Author |
Topic |
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 12:18:50
|
Linn-entusiasterna har kommit till insikt och försvunnit en efter en. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2006/03/28 : 15:36:44
|
Så sant som det är sagt. Man får mkt mer för pengarna nuförtiden. Är det måhända NAIM som ligger närmast LINN:s ljudideal idag? |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 06:29:12
|
Trohet mot musiken??
Mycket mumbo-jumbo det :-)
Hur vet du att dina grejer är trogna studiomännens, artistens mm ljudideal på just den skivan?? I mina öron så färgar Naim (har inte hört det allra dyraste iofs) på så sätt att musikerna trycks ihop lite mer mot mitten och spelar väldigt mycket på lyssnaren med väldigt lite perspektiv. Ex på Pink Floyd och Roger Waters skivor finns olika typer av ljud som jag antar (just det antar efter att ha läst om skivorna på både inofficiella hemsidor och officiella) skall dyka upp runt om i rummet. På den naim-anläggning jag har hört så ligger i stort sett allt framför mig. Märkligt fenomen eller kanske det som brukar kallas "flat-earth"??. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 07:33:36
|
Vad är det för mumbo-jumbo med trohet mot musiken? Det är väl precis det begreppet high fidelity står för, trodde jag. Är inte trohet mot musiken vad alla HiFi-entusiaster är ute efter?
Nej jag kan ju naturligtvis inte alltid veta vilka avsikter man haft med skivan. Om det ska låta precis som studioteknikern vill ha det ska man väl helst lyssna i likadana monitorer som han/hon använt.
Jag har konserter med riktiga musiker och riktiga instrument som referens och jag är nöjd när min anläggning låter så likt en verklig konsertsituation som möjligt. Kan anläggningen återge detta trovärdigt så klarar den nog studioteknikernas intentioner vid annan slags musik också. |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 08:44:06
|
Nu är vi där vi tokiga hifigubbar (nästan bara gubbar :-) ) brukar vara när man brakar loss stora kanonerna och dundrar på varann men jag tror inte att skillnaden mellan våra syn(hör..) sett är så där jättestora
Du vet vad du är ute efter när det gäller musiklyssning och jag vet vad jag är ute efter
Naim har ännu inte fått mina nackhår att resa sig men vem vet, den dagen kanske kommer. SOm dom sa i Nilecity, grabbarna från Öland: Rispekt |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Bunkert
Member
769 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 09:23:19
|
quote: Å andra sidan borde ju LTS-anhängare och Naimare ha intressanta diskussioner eftersom
En lucka i min vokabulär Vad är LTS? |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 11:17:00
|
Nu är ni allt lite hårda mot Linn. De har trots allt gjort väldigt mycket för hifikomsumenter under åren. Jag är personligen ingen Linn fantast, men äger en LP12:a. Produkten som skapade Linns berömelse. Så alla ni som inte hört en välinställd LP12 bör göra det. Därefter är det mycket enklare att förstå varför så många människor runt om i världen hyser så stor kärlek för detta märke. En LP12 är ganska långt ifrån "flat earth". Men svänger gör den, och detta tror jag beror på att den har en så fantastisk attack i anslag osv.
Och om ni undrar varför de/vi inte gör så myckt väsen av sig på det här forumet. Så beror det på att det finns ett stort antal andra forum ute i världen som fokuserar på Linn. Där finns också ett väldigt stort antal Linnägare, därför finns det också mycket mer informatiom om produkterna på dessa forum. Så vill man ha svar på frågor om Linn så är det där man hänger.
Till sist en lite kommentar om ljudideal, och att de skulle söka efter ett "färgat" ljud. Linns uttryckliga ideal är total transparens till det som finns på skivan, varken mer eller mindre. Om de lyckats med detta är en helt annan sak. Jag har ägt och lyssnat på ett ganska stort antal grammofoner, men LP12 är den jag har nu och det är den jag kommer att behålla. Även om jag någon gång köper en annan spelare. Den är nämligen den minst färgade jag hört hittils, förutom Brinkmann LaGrange.
