HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aleph 5 Kondensatorer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/04/01 :  14:09:54  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Hej

Håller på att samla komponenter inför mitt stundande Aleph 5 bygge och min fråga gäller kondensatorerna till nätdelen. 5:an kör ju normalt med + - 34V och jag har ett lager med RIFA 68000uF 40V liggande. Går dessa att använda eller blir det för snävt mellan 34V och deras spec. på 40V ? Om det är någon som vet var man kan köpa bra kondensatorer 47000 eller 68000uF 50 - 63V till ett hyggligt pris (ELFA går alltså bort ) så är jag tacksam.

Mvh Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/01 :  14:14:40  Show Profile Send cittroman a Private Message
Går du inte över 34v så skall det inte vara några problem, i en kommersiell produkt kanske det är lite tight.

Det är väl peh 169 vi pratar om?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/04/01 :  14:22:29  Show Profile Send Hasse a Private Message
det går nog bra. jag kör 45v med kondingar som klarar 50v. Och det funkar fint.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/04/01 :  15:15:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ska inte vara några problem alls, 40V kondingar är märkta 40V just därför att de klarar 40V och 34V är faktiskt en bra bit lägre än 40V

/Fuling, i ett tidigt stadium av förfestande

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/04/01 :  16:21:28  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Hmmm Fuling Hur mycket kan man lita på ditt svar OK då kör jag på dom jag har, Tack alla.

/Tommy i ett mellan stadium av förfestande

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/04/01 :  16:26:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hehe!
Ytterst beror det väl på trafons sekundärspänning, 34V vill jag få till att det är 24VAC trafo men jag tror jag läst någonstans att det sitter en 2x28V trafo i A5?!?
Sen beror det förstås på om man kör med bara kondingar eller om man utökar till CRC eller CLC-filtrering.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2006/04/01 :  16:38:13  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag har kört med 67v på 63v kondingar i många herrans år nu.

Inte att rekomendera.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/04/01 :  17:05:46  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
quote:
Jag har kört med 67v på 63v kondingar i många herrans år nu


Evel Knievel

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/04/01 :  18:29:48  Show Profile Send Fuling a Private Message
På äldre elektrolyter, speciellt högspänningsvarianter för rörförstärkare, brukade det anges två spänningsmärkningar; en max arbetsspänning och en (högre) momentan maxspänning som kondingen skulle tåla under uppstart innan rören värmts upp och nätdelen lastats ner. Det antyder kanske något om att maxspänningarna på kondingar inte behöver vara huggna i sten alla gånger, de tål säkert mer än vad man tror. I synnerhet om man håller nere rippelström och temperatur.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2006/04/01 :  18:35:10  Show Profile Send MartinX a Private Message
Antag att du kör med en 24V trafo, om lasten sjunker till noll likriktas spänningen till toppvärdet och Toroid anger att deras 500VA ringkärna har en tomgångsspänning 25,4v. Nätet kan variera 10% säger vi: 25,4*1,41*1,1=39,4V I praktiken har jag märkt att spänningarna ibland blir högre än så men hur ofta kommer nätet att ligga på +10% samtidigt som din nätdel tappar lasten? Rifas elektrolyter är konservativt specade så jag skulle vara helt trygg med 40V kondingar, kör på bara.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/04/01 :  20:29:39  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Tack. Tur att det finns sådana klippor här på forumet Besparar mig en massa stålar som jag kan lägga på sprit kvinnor och sång.

/Tommy pre förfest, hä hä (En gammal Budgie dånar på stereon)

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2006/04/02 :  01:51:30  Show Profile Send Fuling a Private Message
Kkör hårt!

/Fuling, i slutstadiet av kvällens festande...
Det blev hårt... Gonatt

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000