Author |
Topic |
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2006/04/03 : 22:14:41
|
Vad menar du med att man inte "hör" under 30Hz? |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/04/03 : 22:33:04
|
Jag menar inget alls.. Jag bara skrev apropå det att man ansåg ev eldande för kråkorna..
Därför va ju även det markerat med "hör" så man inte skulle läsa det som ett "påstående"... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2006/04/03 : 22:35:45
|
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2006/04/03 : 23:04:42
|
Det finns en annan gammal tråd om hörbarheten eller ej av frekvenser under 30 Hz...själv anser jag att man inte hör dessa frekvenser när man spelar musik genom högtalare. Man känner dom. Finns flertalet studer om detta också. |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
UnholyRishna
Member
409 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 00:13:24
|
Har ett rum som är 4 * 6.5 meter och har inga som helst problem med att höra bastoner neråt 18 Hz. Har dock 2st aktiva basmoduler (12"xls med slavar) och genom equalizing pushar jag dem rätt rejält i botten.
Så visst går det att få lågbas i ett rum utan att rummets dimensioner stödjer stående vågor med så låg frekvens. Problemet är väl alltsomoftast att ett par vanliga högtalare i ett rum med någerlunda hårda väggar får såpass kraftfulla stående vågor att den basinformation som har lägre frekvens "dränks". Fy fasen för betongrummens stående vågor!
Min erfarenhet är att ett rum med "mjuka" väggar (gips/trä) i kombination med kraftfulla basmoduler ger en jämn och fin bas långt ner i frekvens!
MvH / Martin (hoppas nu att jag inte skrivit exakt som någon annan ) |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 00:18:26
|
UnholyRishna: Det är ju precis så jag tänker. Hoppas jag inte gör dig alltför besviken nu när jag håller med ;).
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 00:24:19
|
quote: själv anser jag att man inte hör dessa frekvenser när man spelar musik genom högtalare. Man känner dom.
Men med tongenerator kan man väl i alla fall höra membranets rörelser,eller.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
UnholyRishna
Member
409 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 00:30:13
|
Ohmega:
Ingen fara, jag blir inte besviken, jag är inte någon bråkmakare i vanliga fall
Sen e jag fullt medveten om att jag pushar min stereo alldeles för mycket i låga frekvenser vilket gör att jag inte har någon "korrekt" frekvensgång. Men det struntar jag i, mitt mål är att ha ett ljud jag tycker om och det idealet inkluderar för min del en rätt kraftfull bas! Anledningen till att vissa kanske inte tycker sig uppfatta lågbasen kan bero på att ljudnivån i dessa frekvenser helt enkelt är för låg.
MvH / Martin |
Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-) |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 09:39:42
|
Med tongenerator och hörlurar kan man göra följande enkla experiment. Spela 1 kHz i så hög volym du mäktar med. Switcha sedan till 20 Hz med samma volym. Hör du tonen?
För att detta ska vara nåt bra experiment måste dock hörlurarna naturligtvis spela ner till minst 20 Hz med rak frekvensgång samt att de inte får dista speciellt mycket. Det är mycket enklare att höra distorsion från 20 Hz (övertoner 40, 60, 80 Hz etc).
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 10:21:42
|
T.A.E..., jag anser ditt experiment vara irrelevant för musiklyssning. Man bör tänka på att musik har normalt sett har ett fallande spektrum mot högre frekvenser. Särskilt basrik musisk innehåller per definition mycket mer nivå vid låga frekvenser än högre. Man bör också tänka på att hörseln är betydligt mer tålig för höga ljudtryck vid låga frekvenser än höga.
Man kan även studera väldigt ljudtrycks- och lågbaskapabla högtalarsystem. Ofta designas de så att de har mer kapacitet i basregistret, fastän det är enklare att hantera ljudtryck vid högre frekvenser. Det blir förstås enormt stora/många basmoduler... Att de designas på det viset beror förstås på musikens innehåll; att konstruktören anpassat högtalarsystemet efter en generell spektrumfördelning hos musik. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 11:11:45
|
Det är precis som Bernt skriver tidigare i tråden och BjörnOla var inne på det. Vi hör ljud för att det sker förtunningar och förtätningar av luftmolekyler. Dessa tryckvågor spriders sig sfäriskt i luften. I vårat liv på jorden med 1kg tryck så kommer vi upp i max ca 180dB. Dessa tryckförändringar får våran trumhinna att ändra position som trycker sig igenom stigbygel, mm för att träffa snäckan via mekanisk rörelse. i snäckan finner vi cortiska organet som består av vätska som rör sig och får tusentals flimmerhår att reagera. Sen så har vi en matris i hjärnan som ska sålla ljudet o tillsist så kan vi tolka vad tusan det är som vi hör. (en telefon ? en kompis ? ens barn? ) En ton vid ca 20Hz är som bekant 17 meter lång i sin fulla längd och det är inte många rum som har den dimensionen. SÅ vad vi hela tiden hör så är det tryckskillnader i rummet. Det har tidigare diskuterats om vi kan höra infraljud och dessa uppfattas via buk, underarmar och bröstkorg medans pannan hjälper till när det gäller ultraljud. Vi kanske inte hör det, men upfattar det. |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 11:39:37
|
Knoppen,
det är sant, att det är en sluttande kurva för musik i allmänhet, speciellt elektronisk basrik musik. Kurvan kanske kan följa Fletcher-Munson i vissa fall och vid vissa volymer (har inte undersökt ett typiskt musikspektrogram med F-M kurva), men sen finns också maskeringseffekten av lägre frekvenser som är stark vid musiklyssning (i hörlurar). Men det hindrar inte att göra experimentet. Jag anser fortfarande att 20 Hz inte kommer att kunna detekteras vid musiklyssnande i hörlurar, men däremot mycket lätt att känna denna frekvens vid högtalarlyssning (om högtalarna kan återge denna frekvens med tillräcklig SPL). |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 14:05:57
|
Anser du att man inte hör 20 Hz?
