HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tror du inte på f-n, men vad glad jag ändå är.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2006/03/23 :  03:17:40  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Har gått runt så som många och hattat,hattat och velat i 2-3 år nu, velat på allt vad gäller stereo och hembio-uppsättning.

Vilka högtalare ska jag ha ?, ska jag ha hyffsade dekorativa, som dessutom finns att köpa som komplett biouppsättning, eller ska jag strunta i alla regler vad gäller rums-behov/storlek, plats för avstånd till bakvägg,lyssningsavstånd, och för att inte tala om sambon's eventuella trakaserier/pikar om man skulle köpa i hennes ögon fula högtalare.

Vilken spelare ska jag ha då ???, tankarna har varit solklara 10-15 ggr, bara för att någon dag efter totalt ha bytt's igen.

Ska jag satsa 90% på 2-kanal's stereo, och resterande 10% på en medioker hembiouppsättning ??.....njjaaaaaaa, kanske 75% kontra 25% ??...njjjaaaaa.

Så här har det hållt på i mitt huvud, fruktansvärt kul men ändå enerverande , jag skulle inte byta min hobby mot någon hobby i världen.

Så kommer man till den dagen man äntligen bästämmer sig, man köper sig ett par högtalare av märket Krell Resolution 1, och köper även ett par lillebror Krell Resolution 2,att använda som surround., det blev dyrt...ja riktigt dyrt.

Känns skönt, jag bestämde mig äntligen.... känner jag lite stolt, jag har köpt 2 par underbart vacka högtalare som spelar i en hög division.

Nu till tragedi-glädjen.

Bara 2 veckor senare vinner man budgivningen på ett hus!!, jag har varit med och budat på många hus sista åren, men har alltid gett upp då budgivningen drar iväg till hiskerliga höjder, och helt plötsligt ringer mäklaren och säger att man har fått huset /

Ett hus på endast 65 kvm, med källare på 65 kvm, men källaren har en takhöjd på 1,8-2 meter, så den går nog bara att tvätta i och möjligen ha ett gästrum.

Huset är grymt litet, finns ingen chans att få plats med en stereo större en modell stor skokartong.......Jag som precis har tagit ett jättekliv och köpt 2 par nya dyra högtalare

Det otroligt spännande i det här, är att jag för första gången i mitt 38:åriga liv ( jag fyller 39 den 29 mars )får chans att bygga mitt eget ljudrum eftersom huset behöver byggas ut och renoveras kraftigt .

Ett eget ljuuuuddddruuuuuuuuuuuum........jag suger på det....eget ljuuuuudrum.....mmmmmmm känns overkligt bra.

Frågan är nu bara, är det någon ide att ens behålla min hifi-uppsättning ??, det kanske tar 1,5 år innan jag kan få utbyggnaden klar ????.

Och en utbyggnad kräver massor av pengar, och eventuellt måste jag kanske i slutändan ändå sälja av det mesta, för att ens kunna finansiera bygget .

Till saken hör också att det är närmare 900 kilo hifi totalt, och det känns inte kul att stoppa undan det för förvaring ( vart det nu skulle vara ), när man inte ens vet när man kommer att kunna använda det igen.

Jag vet att allt går att återköpa, men fan vad konstigt allt känns.

MvH John

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/23 :  04:38:32  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Gjort samma sak... Och vet du vad? Det är eg. helt ok.

Fick gradera ned det mesta (för stereo var man ju tvungen att ha!). Behöll dock högtalare och kablaget. Resten fick bli någorlunda kompromisser med ekonomi, husrum och sambo.

Nu när utbygget är klart och man bara har köket och två badrum kvar att inreda(!), så är det inte så tokigt faktiskt!

Grattis till huset och nya tag.

M
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/23 :  07:45:12  Show Profile Send Manga X a Private Message
John:

Om du inte har plats för allt så kan jag ta hand om dina PassLab grejjor tills dess utbyggnaden är klar.

