HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför nedladdad musik?/Spela musik via datorn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/03/21 :  09:37:37  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Någonting som jag har funderat på är varför man skulle vilja köpa sin musik på nätet via nedladdningstjänster samt spela upp densamma mha datorn.

Enligt mina beräkningar så är en datorbaserad lösning både dyrare och mer tidskrävande än motsvarande cd-baserade!

Antaganden:
En cd-skiva förbrukar ungefär 10Mb/minut i lagring. Tittar vi på ett lossless format så går det åt ungefär hälften så mycket mycket utrymme, dvs 5Mb/minut.

Det genomsnittliga albumet innehåller 50 minuter musik.

Genomsnitttskostnaden för en cd-skiva är 159kr (om köper via nätet och den del begagnat).

Genomsnittskostnaden för ett nedladdat album i losslessformat uppskattas till 70kr (7kr/låt x 10 låtar). Genomsnittsstorleken kommer bli 5Mb/min i 50 min = 250Mb/album.

Jag tänker mig att vi vill kunna lyssna på musiken i minst 30 år.

En dator håller i genomsnitt 5 år om den används dagligen i ett antal timmar. (Inte alltför sällan håller inte hårddiskar så länge. Vill man dessutom ha en tyst dator så är livslängden oftast kortare än 5 år pga mekaniskt slitage som ger upphov till oljud.)

För rättvisans skulls så säger vi att även cd-spelaren håller i 5 år (dom håller oftast längre).

Skivsamlingen består ut 800 album.


Uträkning
Kostnaden för media är:
CD: 800*159kr = 127 200kr
Lossless: 800*70 = 56 000kr 70 000kr

Kostnaden för utrustning är (30 år med 5 års livslängd ger 6 st apparatbyten under den tiden):
CD: 5000kr för cd-spelaren x 6 år = 30 000kr
Lossless: 10000kr för en dator med OS och bra ljudkort x 6 år = 60000kr

Övriga kostnader:
CD: inga
Lossless:
  • Antivirus för 15kr/mån i 30 år = 3600kr

  • Lite snabbare bredband än normalt: merkostnad 30kr/månad i 30 år = 10 800kr

  • Backuplösning för musiken, troligen 500kr/år om man skall ha en smidig lösning i 30 år = 15 000kr


Sammanställning:
CD: 127 200kr + 30 000kr = 157 200kr
Lossless: 56 000kr + 60 000kr + 3600kr + 10 800kr + 15 000kr = 145 400kr


Till detta kommer adminstration utav datorn vilket säger kommer uppgå till ett par timmar i månaden.

Vad tycker ni? Är en datorbaserad lösning attraktivt?

Edit: Rättade lite stavfel och ett räknafel... (Får man skylla på att man är hemma med vinterkräksjukan?)

Mvh
Patrik B

Edited by - Patrik B on 2006/03/21 11:13:36

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2006/03/21 :  09:49:27  Show Profile Send nusse a Private Message
På sista frågan. Svar Ja
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/03/21 :  10:06:33  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Dina beräknigar är bra mkt dyrare än verkligheten. Skall du bara ha t.ex datorn för musikbruk behöver man ju inte deltaga i uppgraderingshetsen såtillvida att man inte helt plötsligt byter format på mediet. Jag vet inte vad du använder för datorer, men jag har datorer från tidigt 90-tal som tuffar på, om jag skulle vilja, men min dator från 1996 används fortfarande, likaså den från 1998.

Backup lösningen löser man väl billigast med ett gäng hårddiskar, och då blir det billigare ändå. Så för nedladdningsmänniskorna blir denna lösning än mer tilltalande skulle jag tro när det blir ännu billigare.

Administration av dator, vad är det????

Och ja, datorbaserad lösning är attraktiv (men personligen inte för nedladdad musik)

J. Ullberg
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/03/21 :  10:22:03  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Vad händer om man får en HD-krasch? Måste man köpa om då? (Hela samlingen förstörs.) Backup-kostnader?

En dator drar betydligt mer ström (+300W mer) än en CD-spelare vilket bör höja driftskostnaden.

CD-skivor ger mervärde i form av konvolut. Om du skall trycka ut konvolut själv så får du en tryckkostnade för det.

