HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Akustikhjälp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/26 :  22:50:21  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Finns det någon i Stockholm som gör hembesök för ett par hundringar och tipsar om hur akustiken kan förbättras?

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/03/26 :  23:01:23  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Ino Audio (alias Ingenjör Öhman) är erkänt duktig på akustik fast jag tror att det kostar mer än ett par hundralappar då. (Jag har själv funderingar på att anlita honom).


Om man tar hem någon för att ge tips på akustikförbättringar skulle jag vilja vara 99% säker på att det kommer bli bra om man genomför dom föreslagna åtgärderna. Att köpa/bygga någonting utifrån någons råd och sen inte få det att bli bra måste vara väldigt frustrerande, för då har man kastat bort pengar i två steg!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/26 :  23:33:58  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Jo, man kanske ska välja någon erkänd person, så att man "vet" att det blir bra.
Go to Top of Page

nik
Member

74 Posts

Posted - 2006/03/26 :  23:50:56  Show Profile Send nik a Private Message
Svanå Miljöteknik tillhandahåller en sådan tjänst för 700 kr enligt deras hemsida http://www.diffusor.com/
Mvh
Nik
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/27 :  08:50:39  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag har ju jobbat ett antal år som akustikkonsult på det största oberoende akustikkonsultföretaget i Sverige.

Det man bör tänka på om man anlitar en tillverkare av akustikregleringsprodukter, är att man missar oberoendet, och kan således vänta sig att företaget rekommenderar sina egna produkter. Säkert inget fel med deras produkter, men man bör ha klart för sig det åtminstone.

En oberoende akustikkonsult väljer den bäst möjliga lösningen och har samtidigt även ekonomin i åtanke, för att kunden ska få en lösning till en fördelaktig kostnad. Annars tycker jag inte att akustikkonsulten har så stort värde.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/27 :  13:11:05  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Knoppen! Bor du i Stockholm?

Det är inte så att jag är missnöjd med akustiken hemma. Men jag är ändå intresserad av att veta är vilken potential mitt rum har.

Jag har ingen aning om hur mycket bättre det skulle kunna bli. Men det har säkert en akustikkonsult.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/03/27 :  14:35:03  Show Profile Send FBK a Private Message
De här med akustiken får en att bli nervös när man ska byta bostad snart, när man inte har några kunskaper om sådant här direkt så är det svårt att avgöra om lägenheten är okej eller urdålig ur ljudmässigt perspektiv.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/27 :  14:54:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Du kan tänka så här:

- Om rummet har en kortaste bredd som är mer än 4 m så är det bra.
- Om rummet har mått som är nära kvadratiskt så är det inte så bra.
- Om rummet är större än 20 m^2 så är det en fördel.
- Om rummet är mindre än 3,6 m brett så är det inte så bra.
- Om rummet har en takhöjd och andra rumsdimensioner som är mer eller mindre multipel därav, så är det inte så bra. Dock hanterbart med specialåtgärder.
- Stora öppningar till andra rum är oftast till nackdel, men kan] vara fördel också på andra sätt, men totalt sett mest nackdelar alltså.

Dock farligt med tumregler, finns alltid undantag nämligen!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/03/27 :  15:05:37  Show Profile Send FBK a Private Message
Tack så mycket för infon Knoppen! Kanske man ska ta med måttbandet på visningar i fortsättningen

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/27 :  15:14:00  Show Profile Send Manga X a Private Message
Knoppen:
Så (LxBxH) 7.1x4.3x2.5 är okej?
Tyvärr med en öppning mitt på ena långväggen.


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/03/27 15:14:47
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/27 :  16:47:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Vid första anblicken är det bra mått, men eftersom det är så pass avlångt så är det svårt att placera högtalarna som en likbent triangel (med 46 graders toppvinkel) och samtidigt inte ha för stort avstånd bakom lyssningaren eller högtalarna. Lite för avlångt alltså möjligtvis.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2006/03/27 :  18:51:36  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Mitt rum är inte så avlångt men dessvärre ganska kvadratiskt, 4,75 x 4,25 x 2,5. Vad säger Knoppen om det?
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2006/03/27 :  22:25:10  Show Profile Send Merry a Private Message
Jag måste få fråga ochså!!!
LxBxH , 5,90 X 4,20 x 2,60 jag har inge problem med dörr öppning,
Trähus ,OSB+gips på väggar endast gips i tak.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/27 :  22:43:36  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
PLEASE TEACH US MOORE!

