HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cd-skivor Värdelösa efter några år
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/19 :  11:11:35  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
esl. Läser du tråden kan du sammanfatta det i att det finns en hel del problem, i synnerhet med "hembränt". Detta redan efter 10 + - 5 år. Jag skulle inte satsa stora slantar i CD och framförallt inte i SACD eller DVD. För ett par år sedan hade jag planer på, att lägga över hela min produktion på CD. Det skulle behövas ca 10 miljoner kronor för att göra det. Osäkerheten inför framtiden gjorde att jag avvaktade, vilket jag är glad för idag. Vid de överföringar vi gör, är kvaliten från hårddisken bättre än det vi får på "Master CD-R" som i sin tur är bättre än det vi får från den pressade CDn. Det skapade en hel del uppståndelse, när jag påpekade att den pressade CDn lät sämre än Master CD-R. Presseriet satte upp en test där olika personer, av olika lyssningsvana, fick lyssna om de kunde höra skillnaden, det blev 80% signifikans 20% var osäkra. Master och CD gick till Philips för genomräkning, det fanns en liten skillnad, som inte gav svar på frågan. Efteråt har jag förstått att jitter bidrog till merparten av skillnaden, men detta var innan jitter var erkänt som problem.

Jag vet att CD som "snabbåldrats" snart tappar information och är därför mindre säker på om dina barnbarn kommer ärva något användbart i din samling. Flera av insändarna på tråden menar att de inte hör något fel på skivorna. Det är inte samma sak som att det inte skulle vara något fel på dom. Felkorrigeringen fungerar fortfarande så att de fel som finns kan rättas till eller att de inte uppmärksammas av lyssnaren.

Den "perfekta" ljudåtergivningen finns i vårt huvud. Den mest sofistikerade anläggningen kan bara förmedla fragment, som vår hjärna bygger till den kommunikation och upplevelse. Det kan beskrivas som att du ser en raserad ruin och upplever den i all den prakt den stod i under sin glans dagar.

Jag är glad för att min musiksamling är ca 5000 LP och 50 CD, Jo jag skall reducera min LP samling - det är för mycket för att hinna lyssna på, men oavsett vad jag tar i för att lägga i "loppislådan" tycker jag att - den har kvaliteter. Nu är det så att samlingen består av konstmusik och bara skillnader i interpretation av samma stycke är intressanta (men Herbert fån Karajan, åker till loppis).

Det lär låta bättre om man fryser sina CD, men det är en annan sak.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/03/19 :  11:27:03  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:

Bo Hansson Rauna/Opus3

En annan fråga kan vara "Hur länge är musiken på CDn intressant eller aktuell?" Vilka lyssnar idag till musik från 50 - 60 - 70 och 80 talet? Vilka lyssnar på dagens musik om några år? det är kanske lika bra att det försvinner av sig själv. Vi utvecklas också som lyssnare, det som är aktuellt idag är kanske tråkigt om några år. Framtiden består sannolikt i nerladdningar, det är kanske lika bra att nån annan håller ordning på diskoteket, som att vi har högar av CD och inte hittar det vi vill lyssna på?


Jag kan hålla med men har tre invändningar.

1) Jag inte idag kan avgöra vad som blir klassiker och värt att spara 10, 20 eller 5000 år.

2) I ett historiskt perspektiv så är det mycket trist att något försvinner, vem vet vad som anses bra av framtida generationer? Många stora konstnärer var inte uppskattade av sin samtid. Många kulturskatter i form av musik, lyrik, litteratur och annan konst har förlorats genom historien.

3) Personligen vill jag ha fysisk kontroll över mina ägodelar. Dessutom finns som bonus just känslan av att kunna hantera och bläddra i konvoluten. En datafil är inte lika kul även om den har fördelen att jag ha den på flera olika ställen så den skulle kunna klara sig från t.ex en brand.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/19 :  11:55:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag ser inte CDR-skivor som något för långtidsförvaring längre, vissa av mina CDR-skivor har börjat krångla efter ett par år. Jag håller alltså med om det mesta i artikeln.
Hur är det med DVDR-skivor?
Samma problem förmodligen. Något att tänka på om man vill förvara film från lillpojkens första barnkalas eller liknande.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/19 :  11:56:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ändra rubriken till CDR förresten, det var väl det artikeln handlade om?
Bara så vi inte pratar förbi varandra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/22 :  11:10:46  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
esl. Beklagligt nog måste vi nog inse att dina CD efterhand kommer att förstöras i en takt som du kan få indikation om när du går ienom tråden och ser hur mycket som redan är förstört. Det vore intressant att veta hur stor andel av alla medlemmars CD som nu är förstört, om ni kan ta 25 CD av varierande ålder och bara spelar igenom för felsökning. Då skall vi också veta att vi inte hör alla problem eftersom felkorrektionen ännu så länge orkar korrigera.