En CD kan du sälja begagnat och vissa får samlarvärde. En datafil får aldrig samlarvärde.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/03/21 10:27:27
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/03/21 :  10:33:36  Show Profile Send labrat a Private Message
En dator håller garanterat längre än 5 år! Hårddiskar är ju dock känsliga men en kvalitativ sådan borde hålla mer än 5 år även den om den sköts och bara används för musikupppelning. Enda problemet jag ser är DRM samt att de flesta nedladdningstjänster bara tillhandahåller en nedladdning. Dessutom är det dyrt. Tycker det vore mycket mer intressant med prenumerationer på musikkataloger (indelade i t ex skivbolag eller genré) som man betalar en fast månadsavgift för men då har fri tillgång till allt inom katalogen.

Och att en dator för att spela upp lossless-format skulle kosta 10000:- håller jag inte heller med om. Dina beräkningar är helt enkelt inte speciellt verklighetsförankrade (i min mening). Blir en extremt svår jämförelse att göra direkt sådär. Bästa är väl att bara jämföra vad själva skivorna kostar sedan får alla ta med andra kostnader utifrån egna förutsättningar.

Sandoz in the rain
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/21 :  10:40:08  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
800*70=56 000 kr

Jag skulle säga 12 låtar på 50 minuter, så 800*84= 67 200 kr blir nästan detsamma som i det felräknade exemplet.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/03/21 :  10:59:56  Show Profile Send Patrik B a Private Message
quote:
800*70=56 000 kr


Hehe, hoppsan...

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/03/21 :  11:06:36  Show Profile Send Patrik B a Private Message
En dator i vardagsrummet har andra krav än en vanlig hem-pc. Jag tror att om datorn skall stå i vardagsrummet och användas till musikuppspelning så tror jag inte att den skall vara mycket äldre än 5 år. Sedan kommer cpukylare, hårddiskar, nätaggregatsfläktar och DVD-drivare att börja för mekaniskt oväsen. Dessutom kommer du vilja uppgradera operativsystemet eftersom det du har är för gammalt och därmed sakna några funktioner som du vill ha.

Ex. om vi tittar på en 6 år gammal dator så hade du haft en 733MHz dator med 256Mb minne (?) och kanske 40Gb Hårddisk. På denna maskin hade du kört Windows NT 4 alt. Windows 98. Dessutom hade den varit långsam och bullrat en del. Jag hade inte haft en sådan i vardagsrummet!
(Bara uppgraderingen utav operativsystemet till Windows XP går väl på ca 3000kr om du inte köper det tillsammans med en ny dator.)
Och om vi tittar framåt tror jag att om 6 år kommer vi titta tillbaka och vara överens om att en 6 år gammal dator är inget som man vill ha.


Angående kostnaderna så har jag kikat lite grann på mina egna inköp under ganska stor tid och det blir en del nya prylar till och från. Och tyvär så är det en hel del prylar som har pajat under åren.

Det som man skall tänka på är att en musikdator kommer användas betydligt mer än en vanlig hem-pc. Det man snarast skall jämföra dom med är kontorsmaskiner och min erfarenhet där är att dom brukar vara mekanisk risiga (gnisslar och brummar ganska friskt) efter 3 års användning. Och på den senaste batchen datorer på jobbet har vi dessutom bytt flera diskar.


Däremot kan jag tänka mig att en prenumerationsbaserad tjänst skulle kunna vara intressant. Nackdelen med dom är väl att man aldrig kommer få en heltäckande katalog...

Mvh
Patrik B

Edited by - Patrik B on 2006/03/21 11:08:53
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/03/21 :  11:18:26  Show Profile Send labrat a Private Message
Visst, en idag 6 år gammal dator är inte speciellt intressant (fof pga storleksskäl och bullernivå) men jag tror att en ny dator idag är intressant om 6 år. Utvecklingen sker fort och pratar vi enbart om musikåtergivning kommer det nog inte finnas någon som helst anledning att behöva uppgradera inom någon snar framtid. Däremot kanske det finns anledning att hänga med i teknikutvecklingen om man vill ha en heltäckande multimediaanläggning för filmuppslening osv (med nya HD-format och allt vad det heter, vilket dock dagens datorer klarar av galant) men då blir ju inte jämförelsen mot en cd-spelare rättvis oavsett. Min primära dator idag är snart 3 år gammal och har inte problem med någonting. Den klarar tom av att spela upp de nya HD-formaten för video utan problem. Så jag ser inte behovet av att byta ut datorn (förutsatt att man gör ett bra köp från början) var femte år. Men återigen det är jättesvårt att spekulera och framförallt jämföra den här frågan. Även om datorn behöver en eventuell uppgradering är ju ändå en dator något som alla har i dagsläget. Datorn behöver ju inte ens stå i vardagsrummet längre för att använda den till stereon. Räcker med en såndär låda för trådlös bild/ljud-överföring samt en sjysst fjärrkontroll och då finns det ju inte någon anledning att köpa en separat dator för den här typen av uppgifter. Sedan köper jag inte riktigt din förklaring om att 3 års gamla kontorsdatorer är risliga. Visserligen brukar företag/kommuner sällan vara speciellt tekniskt bevandrade och köpa in bra grejer från början. Min dator står på i princip 12 timmar om dagen varje dag året runt. Den gnisslar inte på något sätt. Det enda som skulle kunna gnissla är väl isåfall dvd-läsaren men en sådan kostar ju inte mycket att köpa ny (behöver ju inte byta ut hela datorn). Dessutom pratar vi ju om nedladdad musik nu. Att byta ut fläktarna är inte heller speciellt dyrt.


