HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 problem med nätfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/05 :  21:54:16  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Jag har precis köpt ett passivt nätfilter från dezorel. Har fått lite problem då jag skall koppla in det, då jag kopplar till 7 av 10 i våra uttag så slår jordfelsbrytaren ifrån och jag måste ta bort den för att få tillbaka strömmingen.

I de övriga 3 fungerar de, i en av dem körde jag i ca 4 timmar sedan slår jordfelsbrytaren av igen... hel mysko...

Det låter helt underbart med nätfilret inkopplat, går fan inte att leva utan! Men vad ska jag göra för att det ska funka hos mig? Nån som haft problem med andra nätfilter? => lösning isf?

mvh t-rex

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/05 :  23:04:48  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Skulle rekommendera att ta bort det.

http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=1526&SearchTerms=voltex
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4125&SearchTerms=voltex
http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&threadm=b8c82108.0208151152.6ca695ec%40posting.google.com&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dvoltex%2Bgroup:rec.audio.*%26hl%3Den%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26selm%3Db8c82108.0208151152.6ca695ec%2540posting.google.com%26rnum%3D1

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/11/05 :  23:22:23  Show Profile Send JPL a Private Message
Hej T-ReX..
Vet ej vad det är för filter du har..Men antingen ger den iväg störningar i form av likström som vissa JFB'are har problem med.
Kolla på JFB'aren om det är en "typA" =inte likströmskänslig eller "typAC" =likströmskänslig.
Eller så är det så att filtret har ett litet jordfel som gör att när den belastas för mycket så löser JFB'aren..
Jag antar att du inte haft något problem när filtret inte varit inkopplat..
Hoppas du fått lite hjälp på vägen...

mvh Patrik...
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2002/11/06 :  00:01:54  Show Profile Send Patrik a Private Message
T-ReX, vilken variant har du? Har själv en LF-A1 MKII som har fungerat felfritt.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/06 :  00:48:06  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Jag vill för allt i världen inte ta bort den, den gör mirakel i min anläggning :-) Ger nytt liv till hela skivsamlingen så länge den inte ställer till med bråk i kedjan.

Ska kolla upp JFB'n imorn.

Jag har Audio Reference Seniour, dvs en med 3 filter och lägsta tolerans

Tilläggas skall att jag körde dvd och reciever inkopplade de första 4 timmarna utan problem, sen fick jag för mig att koppla in tvn, 5 min senare stängde JFB ner. Kopplade de 3 på varsitt filter...

Fick svar från dezorel och de tror att jag förmodligen har nåt fel i min "el installation", ground som blivit förväxlad med plus, hmm kan det verkligen stämma i 7 av 10 uttag!?

Notera också att den i 7 av 10 sade ifrån på direkten utan belastning... bara jag stoppade in den i uttaget.

Patrik: Vad tycker du om deras nätfilter?

mvh t-rex

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/06 :  01:06:49  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Filtret har säkerligen en konding mot jord. Om du har den minsta jordslinga någonstans så kan du få ström i jorden = jordfelsbrytarna löser ut. Det kan vara tur att du hade jordfelsbrytare, annars kan det hända att något annat gått sönder. Din Hifi kanske. Kolla om du har jordslingor någonstans i hemmet. Hifi->TV->antenn mm

Jag skulle fortfarande rek. att ta bort det. Spara och köp PS Audio Power Plant istället.

T

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/06 :  01:18:42  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Hur menar du jordslingor? Har i samma rum tex dator, skärm, skrivare med jordad kontakt... har också receiver med radio antenn, tv med antenn...

Kan man kanske lösa problemet genom att koppla filtret till ett ojordat uttag?

Thomas: Blev det ingen ljudmässig förbättring med ditt voltex filter?

t-rex

Edited by - T-ReX on 2002/11/06 01:20:45
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/11/06 :  01:32:50  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Först:

Hur är din Hifi jordad? Optimalt skall utrustningen vara jordade i en punkt, eller i fler än två. Allt som är kopplat till din HiFi (TV, video, radioantenn) kan potentiellt bilda jordslingor även om du inte alltid hör dem (50 Hz brum). Anna utrustning kan också bilda jordslingor (dator/skärm/skrivare).

Om jorden är sammanbunden via nätkontakterna kan det bildas brum eftersom Hifin är sammakopplad via signalkablar. Då bildas en slinga som kan plocka upp störningar, oftast 50 hz brum. Med ditt nätfilter så finns det också en koppling till jord med en konding som leder högfrekvent brus. Hur exakt det fungerar vet jag icke, men det kan leda till problem i signalvägarna i Hifin, och du får likström som löser ut (i ditt fall) jordfelsbrytarna. Det kan också leda till att speaker protection löser ut på förstärkaren eller att den går sönder.

Om det är någon som kan detta så är det Jorma. Jag vet inte om du har jordade uttag överallt eller hur det ser ut hemma hos dig. Se också:

http://www.yamaha.com/ycaservice/techdocs/Sound/ground/ground.htm

Voltexfiltret reducerade "knäppar", men det blev ingen ljudmässigt bättre (snarare sämre eftersom den inducerade brus).

http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/Voltex.htm

Thomas

Edited by - Thomas A on 2002/11/06 01:37:15
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/06 :  01:48:35  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Vi har ett uttag som är ojordat, (där funkade filtret) resten jordade, de andra 2 eluttagen som funkar har bara några lampor och ingen jordad utrustning inkopplad. Där fick jag det att funka tills jag hängde på tvn.

Varken tv , dvd eller receiver har jordad kontakt, men tvn kanske har bildat en jordslinga via antennen som skapar dessa problem?

Får testa lite mer imorn, gonatt

t-rex

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/06 :  13:26:31  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Har kollat in JFB. Det står Type FIN 25/0,03

Sen står det med stora bokstöver 25A och uner 30mA, så den e väl av den känsligare typen antar jag...

t-rex

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/11/06 :  15:09:00  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Jag har löst problemet nu, var tvungen att ha fasen rätt, när jag vände på kontakten så funkar den i alla våra uttag. Dock kan man vända hur man vill i 3 av dem, antar att vi har nåt mindre knas på de andra uttagen...

Vilken förbättring det blev för bilden! Min sony burk har helt plötsligt en skarphet jag bara sett på Loewe burkar!

t-rex

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000