Jag hörde att ca 10-15% av Sveriges Radios CD arkiv är degenererat och hör det emellanåt när jag lyssnar på musik via radion. Vi kan givetvis "stoppa huvudet i sanden" och förneka problemen om det känns bättre.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/03/22 :  11:37:44  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Bo:
Jag har ännu inte en enda CD som inte går att spela p g a att skivan självförstörts. Var inte länge sedan jag körde hela samlingen genom EAC och då ser man ju direkt om det finns grava fel på skivan. Små läsfel (som tas om hand med omläsning och felkorrigering) uppstår ibland men det gör det även på splitter nya skivor ibland. Ingen skiva var märkbart sämre än nya exemplar förutom de som var kraftigt repade p g a mindre begåvade personer som lånat dem (man lär sig av sina misstag...).

Några icke fungerande brända skivor av typen CD-R med har jag inte heller men känner flera som valt fel skivmärke och råkat ut för att skivorna havererat. Det verkar även som att det spelar stor roll vilken brännare man har och kvaliteten på denna.

Att skivorna inte är användbara till mastring ger förvisso en indikation på att formatet inte är evigt men kraven för att spela upp en skiva är ju klart lägre. Blir det fel på en masterskiva blir det ju fel på alla kopior sedan vilket ju inte är så lyckat.

CD-RW däremot har jag råkat ut för flera haverier på med dataskivor, den typen av skivor är dock knappast avsedda för långtidslagring. Jag skulle nog se dem som en modern variant av disketten vilken de flesta vet knappast var särskilt pålitlig.

Äldsta skivan är inköpt 90 eller 91 och således har jag inga skivor från "barndomen" då det ju fanns en del brister i produktion och konstruktion av skivorna vilket gjorde att de förstördes ganska snabbt.

Nej, jag försöker inte stoppa huvudet i sanden och inser att någon skiva säkert kommer att sluta fungera men den helt nattsvarta bild som målas upp är jag inte riktigt med på. Vad gäller LP-skivor har jag sett en av pappas Jerry Lee Lewis plattor och om man sätter ner pickupen i spåret och spelar av den så lossnar det av skivan och fastnar på nålen. Även de svarta "mirakelskivorna" kan förstöras... Dessutom, hur många har inte förstört en LP genom att ha lite bråttom när man lyft av den och råket komma åt tonarmen eller något annat så det blivit en fin repa tvärs över flera låtar. För audiofilpedanten är risken förstås inte lika stor men för "gemene man"...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/22 :  11:57:03  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Ztenlund. Intressant att du har så bra utfall, jag tror ändå att det är lite unikt. Vi avvaktar fler kommentarer.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2006/03/22 :  12:03:56  Show Profile Send joakim99 a Private Message
JAg börajde lägga över hela min samling till datorn förra våren och jag har inte heller stött på några problem. Jag använde EAC och borde märkt om det var skivor som var defekta. Jag köpte mina första cd-skivor runt 88-89 och de fungerar felfritt som sagt.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/22 :  13:22:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Intressant att du har så bra utfall, jag tror ändå att det är lite unikt


Bo: Nej, det är inte unikt. Har många Cd-r skivor som är flera år gamla (vissa över 5 år) som fortfarande fungerar perfekt. Har faktiskt ingen skiva som inte går att spela mer pga åldersförändringar. Har de blivit ospelbara har det berott på repor.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/03/22 :  13:45:59  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tog upp ett problem med en köpeskiva där trycket på etikettsidan lossnade då jag rengjorde skivan med ljummet vatten och diskmedel, men vid senare avspelning så fungerar skivan som den skall och avspelningesproblemet berodde på repa. De älsta skivorna jag har är från slutet av 80-talet och de fungerar ännu, men jag har inte undersökt dem i något avläsningsprogramm.

