju vara ett tämeligen glasklart fall!!!

Börja där vetja!!

Dom har säkert öppet nu!! ;)

I övrig har jag för egen del ochså erfarenhet av lustiga spekulanter hitan och ditan.. Roligast är när dom bjuder riktigt långt under vad man tänker sig som absolut smärtgräns.. Som t ex en STHLM:are som budade på mina Strauss! 16 000 kr ville han ge när jag begärt 28 000 Visst!! In your dreams pedro!!

Nåja, med lite tålamod och vilja får man allt sålt och köparen från Göteborg har jag god kontakt med även idag.. Har haft en del kontakt efteråt och försäkrat mig om att allt funkar som det skall och att han är nöjd.. Har tom blivit inbjuden tillsammans med fjällan på en lyssningsafton och middag i Götet om man har vägarna förbi. Ballt!!

Det är ett exempel på en trevlig och kul affär där båda parter är helnöjda!! Själv förvissar jag mig alltid om att göra en reko, bra, ärlig och seriös affär med såväl köpare som säljare.. Ringer i princip alltid upp köpare av det jag sålt och följer upp att allt gått bra!

Skulle aldrig sälja något obetalt.. Antingen får man betala förskott (vid "små" summor eller får man hämta personligen och betala kontant i handen vid personlig leverans).

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2006/04/10 13:13:31
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/11 :  01:07:24  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
quote:
Illa! Jag skulle nog ta reda på hans adress och hemtelefon (om det inte är det han inte svarar på) och om han efter påstötning ändå inte gör rätt för sig skulle jag nog gå till polisen.

quote:
Har du hans personnummer borde du väl kunna kontakta polisen och polisanmäla honom?? Tycks ju vara ett tämeligen glasklart fall!!!


Jag har hans namn, adress, personnummer, telefon, dokumenterad mail och smskontakt. Allt. Men under tre månaders tid har det bara varit hans (ursäkta, puckade) fru som svarar. -Jag ska säga åt honom att han ringer dig... (För 10de gången )

Jag tänker att om jag polisanmäler så ski##r han även i det, och jag får absolut inga pengar tillbaka??
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2006/04/11 :  06:09:53  Show Profile Send LJN a Private Message
-Skänk fodran till något Baltiskt inkassoföretag, du får inga pengar men men din käre kund får sig kanske en tankeställare...

/Lennart
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/04/11 :  08:37:25  Show Profile Send Mahler a Private Message
Mer seriöst!!

Hur lång tid har gått sen du borde fått betalt enligt er överenskommelse per telefon??

En eller någon enstaka dag kanske man kan överleva om personen är ärlig och håller kontakten trots att han inte betalt.. Men om han nu "gömmer" sig så skall du strunta i hans fru.. Förklara vänligt och bestämt för HENNE isåfall att om han inte kontaktar dig snarast och betalar inom en ny deadline tvingas du göra en polisanmälan eller undersöka "alternativa" vägar att få in dina pengar.. Det kan hon ju "hälsa" honom!!

Killen får förstå att det inte är sandlåda det här!!

-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2006/04/11 10:13:59
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2006/04/11 :  09:43:44  Show Profile Send 10 a Private Message
Jag håller helt med Mahler. Förklara att en polisanmälan står på tur om du inte har pengarna inom två dar!
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/04/11 :  10:26:01  Show Profile Send Passerati a Private Message
Japp håller även jag med Mahler, själv skulle tala om för lilla tanten att jag anlitat ett inkassobolag + polisen. Jag skulle lätt anlita något av de lite mera skumma inkassobolagen - enbart för att göra livet surt för killen.

// Passerati
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2006/04/11 :  10:32:57  Show Profile Send Mahler a Private Message
I min mening äger DU hårddisken tills den är betald!! Tänk på det!! Snubben har kanske redan slängt in DIN hårddisk i sin låda trots att den inte är betald och använder den för fullt!!

En sak till. ABSOLUT ingen returrätt om han nu blir purken över ev. polisanmälan.. Har han tafsat på hårddisken och använt den och packat upp den har han förbrukat sitt kapital.. Han har dessutom haft den en tid antar jag! Hur länge??

Han får helt enkelt betala punkt slut det som är ö.k!! Inga andra deals bör accepteras! Pengar punkt slut!!

Men visst! Det är ju en läxa hursomhelst detta för alla som gör beg. affärer!!

Lite övriga tankar om hur köparen kan tänkas "bråka"!

1. Hur skickade du paketet??? Har du kvitto på att det HAR levererats?? En sak som kan vara viktig vid polisanmälan! Han kanske hävdar att han inte fått nått!!

2. Muntlig ö.k är lika bindande som skriftlig! Troligare att du inte skänkte bort en hårddisk gratis än att ni var överrens om att den faktiskt skulle betalas. Vilket belopp!!

