HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stereo One / Audio Pro?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/03/07 :  20:15:22  Show Profile Send Lennart a Private Message
Någon som äger - eller har lyssnat lite mer ingående på - Stereo One från Audio Pro?
Jag är lite nyfiken på den, för att ha i sovrummet, men jag vill gärna veta vad andra tycker om den först. Jag har bara lyssnat lite på den ute på "stormarknaden" och det går ju inte så bra att lyssna där.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2006/03/07 :  20:34:31  Show Profile Send coldcut a Private Message
Har också lyssnat på den "snabbt" på en stormarknad. Det som fick mig att gå vidare var inte ljudet, (eller bristen av bra lyssningsmöjligheter ), utan att känslan i knappar och reglage inte riktigt motsvarade det annars utmärkta utseendet. Det var också ett konstigt delay när man skulle byta låt och hantera cdns funktionsknappar. Kanske ett måndagsex?

-
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/03/08 :  10:20:45  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Så tycker jag

Snygg
Lämplig
Dyr
Ljudmässigt inte alls värt 6997kr

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/08 :  10:25:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag tycker att kvaliteten på knappar och rattar är jättebra på den. En helt annan (och bättre) klass än man normalt förväntar sig för priset. Snygg är den också.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2006/03/08 :  10:48:45  Show Profile Send matså a Private Message
aaa vilket ljud. Men är jag förvånad? NOT! Det är ju Audio pro, som rules

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/03/21 :  20:09:13  Show Profile Send Lennart a Private Message
Nu har jag fått lyssna ingående och ordentligt på Stereo One. Med risk för att bli halshuggen så säger jag ändå att jag blev ganska besviken på ljudet :-(
Den är snygg och läcker i designen, en riktig juvel att vila ögonen på, och för fingrarna att ratta på. Men för mina öron är den trist, platt och tråkig.
Med tanke på alla fina recenssioner och ovationer i svensk, tysk, norsk och engelsk HiFi-press (som jag har läst) så begriper jag inte vad det är som låter så otroligt bra trots det lilla formatet.
Det är otroligt tråkigt att AP har lagt krutet på designen istället för på ljudet. Om jag fick sätta en prislapp med utgågnspunkt från ljudet så skulle det stå 3000 kr på den.

Ironiskt nog stod det två andra mini-anläggningar bara tre steg från Stereo One. Den ena var av märket Philips för knappt 4000 kr. Den andra var en Yamaha för nästan 5000 kr. Båda anläggningarna slog Stereo One med hästlängder både när det gäller ljudkvalitet, ljudtryck, teknik och användbara finesser (bl.a. DVD och en del andra format). Ingen av de två skämdes för sig i designen.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2006/03/21 :  20:42:22  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Som sagt det är alltid bättre att bilda sig en egen uppfattning och inte gå så mycket på vad vissa tidningar säger och tycker.
Men snygg och fin var den åt minstone

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668

Edited by - levande on 2006/03/21 20:43:10
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/03/21 :  22:41:55  Show Profile Send Lennart a Private Message
levande: Jo, du har helt rätt. Den var snygg och fin.. men det var också allt.

Jag kan inte låta bli att undra om vissa märken/firmor betalar för att HiFi-pressen ska skriva bra om deras produkt...
Eller om det är så att de som testar produkten är helt döva/hörselskadade.
Eller om det är så enkelt att de lyssnar med produktens märke framför ögonen och då bestämmer sig för att "det här låter bra" oavsett hur sjutton det egentligen låter.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/21 :  23:25:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Kan inte en sån där liten Denon ihop med några mindre stativare vara ett bra alternativ?
En sådan måste ju räcka för du ska väl inte anordna disco i sovrummet.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/21 :  23:51:17  Show Profile Send ztenlund a Private Message
En sån här alltså:
http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Stereo/Stereosystem/DENON_D-M33_Receiver_Silver_.htm

Har inte hört den senaste men de brukar ju låta riktigt bra för att vara så små.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/03/22 :  20:59:33  Show Profile Send Lennart a Private Message
ztenlund: Jo, jag har kikat på den. Jag vet att den finns. Tack iallafall för tipset!
Den kan inte ta DVD och då faller hela grejen. Jag vill kunna ligga i bingen och se film utan att behöva ha hela hemmabion i sovrummet.

