HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Naxos slutar med SACD/DVD-A
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/03/20 :  11:51:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Enligt Stereophile så har Naxos beslutat att inte ge ut några fler SACD eller DVD-A skivor tillvidare. De stänger inte dörren mot att börja igen någon gång i framtiden men min gissning är att det är ytterst osannolikt.

Ytterligare en sten på SACD graven??

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/03/20 :  12:03:39  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Både och, DVD-A känns tämligen dött... SACD frodas just nu, Depeche Modes alla album kommer ut i det formatet i år. Och Dire Straits "Brothers In Arms" kom i vintras. Och en massa Stockfisch-plattor...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/03/20 :  12:16:08  Show Profile Send MartinN a Private Message
Ja, det verkar som dessa format är döda.
Det skall bli intressant att se vilket
som blir nästa format som verkligen slår
igenom. Och vem vet hur länge CD-skivan
produceras och ges ut - 5 .. 10 år ännu?

Martin
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/20 :  12:32:25  Show Profile
Man kan väl hoppas att nästa format blir något av losslessformaten som kommer med blu-ray och hd-dvd, vore suveränt för alla om det blir en gemensam ljudstandard.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2006/03/20 :  13:14:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Martinx2

Vad optimistiska ni är . själv tror jag att vi går åt rakt motsatt håll pga våra ändrade vanor. I min kristallkula ser jag att CD försvinner och ersätts med nedladdningsbar musik. 90% kommer då endast finnas via MP3 eller motsvarande pga att andra format tar för lång tid att ladda ner/dyra att lagra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/20 :  13:23:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
MickeY.

Vad är det som säger att det inte blir ett nerladdningsbart format som är Lossless?
CD kanske försvinner, men det är LÅNGT bort... Svensson som har CDspelare hemma, har INGA planer på att byta.
Vinyl lever fortfarande kvar, och kommer som starkast som ett "audiofil media"...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/20 :  13:29:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
Om bara inspelningarna blir bättre på cd, dvs att formatet börjar utnyttjas fullt ut, så är det ett utmärkt format som säkert kommer att vara störst i många år framöver. Som det är idag borde väl ljudet vara mycket bättre på de flesta cd-skivor som släpps? Jag tror inte att SACD eller DVD-Audio slår ut cd, det hade redan skett isåfall. De formaten har ju funnits i flera år redan. Nej, ett annat format slår ut cd-skivan men det dröjer många år ännu.

Vinyl är trevligt men knappast ett "framtidsformat" pga den bökiga hanteringen, knaster och det faktum att LP-skivor tar så mycket plats. Men jag tror ändå att vinyl kommer leva kvar lite "underground" eftersom det är ett klassiskt format med högt nostalgivärde hos många, samt ofta ett bra ljud.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/03/20 13:33:39
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/20 :  13:55:00  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Som jag har förstått det lever DVD-A vidare i form av förlustfria format (MLP eller Sonys temporära LPCM) inom Blu-Ray och HD-DVD. Mervärdestjänster på skivorna är vad bolagen är mest sugna på i nuläget.

Frågan är om det kommer att finnas format som inte kräver en skärm för menyer et cetera?

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2006/03/20 :  14:05:22  Show Profile Send MartinN a Private Message
Visst är nedladdningsbara format en riktig guldgruva
för skivbolag om de bara skulle inse det. Först - man kan
börja med att leverera 64kbs, sedan 128kbs, 256kbs och till
slut 320kbs och så vidare i all oändlighet. Sedan är det
enkelt att döda ett gammalt format, säg mp3 och hitta på
ett nytt, mp5 och vips blir igen alls musiksamlingar gammal-
modiga. Inga kostnader går åt till att producera skivor,
konvolut och booklets, alltså borde musiken bli billigare,
men i stället säljer man en låt åt gången och på så vis
blir musiken dyrare än på CD......

He,he,he vänta bara på skivmaffian.

Martin
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/20 :  16:11:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har själv lagt in storadelar av min skivsamling i datorn.
I framtiden kommer vi säkert att kunna köpa högupplösta format via nedladdning. Dom 10% som vill ha det kommer att vara tillräckligt många för att göra det högintressant. De som säljer musikfiler kommer ju att kunna nå ut över hela världen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/03/21 :  08:21:31  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag skulle säga att nedladdningsbar musik är ett utav dom dyrare formaten sett över en 30-års period.

För det första har du kostnaden för bredbandsuppkoppling, datorn, hårddiskar och framförallt backuper. Sen ska man inte undervärdera den tid som man ägnar åt att säkra musikfilerna. (För mig är information lagrad på en hårddisk "flyktig" sett över en 30-årsperiod.)

Därför tror jag att nedladdadmusik som du köper idag inte kommer vara spelbar om 30 år pga att formaten har blivit gamla (inkompatibilitet med DRM-skydd) alternativ att mediat där musiken är lagrad har gått sönder.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2006/03/21 :  11:13:00  Show Profile Send jonny99 a Private Message
De större skivbolagens affärside är att sälja topplistemusik till 14 åringar, ett 30 års perspektiv är irrelevant för både bolagen och konsumenterna. När väl lobbyisterna har fixat hårdare straff för fildelning än för narkotikabrott så kommer DRM skadade ljudfiler att ta över marknaden och de stora skivbolagen kommer att sluta med CD.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/03/21 :  23:10:40  Show Profile Send esl a Private Message
Jag stortrivs med DVD Audio samt SACD!!

Underbart!!!

Fattar inte varför inte fler köper dessa formaten av er här???
Det är ju VI SOM BESTÄMMER!!!!!

VI HAR PENGARNA!

KÖP!!

Annars är dom borta... eller hur?
Vi har chansen att påverka, så det är bara att beställa!!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2006/03/21 :  23:36:58  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Håller med om att SACD och DVD-A är ett lyft jämfört med "redbook".
Det finns ju en hel del att välja på, åtminstone på SACD.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/22 :  09:09:50  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
SACD: Går inte att ta reservkopia eller rippa.
DVD-A: Dito, verkar ofta kräva skärmnavigation.

Taskig användbarhet, inget för mig. Jag ser hellre bra inspelningar och fullt utnyttjande av cd-mediet.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2006/03/22 :  15:14:00  Show Profile Send benekm a Private Message
Jag tycker att det är väldigt synd att SACD formatet verkar försvinna.
Problemet med SACD är att det är alldeles för få nyutgivningar av skivor med det formatet (Gäller kanske inte klassisk musik).
De skivor man kan få tag på är sådana som man i värsta fall redan har på CD eller LP. Sedan verkar ju inte skivbutiker ta in SACD och DVD-A, utan de kan bara beställas via nätet.

Klart som korvspat att det inte blir succe då!

//Benekm

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/22 :  17:58:43  Show Profile Send CC a Private Message
"SACD: Går inte att ta reservkopia eller rippa.
DVD-A: Dito, verkar ofta kräva skärmnavigation."

- Huvudet på spiken! Formaten kommer att självdö...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/03/22 :  18:21:53  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Formaten kommer att självdö...

Har jag sagt hela tiden, det finns ALDRIG någon framtid för ett nytt format om inte det även blir ny standard hos vanligt folk, dvs icke Hifi intresserade. CD-skivan kommer att leva kvar längre än vad en del tror.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000