Skämtåsido...

Timingen kan ibland suga fett!
Det känner vi nog alla till på ett eller annat sett.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/23 :  09:19:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Högtalarna har en ganska markant topp i frekvensgången vid omkring 50 Hz vilket gör att de kan låta extra bumligt i mindre lyssningsrum. Emellertid bedömer jag att du kan använda högtalarna och resten av stereon ändå. Du vill väl inte vara utan musik? Under tiden du har litet lyssningsrum skulle insats av en parametrisk EQ kunna göra gott för basregistret genom att du sänker en aning vid 50 Hz. Det beror förstås till stor del även hur rummet ser ut och hur högtalarna placeras. När du sedan får större lyssningsrum så kan den parametriska EQ:n vara värd att ha kvar ändå, om du vill bekämpa högtalarnas resonans vid 50 Hz. Det finns väldigt biliga parametriska EQ:ar från Behringer som möjligtvis inte är perfekta. Men de kostar så lite att om du inte vill ha själva konceptet med parametrisk EQ så är det knappt någon förlust. Om du tycker parametrisk EQ gjorde gott för basregistret, kan du sedan skaffa en som är bättre, eller så kör du bi-ampat och använder bara EQ:n till basregistret och slipper på så sätt A/D-D/A för hela frekvensregistret.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/03/23 :  09:34:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


John,
återköp vet jag inte riktigt hur det funkar, men finns det inte risk att du blir av med en hel del pengar om du säljer nu?
Om du har ekonomin att behålla grejorna så gör det. Det är rejäla saker som inte kommer att påverkas av tidens tand så där värst mycket och som kommer att ha ett stabilt andrahandsvärde i många år. Angående möbleringen så är jag inne på samma linje som Knoppen, du hittar säkert ett bra sätt att möblera när du väl är på plats.

Vänligen,
Per

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/23 :  10:49:58  Show Profile Send CC a Private Message
Behåll om ekonomi finnes! Gillar du din anläggning nu så blir den knappast sämre den dagen som du stoppar in den i ditt dedikerade ljudrum! Samt så förlorar du troligtvis en hel del pengar på att först göra dig utav med prylarna för sedan köpa nytt...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/23 :  13:08:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Små rum kan kräva en del akustiska åtgärder, framför allt i basområdet. Det kan gå åt ett antal tubetraps. Sådana kan man ju bygga själv för en rimlig peng.
Men om högtalarna fungerar eller inte beror egentligen på vilket avstånd man bör sitta på för att ljudet från dom olika elementen integreras. Det är ju lätt att testa. Man bör också tänka på att högtalarna bör placeras en bit ut från bakväggen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2006/03/23 :  14:06:55  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Tack för peppningarna alla.

Rannagarden, hur lång tid tog ditt hus-projekt ?, och hur mycket yta hade ni att bo på under tiden ?.

MangaX:

He,he, ja det kan jag tänka mig , kanske om du var en nära vän, eller vänta föresten.....en nära vän som bodde granne med mig, nej vänta föresten....en nära vän som bodde granne med mig, och dessutom inte hade barn eller husdjur......nej vänta föresten....om du var min bror och bodde granne med mig utan barn eller husdjur....nej vänta föresten, jag måste lägga till en riktad live-kamera som 24 timmar om dygnet sänder bilden till en monitor som jag bär med mig .

Nej skulle nog aldrig låna ut mina Pass-block, för mycket som kan bli fel.

Knoppen:

Nej självklart måste jag ha musik under tiden, men förutom att vardagsrummet i nya huset är väldigt litet, och att ca 1/3 del går bort då man måste kunna gå in i ett sovrum runt en murstock, så kommer det att dammas och jäklas en lång tid.


Min nuvarande uppsättning skulle jag aldrig ställa in, inte ens om det gick ( men det går inte ), men en billig ersättnings-stereo är en annan sak.
Det som skulle få plats är väl ett par väldigt smala golvare, eller ett par stativare, med en reciver & en billig spelare.
Men eftersom det kommer att dammas och jävlas, mer eller mindre under hela byggtiden, så skulle jag aldrig ha något dyrt i rummet.

