Jag funderar på om det inte finns nåt slags H-filter (sådana som används mellan nätet och trafo*) som man skulle kunna ha mellan trafo och likriktare. Då kanske man kan hejda strömspiken innan den når trafon.
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
ohmega.. ett sådant filter är till för common mode störningar och gör marginell nytta för transienter från likriktare då du har en "puls" i vardera riktningen...
Som sagt... en liten dossel mellan diodbryggans minusterminal samt kondensatorbankens minusterminal, samt en drossel på positiva sidan.
I en stor nätdel med ett flertal bultelektrolyter med kopparplåts förbindning (låg impedans) lade jag till sådana här drosslar och minskade spikarna med faktor 20 ungefär!
En liten 22nF kondensator över varje diod hade jag också. Fungerar i alla nätdelar. /esl
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel.
kondingar i bryggan..metalliserad polypropylen funkar bra va?
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor