Author |
Topic |
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 20:20:05
|
Var på mitt livs första husvisning tillsammans med min sambo idag.
En sober 5 rok villa, 2 mil utanför Karlskoga - in i dom mörka värmländska skogarna. Och efter att ha haft en rundvandring tillsammans med mäklaren så kom jag på mig själv att stå och beräkna framtida högtalarplaceringar i huset..? Hmmm..
Men ärligt talat - om det gäller ens hobby så måste väl även en sån sak väga in lite eller hur?
Jag försöker intala mig det fördé...
|
Edited by - Robis on 2002/11/06 20:20:27 |
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 20:25:39
|
Men gud ja, klart sådant ska tas in i beslutet . Folk flyttar ju till större för att få ett separat rum till sin hembio, så varför inte... |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 20:25:59
|
Helt normalt, det är det första jag tittar på oavsett om det är lägenhet eller hus... Min nuvarande lägenhet köptes eftersom vardagsrummet saknar fönster längs hela högtalarväggen och 182 cm ut längs sidoväggarna. Drömmen är ett helt fönsterlöst rum på åtminstone 7 x 5 m...
|
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
|
|
Kajsa
Mrs Doubtfire
284 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 20:28:37
|
quote: Originally posted by Robis
Var på mitt livs första husvisning tillsammans med min sambo idag.
En sober 5 rok villa, 2 mil utanför Karlskoga - in i dom mörka värmländska skogarna. Och efter att ha haft en rundvandring tillsammans med mäklaren så kom jag på mig själv att stå och beräkna framtida högtalarplaceringar i huset..? Hmmm..
Men ärligt talat - om det gäller ens hobby så måste väl även en sån sak väga in lite eller hur?
Jag försöker intala mig det fördé...
HiFiskadad? Nej vadå? Du har ju bara visat upp ett sunt och friskt beteende. Skulle det vara sjukt att titta lite extra i garaget om man har som hobby att renovera bilar? Skulle det vara sjukt att gå en extra sväng i trädgården om växtodling och trädgårdsanläggning är främsta intresset?
Tänk istället så här: Genom att utreda möjligheten att få till ett bra ljud så kan du öka chansen att välja ett hus där du kommer att trivas. Visst vore det synd att sitta i en nyköpt kåk, lyssna på skräpig akustik och ÅNGRA sig?! / Kjell |
Farbror Kjell alias Kajsa |
|
|
n/a
deleted
1080 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 21:21:30
|
Ta med ett osciloskop o kolla hur strömmen ser ut oxo.... Vissa här tycker inte att det gör nån större skillnad, andra (som jag) tycker att det gör en 'mer än tillräckligt' stor skillnad.
|
Herr_Engel:#hififorum@quakenet |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 21:29:09
|
Jag hade tittat på många hus innan jag slog till i våras. En av dom största faktorerna till att jag valde detta hus var vardagsrummet på 46kvm och gillestugan på lite drygt 40. Det enda jag såg i mitt huvud under visningen var hur perfekt stereon skulle kunna placeras. Sjukt, men sant. Å andra sidan så är väl alltid stora luftiga rum att föredra(kan man ju skylla på iallafall) |
|
|
dec_alpha
Member
173 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 22:31:28
|
Skadad ? Helt klart =)
Jag valde min nuvarande lägenhet nästan enbart pga att den har 2st "extra" rum (som ska byggas om till ETT rum på 5x6meter) i vilket jag ska ha min HiFi/Hembio anläggning. Den valdes även för att jag inte har några grannar ovanför min lägenhet eller under, grannarna på samma våning är i ungefär samma ålder som mig, samt har de ALDRIG hört ett enda knyst ifrån mig, trots att jag ibland spelat RIKTIGT högt =)
|
Robert Hjertkvist |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 22:34:45
|
2 mil utanför Karlskoga låter som om du kan hamna oroväckande nära Sladd :)
|
|
|
svensson
många inlägg är det....
484 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 22:41:50
|
Robis, du är fullt normal!
|
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
|
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 23:52:36
|
quote: Originally posted by dec_alpha
Skadad ? Helt klart =)
Jag valde min nuvarande lägenhet nästan enbart pga att den har 2st "extra" rum (som ska byggas om till ETT rum på 5x6meter) i vilket jag ska ha min HiFi/Hembio anläggning. Den valdes även för att jag inte har några grannar ovanför min lägenhet eller under, grannarna på samma våning är i ungefär samma ålder som mig, samt har de ALDRIG hört ett enda knyst ifrån mig, trots att jag ibland spelat RIKTIGT högt =)
Grannar som inte har hört ett knyst = Bra grannar! När jag bodde i Eskilstuna flyttade mina grannar
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 00:02:20
|
Pelle, I Eskilstuna?
du bor var nu? |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 00:04:35
|
Jo, en sak till..
i VARJE rum jag går in i som jag gillar i övrigt så tänker jag mig min stereo står där perfekt uppställt å spelar vackert=)
Så Robin, du är heeeeeelt normal.. |
|
|
Pelle
Member
417 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 00:12:36
|
Nu bor jag strax ovanför Varberg, en bit nedanför Göteborg.
