HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS1 - ritningar samt fräshjälp sökes.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2006/03/22 :  01:10:10  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Hej alla!

Det går trögt men framåt (åtminstonde i tanken) med mina HFLS1:or. Det första etappmålet att ha dem klara innan barnet kom hem är förbiskjutet men ersatt av etappmål två. Färdiga högtalare innan det är dags för pappaledighet.

Jag har insett att jag behöver hjälp med tillsågning och fräsningjobben för lådbyggena för annars kommer det inte att bli några högtalare.

Har ni tips på någon bra firma eller trevlig privatperson i Stockholms- eller Uppsalaområdet som kan åta sig sådant (noggrann tillsågning och fräsning alltså).

Jag drar mig också till minnes att det diskuterats en bra cad/ritning för urfräsningarna i baffeln, specifikt på insidan för elementmonteringen. Jag hittar inga sådana referenser i forumet och skulle uppskatta lite hjälp på hur jag hittar densamma eller måttar ut så att snickaren förstår vad som ska göras.



Tack på förhand

mvh
Johan

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]

Edited by - SoulManager on 2006/03/22 01:44:33

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/22 :  01:39:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ritningen finns på HFLS1an sidor.
(Under artiklar)

http://www.hififorum.nu/artiklar/hfls1/hfls-1_2-ritning.pdf

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2006/03/22 :  01:43:24  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Tack Zalve du är - som alltid - en klippa!


EDIT:

Finns det verkligen ingen i Stockholmsområdet som kan tipsa om en bra firma/person som skulle kunna göra tillsågning och fräsning?


"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]

Edited by - SoulManager on 2006/03/22 10:45:45
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/22 :  12:35:00  Show Profile Send Kmj a Private Message
Det framgår inte om du redan har MDFen men om inte så bör du ju kunna få sågningen utförd där du köper mdf:en, de tar väl betalt för det men det kan ju inte vara så mkt i slutändan. Fräsa baffeln behöver du nog inte oroa dig över, jag fixade det helt enkelt med en mattkniv och lite tid.

Har du köpt element och sånt förresten?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/22 :  12:47:17  Show Profile Send Kmj a Private Message
duh.... du menar ju utsidan av fronten..... Glöm det jag skrev.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2006/03/22 :  12:56:38  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Hej,

Jag vet inte om jag var tydlig nog men jag behöver alltså av tids- och hantverksmässiga skäl hjälp med tillsågning, håltagning och fräsning. Att göra det själv är inte ett alternativ pga att jag inte har tid, inte har tillräckliga verktyg och känner att det riskerar bli halvdant utfört. Därför låter jag hellre bli och dribblar med sådant jag vet att det finns folk som jobbar med hela dagarna och kan utföra långt mycket bättre än jag kan åstadkomma. Istället får jag glädjen av att få hem i princip monteringsklara låddelar med fackmannamässigt utförda håltagningar, fräsningar etc som ger mig förutsättningarna att vilja bygga ett par riktigt fina högtalare.

MDF är ej inköpt ännu. Ej heller ytbehandling (troligtvis blir det ekfanér).

Element och annat inköps den dag jag lagt beställning på tillsågning och fräsning. Har du (kmj) några till övers eftersom du undrar?
Annars tänker jag mig köpa hifikits HFLS-1 sats samt övriga komponenter från dem förutom bitumen som hämtas från Mekonomen.

mvh

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/22 :  13:04:25  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ok, då är jag med på lådan och förstår anledningen. Tillsågningen kan du som sagt få gjord där du köper MDFen förutsatt att de inte kräver at du köper en hel platta, kanske kan de göra det ändå.

Håltagning och fräsning kan ju inte vara så blodigt heller, kolla gulasidorna efter "snickeri, finsnickeri, specialsnicker" eller liknande. Har du väl fått det sågat så rör det sig ju om att runda kanterna och ta hålet så det kan ju inte ta så mkt tid för dem.

Komponenter ha jag inga andra än mina men jag har lekt lite med tanken att sälja dem och testa lite mer udda komponenter. Inte värden utan typer. Dock har jag ju redan Audyns "plus"version så det blir nog inget med det. Däremot så var jag bara nyfiken på om kanske du kände för att testa

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2006/03/22 :  13:05:36  Show Profile Send classe a Private Message
hur stor är radien på fronten då

18 ska de va.
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2006/03/22 :  13:50:35  Show Profile Send SoulManager a Private Message
MDF i stockholm då? Om jag riskerar behöva köpa en hel platta misstänker jag att det går att såga till flera högtalarsatser ur samma platta. Är det vilken brädgård som helst som gäller eller finns det bättre och sämre MDF resp försäljare? Tänker på noggrannhet vid tillsågningen etc.


Classe: mått finns i ritningen längre upp i tråden.


mvh

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]

Edited by - SoulManager on 2006/03/22 13:51:22
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/22 :  16:39:05  Show Profile Send Kmj a Private Message
Bauhaus och det där andra stället borde väl finnas i stockholm med?
Själv bor jag inte ens inärheten och skaffade mitt genom en mindre handlare så jag kan inte hjälpa med det tyvärr.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2006/03/22 :  16:57:47  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Bauhaus utgår eftersom de dels är dyra och - om jag inte missminner mig - tar ut en fast avgift per snitt.

Har alla byggvaruhus MDF?

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/22 :  17:32:48  Show Profile Send Kmj a Private Message
Troligen. Jag gick till en "vanlig" fristående byggvaruhandel och om jag inte minns helt fel så betalade jag runt 300:- totalt. Men nu skiljer sig ju priset i Stockholm mot det i lilla falkenberg.

Hehe, bara att greppa telefonen och fråga efter priser
http://www.gulasidorna.se/query?search_word=byggvaror&where=stockholm&what=yp&newSearch=1

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2006/03/22 17:36:56
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2006/03/22 :  21:24:15  Show Profile Send SoulManager a Private Message
quote:
Hehe, bara att greppa telefonen och fråga efter priser


Å n g e s t f r a m k a l l a n d e tanke! =)


quote:
Troligen. Jag gick till en "vanlig" fristående byggvaruhandel och om jag inte minns helt fel så betalade jag runt 300:- totalt. Men nu skiljer sig ju priset i Stockholm mot det i lilla falkenberg.


Trist om det ska vara så dyrt i tjockhult. Nåja jag ska ringa runt lite och se vad jag kan tänkas hitta. Jag antar att det inte är lönt att kontakta finsnickerier direkt för de kommer väl lägga på ett påslag på materialet.

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000