Det största hotet verkar vara repor, och särskilt repor på etikettsidan då aluminiumlagret ligger närmast där.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/03/22 :  14:01:39  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Mina äldsta CD är från 1986, dvs 20 år gamla nu. Jag har än så länge inte upplevt några problem, annat än med misshandlade och repiga exemplar. Men jag håller med Bo om att det betyder inte att skivorna inte har börjat försämras, spelarens felkorrektion gör faktiskt ett rätt hårt jobb.
Jag har läst någonstanns (an artikel om hur CD är konstruerad) att om CDn är i övrigt perfekt ska man kunna borra ett 3mm hål var som helst i skivan och en _bra_ CDspelare ska fortfarande kunna spela av den. Fan trot det...

Men mina CDr skivor (som tråden egentligen handlar om) kan jag däremot intyga kan vara riktigt kassa efter bara några år, om det är ett dåligt "märke".
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/03/22 :  14:07:54  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Jag kanske också ska tillägga att mina äldsta CDr är från 97-98 ungefär, och de flesta spelas upp fortfarande utan problem, men hur mycket fel som felkorrektionen fixar har jag som sagt ingen aning om. Jag har aldrig kollat någon skiva med ett sånt där program som beskrivs tidigare i tråden.
För min egen del har en CDr aldrig haft status som "evig" inspelning, utan mer en ersättning av kassetbandet, som inte heller var utan kvalitetsförlust över tiden!! .
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/03/22 :  19:54:35  Show Profile Send Patrik B a Private Message
En gissning är att livslängden på en bränd cd-r/dvd-r är en funktion utav skivans kvalitet och på den apparatur som användes till att bränna skivan.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2006/03/23 :  13:40:13  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Om man vill bränna något som man är rädd om så är kanske det här är ett alternativ http://www.svalander.se/shoppen/udcdr.htm det är ju GULD.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/23 :  13:48:46  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det är inte beroende på om det är guld eller silver som styr hållbarheten, det är "brännskiktet" som är ovanför som är av organiskt material som påverkas av solljus. Phtalocyanin ryktas vara ett av de bättre materialen. Metal Azo som bara finns i Verbnatims CD-R "Audio" sägs också ha mycket bra hållbarhet.

P.S. Mina Ricoh CD-R för mindre än två kronor styck har också guld som reflektionsskikt. (och phtalocyanin) D.S.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2006/03/23 13:50:09
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/03/24 :  00:47:41  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Vilka lyssnar idag till musik från 50 - 60 - 70 och 80 talet?


Jo du Bo, jag är väl en stofil redan kan jag tänka, 95% minst skulle jag tro av min musik är från 60, 70 och 80 talet, med majoriteten från de första två årtiondena. Har svårt att hitta bra, nyare musik, men det gör ju inte så mkt när det finns så mkt begad vinyl att köpa plus alla nyutgåvor.

Vad gäller CD-R har jag ett gäng Kodak Guld som har några år på nacken, får testa att spela dem, men att testa om de har degenerarat, hur gör man det?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/24 :  08:39:25  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Buggson. Det var väl en musikalisk höjdpunkt för populärmusiken, började med "Rock a'round the clock" m.fl fortsatte med Beatles och liknande för att utmynna i ABBA. 90talet blev alltmer maskinmusik för att överdriva och idag finns inte mycket av den kreativitet som fanns tidigare.
Jag lyssnar också till tidigare musik alltifrån renässains till romantisk orgelmusik från början av 1900 talet, däremot ingen syntmusik eller disco från 1990 och 2000 talen.

Min fråga om hur mycket som degenerat, är lite för att få någon typ av underlag för min verksamhets framtida utveckling. Själv har jag några CD som inte längre fungerar. Ibland fungerar det bättre i den dyrare CDspelaren ibland inte. Jag vet att CD spelare "tar slut" både de som sitter i datorer och de som används i ljudanläggningen. Några på tråden har ingen skiva som degenererat, medan andra har felaktiga skivor. Det finns anledning att tro att CD faktiskt degenerera, men det är kanske svårt att överblicka tidsperpektivet.

Min personliga konklusion av detta är att inte satsa på SACD eller DVDA och vara återhållsam med nyfrmaställning av CD. Lägga över produktionerna för nätnedladdning i ett "lossless format".