Sandoz in the rain
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/03/21 :  11:28:01  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Det verkar som att vi är lite oense kring vad det är för typ utav dator som krävs och hur länge den håller. Personligen tycker jag att många underskattar sina kostnader men framförallt den tid som man lägger på att hålla en dator igång (installation/avinstallation utav program, köra regelbundna sökningar efter spy-ware, leta ny codecs, etc)

Jag räknade lite på vilka datorer som jag har haft under åren. Årtalen är plockade ur minnet vilket gör dom skall tolkas som "ungefärliga"...

1988: z80 baserade datorer med operativsystem CPM.
1992: Intel 486SX 25MHz
1996: AMD K6 166MHz
2000: Intel P 333MHz
2003: Stationär: AMD 1,6GHz
2004: Stationär: AMD 2,5GHz
2005: Bärbar HP

Nu är jag tyvär som en hamster när det gäller datorer så jag har svårt att göra mig av med saker så alla dessa datorer (utom den z80 baserade maskinen) har jag fortfarande kvar. Därför vet jag äve deras "status". Och ska man vara sanningsenlig så är datorerna äldre än den ifrån 2003 i ganska risig form (brum och sus).


Och apropå prisuppskattningen på datorn: Jag tänker mig ett extratyst chassi, trådlös mus och tangentbord, originallicenser på alla program samt någonform utav minimonitor så man slipper ha tvn igång så fort man skall lyssna på musik. Till detta så antar jag att dom flesta som skall lyssna på lossless vill ha ett riktigt bra ljudkort!?

Mvh
Patrik B

Edited by - Patrik B on 2006/03/21 11:30:47
Go to Top of Page

labrat
Member

394 Posts

Posted - 2006/03/21 :  12:30:19  Show Profile Send labrat a Private Message
Det beror återigen mycket på om man skall ha en dedikerad musikdator eller inte.

Skall man det behöver man:
1) Inste göra någon större programadministration.
2) Inte göra virussökningar/spyware så länge man inte klantar sig (använd brandvägg, och säker webbläsare så drabbas man aldrig av sådant...)
3) Inte betala några programvarulicenser eftersom alla datorer säljs med Windows (det finns dessutom en uppsjö med alternativa gratisoperativsystem typ linux/unix) och alla mediaspelare är i princip gratis.

Och använder man inte en dedikerad musikspelardator är ovanstående ju saker som man ändå måste göra.

Att dina datorer från pre-2000 är brummiga motsätter jag mig verkligen inte, men det beror nog mycket på att de var rätt brummiga från början. Ljudnivåerna datorer ger ifrån sig har förbättra avsevärt de senaste åren i min uppfattning. Sedan behöver man ju givetvis byta fläktar efter några år, men det kostar ju inte många hundralappar.

Jag motsätter mig heller inte att en cd-spelare är billigare och kräver inte lika stort underhåll, jag menar bara att en dator behöver inte vara speciellt dyr eller kräva så mycket underhåll förutsatt att man använder den enbart till musikspelande. Sedan tycker jag personligen inte att det är prisbilden som är avgörande i det här fallet, utan att en dator är så sjukt mycket smidigare att använda och dessutom kan användas till en uppsjö andra saker (som spel, filmtittning osv). En dator är helt enkelt ett komplett mediacenter medans en cd-spelare bara gör en sak. Sedan slipper man trasiga skivor, man slipper springa fram och tillbaks till cd-stället så fort man vill byta osv. Många fördelar, men rent ekonomiskt sett kan det gå på ett ut (beroende på MÅNGA faktorer, vissa köper ju cd-spelare för 25k..).


