HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Anders Lokko skriver : CD-spelaren har gått hädan!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/04/07 :  14:17:33  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
i dagens Svenska dagbladet!!
Jasså, va synd!
Och här har man nyss köpt en ny, vilken loser man är...igen...

Ja, mycket härliga fördommar om oss audiofiler oxå, igen!

Ett exempel:

"Vill du ha det som tills alldeles nyligen bara kunde beskrivas som en vanlig cd-spelare får du gå till de skräckinjagande audiofilerna
där hästsvans är en obligatorisk accessoar och Donald Fagens the
nightfly går på repeat mellan 10.00 och 18.00"

ja du Mr Lokko, vilken sten har du legat under det senaste 20 åren....härligt....

Visst kan jag ha fördommar om skribenter men deras om oss
är nog svårslagna...

Satt själv en natt i New York efter åtskilliga öl och stångade mej blodig med Per Bjurman,
och visst, vi kom fram till att vi båda älskade musik men vi var ändå ljusår ifrån varandra...
Vi har nog suttit där än om min fru inte dragit in mej i en taxi.....

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2006/04/07 14:22:20

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/07 :  14:30:19  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Kan ingen med smort munläder svara den rackar`n.
För jag har nämligen ingen hästsvans.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/04/07 :  14:30:28  Show Profile Send Ayn a Private Message
Du måste nog lära dig hur man läser herr Lokkos krönikor. Han är väldigt speciell
Jag kan erkänna att det brukar vara minst lika roligt att läsa de upprörda kommentarerna som med 100% säkerhet dyker upp strax efter att en ny Lokko-krönika publicerats i SvD, som att läsa själva krönikan.

Ta det han säger med en nypa salt, och tänk på att det är medvetet provokativt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2006/04/07 14:31:48
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/04/07 :  14:37:08  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Självklart förstår jag det....ironi är svårt att fömedla i text..
min alltså...

Dont look back. Something might be gaining on you...

Edited by - Ledzepp on 2006/04/07 14:38:29
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/07 :  14:42:25  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Kan mitt inlägg misstolkas som ICKE skämt ? :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/07 :  15:22:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Å andra sidan ligger det en hel del sanning i det han skriver i artikeln, inte om audiofiler, jag har bara sett en med hästsvans, utan om musikindustrin.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/07 :  15:48:26  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Liksom Lokko, till skillnad från Ayn, tycker jag Donald Fagen presterar tråkig hissmusik...

Dessutom har han ju helt rätt i att de flesta väljer dvd-spelare (eller kompaktanläggning) istället när de ska köpas nytt.

Länk till kolumnen i SvD

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/07 :  15:59:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det Lokko (Loco) tydligen glömmer bort är det att det fortfarande finns väldigt många människor som bryr sig om att det låter bra när man spelar musik! Och ska det låta så bra som möjligt från de cd-skivor man köper eller bränner måste man köpa en bra cd-spelare, så enkelt är det. Där räcker det inte med dvd-spelare eller Ipod.

Undrar förresten vad Lokko (Loco) hade tyckt om de många här som köper vinylspelare och LP-skivor, vilka dinosaurier!

EDIT: guldfisken rättade mig, jag missade Locos sista rader.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/04/07 16:13:56
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/07 :  16:06:18  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
quote:
Undrar förresten vad Lokko (Loco) hade tyckt om de många här som köper vinylspelare och LP-skivor, vilka dinosaurier!


Öh, läste du verkligen kolumnen?

quote:
Men samma eftermiddag kommer jag hem till Ladbroke Grove med några vinyltolvor som jag köpt av den sympatiska Nigel på Rough Trade, en lover’s rock-cd på Peckings och ser att en bekant med god smak har skickat mig en briljant Curtis Vodka-remix i ett mejl och så laddar jag ner Erol Alkans remix av Justice Waters of Nazareth och känner att jag inte bryr mig det minsta om varifrån musiken strömmar ut. Bara den gör det.


Hoppsan...

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/04/07 :  16:12:48  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack guldfisk, min lärare, jag missade faktiskt det sista i kolumnen. Men det känns som att det kvittar!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/07 :  16:25:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
För ett par dagar sedan så fick singellistan här i England en ny etta. Intressant nog så skedde detta INNAN singeln i fråga ens släppts på CD,för närvarande finns den bara att köpa på nätet, dvs. placeringen baserades enbart på (legala) nedladdningar.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/04/07 :  16:30:15  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
och känner att jag inte bryr mig det minsta om varifrån musiken strömmar ut. Bara den gör det.


Det värsta är väl att 99,99% av Sveriges befolkning inte gör det heller

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/04/07 :  16:54:53  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Skribenter har farligt stor makt.....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2006/04/07 :  18:16:59  Show Profile Send shaft a Private Message
Ja bara Lokkos (Poco Loco) kommentar on Donald Fagen visar ju att han inte har varit i kontakt med någon av oss hifi-nördar. Nuförtiden är det ju andra nördskivor som gäller....och hästsvans skrattretande ;-)
/Shaft
PS. Hur inmundigar han själv musiken - bara MP3 eller?

