HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nån som har byggt Carlos Filipes AD815 preamp?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2006/03/19 :  20:02:50  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Som sagt, nån som har byggt den och jämfört med något annat?

Den kommer från tråden "(re)searching for a better preamp" på diyAudio -> chipamp

Funderar på om man skulle prova den fast med SMD-chippet.

Så.. jag drog upp en första layout och det slutade med 2 kort, ett med AD815 som får sin kylning av ett stort "kyl-plan" x2 (dubbelsidigt). Sen ett kort ovanpå det med LM317/337 och "offsetnollningskretsen" :D

På det undre kortet är det inga elektrolyter så ingen komponent är högre än typ 5mm vilket gör att kortet ovanpå kommer nära, och kopplingen mellan de två korten är benen på den elektrolyt som är efter LM317/337.

Kan det bli för lite luftgenomströmmning på AD815 då tror ni?

http://www.ettnet.se/~tobias/diy/ad815/smd/
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/ad815/cfm%20ad815%20preamp%20complete_rev1.jpg

/Tobbe

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/03/20 :  16:30:23  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Om du tänker mata kretsen med +-15V så kommer den bli rejält varm, den saken är klar. Som offset trim behöver du ingen extra spänningskälla om din matningsspänning för övrigt är stabil. Jag skulle föreslå en röd lysiod som spänningsreferens som du sedan kan koppla antingen till plus eller minus.

Som jag ser det så saknas det lite i konstruktionen för att höja det till high-end.

För att AD815 ska komma till sin rätt krävs ett bra mönsterkort och en bra matningsspänning eftersom detta är en bredbandskrets.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2006/03/22 10:05:34
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2006/03/20 :  19:08:23  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
tror du missförstod offsetgrejen P-A.

jaja, nu drar jag till Hurghada :D
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/03/20 :  19:57:36  Show Profile Send Zei a Private Message
Är du i byggartagen Tobbe?

Signatur..
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/03/21 :  18:45:04  Show Profile Send Lovan a Private Message
PA: Kan man inte använda en passregulator istället för 78L09? För jag tycker att lasten borde vara (relativt)konstant?
Är inte LEDs "väldigt" brusa?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2006/03/22 :  10:07:37  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Dioder i framriktningen är inte så brusiga så att man har problem med detta, dessutom bör man filtrera späningen som används till offsetjustering.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000