Knoppen, vad gäller den topp i frekvensgången du nämner, den måste väl kunna justeras digitalt med min Z-zystems RDP-1 ?, den är ju justerbar med 0,2 db intervaller i alla frekvenser men redan på den digitala sidan. ( har den till salu, för att den har varit för komplicerad för att jag ska orka lära mig ).

Pac:
Självklart förlorar man ofta pengar på hifi, men jag har haft tur att träffa 2-3 personer inom hifi, som jag har kunnat köpa mycket av till "rätt" pris, men förlorar pengar gör man ändå titt som tätt.

CC:

Jag älskar min stereo som jag har nu, tror den i ett bättre rum ( än jag har nu ), skulle nå extrema höjder vad gäller ljud sett, jag har tänkt att bygga mellan 48 och 62 kvm stort ljudrum i utbyggnadsdelen i källaren, förstår du vilka möjligheter ett sådant rum ger

Sen också vad gäller utbyggnaden, det skulle bli 65 kvm källarplan och 65 kvm markplan, men nu har det visat sig att det befintliga huset är nästan fyrkantigt ( uppfattade det som mer rektangulärt förut ), så det innebär att vi måste bygga ut mer än de 65 kvm vi tänkt oss, bara för att få huset symetriskt och få igenom byggnadslovet.( det andra alternativet är att bygga in den nya delen in i det gamla huset, oerhört opraktiskt/problemfyllt/kostsamt )

Vet inte var det här kommer att sluta ekonomiskt sett, och en jobbig del i det hela är att vi inte får tillgång till nya huset förens den 30 juni !!!, och vi ska bli första-föräldrar runt den 25 maj , så då sitter man minst sagt i en jobbig men otroligt rolig situation.

Ju mer jag tänker på det hela, så inser jag nog att jag tyvärr måste sälja av stereo-grejerna.

1) Om jag har råd att behålla stereon ( som jag inte tror ), var ska jag förvara dom säkert/prisvärt ?, Shuregard är svindyra, och under en pressening är inget val.

2) Jag vet ju inte ens när allt kommer vara klart, det kanske t.o.m tar längre tid än 1,5 år.

3) Jag frigör ju en hel del pengar, som förenklar mycket under en utbyggnad, stora topplån kostar också mycket pengar, och eftersom man inte kan värdera huset förens det är klart, så blir utbyggnadstiden dyr vad gäller lån fram till en ny värdering och en omläggning av lån.

Så finns det nå'n nyvunnen lotto-vinnare där ute, så ordnar jag ett bra paketpris .

Häls
En splittrad skäl
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/03/23 :  14:51:54  Show Profile Send Manga X a Private Message
He he he he tänkte väl det!
Jag tror att det där blir bra till slut.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/23 :  15:47:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jawen, din RDP-1 funkar troligtvis utmärkt för ändamålet. Det borde räcka att justera en enda frekvens.

Jag tycker absolut att du ska ha kvar högtalarna och resten av stereon. Finns väl alltid något ställe där du kan ha det inkopplat eller att du lägger prylarna i kartongerna bara. Ni ska ju ändå bo där samtidigt med barn, och då kan man inte ha en massa damm om man samtidigt ska bo där med små barn. Om bebin klarar dammet borde även högtalarna göra det!

P.S. Utan högtalarnas frontgummisnoddar bör det bli klart bättre ljud. D.S.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2006/03/23 :  18:45:54  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Tack för alla råd och peppningar Knoppen

Lite damm i sig själv är inte hela världen, men hela kortsidan på huset ( just vardagsrummet ) kommer att rivas i ett relativt tidigt skede.
Det är från den kortsidan vi bygger till en huskropp, så huset till slut blir formad som ett L uppifrån.
Vi kommer att få ett h-vette med förvaring av det mesta under en tid i byggnationen, så var ska jag kunna förvara 10 kubik stereoutrustning i kartonger, när vi inte ens kommer att få plats med alla möbler ??

