HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lägsta frek i ett vanligt rum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/04/08 :  19:00:09  Show Profile Send Lennart a Private Message
lennartj: Det jag skrev om hjärnan var inte ett svar riktat specifikt till dig, det var ett allmänt inägg. Men det verkar som att du är ett bra skolexempel på det jag skrev!

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/04/10 :  01:36:08  Show Profile Send lennartj a Private Message
Den här tråden är väl också en bekräftelse på samma sak?
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49791

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2006/04/10 :  18:55:25  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
I prinsippet kan man oppnå så lave frekvenser som systemet, inkl. høyttalerne, makter å generere. Hvor grensen går for å "älda för kråkorna" i ditt rom, er "svårt" å spekulere i; det kan du finne ut av ved å eksperimentere med ulike løsninger selv.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/04/13 :  01:03:30  Show Profile Send Lennart a Private Message
lennartj: Nja, inte riktigt. En icke hörande, eller starkt hörselskadads, människas erfarenheter av ljud är inte applicerbart på det jag har skrivit om.
I hennes fall handlar det mer om kroppens/känselns erfarenheter av vibrationer… om jag tror och fattar rätt angående henne.
Tyvärr fungerade inte länken till hennes text för mig, så jag vet inte vad hon själv har skrivit. Jag kunde bara läsa det som stod skrivet här på forumet.

MONTANA: Ja, det går alldeles utmärkt att generera hur låga frekvenser som helst i vilket rum som helst, oavsett rummets storlek. Kruxet blir när vi ska försöka HÖRA frekvenser som är för låga (våglängder som är för långa) för att utvecklas i sin helhet i ett rum som är för litet.
Helt friska och oskadade barnöron kan ta upp frekvenser ner till ca 19 Hz, men det förutsätter att rummets storlek tillåter våglängden att göra en hel cykel.
Hjärnan ignorerar ofullständiga våglängder, och därför ”hör” vi dem inte med öronen. De sållas bort. Hörselcentra vill bara ha hela cykler av alla toner. Det är bl.a. därför som hjärnan istället skapar sina egna bastoner med utgångspunkt från de fullt hörbara övertonerna.

===================
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/04/13 :  11:35:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om jag förstår dig rätt så menar du att vi inte kan höra frekvenser vars våglängd inte får plats i ett rum?
Hur kan jag då höra bastoner i mina hörlurar?
Jag må vara tom i skallen men "rummet" inuti skallen är ändå inte särskilt stort. Ändå hör jag hur låga bastoner som helst.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2006/04/13 :  13:13:31  Show Profile Send hjort a Private Message
quote:
Våglängden behöver inte få plats i rummet. Det är inte våglängden vi hör utan hastigheten i svängningarna av lufttrycket.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/04/13 :  14:19:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jo, det var vad jag skrev, men har jag missat något?
Så vitt jag har förstått så finns det ingen nedre gräns för basen i ett rum, däremot kan man väl p.g.a. reflektioner få utsläckningsfenomen och förstärkningar som kan ställa till det.

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/04/13 :  15:12:48  Show Profile Send UrSv a Private Message
Lennart skrev:
quote:
MONTANA: Ja, det går alldeles utmärkt att generera hur låga frekvenser som helst i vilket rum som helst, oavsett rummets storlek. Kruxet blir när vi ska försöka HÖRA frekvenser som är för låga (våglängder som är för långa) för att utvecklas i sin helhet i ett rum som är för litet.
Helt friska och oskadade barnöron kan ta upp frekvenser ner till ca 19 Hz, men det förutsätter att rummets storlek tillåter våglängden att göra en hel cykel.
Hjärnan ignorerar ofullständiga våglängder, och därför ”hör” vi dem inte med öronen. De sållas bort. Hörselcentra vill bara ha hela cykler av alla toner. Det är bl.a. därför som hjärnan istället skapar sina egna bastoner med utgångspunkt från de fullt hörbara övertonerna.

Var har du läst detta? Det verkar strida mot i princip allt jag lärt mig om hörseln och akustik. Jag har aldrig hört något som ens påminner om detta och kan inte heller förstå varför det skulle vara så konstigt ställt i naturen. Det betyder alltså att man inte skulle kunna höra en ren 170 Hz ton i ett rum som har två meter som största mått? Åtminstone jag inser intuitivt att det inte stämmer och således tycker jag inte att den teorin är rimlig. Tar man det dessutom steget längre och talar om hörlurar av den slutna typen där avståndet till trumhinnan inne i "rummet" är kanske 2 cm så skulle detta innebära att man inte kunde höra frekvenser under 17 kHz i dessa, eller hur? Vid frekvenser i storleksordningen 20 Hz brukar vissa tala om "tryckregionen" eftersom begreppet våglängd inte längre är så användbart i de flesta rum.

Hade vi inte redan till fullo rett ut att huruvida en våglängd får "plats i rummet" och om det var intressant var baserat på klara missuppfattningar och att det således inte var relevant?

Edit: Ser att Björn-Ola redan varit inne på samma sak.

Edited by - UrSv on 2006/04/13 15:17:47
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/04/13 :  15:20:51  Show Profile Send UrSv a Private Message
Björn-Ola,

Helt rätt. Det finns ingen nedre gräns om man bortser från 0 Hz då vilket ju naturligtvis är svårt att komma under men inte så svårt att komma ned till. Dessutom är ju "utsläckningsfenomen och förstärkningar" ett större problem vid lite högre frekvenser och vid 0-20 Hz är inte det nåt problem i de flesta rum.
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:19:54  Show Profile Send Lennart a Private Message
Måste säga att jag tyvärr inte minns var jag har läst det. Det är minst fyra år sedan jag läste det. Jag tror inte att det var på Internet, jag tror snarare att det var i någon populärvetenskaplig eller läkarvetenskaplig tidskrift, eller liknande. Däremot minns jag bestämt att det handlade specifikt om låga frekvenser under ca 50 Hz, inte om högre frekvenser. Jag minns också att det handlade om "subsoniska ljud".

Det där med hörlurslyssning fattar inte jag heller med utgångspunkt av det här. Jag antar att det är helt andra principer och faktorer som spelar in då, men jag vet inte vilka.
Min egna enkla lilla teori är att trumhinnan och elementets membran blir kopplade till varandra på ett mer fysiskt och bättre sätt när avståndet är så kort, ungefär som att man har en tändsticka (direktkoppling) mellan trumhinnan och membranet :-)

===================
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/04/13 :  20:14:43  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag tror du gör bäst i att läsa de förklaringar du kan läsa i de senaste trådarna här och helt försöka glömma det du läst. Det är så fullständigt vilse att man undrar om det var den 1:a april det skrevs.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/04/13 :  23:33:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lugn och fin.
Vi ska berika varandra med våra kunskaper, inte använda dom för att banka varandra i huvudet med.

Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/04/14 :  00:37:29  Show Profile Send Lennart a Private Message
UrSv: Ok... jag kryper tillbaka under den sten jag kom från...
Förlåt om jag har rört om i grytan och skapat oreda, det var absolut inte min mening. Jag ville bara tillföra och berätta det som jag har läst.

Glad Påsk till alla! :-)
/Lennart

===================
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2006/04/14 :  11:51:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Be inte om förlåtelse.
Du kunde ju ha rätt. Jag använder forumet för att testa mina kunskaper och få missuppfattningar utredda.
Det har hänt ett flertal gånger, och det är det som gör forumet värdefullt för mig.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000