Author |
Topic |
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2006/03/23 : 21:21:27
|
Hej på er! Jag har lite frågetecken ang. Line-arrays, så ALLA som har något att förmedla, egna erfarenheter, andras misstag!?, läst något, hört något, eller har någon bra länk, snälla hjälp att sprida lite ljus över denna högtalarprincip! Jag har hört att en Line-arrays spelar lägre i frekvens än ett "löst" element av samma sort som ingår i Line-arrayn? Hur mycket lägre? Beror det på menbranstorlek eller elementantal? Vad är den stora fördelen jämfört med en"normal" konstruktion? Vad är nackdelarna? Hur blir det med utstrålningsmönster/reflexer? Kan man annvända vilken lådvariant man vill (reflex, sluten etc)? Många funderingar är det i huvudet så snälla hjälp mig få lite rätsida på detta.
AA |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/03/23 : 22:42:41
|
Det som är typiskt för linearrays är att ljudnivån inte minskar lika mycket med avståndet som med en punkt- eller mindre ytkälla och att ljudbilden alltid kommer på samma horisontella plan som öronen. Dvs alla ljud kommer i princip att upplevas komma ifrån öronhöjd vare sig du sitter ner eller står upp. Hur ljudnivån minskar med avståndet är även frekvensberoende i en linearray vilket man bör tänka på.
Sedan finns det även designaspekter som att de olika registrena nödvändigt hamnar bedvid varandra vilket gör att horisontella spridningen blir mer problematisk.
Anledningen till att en linearray spelar lägre i frekvens måste vara pga att elementen spelar mer och mer i fas (unisont) mot lägre frekvenser. Det blir mindre tak- och golvreflexer iom att vågformen blir mer och mer plan i horisontella ledden mot högre frekvenser. |
Edited by - marens on 2006/03/23 22:44:13 |
|
|
nusse
Member
345 Posts |
|
Mr. Pink
Member
61 Posts |
Posted - 2006/03/23 : 23:21:56
|
Jag byggde mina i julas som ett rent experiment. Det enda jag beräknade var att impedansen var lagom för förstärkaren. Lådvolym och sånt har blivit vad materialet tillåtit. (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46763) Jag kan bara säga att jag har bara positiva upplevlser. Fenomenet med att ljudet alltid kommer i öronhöjd märks tydligt. Elementen jag använde ska enskilt ha en undre frekvensgräns på ca 100hz. Men jag upplever mycket lägre frekvensgång. Testade då de fortfarande var oinspelade och kunde lätt få höga ljudtryck runtomkring 35hz (tongenerator). Nu när de blivit mer uppmjukade i upphängningen är det säkert ännu djupare.
En stor fördel som jag har märkt är att basen är väldigt kontrollerad. D.v.s ingen bumlighet typ som biobas. Spridningsmässigt tycker jag inte är så kinkigt. den s.k "destruktiva inteferensen" ksn jag i alla fall inte märka av.
mvh Johannes |
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46763 36-elements Line Array |
|
|
Keld
Member
215 Posts |
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2006/03/24 : 08:27:34
|
Tack för input:en så här långt! Ska sätta mig och hård plugga länkarna, verkar klart läsvärda! Mr. Pink, intresannt att dina element verkar spela ner till 35hz. Det räcker ju oftast rätt bra?! Till jobbet nu och sedan hem och kolla forumet igen!!!!
AA |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/03/24 : 10:47:17
|
Se också till att ha Dahlbergs band i åtanke om du tänkt bygga något. De är ju linjekällor av naturen så att säga och de är i varje fall min personliga referens i området från 500Hz och uppåt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2006/03/24 : 14:22:32
|
Linjekällor av flera element måste kompenceras för den förlust man får vid höga frekvenser (relativt avståndet mellan elementen) pga av destruktiv inteferrens. Ett enkel R-C paralellkrets fixar detta.
/Jesper |
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2006/03/24 : 21:35:59
|
Bernt: Nog har jag Dahlbergs band i tankarna alltid! Som det är nu ligger det ett par G1:or och "skräpar" här hemma, det är ju ialla fall något att testa med... Finns det någon här i söder Blekinge/Skåne som har byggt några Dahlberg band? Skulle va intresant att lyssna på. Jesper: Du tror inte du kan utveckla det där med destruktiv inteferrens liiiite, hängde nog inte riktigt med där.
AA |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2006/03/25 : 07:24:12
|
Vid högre frekves (kortare våglängd) blir det större fasskillnad melan elementen pga. olika lyssna-avstånd. Detta skapar piker och dipper i frekvensgången. Vid t.ex. 10kHz är våglängden 3,4 cm, så då får du ju alldrig samma lyssna-avstånd. I mina linesource med 5 stck 4" element (Sinus) har mitt-elementet dubbelkon och dom andra är vanliga. Detta begräsar i ett visst mån diskanten till mitt-elementet. Än så länga har jag inget delfilter, och hoppas att inte behöva det. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2006/03/25 : 10:02:38
|
Double A: Ett exempel. En 4st Jordan Jxr6 array. Först utan kompencering.