Än är inte de livfulla diskussionerna om takt och rytm över. Inte så länge det finns så många produkter som inte svänger alls. |
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 11:20:11
|
Och därmed dog förmodligen denna tråden. Skön retorik när den är som bäst, bra formulerat Daniel! |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 11:21:53
|
LP12:an är min absoluta favorit bland vinylsvarvar och även om jag bara har en Linn Basik just nu så kommer jag att äga en tolva igen |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 11:50:40
|
Tack Tack! |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 16:20:53
|
Snälla nån, jag vill inte dundra på en enda människa och trodde inte jag gjort det heller. Om någon känner sig pådundrad ber jag om ursäkt. Det var absolut inte avsikten.
Dan, jag kan inte hålla med dig om att Naim färgar, generellt sett. Den anläggning du hört gör tydligen det. Jag tror dig.
Jag upplever min egen nuvarande anläggning, där det ingår naimapparater bland flera andra märken, som transparent. Och jag har hört andra naimbaserade anläggningar som excellerat både i transparens och rumsinformation. Å andra sidan har jag hört naimanläggningar som låtit både hårt och platt. De kan alltså låta väldigt olika. Precis som alla andra märken, beroende på matchning mellan prylar, placering i rummet med mera med mera.
Så jag tyckte att du generaliserade lite grann efter att ha hört en anläggning, bara.
|
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 16:46:16
|
Daniel: Vid ett tillfälle gjorde jag en visning av skivspelare och jämförde, skivan mot det masterband som använts för graveringen av skivan. Det var påtaglig skillnad mellan LP12 och masteband, medan den skivspelare som användes som referens och kostade en bråkdel hade mycket god överenstämmelse. Försäljaren av Linn hävdade så att Linn inte var konstruerad för att musiken skulle efterlikna som det låter på masterbandet. "Med Linn blir musiken bättre än på masterbandet!"
Ibland tappar man målföret.
Bo Hansson Rauna/Opus3 |
Bo |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 18:32:02
|
Även om jag aldrig har hört på en linn apparat, så gillar jag "stampa takten", om man nu menar engagerande återgivning med det uttrycket för det är iaf vad jag läser in. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 18:58:46
|
Daniel, håller med de andra att det var ett välskrivet och välformulerat inlägg men undrar om det här:
quote: Och om ni undrar varför de/vi inte gör så myckt väsen av sig på det här forumet. Så beror det på att det finns ett stort antal andra forum ute i världen som fokuserar på Linn. Där finns också ett väldigt stort antal Linnägare, därför finns det också mycket mer informatiom om produkterna på dessa forum. Så vill man ha svar på frågor om Linn så är det där man hänger.
Såvida du inte ligger inne med information som jag inte har så håller jag inte med. Såvitt jag vet finns det endast två aktiva forum - det ena är en mailinglista på topica.com, och det andra är det svenska forumet på selleri.de. Det finns några andra ställen, men de är inaktiva sen ett tag tillbaka.
Angående stampa-takten så vore det skönt om den 'stämpeln' försvann nån gång. Inte för att det nödvändigtvis är något dåligt att man vill stampa takten när man hör på musik, men det är länge sen nu som Linn-säljare höll på med det där. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
x2000
Member
411 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 19:30:25
|
i "Linnköping" |
Mvh Thomas |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/03/29 : 19:56:41
|
Tydligen inte med tanke på hur desperata folk i Lin(n)köping är att bli av med sina tolvor!
|
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
Edited by - Ayn on 2006/03/29 19:59:52 |
|
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 12:04:15
|
Bo:
Kul demo. Det var synd att man inte var med. Jag återberättade egentligen bara vad Linn säger idag och hur jag upplever den senaste inkarnationen av LP12, jag har iofs en Rega RB1000 på min. Men eftersom jag den senaste tiden uppgraderat min LP12 från att ha valhalla motorstyrning till Lingo 2 (har även provat Lingo 1) Samt köpt lager och subchassis-uppgraderingen Cirkus, kan jag utifrån detta säga att jag tycker att den uppgraderade LP12 är betydligt neutralare än den ursprungliga. Innan lät den väldigt fett i mellanbasen, vilket gav ett boppigt och roligt ljud. Gamla stampa takten idealet antagligen. Den var inte speciell transparent, svårt att höra vad som hände långt bak i inspelningsrummet. Dessutom lät den lite stressad. Den uppgraderade har inte alls de där egenskaperna. Den låter lugnt och dynamiskt, spelar med auktoritet, har ett stort och tydligt djup. Jag upplever den också mycket mer frekvenslinjär, därför också mindre boppig. Man hör tydligt vad som händer i inspelningsrummet.
