HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med första högtalarbygget!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2006/04/10 :  22:58:27  Show Profile Send NJR a Private Message
Hej på er experter!

Efter att min dotter vält mina JBL i golvet för tredje gången är diskanten intryckt och lådan sprucken och jag har en bra anledning till att skapa något eget. Jag har två projekt som dammar här hemma då jag har dragit mig för att snickra på tok för länge. Jag tänkte börja med en liten trevägare baserad på element som jag tidigare hade i bilen (Infinity) plus ett par billiga peerless basar. Jag är väl medveten om att trevägare är svårt men jag ser det mer som något roligt och lärorikt än som en väg till hifinirvana. Mina JBL tyckte jag så synd om att jag i veckan beställde en ny diskant och har planer på en ny låda. De får agera referens under bygget Nåja frågorna då...

Vad skall jag limma med? Har hört mycket om viskoelastiskt, men är det bra till hela lådan och i sådana fall vart hittar jag det?

Elementen på mina JBL sitter förskjutna på baffeln, mot ena sidan alltså. Finns det något skäl till det? Är det värt att efterapa?

Porten är i papp och av mindre storlek, finns det någon bra formel för att omvandla till ex.vis en 3" port?

Jag måste dela diskanten på nybygget högt och funderar på 18db högpass och 6db lågpass. Bra tanke? (4" mot bil-emit) Emit har en nedre gräns på 5Khz, fyran har en övre gräns på 7Khz. Har inga bra data på elementen så jag får höfta och lyssna mig fram.

Väldigt tacksam för svar! Tänkte beställa virke imorgon så att man får ut något av påskhelgen.

NJR

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/04/11 :  00:47:51  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Låter härligt att du är på väg in i diy:andet. Där ser man vad barn (bl.a) kan vara bra till!!
Du kommer antagligen få en del olika svar, och jag är absolut ingen expert, men jag tror det finns dom här som kan kallas så.

Men nu tar jag mina egna åsikter och gissningar.
Personligen skulle jag inte limma ihop lådans olika delar med elastiskt lim, utan använda vanligt trälim om den består av trä, mdf, spånskiva osv. Jag har fått för mig att det elastiska limmet använder du med fördel mellan skivytorna då du limmar ihop dubbla skivor för att få stummare vägg och en tyngre konstruktion.
Ett snyggt och välgjort bygge jag kollade en gång bestod av en "grundlåda" av 19mm mdf, sen var det ytterligare ett lager 19mm mdf utanpå (med viskoela. lim) sen tänkte han fylla fasen med 25 mm kvartsrundstav och fanera lådan med 3mm faner, detta sista fick jag aldrig se, med et borde bli snyggt som bara den.

Om man knackade på den lådan så lät resonansen ungefär som den ett flyttblock i granit visar upp

Sen har jag en teori att om man limmar ihop två skivor av olika material, med olika resonansfrekvenser, så kommer den ena skivan att absorbera den andras energi vid resonans. Jag har gått på ett byggvaruhus och knackat på alla möjliga sorts skivor och bestämt mig för att nästa gång jag bygger en högtalare ska jag limma ihop en gipsskiva med en MDF(alt spånskiva).

Att förskjuta elementen på baffeln är bra för att sprida kantreflexen lite. En viss del av ljudet från högtalaren kommer alltid att "krypa" längst med högtalarbaffelns yta, när den sedan når kanten (särskilt om den är "vass") får du en ny ljudkälla som ligger fel i fas. Förskjutningen av elementet eliminerar ej detta, men gör att du får två st hälften så starka ljudkällor.
Bättre lösning är att fasa/runda av kanterna, klä baffeln med filt etc, och kombinationer av dessa åtärder.

Jag rekomenderar att du läser allt här, om du inte redan gjort det, här finns formler för att räkna om rör, bl.a.
http://www.drkrupp.se/hifi/

Personligen ogillar jag starkt brantare filter än 12db/okt. Dämpar attacken och luftigheten i ljudet, men framför allt mycket svårare att gå i land med ett bra filter med så många komponenter inblandade. Jag vet att det finns många som inte alls håller med här...

Om du ändå tänker gå på trevägshögtalare så är det inte så dumt med delning vid 200-400 hz och ca 6kHz, då slipper du delningfilter vid röster och väldigt många solo-instrument. Hoppas inte 4tummaren har börjat få någon tråkig uppbrytning där, då.

mvh
Mikael
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/04/11 :  09:03:47  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
weedo här på forumet har gjort ett bra kompendium om högtalarbyggande.

http://www.coster.se/images/kompendium.pdf

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000