Jag vill tacka alla för den information jag fått.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/24 :  09:50:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Mina äldsta cd-skivor är från -87 och jag har inte upplevt några problem.
Problemen gäller väl CDR-skivor.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/24 :  11:49:34  Show Profile Send CC a Private Message
gjorde ett litet test med min äldsta cd-skiva inköpt 1984, Antonio Vivaldi - Le Quattro Stagioni (38C37-7283 DENON). En omgång med EAC visade inga som helst problem

gjorde även ett test med min äldsta cdr-skiva, en Verbatim, bränd våren 1997 med en Sony-brännare med lägsta hastiget.
När jag körde med EAC så registrerades två spårfel på skivan! Men när jag testade med min andra spelare i datorn (en dvd-brännare från NEC) så vart det 6 stycken låtar med sämre spårkvalité (runt 96%).

kontentan: olika resultat mellan olika avspelare i samma dator...

Påpekas bör att skivan fungerar felfritt i min gamla Teac, Deftones som är inspelad på skivan rockar för fulla muggar som vanligt
Men hur länge?






Edit: pga stavfelsnisse...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2006/03/24 12:06:20
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/24 :  12:18:57  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
CC intressant info. Frågan är vad som ligger i svårigheter att läsa informationen och svårigheter att "restaurera" informationen.

Nästa fråga är: Hur länge förväntar vi oss att en CD eller CD-R skall fungera? Har man 800 st förväntar man sig nog att de skall hålla länge? och vad är länge 5 år 10 år 30 år eller en mansålder?


Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/24 :  12:58:52  Show Profile Send CC a Private Message
"Nästa fråga är: Hur länge förväntar vi oss att en CD eller CD-R skall fungera?"

- Ett flertal mansåldrar skulle vart det minsta kravet tycker jag!

Jag menar, jag vill ju kunna sitta på pensionärshemmet å rocka till mina gamla cd-skivor (om inte annat för att jäklas med personalen! hehe).

Å jag måste erkänna att jag är mycket tveksam till detta att lägga över min nuvarande å kommande skivsamling på hårddiskar! Efter många år som pc-tekniker så har jag sett många krashade diskar... Visst, backuper å så vidare.. Men är detta verkligen realistiskt? Hur många icke datorintresserade har backuper på sina vanliga data? Och kommer de ha backuper på musik de köpt på nätet?

Å sedan detta med ljudkvalitén? Jag ställer mig mycket tvivlande att en dator kan tävla med en cd-spelare i hänsyn till ljudkvalitén... Jag har haft möjlighet att testa flera olika "drivverk" till min dac å de har alla visat mycket olika resultat i ljudåtergivning. Att datorn skulle göra ett "bättre" jobb finner jag tveksamt... Nja... Det här tåls att funderas på... Å ena sidan detta med cd-skivors tveksamma livslängd å andra sidan böket med en dator som "cd-växlare"? Hm...

Fråga: Hur gamla är de äldsta å välbehållna vinylskivorna? Finns det någon uppskattning om vinylskivors livslängd?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/24 :  13:21:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
En streamer har ju fördelen att den jobbar med ett buffertminne som fylls på från datorn, så i princip finns det ingen anledning att det inte skulle funka bra, det är ju en princip som man använder i påkostade cd-spelare för att undertrycka jitter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/24 :  13:36:01  Show Profile Send CC a Private Message
Björn-Ola, du kör ju med en "streamer" om jag förstått rätt? Hur tycker du den ställer sig mot "reguljära" cd-spelare? Och vad för spelare har du jämfört mot?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/24 :  14:59:40  Show Profile Send CC a Private Message
Testade med ytterligare en "bränn"-skiva från våren -97... Denna skiva (verbatim) med "Rage Against the Machine" inspelad fungerar även den problemfritt i båda mina driverk till stereon.

Men vid en körning med EAC på datorn så påvisades det faktiskt fel även på den! Nu börjar jag bli lite orolig!

Hur som helst så gav mina två spelare på datorn olika resultat även denna gång! Dvd-brännaren (NEC) visade upp ett flertal fel både med synk och spårkvalié medans min Cd-brännare (TDK) endast uppvisade ett par fel utav spårkvalité...

Detta bekräftar åter igen för mig att inte ens EAC är "guld å gröna skogar" som jag ofta får intrycket utav när det diskuteras om cd-rippningens kvalitér och om detta med att kopior skulle vara "lika bra" eller bättre än orginalen!
En kopia är en kopia...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2006/03/24 :  15:16:09  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Nu blir jag mörkrädd! Jag har överfört alla mina VHS kassetter till
DVD+. c:a 400 st,det tog över ett år.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000