Author |
Topic |
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 10:12:05
|
När jag besökt min hemstad i somras så lät jag min Dali evidence högtalare stå kvar där jag nu bor. Dom blev alltså inte spelade på, på ungefär 2,5 månader. När jag väl kom tillbaka tyckte jag att ljudet lät lite osammanhängande men efter cirka två veckor föll ljudet på plats. Ungefär på samma sätt som när de blev inspelade första gången.
Nu har jag ett par nya högtalare (JMlab fast dom är egentligen inte nya, cirka ett år gamla) och dom har stått i en butik ett ganska bra tag och inte blivit spelade på allt för mycket. Det har gått drygt två veckor sedan jag fick dom och jag tycker inte ljudet är helt ok. Jag har testat samma högtalare med samma elektronik och ett snarlikt rum men då med ett helt annat resultat.
Har någon annan någon erfarenhet just med JMlab (electra 920.1 eller de nya). Så vitt jag vet så brukar jmlabs titan diskanter behöva lång inspelningstid, eller Att behöva spela in högtalarna två gånger känns ju lite jobbigt |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 13:54:33
|
mina electra 905 tog nog en 500 timmar på sig att bli bra så du får kämpa ett tag.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 13:56:43
|
Ge dem tid.. de har nog aldrig blivit inspelade ordentligt.
|
|
|
ollilaboratories
Member
466 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 14:26:08
|
Har precis inhandlat ett par 906'r och blev rekommenderad minst 100 timmar innan jag ens börjar fundera på kritisk lyssning.. dvs både diskant & bas behöver en hel del tid innan de börjar låta optimalt.
Nu har de gått kanske 30 normal lyssning och 30 tim på repeat på kvällarna, kan säga att ljudet är aningens hårt i diskantområdet.. basen har jag inte ens bemödat mig för att kritisera då jag inte kunnat placera dom optimalt än pga de inte är inspelade.
Kontentan är iaf... vänta ett BRA tag innan du bedömer hur de låter..
//Jouni |
|
|
n/a
deleted
1491 Posts |
Posted - 2002/11/05 : 14:31:38
|
quote: Originally posted by Merkurius
När jag besökt min hemstad i somras så lät jag min Dali evidence högtalare stå kvar där jag nu bor. Dom blev alltså inte spelade på, på ungefär 2,5 månader. När jag väl kom tillbaka tyckte jag att ljudet lät lite osammanhängande men efter cirka två veckor föll ljudet på plats. Ungefär på samma sätt som när de blev inspelade första gången.
Nu har jag ett par nya högtalare (JMlab fast dom är egentligen inte nya, cirka ett år gamla) och dom har stått i en butik ett ganska bra tag och inte blivit spelade på allt för mycket. Det har gått drygt två veckor sedan jag fick dom och jag tycker inte ljudet är helt ok. Jag har testat samma högtalare med samma elektronik och ett snarlikt rum men då med ett helt annat resultat.
Har någon annan någon erfarenhet just med JMlab (electra 920.1 eller de nya). Så vitt jag vet så brukar jmlabs titan diskanter behöva lång inspelningstid, eller Att behöva spela in högtalarna två gånger känns ju lite jobbigt
Kan ju vara så att man bara behöver vänja sig vid ett nytt ljud |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 12:59:33
|
[/quote] Kan ju vara så att man bara behöver vänja sig vid ett nytt ljud [/quote]
Jag är fullt medveten om detta bekymmer. Men om du hade hört min anläggning så hade du nog kommit underfund med att man inte kan vänja sig vid ett sånt här "skirt" ljud. Det är inte överdrivet ljuset men man kan inte som tidigare lyssna i flera timmar utan att bli trött.
Högtalarna kanske inte ens är inspelade (vad vet jag) och det skulle ioch försig vara en positiv fördel (överasskning) när de väl blir inspelade. |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 13:24:29
|
Om man får lite sämre hörsel så kanske det går att vänja sig vid skrikigt ljud. Men annars blir det nog svårt. För mycket diskant kan också bero på sådana saker som att man har många fönster i rummet. Prova med att tejpa fast en tunn tygbit över diskanten och hör efter om det hjälper. Om högtalarna blir mindre skrikiga med tiden så ta bort tygbiten. Finns inget värre än skrikigt ljud ju. |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 13:57:38
|
quote: Originally posted by Rebo
Om man får lite sämre hörsel så kanske det går att vänja sig vid skrikigt ljud. Men annars blir det nog svårt. För mycket diskant kan också bero på sådana saker som att man har många fönster i rummet. Prova med att tejpa fast en tunn tygbit över diskanten och hör efter om det hjälper. Om högtalarna blir mindre skrikiga med tiden så ta bort tygbiten. Finns inget värre än skrikigt ljud ju.
Tejpar man en tybit eller vad som helst framför diskanten så sabbar man en stor del av ljudbilden i och med att djupet försvinner.
Jag förstår vad du menar men jag har försökt så gått det går att dämpa oönskade reflexer från fönster och väggar men utan större framgång. Jag har ett par gardiner som jag brukar "dra för" när jag lyssnar och en matta på väggen (en bit från väggen) och en annan på golvet. Skulle jag fortsätta med ännu mer dämpning så tar jag nog kol på dynamiken |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 14:07:34
|
Har du testat tygbiten? Det kan nog variera lite från högtalare till högtalare. En allt för tjock bit är nog inte bra. Själv har jag inte testat så mycket.
Att mycket dämpning skulle ge sämre dynamik låter konstigt. Alla reflexer borde ju bidra till att ”smeta ut” ljudet i tidsplanet och det borde försämra dynamiken. Dvs man hör först den ton som finns på skivan, sen kommer det massa reflexer från rummet som grumlar till det hela och försämrar dynamiken. |
|
|
Merkurius
Member
1750 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 14:47:16
|
quote: Originally posted by Rebo
Har du testat tygbiten? Det kan nog variera lite från högtalare till högtalare. En allt för tjock bit är nog inte bra. Själv har jag inte testat så mycket.
Att mycket dämpning skulle ge sämre dynamik låter konstigt. Alla reflexer borde ju bidra till att ”smeta ut” ljudet i tidsplanet och det borde försämra dynamiken. Dvs man hör först den ton som finns på skivan, sen kommer det massa reflexer från rummet som grumlar till det hela och försämrar dynamiken.
Jag själv har inte testat det där med tygbiten men ett fronttyg framför högtalaren påverkar ju ofta ljudet (beroende på hur det är konstruerat). Denna färgning tycker jag inte alls är uppskattad.
Du har rätt när du säger att reflexer kan smeta ut ljudet. Men eftersom mitt rum bara är 17 M2 (ska flytta snart) Så går det inte att dämpa för mycket. Om rummet blir överdämpat så kväver man ljudet. Diskanten tappar sin lyster och ljudet känns som om det hålls tillbaka. |
|
|
|
Topic |
|