PPS. Fast egentligen har jag för länge sedan satt upp honom på min egen "att ignorera lista". Vi har inte mycket gemensamt han och jag....
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/07 :  18:23:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Fast jag tycker han har väldigt rätt i det där med musiken. Det är tämligen trist musik som de gärna vill spela i HiFi-butikerna. Typ sånt som låter bra på de mesta anläggningar, men totalt intetsägande. Men om man ber snällt så brukar något annat roligare halas fram. Bäst tycker jag, är att ta med sig sin egen musik som man vet hur den brukar låta.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/07 :  21:59:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När jag frågat om någon musik på hifi-mässor så har dom vägrat:
"Den här musiken låter inte bra i denna anläggningen!"
Jaha, okej, eh... men det är ju den musiken jag lyssnar på...

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Archelon
Member

86 Posts

Posted - 2006/04/07 :  22:52:03  Show Profile Send Archelon a Private Message
haha :] stämmer väl till viss del?
lite olika sätt att formulera sig på bara?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/04/08 :  12:59:39  Show Profile Send Blue a Private Message
Tyvärr har nog Lokko ganska så rätt i det han skriver, vare sig ni vill eller ej. Sedan det där med hästsvansen, kul skrivet, absolut, fast jag undrar om inte "fula skjortor" eller liknande hade varit en mer verklighetstrogen nidbild av "audiofilerna"... Och så en sak till, Donald Fagen är ju en av få "hifi-artister" som verkligen presterar något vettigt i musikväg!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/04/09 :  10:36:23  Show Profile Send new order a Private Message
Vilken tönt.Precis lika uppblåst som de flesta andra krönikörer.Tragiskt.Oj,oj, här var det personpåhopp så det rungar om det. Inget vi håller på med! /Pac
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/09 :  14:36:10  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Hårda ord...

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2006/04/09 :  15:51:15  Show Profile Send new order a Private Message
Kanske det.Meen fördommar mot audiofiler är jag trött på och den där krönikan hjälper inte till.Ofta så skriver dessa krönikörer provocerande bara för att få lite uppmärksamhet tror jag.Kanske fick dom för lite av den varan under uppväxten,vad vet jag?
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/04/09 :  16:38:39  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
En krönikör som inte tar ställning och provocerar finns inte, hon/han skulle aldrig få några uppdrag. Det ligger i krönikans natur att ifrågasätta och att vara personlig.

Jag har ett par fördomar mot audiofiler, varav de flesta grundar sig på vad jag läst här och på faktiskt.se. En fördom är att de liksom andra passionerade hobbyister ibland har dålig självdistans till sitt intresse. Andres krönika handlar inte om audiofiler, utan om musik och hur man lättast kommer över den och lyssnar på den. Istället för att ta till sig budskapet hänger man ändå upp sig på ett perifert skämt. Dags för en reality-check, pojkar och flickor?


...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/04/09 19:41:25
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/04/09 :  19:22:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Dags för en reality-check, pojkar och flickor?



Absolut! Det är det alltid.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

uncle buck
Member

105 Posts

Posted - 2006/04/09 :  21:26:01  Show Profile  Visit uncle buck's Homepage Send uncle buck a Private Message
Jag tycker att det var välskrivet och mkt positivt i stort. Musiken är det viktigaste!

Ang Donald Fagen så är det ju på pricken faktiskt. Fast jag tycker att det är ganska komiskt. Skulle lyssna på ett par JM lab på sontec så åkte den på innan jag hann stoppa i egna skivor. Polarn som var med såg förfärad ut, jag bara garvade. Personalen fatta inget.

Hästsvansen... kolla sköningen som nu e chefred på hemmabiotidningen... visst finns audiofilsvansen, men den kanske avtagit i popularitet.

Om ni tittar på den fenomenalt roliga komedin "40 year old virgin" som är aktuell på DVD nu i sverige så jobbar huvudpersonen på ett elektronikvaruhus som enbart kör en och sammam liveDVD med Michael McDonald på plasmaskärmarna. Dag in och dag ut... fruktansvärt roligt! Personalen blir galen till slut.
Kanske ngt för Mårten Design Folket o tänka på när de demar sina 5.1 grejor på mässor att kanske vara lite mer kreativa o välja ngt annat nu...

Fast man bör ha i åtanke att neerden är på modet nu mer än ngnsin!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/04/09 :  22:36:58  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag gillade krönikan, snärtigt skriven. Är det inte så att när vi oxå säger att musiken är det viktiga, inte apparaterna dom är ju bara förmedlare av musiken. Tycker det är kul när någon driver med mig om min hobby. Är det så att jag tar mig själv och hifin på så förbannat stort allvar att jag inte kan ta det. Ja då är det dags att lägga ner eller rannsaka mig själv. Hån är en annan sak och det var inte med på spelpan.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2006/04/10 :  08:47:00  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Det sorgliga är väll att han dömer ut CD-spelaren totalt...
Alla som inte är lika insatta som vi hästsvansnissar på
detta forum kommer med stor sannolikhet att tro att så ÄR
det och börja se sej om efter en spelare av annat format,med
ett ännu mer komprimerat "folkligt" ljud,
ock kliva ännu ett snäpp ner på ljudåtergivningens smala
stig....men i och för sej vad bryr man sej om vad andra har för
ljud där hemma så länge man själv har BÄST!!

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000