Så den uppgraderade LP12 lyckades konkurrera ut min länge älskade Nottingham Analogue Spacedeck,. Som i sin tur konkurrerat ut en Clearaudio Champion 2 med SME 309. Sen har jag hört ett ganska stort antal skivspelare under åren som jag inte gillat. Men det är ju som sagt mina preferenser och mina öron som valt. Jag är som sagt toknöjd och innerligt imponerad av vad LP12 presterar. Jag tror även att Linn idag försöker bygga en neutralare grammofon idag, men det är bara spekulation. Men att det skulle bli bättre än masterbandet var ju ett ovanligt roligt påstående. Den kanske kan förvandla Bach till Reggae? Personligen tycker jag att det där med neutralitet är väldigt svårt att förhålla sig till. Ibland är ett byte av fötter under högtalarspiksen mer avgörande än byte av grammofon. Jag kommer nog aldrig att bli klok på den här hobbyn, och det är antagligen just därför jag finner den så fascinerande och givande.
Ayn:
Jag var visst lite otydlig där. Jag menade inte primärt forum som fokuserar på Linn, utan även forum där det finns många linnanvändare generellt. Jag syftade på.
www.audioasylum.com www.pinkfishmedia.net www.vinylengine.com www.audiogon.com www.zerogain.com http://forums.naim-audio.com
Förutom de två du nämnde. På dessa forum har jag hittat en hel del info om linn, tonarmar, motorstyrningar osv.
P.S. Jag hoppas innerligt att du köpte tolvan för 1500:-. Uppgradera en sån till nuvarande standard, så har du en riktigt bra spelare. |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Daniel
Member
634 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 13:11:09
|
Magnus1967: (Trevligt födelseår förövrigt!)
Jag förstår inte riktigt om du vill ha svar på ditt inlägg eller om du bara ville uttrycka en åsikt, men jag skriver ändå.
Att du tror att det finns spelare som är lika bra som en LP12 är väl bra. Du har antagligen rätt. Jag har hört en som jag tyckte var tydligt bättre på de flesta punkter, Brinkmann LaGrange. Men den är ju nästan tre gånger så dyr som en fullfjädrad LP12 . Jag har också hört en hel del lika dyra som LP12 och dyrare som jag inte skulle vilja ha hemma. Även om jag vet att det är orättvist att bedömma produkter man inte haft hemma för utvärdering. Men de har helt enkelt inte lockat till vidare utforskning. Du kanske tycker att helt andra spelare låter bättre. Erfarenheter som det hade varit kul om du delade med dig av.
Mellanbas-betoningen jag nämnde tidigare gällde en äldre LP12, inte dagens inkarnation. På en ny LP12 upplever jag inte det alls. Kanske finns det andra som har annorlunda åsikter.
Mitt vetenskapliga område är konstvetenskap och kommunikation därför kan jag inte ens försöka bevisa något teknologiskt för dig. Jag vet inte ens vad du påstod om 12:an? Att den svänger vid 80Hz? Eller att konstruktionen är avstämmd till 80Hz? Eller att den inte låter bättre än någon annan sak? Om du däremot vill lyssna på den någon dag så är du hjärtligt välkommen att höra av dig. |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 14:28:22
|
Dundra på du Mapem
Du har absolut inte dundrat utan skrev ju bara din åsikt. Helt ok
Sedan är jag full av respekt för Naim som kör hårt mot sina egna ideal fast även dom har ju en dvd med inbyggd förstärkare numera.
Du har dessutom rätt i att all hifi låter såsom den får förutsättningar genom rummet, kablage, racks möblering mm mm. |
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
Tommy W
Semesterfirare
24 Posts |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2006/03/30 : 14:52:30
|
quote: Om LP12 är så otroligt bra och spelar musik så otroligt ofärgat varför kopierar ingen detta oslagbara konsept?
Märkligt argument. Byt ut "LP12" mot vad du än vill, så har du just vad hifi-industrin går ut på. Alla försöker få fram komponenter som är tokbra. Men det är inte så lätt att få till det... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Topic |
|