Sandoz in the rain
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2006/03/21 :  12:30:19  Show Profile Send hjort a Private Message
Riktigt bra ljudkort? Eller en riktigt bra DAC som inte behöver störas av datorns komponenter.

Själv har jag min "gamla" dator till musik ingen värsting på något sätt, den låter mindre men har den ändå i ett annat rum för det blir lite dålig luft med en dator speciellt på sommaren.

Att sitta i soffan utan att behöva lyfta på häcken och ha tillgång till hela musiksamlingen med ett trådlöst tangentbord, detta är frihet
Har du väl vant dig vid det hajar du till varenda gång nån säger "byta skiva".
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/21 :  12:56:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Om 30 år ser antagligen datorerna lite annorlunda ut. Hårddiskar är ett minne blott i den formen vi ser dem nu.
Du kommer antagligen kunna lagra flera TB utan rörliga delar. Osv osv osv.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/03/21 :  12:57:37  Show Profile Send JonasY a Private Message
En dedikerad musikdator lär ju hålla ... ett tag. Är man seriös så skulle jag delat lösningen i två; ett front end (Squeze Box om man vill vara riktigt smidig!) som matar signalen till en DAC och sedan en server med massor av hårddiskar i något redunant RAID-system.

Detta för att hårddiskar LÅTER tyvärr. Ett alternativ är att kör 2,5" diskar (som sitter i laptops). Problemet är att de endast finns i upp till 120 GB och är svindyra per GB. Men bryr man sig om inte om ett svagt vinande räcker det bra med en dator.

Sedan startar man front end datorn från t.ex ett Compact Flash minne (ljudlöst). Prestandan är helt oväsntlig om man bara skall köra musik från den, räcker med något VIA ihopkok (fläktlöst), 256 MB minne, passivt PSU, integrerat grafikkort, bra ljudkort (helst FW) så säg MAX 4k för den datorn plus kanske 1500 för ett bra ljudkort. Och den kommer hålla i ... 10-20 år om man inte kör andra format än dagens lossless? Som mjukvara kör man givetvis Linux, gratis och du slipper virus..

Samma med servern, billigaste möjliga hårdvaran några tusenlappar och för 800 album krävs det ungefär 300 GB diskutrymme, 2st 250 GB kostar idag 850kr st, kör två och RAID 1 för backup (tänk på att en CD-skivor också kan bli förstörda! Om 5 år skulle man kunna byta diskarna om man är riktgt paranoid, då lär typ 500 GB diskar inte kosta många kronor). Ett annat tips är att köpa en extern 250 Gb disk, ta backup en gång per år och ställ på ett säkert ställe hos t.ex era föräldrar/morföräldrar. Då har du din musik betydligt bättre säkrad än om du bara har dem på CD-skivor.

Så en 10-15k lösning + bra DAC (säg 10k för den) håller hur länge som helst helt enkelt (dvs tills man vill uppgradera, precis som med CD'n). Det blir ju ungefär som en rätt fin CD-spelare alltså.

Valet är ditt!

Patrik B: Min lösning kräver inget mjukvarunderhåll, inga programvarulincenser, datorn kommer att låta 0 idag och 0 om fem år. Ställ servern i källaren så spelar det ingen roll om den låter lite. Möjligen bör du byta CF-kortet efter ett par år. Men det kostar bara ett par hundringar.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2006/03/21 13:15:25
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/03/21 :  13:23:41  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Ett problem med dedikerade musikdatorer är att man inte kan provlyssna dem i sin anläggning innan köp.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/21 :  13:41:03  Show Profile
Tycker man det är ett problem med dator så är det ju bara att låta bli, kanske är man för gammal för att se fördelarna.
Själv tycker jag det är guds gåva till männskligheten.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/03/21 :  18:47:22  Show Profile Send Patrik B a Private Message
quote:
Tycker man det är ett problem med dator så är det ju bara att låta bli, kanske är man för gammal för att se fördelarna.
Själv tycker jag det är guds gåva till männskligheten.


Hehe, hoppsan. Jag är nyss fyllda 30, utbildad elektronikingenjör, jobbar med mjukvarutveckling och är rent ut sagt extremt intresserad av teknik. Dessutom har jag redan 400 skivor rippade till mp3 som jag har för att lyssna på musik på jobbet.

Så jag är ju inte direkt någon teknikfientlig farfar !

