HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ser detta bra ut? Active XO m. Sub-utgång.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/02/21 :  23:54:46  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Nu har jag snart bestämt mig för hur detta ska se ut..

Designen är beroende på olika tillgängliga hel eller halvfärdiga kretslösningar....Allt med AD825 är i princip färdigbyggt (köpt begagnat) men kan ju moddas lite.

Grunden är ett P09 (allt med 2134) från Rod på ESP, dvs. vanligt tvåvägs 4:e ordningens LR. Delning ca. 300Hz. Utgångarna är kompletterade för att kunna köra en balanserad interconnect.

För att kunna lattja med Subben som är på G, så finns optionen att dela av LP ytterligare vid ca. 80 Hz. (3:e ordningen)

Alternativt kan man köra subben direkt och huvudhögtalarna "fullrange" (Bioläge el. ren tvåkanal ) utan en massa sladdbyten. S2 och S3 sköter detta.

På ingången finns möjlighet att köra som en simpelt försteg om man vill skippa förförstärkaren. S1 sköter detta.



Sedan har jag en hel del funderingar... t.ex. behövs det in, ut eller ingen buffer för LFE delen och sitter den rätt?

S1-S3 är tänkt att vara reläer, tänker jag rätt i deras inkoppling?

Övriga kommentarer är välkomna.

/Magnus

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2006/02/24 13:41:40

Michael
Member

110 Posts

Posted - 2006/02/22 :  12:38:10  Show Profile Send Michael a Private Message
Efter en liten snabb titt:
- OP ingången efter S3 hänger i luften när S3 slår om. Kanske ett motstånd till jord.
- Efter VR5K (båda) så vore det nog bra med motstånd till jord. Dels så kan den glappa vid vridning och OP'n blir i luften och dels så är det bra att dra lite ström genom poten.
- Ett 100ohm på SWR out, kanske.
- 100k (obs kilo) kanske är lite högt på Pre Amp IN (troligtvis ett skriv fel, det skall nog stå 100ohm).
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/02/23 :  11:53:07  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tack Michael, japp...det ska vara 100R på ingången...
VR5K: ska se om det är enkelt att modda....
Motståndet vid S3 ska dit likaså utgångsmotståndet. ( Gick lite fort när jag klippte in buffern) ---> Behövs den överhuvudtaget? ;På LFE in kommer det vara en linjeinput och sedan ska ju det vidare till en ingång på subben?
Ska man hellre sätta buffern innan S3 för att kunna matcha nivåer mot LP-filtret?
Utgångsresistorn kan ju sitta efter S3, ska det även dit en konding 10uF?

Hur kan man kolla om signalnivåerna mellan de olika delarna är någorlunda matchade? Jag har ju blandat olika varianter. Man vill ju inte att HP-filtret med AD825 skall ändra nivån, då blir det knäppt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/02/24 :  13:42:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har jag verkligen lyckats såå bra med min "combo"-design....eller är det för komplext att sätta sig in i?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2006/02/25 :  22:48:19  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
En fråga?
Har du koll på hur fasen-skillnaden mellan tweeter/mid och bas blir när du kopplar in ditt extra (80hz) 3:e ordningens HP?

/Jesper
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/02/27 :  14:56:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jesper: kort svar Nej

Långt svar: Jag har lite fräckt utgått ifrån att filtren är "fasneutrala" men risk för att detta påstående blottlägger min nybörjarnivå inom detta område.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/03/22 :  23:42:34  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Här är nu senaste versionen, har addresserat Jespers påpekande ang fas, samt gjort vissa andra förändringar, bla. nivåreglering Subutgång. ( Så man inte skall behöva skruva på subben när man byter)



Funderingar: Summering av Hö+Vä, gör man det passivt(R) eller aktivt (i en OP)?

Ser det bra ut nu?

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000