Och nu med.
Ett enskilt element spelar som den kompencerade arrayen. Avrullningen i blir mer påtaglig vid större array och större avstånd mellan elemeneten. Jxr6'orna går att packa tätt.
/Jesper |
Edited by - Jesper_Nilsson on 2006/03/25 10:03:27 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/03/25 : 12:05:49
|
Det är ju en princip man sällan ser.
Mina betänkligheter rör just spridningen. I denna tråd tas detta upp och det står att man "slipper" reflexer.
Min motfråga är: vill man slippa dessa reflexer? Alltid? Att motsvarande överdämpa ett rum så att ljudet inte lever kvar brukar ju låta "studio" vilket man självklart tycka vad man vill om, men jag vågar nog drista mig till att de flesta (!) hifi-nerdar inte vill ha studiosoundet, utan lite mer levande ljud där rummet sjunger med.
En annan passus jag vet Rydberg brukar lyfta fram är att orkesten ställer sig upp så fort du gör det! Kanske inte trovärdigt...men ändå en "detalj".
Jesper: klart respektingivande mätningsresultat! Även om skalan är lite för grov och inte samma i dom två mätningarna. Men klart bra ändå!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2006/03/25 : 13:48:59
|
Skulle vara kul att testa med ett element som har naturligt hissad diskant och slippa filter. En tanke föll på Fostex 206. Kanske i öppen baffel med tanke på transientsnabbhet o reflexer till närstående väggar. Sedan till basen: En sådan set up spelar dåligt med bas. Vad för bassystem för att matcha känslighet o ljudkaraktär??? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/03/25 : 14:00:36
|
quote: Vad för bassystem för att matcha känslighet o ljudkaraktär???
Aktiv delning och valmöjligheterna är oändliga. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2006/03/26 : 13:31:16
|
Härligt med en massa olika infallsvinklar! Om jag fattar något rätt är det svårt att få en sådan här högtalartyp att spela "rakt"/rätt när man kommer upp i frekvens?! Om man delar vid ca3000-5000Hz och kompleterar med en diskant borde väll man slippa endel av dessa problem? Jag håller med om att man bör dela aktivt till bassystemet, egna erfarenheter talar för ett sådant system! AA |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
Jesper_Nilsson
Member
494 Posts |
Posted - 2006/03/26 : 13:37:33
|
Double A: Har man mätmöjligheter är det inte svårt att räta ut tonkurvan med en enkel passiv RC kombination.
/Jesper |
|
|
weedo
Member
175 Posts |
Posted - 2006/03/26 : 22:55:18
|
Jag har borrat en hel del i line-arrays. Kolla här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46842 br /
Jag har tyvärr inte haft tid att jobba mer med projektet.
Principen är dock mycket intressant. Men man får tänka sej för en del och designa för ett (någolunda) bestämt lyssningsavstånd.
Jag har inte funnit något bra beräkningsprogram för line-source högtalare så jag gjorde ett eget hack i MATLAB. När jag räknar framgår det tydligt att man får ojämn frekvensgång i diskanten om elementen inte sitter mycket tätt (om man har ett långt band försvinner det problemet). Vad som egentligen är hörbart eller inte ska jag inte yttra mej om men generellt är kamfiltereffekter (som detta handlar om) i allra högsta grad hörbara. Men vid höga frekvenser (över 10 kHz) kan jag tänka mej att örat i är lika känsligt och då blir det mindre problematiskt att få ihop det.
quote: Anledningen till att en linearray spelar lägre i frekvens måste vara pga att elementen spelar mer och mer i fas (unisont) mot lägre frekvenser. Det blir mindre tak- och golvreflexer iom att vågformen blir mer och mer plan i horisontella ledden mot högre frekvenser.
Detta är jag tveksam till. Vid låga frekvenser strålar en line-array sfäriskt precis som en ensam bas (i alla fall om den inte är JÄTTELÅNG). Detta på grund av den långa väglängden.
Däremot kan självklart en bunt små element producera ett högre ljudtryck i djupbasen (eller lägre dist vid samma ljudtryck om man så vill) än ett enda (mer konyta).
Jag har lysnat på en "äkta" line-array en gång och jag blev mycket imponerad. Ljudet blev mycket "stort". Ljudbilden kan inte alls jämföras med en vanlig 2- eller 3 vägare. Men vad som är naturligt kan alltid diskuteras. Jag upplevde också att "sweet spot" blev större än för vanliga högtalare. Att man kunde gå iväg en bit utan att ljudtrycket minskade mer än lite var också mycket påtagligt.
quote: Det är ju en princip man sällan ser.
Ja, och det beror nog mycket på att en line-array till sin natur blir mycket dyr.
quote: Om man delar vid ca3000-5000Hz och kompleterar med en diskant borde väll man slippa endel av dessa problem?