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/21 :  21:07:51  Show Profile
Hehe men alltid retade det någon

Håller själv på att snickra på en mini-itx låda, helt ljudlös och diskarna på nätverket i ett annat rum. Kommer blir väldigt nice, och billigt framför allt.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/22 :  08:42:55  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Å sen till diskussionen om hur länge håller en CD, som finns på en annan tråd! den förbrukningen bör ju också ingå i kalkylen. Hur ser du på den framtida prisutvecklingen på CDn, själv är jag tveksam till att du överhuvudtager kan köpa en CD redan inom tio år.
Vi är på väg in i "nedladdningseran" utan återvändo. Anledningen är i första hand distributionskostnaden å ena sidan och teknikutveckligen å den andra sidan. För oss nostalgiker återstår fortfarande LP/Vinylskivan och det är ett alternativ om man vill ha något att läsa på och hålla i. Min LP spelare har snurrat Continuo -erligt i 20 år den drar ca 1 watt i tomgång och några watt till med förstärkare igång. Skivorna kostar visserligen begagnade mellan 5.00 och 50.00 och ljudet är suveränt. Men det är kanske utanför ämnet.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/03/22 :  09:36:53  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag tror att cd-skivans överlevnad är kopplad till försäljningen. Om 10 år så kommer fortfarande större delen utav alla stationära musikanläggningar (inkl dessa i bilar som inte är så lätta att byta ut) bara vara kompatibla med cd-formatet.

Den nedladdade musikens största problem idag är formaten. Det finns så många format (mp2/mp3/mp3pro/mpc/aiff/wma/ogg/flac/wav/...) och kompatibiliteten mellan olika format och olika spelare är långt ifrån 100% och det kommer nog ha en hämmande effekt på försäljningen till dom med en mer långsiktig plan för sin musik. Speciellt som det som säljs idag inte anses ha tillräckligt hög kvalitet. Och tyvär tror jag inte att skivindustrin kommer tillåta försäljningen i högre kvalitet utan DRM-skydd vilket kan göra det svårt att bränna till cd för uppspelning i t.ex bil.

Därför tror jag att cd-skivan kommer finns kvar i mer än 10 år! Speciellt nu när SACD och DVD-audio verkar vara på väg ut (och detta beroende på att det stora flertalet har inkompatibla spelare för dessa format).

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/03/22 :  09:43:13  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Och sen så undrar jag hur stor del utav den musik som kommer spelas ifrån dom datorbaserade lösningar som är musik som användaren har köpt (och inte laddat ned via DC++/p2p)!?

För om man inte har betalat för musiken så förstår jag att den datorbaserade lösningen är mycket mera attraktiv!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/03/22 :  09:54:57  Show Profile Send Stormen a Private Message
Borde det inte bli mindre jitter i att lyssna på musik via tex en dator via DAC än att peta in en "nästan likadan som orginalet" cd-skiva från tryckeriet i cd spelaren ?
Alltså om presseriet lägger upp en bra kopia av hög kvalite på nätet så bore reultatet bli riktigt bra hemma i ljudanläggningen ?
Vad har ni för reflektioner kring det ?
Frågan med digitalt är ju inte om det blir fel eller inte utan hur mycket fel det blir.

Edited by - Stormen on 2006/03/22 09:57:28
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/03/22 :  10:07:18  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag tror inte att gräset är grönare på andra sidan om man ser till fel i den digitala domänen.

Å andra sidan anser jag att felen är små på båda sidor idag (med rimligt kvalitativ utrustning). Det stora problemet är väl att dom flesta utav dagens ljudkort/datorer vill omsampla ifrån 44,1kHz till 48kHz, men det hoppas jag att dom kommer bygga bort då datorerna blir mer renodlade mediastationer.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/22 :  10:44:03  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Förvirringen krin olika format är i första hand problemet med överföringshastighet och lagringsutrymme. Utvecklingen löser problemen på sikt och reducerande kompression (MP3) kommer att stå tillbaka för bättre upplösning och mer begåvad kompression. De olika formaten kommer säkert på sikt att ersättas av ett färre antal.
Idag är det fortfarande folk som tror att MP3 låter lika bra som CD, som låter "bättre" än analogt, men alltfler inser vad som är rätt och fel av detta.