Eller anser du att man inte hör 20 Hz om det är musik jag spelar upp?
Tänk om musiken är mestadels lågfrekventa toner. |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 14:21:26
|
Knoppen,
jag avser den mellersta; alltså att man inte hör 20 Hz om man spelar musik. Om musiken nu skulle bestå av en 20 Hz lång statisk signal eller ett ensamt svep ner till <20 Hz utan övertoner eller övriga toner så kan man likställa det med att lyssna på en testsignal/ton. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 14:52:14
|
Jag ser det mer såhär: Man kan inteförutsäga vad för sorts musik som folk lyssnar på. Musik kan vara koponerad/producerad lite hur som helst. Din utsaga är därför inte allmängiltig. Lyssna exempelvis På Nitin Sawhneys skiva Beyound skin, låt 9. |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 14:57:27
|
Knoppen,
tror du att du skulle kunna höra en -6 dB skillnad i ett blindtest vid 20 Hz med hörlurar (som ej ger signifikant dist vid 20 Hz) och ovanstående musikstycke? |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 15:35:10
|
Eh, jag vet inte riktigt, men kanske...
Vad menar du förresten med "en -6 dB skillnad"?
Eller vad är din fråga egentligen, jag förstår den inte. |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 16:00:06
|
Om T.A. menar att man sänker nivån 6 dB för det stycket vid 20 Hz med tillhörande sluttning nedåt tror jag inte det skulle var speciellt svårt att höra det. Stycket innehålle såvitt jag märkt mycket tydlig information kring 20 Hz. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8601 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 16:02:52
|
quote: Spela 1 kHz i så hög volym du mäktar med. Switcha sedan till 20 Hz med samma volym. Hör du tonen?
Ja,jag hör 20Hzvågar nästan inte säga det men,jag hör ju ännu lägre ner mot under 10Hz,men det liknar ju inte en ton,mer som att jag hör membranet slår fram och tillbaka.Hörlurarna är HD650. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 16:42:24
|
Det är lätt att det bildas distorsion och att det man hör inte är en ton, utan flera övertoner.
Men som sagt det är många som alltid säger att de absolut skulle höra en sådan skillnad, men jag är skeptisk. Att lägga -6 dB vid 20 Hz, och 24 dB/oktav HP-filter på valfri låt, och sedan göra ett lyssningstest, exempelvis på dator med bra ljudkort och ett par hörlurar som iaf ger hyfsat låg dist vid 20 Hz (ex HD600 eller AKG271 Studio; Stax har för hög dist vid låga f). Samt naturligtvis via ett program som PCABX eller liknande så att det blir blint. Observera hörlurar här; med högtalare är det inga som helst problem att höra/känna skillnad.
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 20:45:13
|
Mina hörlurar har aldrig "låtit" så bra i basen som när jag glömt stänga av subwoofern. D.v.s. jag fick den rätta fysiska känslan av lågbasen i kroppen som jag saknar vid ren hörlurslyssning. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Lennart
Member
322 Posts |
Posted - 2006/04/07 : 23:32:02
|
Jag tänkte att jag inte skulle skriva det här men jag kan inte låta bli…
Människans hjärna är en vansinnigt komplex och fantastisk skapelse. Det innebär bl.a. att hjärnan kan lägga ihop två eller fler tidigare erfarenheter (sinnesintryck) och skapa en helhet. I det här fallet handlar det om att hjärnan kan ”återskapa” djupa basljud som vi inte hör med öronen, men med hjälp av vibrationerna som kroppen/huden registrerar så blir det en helhet. Av erfarenhet vet hjärnan var den ohörbara bastonen finns. Det gör hjärnan med hjälp av övertonerna som öronen kan höra samt vibrationerna som kroppen känner. Då återskapar hjärnan en baston och skickar ut den till medvetandet. Då uppfattar och ”hör” vi den djupa bastonen, trots att vi inte alls hör den med våra fysiska öron. Tänk… vad vi kan lura oss själva… |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2006/04/08 : 00:19:14
|
Nja, min konklusion av mitt förra inlägg är snarare att jag anser det rätt ovesäntligt om hörlurar återger frekvenser under säg 30 Hz. Öronen är inte vårt bästa organ för att uppfatta ljud i det frekvensområdet, och därunder. För mig handlar det inte om att lura hjärnan att jag hör djupa bastoner. Det har min hjärna aldrig "gått på". Jag kan aldrig uppleva, notera att jag skriver uppleva - inte höra, realistisk djupbas i hörlurar. Redan från uppåt 100 Hz och ganska måttliga ljudtryck lyssnar jag med bröstkorg och mage. Får jag inte bastonerna denna väg (också) är det inte HiFi = hög naturtrohet för mig. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Topic |
|