Stämmer! Jag kan inte gå någonstans utan att tänka på hur jag skulle placera stereon! Kan reta galla på polarna ibland
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
Edited by - Pelle on 2002/11/07 00:14:17 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 00:49:02
|
hmm, så du flydde E-tuna.. som e så härligt*ironi*=) |
|
|
Nagra
Member
764 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 00:59:15
|
Klart att man ska tänka på det, naturligt urval!!! |
ACCUrate PHASE |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 01:08:51
|
Absolut nyktert tänkande!
Likaväl som man planerar för torkande av tvätt bör man planera för bra ljudmöjligheter...
Skulle vi inte göra det skulle vi inte ha hittat detta forum... |
Artphotography |
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 09:17:38
|
Tackat tackar - då är jag fullt frisk
Kan meddela att jag - vid ett eventuellt köp - skulle få hela övervåningen till förfogande av tanten fast då får jag slåss med snedtaket..
|
|
|
svensson
många inlägg är det....
484 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 09:19:34
|
En hel våning??
Är glad om man får in en tjockare matta i v-rummet!
|
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 09:33:43
|
Det var två rum plus badrum på övervåningen varav ett av rummen var ett litet sovrum. Sen var resten av övervåningen ett stort rum på kanske 30 Kvadrat (fast med snetak då).
Huset kändes riktigt bra i övrigt så OM man slår till på det så måste jag nog bjuda hem någon akustiker som kan hjälpa mig beräkna lite för då ska jag lägga ner tid på det rummet så.
Vetja om mörkbruna 70-tals vävtapeter dämpar bra i diskantområdet |
|
|
svensson
många inlägg är det....
484 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 09:38:04
|
Låter ändå ganska nice att få ett så pass stort rum att husera i...
|
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 09:41:38
|
Jo, det märks.
Jag kör med stativare så det kan vara så att rummet är lite i största laget faktiskt.
Men man ska inte sälja spriten förrns mäsken är satt så... vi får se |
|
|
Hadoque
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 10:49:45
|
För ca 8 år sedan köpte jag själv hus. På den tiden var mitt intresse för HiFi ganska svalt, så det styrde självklart inte husvalet. Men när mitt HiFi-intresse väcktes upptäckte jag att det inte fanns ett enda rum där jag kan kombinera möblering med min utrustning.
Som du kanske förstår är det mycket frustrerande och jag har länge planerat att bygga om ett par rum i källaren till lyssningsrum/hembio. Men i somras sprack även de funderingarna när källaren vattenfylldes . Idag skulle jag defenitivt inte vilja flytta ner anläggningen i källaren och få magsår varje gång det kommer en regnskur.
Skulle jag köpa hus idag, eller helst bygga eget, så skulle det vara ett krav att det fanns ett vettigt utrymme för min anläggning.
Robis- självklart skall det finnas utrymme för din hobby när ni köper hus. |
Bomber och granater!! |
|
|
svensson
många inlägg är det....
484 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 10:54:37
|
Ännu hellre: bygg horn i källaren (bas) som mynnar ut i vardagsrummet. Har hört en sån vansinnesgrej och det var den mest fantastiska bas jag hört... 11 meter lång betong"låda" som mynnade ut via en dörr (med tyg för).
Åttatumselement med 4 kilos neodynmagnet. Detta var femton år sedan så jag vet inte ens om bygget finns kvar...
|
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 11:10:10
|
quote: Originally posted by Robis
Tackat tackar - då är jag fullt frisk
Kan meddela att jag - vid ett eventuellt köp - skulle få hela övervåningen till förfogande av tanten fast då får jag slåss med snedtaket..
Kanske snedtak kan vara bra för att undvika stående vågor? |
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 11:10:21
|
Det får mig osökt att tänka på Bosse Hanssons anläggning med två bashorn ner i källaren bakom lyssningspositionen. Ruskigt seriöst! |
|
|
svensson
många inlägg är det....
484 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 11:16:58
|
Bara att börja gräva (torpargrund) ;=) |
|
|
Topic |