Uphovsmannaersättningarna är idag ett stort problem. En CD "kostar" ca 6-7 kr som ersättning till kompositör eller motsvarande. En utvecklad nätdistribution skulle kunna sänka ersättningen påtagligt, när upphovsmannaorganisationerna inser att när ersättnngen hamnar på en nivå att det blir ointressant att fildela, kommer den att minska och upphovsmännen tjäna mera eftersom volymen då ökar, jag kan tänka mig en upphovsmannaroyalti på 50 öre till en krona per laddningstillfälle.
När vi kommit dit finns det inte heller anledning för dig som lyssnare att lagra allt själv, du hämtar hem det du vill lyssna på och gör det i realtid. Det innebär att din kalkyl på serverunderhåll och datoradministration minskar dramatiskt.

Det kaske också blir så att datortillverkarna inser värdet av att ha så bra ljuddelar i datorn att man inte behöver invetera i extra utrustning för återgivningen.

Sen kommer vi till detta med "ägandet" igen, visst är det kul att ha saker, men om detta är en hög osorterade CD (har inte hunnit få ordning på det än!), där man inte vet hur stor andel som verkligen fungerar. Det kan kanske finnas mer begåvade investeringsobjekt. Här vill jag hänvisa till en annan tråd "Hur länge håller en CD". Den visar att redan efer 10+-5 år finns en hel del problem, som sannolikt inte blir mindre på din 30års kalkyl.

Jag bor i en mindre landsortstad och besökte stadens CD butik igår, på jakt efter en födelsedagspresent till en bekant. Om jag "interpolerar" de senaste årens utveckling av CD utbudet, kommer det inte finnas någon distribution i min stad inom några år, utbudet är dåligt en stor del av sortimentet är konsignationsvaror från ett större skivbolag, som säljs med mycket dålig "täckningsgrad". Det fanns inget att köpa! O.K. Nätdistribution av CD, kommer att finnas även om tio år men jag avsåg traditionell distribution. Vid mina kontakter med utländska distributörer, visar det sig att ett tänkt utpris på mindre än 20 Euro ger mig som producent 3-4 Euro, och resten är skatter, frakter och distributionskostnader. 3-4 Euro kostnadstäcker inte produktionen med tanke på att bara copyright är nästan 1 Euro, pressning och förpackning med booklet är ytterligare en o.s.v. Det går helt enkelt inte ihop!

Skivbranschen har i alla tider styrts av några giganter, som med mer eller mindre sofistikerade metoder sett till att hålla "hoten" på avstånd från markanderna. Hoten har varit små självständiga bolag med unik och intressant utgivning. Nätdistributionen kommer att ge de små bolagen och lyssnarna en ny möjlighet, det är kanke det som är den största vinsten med nedladdning.


Bo Hansson Rauna/Opus3


Bo
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/22 :  10:54:28  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Patrik B. Du utgår från dagens datorer när du talar om fläktljud processorkylare o.s.v. Jag har en 5 år gammal dator som i många avseenden är tio år före sin tid. En helt ljudlös MacCube, det lär finnas en lågvarvig hårddisk i den men den hörs inte.

Det kanske finns utvecklingsideer att hämta även i datorbranschen om man tar en titt i "backspegeln".

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2006/03/22 :  17:10:01  Show Profile Send dwain a Private Message
quote:

Ex. om vi tittar på en 6 år gammal dator så hade du haft en 733MHz dator med 256Mb minne (?) och kanske 40Gb Hårddisk. På denna maskin hade du kört Windows NT 4 alt. Windows 98. Dessutom hade den varit långsam och bullrat en del. Jag hade inte haft en sådan i vardagsrummet!


Hmmm mitt quotande blev sådär men ändå.
Jag hade en 733mhz dell optiplex med windows xp som musikdator. 256mb minne 16mb grafik och ett inbyggt standard ljudkort. Jag ljuger inte när jag säger att det gick knappt att höra datorn när den var igång. Jag måsste påstå att en dator kan vara nog så tyst även om den är gammal. Till denna dator körde jag en 120gbs usb-disk och det var kanonbra. Just nu har jag en compaq med en procsesorfläkt och två gigantiska fläktar där bak och den står ca en halvmeter ifrån mig å den e kanontyst. Kör med en ny usb-disk på 200gb. Jag spelar nästan bara musik från min dator för att det är så mkt smidigare. Just nu har jag ca 38 000 låtar å säg att det går ca 15 låtar per album så ca 2500 album. Jag skulle inte kunna tänka mig något annat än musik via datorn. Jag kan hålla med om att en bra inspelad cd ger bättre ljud i en anläggning men skillnaden är inte så stor på vanlig standard musik.

Mvh Dwain
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000