Author |
Topic |
kurt
Member
219 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 15:09:11
|
Undrar om Linn överlever i långa loppet med nuvarande startegi? Är Hifi-marknaden så stor att man bara kan ha svindyra modeller? Hur går det för handlarna? Dom kommer kanske att tvingas överge Linn för att överleva. Stereokompaniet har väl redan konkat.
Kurt |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 15:38:57
|
Magnus1967
Varför detta Hmmmmmm?
Det är nog snarare Linn som kopierat andra grammofoner när det begav sig. På den tiden var väldigt många skivspelare konstruerade på liknande sätt.
Ariston RD11 var en av dem.
Antagligen så lyckades Linn helt enkelt få till en skivspelare som väldigt många gillade hur den lät. Varför ingen kopierar den har jag ingen aning om. Kanske pga av patent, kanske för att det var/är svårt att slå Linn på deras hemmaplan. Eller helt enkelt för att det inte är så utmanade för skivspelarkonstruktörer att bara kopiera.
Jag vet inte riktigt om du i ditt förra inlägg försöker göra någon sorts logikkonstruktion...
"Om LP12 är så otroligt bra och spelar musik så otroligt ofärgat varför kopierar ingen detta oslagbara konsept?"
...eller om du verkligen är nyfiken?
Då föreslår jag att du ger dig ut och lyssnar på lite olika grammofoner. Jag tänker nämligen, av flera skäl, inte hamna i en position där jag behöver försvara Linns konstruktioner. Jag äger bara en Linn produkt, och den är inte ens en renrasig Linn, eftersom den har Rega arm. Jag ville bara delge forumet mina erfarenhter, eftersom jag har erfarenheter.
|
Edited by - Daniel on 2006/03/30 15:42:27 |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 17:54:10
|
Lite historia eller historier - jag kan vara felunderrättad. Subchassieprincipen introducerades av AR (Acoustic Research) som med sin XA väckte uppmärksamhet genom att visa att det gicka att knacka med en hammare på lådan utan att nålen började hoppa. Konstruktören lämnade AR flyttade till Frankrike och startade ERA där de dyrare modellerna har samma typ av subchassie. Redan tidigt kom Thorens med TD 150 och så småningom "och detta är jag inte säker på" startade en man vid namn Dunlop en skivspelarfabrik som blev Linn. Ivor Tiefenbrun kom in efter en konflikt mellan ägarna i företaget och drev det affärsmässigt vidare till vad det är idag. Dunlop gick vidare och startade Systemdeck och någon annan (som jag glömt namnet på trots att han en tid var vår distributör) startade Ariston. Jag har svårt att inse att Linn skulle vara så mycket bättre än någon av de andra, eftersom uppbyggnaden är snarlik. Mina jämförelser mellan skivspelare och masterband har inte heller bekräftat det. Men vi behöver kanske "kultföremål".
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 18:31:22
|
Detta är tydligen föregångaren till Linn LP12 Ariston RD11
quote: The course of the Ariston story depends on who tells it - to this day it remains clouded by controversy. The gist is that, back in the early Seventies, Hamish Robertson approached a fresh- faced Ivor Tiefenbrun with a business idea. Ivor's dad owned an engineering facility in Glasgow, which Hamish wanted to manufacture his Ariston turntable. Although the deal came to nothing, soon after Ivor formed Linn Products and launched the LP12, a high- end deck in many ways similar to the Ariston. Hamish and Ivor duly fell out, one accusing the other of plagiarism.
Källa
Mvh, eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 16:12:48
|
Bo.