3. Vad händer om han säger att den inte fungerade vid leverans?? Och att han därför inte betalt!
Å andra sidan har han förbrukat ev. reklamationsrätt om han inte hörts av på lång tid. Detta är en viktig poäng att ha i tanken. Men det är viktigt att kunna visa NÄR du skickade hårddisken och därmed på något vis bevisa hur länge han haft den i sin kontroll utan att betala!!

4. Har du kvar kopior av ev. mailkorrespondans?? Står det något i dom om er ö.k??? Bifoga polisanmälan!!

Ju längre tiden går utan ett ord från honom ju starkare läge för dig!!

Blir förbannad av att läsa sånt här annars!! Nä, visa nu lite beslutsamhet och muskler!! Hårt mot hårt!!

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/11 :  23:10:32  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
quote:
-Skänk fodran till något Baltiskt inkassoföretag, du får inga pengar men men din käre kund får sig kanske en tankeställare...

Baltic Inkasso var för dyrt för mig .
quote:
Hur lång tid har gått sen du borde fått betalt enligt er överenskommelse per telefon??

3 mån
quote:
En eller någon enstaka dag kanske man kan överleva om personen är ärlig och håller kontakten trots att han inte betalt.. Men om han nu "gömmer" sig så skall du strunta i hans fru.. Förklara vänligt och bestämt för HENNE isåfall att om han inte kontaktar dig snarast och betalar inom en ny deadline tvingas du göra en polisanmälan eller undersöka "alternativa" vägar att få in dina pengar.. Det kan hon ju "hälsa" honom!!

Killen får förstå att det inte är sandlåda det här!!

Jag gjorde det, försökte vara vänlig med hårda undertoner, då började hon skrika med sin sönderrökta röst och jag var tvungen att lugna ner henne
quote:
1. Hur skickade du paketet??? Har du kvitto på att det HAR levererats?? En sak som kan vara viktig vid polisanmälan! Han kanske hävdar att han inte fått nått!!

Via posten. Man kan via kollinumret se på internet att paketet levererats. Jag var dum och skickade med kvittot eftersom han skulle betala fraken. Jag har dock kvar ett sms till honom där jag skickar kollinumret.
quote:

2. Muntlig ö.k är lika bindande som skriftlig! Troligare att du inte skänkte bort en hårddisk gratis än att ni var överrens om att den faktiskt skulle betalas. Vilket belopp!!
2500kr Inte så fruktansvärt mycket, men ändå jä##igt irriterande.

En gång svarade hans brorsa i telefonen och sa att killens firma gått i konkurs och att kronofogden tydligen hade gjort en liten utmätning hemma hos honom.

Jag börjar ge upp tanken på pengarna. Men har lust att trycka dit honom ändå. I och för sig synd med någon som redan sitter i skiten.

Man är ju snäll
Go to Top of Page

Prism
Member

160 Posts

Posted - 2006/04/12 :  19:53:30  Show Profile Send Prism a Private Message
om du inte får betalt så kan du allt göra livet surt för honom, ex. regga hans mailadress på en massa skumma internet siter, beställa hem vara i hans namn...

Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/04/12 :  21:01:51  Show Profile Send Terminator a Private Message
Ja!! Vilken toppenidé att beställa hem varor i någon annans namn!Vi uppmanar inte till olagligheter på HiFiForum.nu!/Pac
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/04/12 :  21:40:13  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Uppvigling kan vi väl klara oss utan, försök håll en snygg diskussion och i annat fall ta det via PM.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/04/12 :  23:28:12  Show Profile Send Klenkar a Private Message
inga pengar, spöa skiten ur honom och ta ditt eventuella straff med stolthet......Vi uppmanar inte till olagligheter på HiFiForum.nu!/Pac

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/04/12 :  23:38:23  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Klenkar, läs drbob's inlägg ovan.

PGJ


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.



Edited by - PG Jeppsson on 2006/04/12 23:39:09
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/13 :  00:56:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag tänker att om jag polisanmäler så ski##r han även i det, och jag får absolut inga pengar tillbaka??


Ta kontakt med fogden o kolla om han redan har skulder. Har han inte det så polisanmäler du han sen går du till fogden igen.

har han redan skulder så lär dom ligga före i kö. Har du frågor om hur du ska gå till väga skicka ett Pm

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

LJN
Member

296 Posts

Posted - 2006/04/13 :  05:59:37  Show Profile Send LJN a Private Message
-Innan jag skickar en förskottsbetalning så gör jag alltid en kontroll över eventella betalningsanmärkningar på person i fråga.

Är billigt och enkelt via http://www.e-upplysning.se/

/Lennart

Edited by - LJN on 2006/04/13 06:00:19
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/13 :  08:23:35  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Att göra livet surt för honom... Javisst! Men tänk om han är en galning som slår tillbaka

LJN! Tack för tipsen!

johan_björklund! Schysst! Kollar upp och hör av mig efter påsk!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/04/14 :  00:22:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
johan_björklund! Schysst! Kollar upp och hör av mig efter påsk


Gör så

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000