HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 4-vägs filter-simulering-programvara
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/03/20 :  10:58:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Ett par frågor angående 4-vaägs filter.

Alternativa lösningar så som aktiv delning är ej aktuellt i detta sammanhang då det rör sig om ett flerkanalssystem i vilket aktiv delning skulle bli mkt kostsamt.

Vet någon var man kan finna/köpa lämplig programvara för att göra 4-vägs filter simuleringar ?

Att koppla in en extern firma eller konsult för denna uppgist känns lite overkill, även om det skull lösa problemet.

Och nu till frågorna :

Finns det några freeware program som fixar detta ?

Kan det till och med vara såpass lätt att det finns någon sida på nätet som kan hjälpa en med detta ?

Är LSPCAD en lämplig programvara för denna uppgift ?

Många frågor på samma ämne, jag vore ytterligt tacksam för all hjälp ni kan tänkas bidra med.

Mvh // Anders Martinsson

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/03/20 :  15:11:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
För att börja i bakänden... LspCAD hanterar 4-vägsfilter och den kan vara ett hett alternativ.

Även om du inte vill ha helaktivt, så kan du ju blanda. Själv tänker jag köra ett trevägssystem med aktiv delning bas/mellan och passiv mellan/diskant....

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2006/03/20 :  17:01:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vad skall du bygga nu Martinsson???
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/03/20 :  18:30:52  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
nej nej nej... inte jag circlomanen (skulle jag någonsin...), och tack maqlis för ditt svar, nej detta är för en bekant till min far som via honom hört att jag kunde bygga högtalare, har ni hört på maken, så givetvis vände jag mig till kära likasinnade och ber om hjälp i detta område vilket jag inte är så vass på (senast satt man och grävde i "the loudspeaker cookbook" när man gav sig på sådant här, idag sitter man med aktiv delning, varför kan man ju undra...).

Fler bud, det måste finnas alternativ till LSPCAD, men tack för bekräftelsen av mina misstankar maqlis.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2006/03/21 :  18:58:16  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Oj oj hålla reda på så många delningar med alla möjliga och omöjliga fasförskjutningar! Stackars dig! Bygg med mindre antal element så blir det bättre tror jag!

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2006/03/21 :  21:21:25  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tack rickard.v, men återigen det är inte mig det rör, men tipset är väl mottaget, tyvärr är detta inget option.

Det måste väl ändå finnas fler alternativ än LSPCAD, kom igen nu, jag vet att ni vet sånt här, jag har sett åtskilliga bevis på det här på forumet : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000