Det är väldigt trevligt att du berikar det här forumet med din kunskap och erfarenhet. Jag är lite nyfiken på när du hörde LP12:an, och vilken bestyckning den hade. Jag har ju som jag nämnde tidigare hört 12:an i ett antal olika konfigurationer och jag tycker att det skiljer väldigt mycket på vad man har för generation, motorstyrning, tonarm osv. Några har låtit riktigt risigt faktiskt, äldre och felinställda oftast. Men alla moderna, efter Cirkus, har låtit väldigt bra om än olika. Jag har hört 12:or med Naim arm och motorstyrning, olika Rega armar, t om med Rega P9 motorstyrning, Lingo 1, Lingo 2, Linn Ekos 2 tonarm mm. Jag tycker att det kan skilja mer på två olika LP12:or än mellan en spelare med fast plint, t ex Spacedeck och en LP12. Vilket talar emot att spelare med snarlika konstruktioner låter rätt lika. Men jag kanske missförstod dig?
Linn LP12 måste nog klassas som kultföremål precis som du säger. Men min Sondek finns i mitt system pga av att det är den näst bästa signalkälla jag hört. Inte för att den är kult. En åsikt jag delar med en hel del välkända journalister, som också valt att spela sin musik via LP12. Personer som antagligen, precis som jag, skulle bli något kantstötta av att någon kokade ner deras favoritsignalkälla till att "...vi behöver kanske "kultföremål"."
Men jag överlever nog den kommentaren
mvh Daniel |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 17:06:46
|
Personligen ryser jag när jag ser en bild på Ariston RD11. Extremt engelsk kvalité på grejorna. Eller en perfekt produkt om man ville ha en personlig produkt. Tror knappast dom lyckades att tillverka 2 likadana. Sneda och vinda subchassien, "oroliga" fjädrar m.m. gjorde att man kunde se fram emot en produkt med dagsform. Att justera in spelare med flytande upphängningar är svårt, särskilt äldre exemplar, men det går. Direktdrivna skivspelare har jag aldrig lyckats gilla. Och äldre spelare med mellanhjul är ju lite knepigt med högtalare som går riktig djupt i basen om inte skicket är perfekt. Äldre spelare är individer oavsett fabrikat och utseende. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2006/04/01 : 09:56:40
|
Om man tittar inuti en LP 12 och en TD 150 är de mycket lika. Lite tunnare plåtar i subchassit på TD-150 och lite kraftigare fjädrar i LP-12:an. LP 12ans låda har lite tjockare väggar också. Men konstruktionerna är i stort sett identiska vågar jag påstå.
Det finns diskussioner här och där på nätet om vem som var först med flytande upphängning, AR eller Thorens. Utvecklingen var antagligen parallell. AR var först med att marknadsföra sin spelare, Thorens kom något år efter med TD-150. Och strax därefter kom Linn LP12, av många ansedd som en kopia av TD-150, men med bätttre arm. England/Skottland fanns flera tillverkare av liknande spelare förutom Linn. Ariston, Heybrook, Systemdeck o s v. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/04/01 : 21:44:43
|
En gammal LP12 är helt annorlunda jämfört med en nyare. Det mesta är ändrat. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
Edited by - Harry_up on 2006/04/01 21:53:14 |
|
|
Fred
Member
355 Posts |
Posted - 2006/04/03 : 16:19:17
|
Thorens TD 150 och LP12 överensstämmer i stort sett exakt i alla mått. Det mesta av linns reservdelar passar i TD 150 - och TD 150 kom först. Jag har själv haft två st LP12, bägge gångerna har jag bytt dem mot i mitt tycke bättre skivspelare, bägge gångerna mot Thorens TD 124mkII som spelade/spelar med överlägset lugn och kraft och timing |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/04/06 : 21:11:13
|
Daniel. Jag är osäker på vilken version av LP12 det var. Men tiden var i böjan av 90 talet och Linn Axis var just releasad. Jag vill minnas att priset på Axis då var ca 6-7' och dn LP12 som då skulle vara något av det bättre i kombination kostade ca 28'. I jämförelse mot det masterband och skiva som användes var Axis något "bättre" medan LP12 hade en påtaglig "basbump" och återhållet mellanregister. Vi är överens om det mycket väl kan vara bättre idag, men vid senare tillfällen jag lyssnat till LP12 har jag forfarande upplevt samma karaktär. Då har jag ingen information om när och var de varit inne på Linn-Clinics för modifiering. Nu kan det mycket väl ändå låta bättre i en specifik anläggning, eftersom man som lyssnare alltid har en strävan efter att korrigera fel genom "systemoptimering", d.v.s. om förstärkare eller högtalare har lite för mycket "pregnans" kommer givetvis en skivspelare som är lite återhållen i mellanregister fungera bättre i kombinationen, problemet kommmer sedan när man kopplar in en annan programkälla, som ger en annan balans. För egen del har jag masterband och en Telefunken M15 bandspelare som referens i min lyssning. Strävan är givetvis att avspelning från LP eller CD skall efterlikna masterbandet så nära som möjligt. Jag har haft eller provat det mesta som finns på marknaden i fråga om skivspelare och förvånats över hur dåligt det är.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2006/04/08 : 00:28:28
|
Bo.
