HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dum fråga ang tubedampers
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2006/03/24 :  12:31:04  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Ursäkta en dum fråga ang s.k. tube dampers till rörförstärkare.
Har sett att det nu finns en ny typ av tube dampers som är gjorda i aluminium (EAT Cool Dampers). Dessa skall fungera både som tube dampers och som avkylning för rören.

Frågan som infinner sig således (är ingen expert, därför lägger jag ut frågan):
kan dessa cool dampers göra så att rören kyls ner för mycket och inte kommer upp i "rätt" arbetstemperatur?

Jag tror säkert tillverkaren varit medveten om detta, men ville ändå fråga...

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/24 :  12:39:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Inga problem, kan rörelektronik funka i militära applikationer i -40 grader och värre så går nog detta också. Har du någon länk till underverken?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/03/24 :  14:09:14  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Funkar gör de säkert men låter bäst gör de när de är lite varma... Tube Dampers är till för de som har Marshall-förstärkare som får maximal effekt ur rören samt vibrerar mkt.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/24 :  16:09:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Tube Dampers är till för de som har Marshall-förstärkare som får maximal effekt ur rören samt vibrerar mkt.
Håller inte med helt här. Tube dampers påverkar ljudet rätt mycket pga att elektrodsystemet i rören ger egenljud. (Inifrån röret alltså, när signal går genom!) Dämpar man röret får man i regel en mörkare klangkaraktär och även ljudbild, fokus och tredimensionalitet påverkas av detta. Samma sak gäller för apparatfötter och dämpning i största allmänhet.
Min erfarenhet är att detta påverkar ljudet mera än t.ex kablar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2006/03/24 :  17:23:16  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Funkar det med vanliga o-ringar, är ju ett betydligt billigare alternativ.

Jag ska testa i försteget, återkommer.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/24 :  18:11:16  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag hade silicon o-ringar tidigare i min rörcd.
Det ljudmässiga lyftet var stort när jag köpte mina Halo 9x.

Men som alltid finns det inga regler eller lagar som alltid fungerar.
Min Leben låter sämre med dämpringar oavsett om jag sätter dem på ingångsrören eller utgångsrören. Det verkar som om den är färdig tweakad från fabriken. Då alla försök att förbättra konstruktionen slutat på samma sett. Med sämre ljud.
Aldrig har jag tidigare hittat en så välkonstruerad och redan genomtänkt glädjespridare!


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/03/24 18:45:40
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2006/03/24 :  18:27:59  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Här är länken
http://www.euroaudioteam.com/en/eatcooldamper.php

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/03/24 :  20:24:21  Show Profile Send lennartj a Private Message
Rör med samma typbeteckning fast från olika tillverkare kan ha mycket olika grad av mikrofoni, därmed varierar sannolikt verkan av dämpringar. Jag har sökt rör med låg mikrofoni och har aldrig brytt mig om stt testa dämpringar. Testen är enkel, spela på måttlig nivå och knacka försiktigt på varje rör med ett skruvmejselskaft och notera hur mycket det hörs i högtalarna. Stäng av, låt svalna, byt rör (omm du har flera uppsättningar) eller sätt på dämpringar och gör om proceduren.
Åter till topic, temperaturen - det värsta som kan hända med 'cool dampers' är väl att det kan dröja lite längre från påslag tills apparaten låter som bäst, i bästa fall förlängs kanske rörens livslängd med några procent, åminstone i apparatlådor med ventilation ovanför rören, vilket långtifrån alla förförstärkare har t.ex.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/03/24 :  20:33:31  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Med anknytning till trådämnet, tubedfampers. Hur stora är riskerna att något inuti cdspelaren som kondensatorer, spolar, motstånd etc. kan skadas av värme.

Har en cd och tänkte beställa tubedampers (Hal-O) Från början sitter något slags aluminiumrör över rören, antar att det är någon slags dämpare + ev. värmeskydd. Finns det risker om jag tar bort detta?

Bilder:


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/24 :  21:38:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det där är skärmburkar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/03/25 :  07:38:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

EAT's cooldampers kan jordas enligt hemsidan och då ger de nog en viss skärmande verkan.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000