Nja... Om du ha en array som du bara använder upp till en viss frekvens och sedan har en vanlig diskant i mitten bommar du en stor del av det fina i kråksången. Det är just att HELA (eller i alla fall en så stor del som möjligt) frekvensområdet produceras av en vertikal spalt som är grejen!
|
Anders Cöster www.coster.se |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/03/27 : 12:04:25
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Anledningen till att en linearray spelar lägre i frekvens måste vara pga att elementen spelar mer och mer i fas (unisont) mot lägre frekvenser. Det blir mindre tak- och golvreflexer iom att vågformen blir mer och mer plan i horisontella ledden mot högre frekvenser. --------------------------------------------------------------------------------
Detta är jag tveksam till. Vid låga frekvenser strålar en line-array sfäriskt precis som en ensam bas (i alla fall om den inte är JÄTTELÅNG). Detta på grund av den långa väglängden.
Jo, det är just pga att den längre våglängden mot lägre frekvenser som gör att lägre frevenser genereras mer i fas (och därför "boostas" lägre frekvenser eller snarare att högre frekvenser fasas ut lite mer) men man ska nog inte överdriva den effekten. Den har egentligen störst betydelse mot högre frekvenser. |
|
|
weedo
Member
175 Posts |
Posted - 2006/03/27 : 20:49:35
|
[quote]...eller snarare att högre frekvenser fasas ut lite mer... quote] Ja, det är nog en mer korrekt beskrivning än att låga frekvenser förstärks. Högre frekvenser dämpas med 3 dB/okt över en viss frekvens (beroende på ett antal parametrar) i en line-source.
På Faktiskt finns en lång och bra tråd från 2003 för den som vill fördjupa sej i line-source högatalare och deras lite speciella egenskaper:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2567
De beräkningar Svante & Co har gjort stämmer rätt bra med vad jag själv kom fram till.
Sedan kan man ju också skapa en baffel som är böjd där alla element hamnar på samma avstånd till lyssnaren. Då slipper man problemen ovan med ojämn frekvensgång. Men lyssnaren kan då bara kan sitta i en enda specifik punkt!
|
Anders Cöster www.coster.se |
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2006/03/27 : 22:06:53
|
Hoppsan! Här fanns ju hur mycket läsning som helst i ämnet Weedo: Jag hänger med på att om jag "delar" min linje-källa och kompleterar med en diskant så har jag inte en "äkta" line-source, men det är kanske bättre att eliminera problem än att försöka brottas med dom? En annan fråga är fungerar dom bara med en sluten låda eller kan man använda basreflex?
AA |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
weedo
Member
175 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 09:13:08
|
quote: Weedo: Jag hänger med på att om jag "delar" min linje-källa och kompleterar med en diskant så har jag inte en "äkta" line-source, men det är kanske bättre att eliminera problem än att försöka brottas med dom?
Well, det är mest en fråga om filosofi. Sä här kanske det ser ut på någon slags skala; Vill du inte brottas alls med problemen är det bäst att bygga något annat efter en annan princip, men då få du inte heller det intressanta med en line-source. Om du väljer att bygga en "äkta" line-source får du en mycket speciell och ovanlig högtalare, men då får också en hel del att brottas (inte minst ett högre pris) med. Kul eller inte? Upp till dej...
En kompromiss i form av en mellanregister line-source med en diskant i mitten funkar dock. Jag har sett flera sådana lösningar. Jag har dock inte haft något tillfälle att lyssna. Om du väljer det spåret vill jag rekommendera dej att välja en banddiskant då denna har ett spridningsmönster som mycket liknar en line-source. Ju längre band desto bättre. En nackdel du får med denna lösning är att du måste sitta på en viss höjd för att diskanten ska funka optimalt, vilket inte är fallet med en "äkta" line source.
quote: En annan fråga är fungerar dom bara med en sluten låda eller kan man använda basreflex?
Det går lika bra med båda principerna. Möjligen kan det vara hälsosamt att dela upp en basreflexlösning i flera separerade lådor.
|
Anders Cöster www.coster.se |
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 21:39:22
|
weedo: En kompromiss är rätt ok för min del! Är inte helt "renlärig" ännu. Jag har 2st banddiskanter liggande, dom är inte jätte långa, endast 15cm men jag hade inte råd med något exlusivare (Arum Cantus G1), men det är ju alltid roligt med lågbudgetbyggen! 3" element finns i min närhet, 32st sedan har vi ju det här med basen... men den löser jag nog framöver!
AA |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 22:34:37
|
Double A: Lägg diskant-bandet i stärckbänk och stoppa när bandet är ca 1.5 meter. Vips - line source i diskanten också!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 20:39:36
|
Engelholm: Va livet kan va bra enkelt! Jag måste prova med en gång, hur bygger man en sträckbänk?
AA |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
Double A
Member
2095 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 23:14:45
|
Ämnet är tydligen ut-tömt.... Jag tackar alla inblandade för all hjälp, vem vet det kanske kommer en byggtråd framöver?
AA |
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se |
|
|
Topic |
|