HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fysiskt brum i trafo - vad göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/03/14 :  14:49:34  Show Profile Send Zombie a Private Message
En toroidnättrafo "brummar" fysiskt, brummet varierar dessutom.
Vad kan det vara för fel och hur åtgärda?
mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/14 :  15:40:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Det kan vara lite likström från nätet. Vissa apparater kan "dra lite snett" å då uppstår lite DC. Jag har haft framgång med denna krets i sådana fall:

Jag körde med 2 st 3 Ampere dioder köpta på Klas Ohlsson och en 100 mF och en polypropylen på 1 mF. Om problemen kvarstår kan du prova med att seriekoppla ett par dioder i varje riktning.
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/03/14 :  16:30:10  Show Profile Send Resonans a Private Message
Jag har samma problem, i mitt fall i ringkärnetrafosar. Jag skall nog ta och prova circlomanens krets ovan.

...music is the best...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/03/14 :  16:59:00  Show Profile Send Zombie a Private Message
100mF, är det 100uF?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2006/03/14 :  22:04:22  Show Profile Send PK a Private Message
LC-Audiuos DC fälla består föreutom av deras kretskort endast av en 22000uF 25V elektrolytkonding med en Dubbelriktad Transientskyddsdiod mellan plus och minus.Dioden heter 1.5KE6V8C
finns på elfa.Den här kopplingen tål enligt LC Audio ca 1000VA.
Ser altså ut som circlomanens teckning ovan men med en dubbeldiod och en större konding.Kopplinen är likadan.

PK
Go to Top of Page

PK
Member

64 Posts

Posted - 2006/03/14 :  22:04:51  Show Profile Send PK a Private Message
LC-Audiuos DC fälla består föreutom av deras kretskort endast av en 22000uF 25V elektrolytkonding med en Dubbelriktad Transientskyddsdiod mellan plus och minus.Dioden heter 1.5KE6V8C
finns på elfa.Den här kopplingen tål enligt LC Audio ca 1000VA.
Ser altså ut som circlomanens teckning ovan men med en dubbeldiod och en större konding.Kopplinen är likadan.

PK
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/15 :  07:49:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
100mF, är det 100uF?

Japp! Skrivfel... 100uF skall det vara. Mer går säkert bra. Ingen nackdel förutom priset.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2006/03/15 :  08:22:44  Show Profile Send MartinX a Private Message
Eller också kan man skriva 100µF. Ville bara tipsa om Alt Gr +m


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/15 :  09:33:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
µµµµµ.
Tack det funkade fint! Alså: 100µF.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/03/15 :  09:37:40  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det finns många ideér på temat men grejen är en konding i serie samt ett överspänningsskydd för kondingen.

Jag är nog mera av åsikten att kondingen ska vara så stor att spänningsfallet blir mindre än vad överspänningsskyddet ligger på. Vi pratar om tusentals uF.

0.6-2 V = (2 x pi x f x C)/I
f = 50 Hz
C = kondingen
I = max kontinuerlig ström (inrusningsströmmen tar överspänningskyddet hand om)

Sätt skyddet till 1 V
Max ström till 3 A

C = 3/(2 x 3.14 x 50) = 9554 uF

Glöm inte bort att det här är enbart ett akustiskt problem så därför är det bara av nytta vid låga effektuttag och ljudnivåer.

Mitt skydd har plats för 2 x 10000 uF 50 V och minspänning är 16-25 V tycker jag. LC Audio valde 4700 uF enkel konding och det är OK också.

100 uF tycker jag är alldeles för klent även med feta skyddioder. Tänk på att detta är en säkerhetskrets och jag tycker det är dumt att tumma på komponentvalet. Heavy duty kondingar och kraftiga dioder tycker jag känns bättre.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/03/15 09:39:40
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/15 :  13:13:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Måste inte kondingen vara bipolär?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/03/15 :  13:24:56  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det behöver det faktiskt inte vara om man håller den negativa spänningen på en låg nivå. Jag chansar dock inte utan kör med två stycken i serie.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/03/16 :  18:54:05  Show Profile Send Zombie a Private Message
tack...man lär sig varje dag. Konstigt att toroiderna i min CD och försteget inte knackar...men det kanske beror på strömuttaget...
Kan något negativt hända förutom knacket sig, om jag inte hinner åtgärda omedelbums?
Kan man bygga in skyddskretsen i egen låda i st f i slutsteget?

mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2006/03/16 18:56:05
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/03/19 :  10:28:16  Show Profile Send Sweede a Private Message
Jag lånar den här tråden lite, om det går bra, då jag har ett liknande problem.

Eller, tja, problem.. Jag köpte en Audio Pro Sub Focus subwoofer och den känns jätterätt till min hemmabio. Dock köpte jag den begagnad, till ett lågt pris som jag fick just på grund av den här typen av brum. (vid normal filmlyssning stör det inte märkbart, men jag vill ju göra allt så bra som möjligt)

Det jag vill ha tips om är vad man kan göra som "nybörjare"? Självklart kan man lämna in den på service och få den fixad, men det lär man ju sig inte så mycket på. :-)

Brummet är alltså konstant volymmässigt, inte beroende på volympådrag och uppstår även om subben står helt fristående, dvs utan signalkablar inkopplade. Finns det några "generella" tips ni vördade DIY-medlemmar kan ge? Var börjar man felsöka? Finns det några "standardfel" som kan uppstå som genererar den här typen av missljud?

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/01 :  11:13:32  Show Profile Send Resonans a Private Message
Elfa verkar inte ha 1.5KE6V8C, är det någon som har något annat förslag på diod?

...music is the best...
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2006/04/01 :  13:08:33  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Elfa har den, artikelnummer 70-152-74

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=3952.htm

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2006/04/02 :  10:35:32  Show Profile Send Resonans a Private Message
...Och då kan jag konstatera att deras sökfunktion är usel...
Tackar Mickeman!

...music is the best...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000