Kan inte fråga mina föräldrar om jag kan låna 60&% av deras vardagsrum till jag är klar.
Kanske skulle gå att verkligen försöka packa i hop allt i 2 av rummen i källaren i nya huset, men huset kommer ha plast på sig och vara vidöppet under en lång tid av byggandet, och hur stöldsäkert känns det, sen har vi så mycket möbler m.m, att jag inte riktigt tror på den lösningen när vi i stort sett måste tömma vardagsrummet när väggen rivs.

Bas-ytor man måste ha bra tillgång under renovering är kök, ett sovrum samt tvättmöjligheter..........japp, då var det bara vardagsrummet kvar då

Allt kommer ordna sig till slut, jag får låta framtiden visa hur det blir.

Ett värsta senario är ju att man i slutänden, har så stora lån att man blivit tvungen att topplåna för att ens få ihop huset.
Och när man sitter där med maxlån, inte ens får råd med en skälig stereo

Men om någon har pingisbord kan vi i alla fall lira rundpingis

John
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/03/24 :  00:34:30  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Vad kostar en hyrkontainer?

J. Ullberg
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/24 :  04:39:21  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
JAWEN -

Husprojektet pågår ännu... Köpte -02 (tror jag). Bodde på nedervåningen när övervåningen renoverades. Kanske 60kvm? Renoverat mesta på nedervåningen nu med. Stereon fick endast stå nedpackad under ca. 3v (man jobbar ju på desto fortare när den är det - för man vill ju kunna njuta den igen så snart som möjligt). Sedan kom vi på att det skulle byggas ut (hus för litet tyckte vi). 25kvm nere och 25kvm uppe. SÅ nu får "barnen" sina rum i andra ändan av huset på övervåning (så pappa kan njuta med MER volym under sena nätter).

Det bästa av allt med sånt här är att man får det som man vill ha det.

(inomhusrenoveringen går fortare om man ger fasiken i att tilläggsisolera, byta fasad, fönster och gräva ur krypgrunden)


Mvh,
M
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2006/03/24 :  23:33:07  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Rannagarden:

Ha,ha,ha, husbygget pågår fortfarande och började -02 , din bästa tid är kvar .

Nu tänkte jag inte renovera/bygga ut i 4 år, men det kan nog ta mycket längre tid än man räknar med.

Bygga ut 25 kvm uppe & nere, är nog en lagom stor uppgift, jag förstår att du kunde skynda på det rätt mycket.

Men vi ska bygga ut 85 kvm uppe & 85 kvm nere, så det blir alldeles för stort för att ens tänka på att skynda sig , ca 270 kubik ska grävas ur, och bara det blir 390 kubik när det är uppgrävt, & man får vara glad om alla bygglov och allt annat pappersarbete går smidigt.

Självklart, kunde man låna upp till alla kostnader, och betala för alla hantverkare, grävare, gjutare, snickare, elektriker, vvs:are o.s.v, då är ingenting något problem.

Alla skulle planeras in, och allt skulle göras bara, huset skulle nog kunna stå helt klart efter ca 5 månader.

Men nu är ju verkligheten annan, man kan inte låna upp för alla kostnader, banken köper inte det, bygget skulle sluta på 3,5 miljoner, och huset kanske skulle bli värt runt 2,3 miljoner.

Jag kommer att få göra mycket själv, för att få råd över huvud taget, men jag jobbar ju med byggnation så jag har ju en förutsättning för att lyckas.

Björn-Ola:

Tack för råden, men jag kommer ha plats över för en köks-stereo ungefär, så twekning blir nog minsta problemet , sen kommer jag nog att jobba allt jag orkar, så stereon bär's nog med till ytan jag jobbar på.

John
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000