Jag skall som sagt inte sjunga linns lovsång, men baspuckeln och det återhållna mellanregistet är ett minne blott. Med Cirkus och Lingo så är LP12 mer frekvenslinjär.
Jag hade tyckt det varit mycket kul att ha en masterbandare som referens, men risken är väl att man som du finner att de flesta vinylspelare är dåliga. Just nu är jag bara ledsen över hur trist det är att en del av min favoritmusik endast finns på CD. Även om jag tycker att min Copland CDA288 är en riktigt trevlig musikförmedlare när det sitter en bra nätkabel i den. Dessutom blir det ju lite svårt att hitta musik på masterband för oss dödliga.
Så jag njuter vidare av ljudet från den gamle skotten tills det dyker upp något attraktivare. |
|
|
Klanters
Member
112 Posts |
Posted - 2006/04/08 : 08:19:31
|
Som en spekulation i frågan varför LP12 presterar bättre än andra spelare med liknande konstruktion.
Kan det vara så enkelt att Linn har bättre precision i tillverkningen. Såvitt jag fårstår har Linn försökt driva detta så långt de kan när de under åren har förbättrat tolvan. |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/04/09 : 19:27:11
|
Klanters. På vilket sätt skall Linn ha bättre precision. Skivspelaren skall utgöra referens för skivan mot pickupen och rotera skivan i rätt hstighet utan att tillföra störningar. Det gör de flesta skivspelare av liknande konstruktion lika bra som Linn.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
Klanters
Member
112 Posts |
Posted - 2006/04/10 : 05:07:41
|
Det var en fråga, inte ett påstående (fast jag missade frågetecknet). Tyckte bara det verkar rimligt. Skillanden mellan cirkus och pre-cirkus är ju bland annat ett bättre lager, så tydligen är det viktigt att det inte är "grus i maskineriet"...
Uppenbarligen finns det en grupp av både så kallade "linnister" och "icke-linnister" som tycker att tolvan låter så bra det går för pengarna och någon frågade varför då inte andra tillverkare bara kopierar konceptet. Min spekulation, som inte ska tas som ett påstående, är alltså att om konceptet innebär att man ska ha en egen finmekanisk verkstad på bakgården, kanske det inte är så lätt att åstadkomma samma sak till samma pris. |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/04/10 : 08:06:42
|
Klanters. Mitt svar var lite retoriskt. Linn har ofta framfört det som ett skäl till högt pris och hög kvalitet, men i praktiken är en centerlessipning av axeln en blygsam merkostnad som jag tror de flesta använder sig av. Nästa fråga är vilken ytnoggranhet man behöver för att inte försämra störavstånd, där har jag uppfattningen att det finns mer att hämta i andra åtgärder.
Daniel försäkrar att baspuckeln och återhållna mellanrgistret är passe'- det är ett framstag. Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
Topic |
|