quote:
- Om rummet har en takhöjd och andra rumsdimensioner som är mer eller mindre multipel därav

Förstod inte detta. Ska man ta några mått "gånger varandra" alltså multiplicera?
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/27 :  22:47:03  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Mitt nuvarande rum är f.ö. tydligen uselt
(LxBxH) 4,22x2,87x2,58

Startade tråden med tanke på kommande flytten till sommaren... Nu vet man lite mer vad man letar efter
Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2006/03/27 :  22:47:09  Show Profile Send J. Consul a Private Message
En fråga bara (inte menat som gnäll); vad vill ni ha för svar? Ja rummet är bra, det är anläggningen som låter dåligt. Eller kanske; Nej, rummet är inte optimalt, du måste höja taket och korta rummet en meter på längden.
Jag tror inte heller att någon skulle strunta i att köpa en viss lägenhet bara för att rummet är nästan kvadratiskt.

Jag undrar också om mitt rum är bra eller dåligt, svaret på den fråga skulle inte hjälpa mig men i vilket fall så kan det alltid bli många gånger bättre.

/Jimmy
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/28 :  09:36:10  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
quote:
vad vill ni ha för svar?
quote:
men i vilket fall så kan det alltid bli många gånger bättre.


Just det. Hur ? ? ?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/28 :  09:56:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När det gäller rumsmått så är man intresserad av var i frekvensbandet rumsresonanserna hamnar. Om dom klumpar ihop sig så har man problem. Man vill att dom ska vara jämt utspridda.
Jag har lagt in ett excelblad under bildarkiv.hififorum.nu som ni kan använda för att se var rumsresonanserna hamnar i era rum:
http://bildarkiv.hififorum.nu/efterklang/Efterklangstid.xls

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/03/28 12:15:52
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/28 :  11:56:05  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Ändra till http i början av länken så funkar den.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/28 :  12:16:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tack, jag har ändrat den.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/28 :  16:19:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I blanketten kan man även leka lite med olika dämpmaterial och möbler och se vad det gör med efterklangstiden.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/03/28 :  17:23:57  Show Profile Send Terminator a Private Message
Björn-Ola,

Intressant dokument, vem är det som tagit fram det?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/28 :  18:02:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2006/03/28 :  22:44:13  Show Profile Send Merry a Private Message
SUCK....Jag som inte har Excel
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/03/28 :  23:39:07  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Helt plötsligt kände jag mig inte som något snille

Blörn Ola! Finns det någon förklaring till hur man tolkar siffrorna som ändras när man fyller i sina mått?

Strävar man efter att få fram några speciella siffror genom att addera eller ta bort dämpmaterial från sitt rum/excelldokumentet?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/29 :  08:22:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du kan använda den för två saker.

Dels ser du var rumsresonanserna hamnar.
Man vill att dom ska vara så jämt utspridda som möjligt.
Klumpar dom ihop sig så kommer dom att höras.
Var dom hamnar beror helt på rumsmåtten och därmed inget man kan göra något åt.
Har man rejäla ihopklumningar så kanske man ska fundera på någon form av basdämpning typ Svanås Varitunes.

Sedan kan man få en uppfattning av rummets efterklangstid i olika frekvenser.
0,5 s är ett bra värde. Det är svårt att uppnå det i basen. Rumsresonanser förlänger efterklangstiden i sina specifika frekvenser vilket inte redovisas.
Har man rejäla ihopklumpningar så får man betydligt längre efterklangstid just där samt naturligtvis högre nivå. Det brukar höras.

Rumsdämpning i dB är ointressant. Blanketten tar inte hänsyn till att ljudet från en högtalare är riktat utan förutsätter att ljudet är fullständigt diffuserat med rumsdämpningen jämt utspritt. Däremot om det skiljer mycket mellan olika frekvenser (i praktiken att man får mer dämpning i dikanten), så påverkas klangen.
Ljudet blir givetvis mörkare om man har mer dämpning i diskanten än mellanregistret och basen. Man kan alltså få en viss uppfattning om rummets klang-signatur.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000