Jag tog för givet att Stereo One klarade av DVD. Med tanke på priset och att den har sub-utgång samt att dagens mini-anläggningar ofta brukar kunna ta DVD så... ja, jag bara tog det för givet. Det var ju naturligtvis mitt eget fel att jag inte kollade upp det innan.
Men bortsett från avsaknaden av DVD-kompabilitet så blev jag ändå besviken av ljudkvalitén och det snålt tilltagna ljudtrycket innan slutsteget börjar krokna.

Den blev "Bäst i Test" av HiFi & Musik. Jag undrar verkligen vilka produkter som den jämfördes med och hur "tråkigt" de lät...

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/22 :  21:05:11  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Finns ju en NAD, vilket du kanske vet om du varit och kikat på Denonen, som tar DVD men den har ju inte alls lika smidigt format:
http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Hemmabio/DVD-receiver/NAD_L53_DVD-receiver_titan.htm

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/03/28 :  21:54:41  Show Profile Send Lennart a Private Message
ztenlund: Nej, den har jag inte sett eller inte lagt märke till. Den verkar ju vara en god pingla, men tyvärr faller den på att den är för bred. Jag är ute efter en midi- eller minianläggning. Grejen är att huvudenheten måste få plats i en smal hylla, annars måste jag bygga om mitt sovrum och det vill jag inte. Det är därför jag söker efter potenta midianläggningar.
Tack för tipset! :-)

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/28 :  22:09:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Finns en Yamaha som kanske kan vara något:
http://www.yamaha-hifi.com/products.php?lang=w&country=SE&idcat1=2&idcat2=18&idcat3=31&idprod=1305&archivset=&newsset=

Hur den låter vet jag inte men de brukar ju hålla högre nivå än de andra jappsprånglarna åtminstone.
Kanske värt att kolla upp.

Kostar ~6k på Lars Bengtsson:
http://larsbengtsson.se/produkter/2/65/794/

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/03/28 22:10:33
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/03/29 :  11:36:02  Show Profile Send Lennart a Private Message
ztenlund: Jajamensan, där slog du huvudet på spiken! Det är precis den jag är mycket nära att köpa. Den låter väldigt bra.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/30 :  20:53:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Se där!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2006/03/31 :  08:53:24  Show Profile Send matså a Private Message
Har hört Stereo One, och jag blev impad så bra ljud den gav. Där ser man så olika man kan tycka

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

fjedde
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/03/31 :  22:32:55  Show Profile Send fjedde a Private Message
Jag har i min jakt på en räjäl stereo även jag lyssnat på Stereo One. Blev ganska imponerad av att ett så pass "stort" ljud kunde komma från så små högtalare och gillade den. Jag lyssnade ioförsej bara på någon slags flummig regnskogsmusik och i stormarknaden men jag tyckte ändå att den slog min stereo som kostade ny 6000 kr på elgiganten för 6 år sen ganska rejält. Den kom dock inte i närheten av det man har hört på hifiklubben och så...

Mvh/Fredrik

Edited by - fjedde on 2006/03/31 22:37:28
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2006/04/01 :  22:18:35  Show Profile Send Lennart a Private Message
Nu ska jag krypa till korset och göra avbön… Det blir hundra ”Ave Maria”.

Eftersom många har skrivit att Stereo One har ett bra ljud, och eftersom jag har skrivit att den inte låter särskilt bra, så var jag ju tvungen att ge den en andra chans.

Jag tog med mig en egen CD (köpt), som jag vet hur den låter i andra (stora och svindyra) anläggningar och som jag tycker är bra mastrad, mixad osv. Sedan gick jag till en annan butik och stoppade in CD:n i ett annat exemplar av Stereo One. Då insåg jag att, första gången måste jag ha fått lyssna på ett måndagsexemplar av Stereo One eller att de två lyssnings-CD som den första butiken tillhandahöll var taskiga inspelningar eller trista mp3-filer. Den ena CD:n var ”hembränd” och den andra var någon slags Promotion-CD från Philips. Alternativt var det kanske så att mina öron hade en dålig dag. Det var då det lät trist, tråkigt och platt…

Jäklar i min lilla låda vad Stereo One lät bra vid andra lyssningen, på ett annat exemplar och med en ”riktig” CD! :-))) Helt underbart bra! :-)))

Jag sällar mig härmed till skaran som tycker att den låter mycket bra och fantastisk bra, dock med förbehållet att den skulle vara ännu bättre om den kunde prestera ett något högre ljudtryck innan den kroknar.

Det enda jag har att ”klaga” på är att den inte kan prestera några fler dB.

Ave Maria
Amen

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000