HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilket ansvar har man att göra sig förstådd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/15 :  11:52:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I Hififorumet urartade en diskussion om högtalarkablar till att bli en diskussion om huruvida det är rätt att använda facktermer i diskussioner på forumet. Det rör sig då om termer som i många fall är svårförståeliga för gemene man - till exempel "plasticitet", "sladdställ", "fonogram" med flera.

Vissa retar upp sig på detta, andra förstår orden redan och tycker det är mest riktigt att använda de ord som finns inom det här speciella facket.

Om någon har svårt att förstå: är det den som försöker förklara som har ansvaret att förklara så att det går bra för alla att förstå, eller är det upp till den som inte förstår att söka informationen på annat sätt?

Vad tycker ni?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/15 :  12:04:43  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Om jag inte förstår ett ord så brukar jag leta upp svaret själv.
Lyckas jag inte med det så frågar jag den som berättar,och då tycker jag
att hans ska svara på min fråga så jag kan fortsätta vara med i diskussionen.
Mitt svar blir därför både och.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/03/15 :  12:08:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det är ju frivilligt att förklara sig, anser jag. Samtidigt kan man nog räkna med att få hjälp om man ber om hjälp. Plus att vill man kan man googla eller wiki-söka på ord eller termer man inte förstår. All information behöver ju inte komma lika färdigtuggad som barnmat.

I detta fall tror jag inte att Johan Knoppen använder orden för att reta nån, utan att det är lika naturligt som "hej".

Det hela känns som ännu ett exempel på hur jävla infekterat det är i vår ankdam. Tydligen får man inte använda vilka ord som helst på forat längre...inte utan att nån blir sur. Vad är det det heter? Missa aldrig en chans att bli förolämpad.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2006/03/15 12:10:08
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/15 :  12:19:59  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ord som "ljudbögträsksjukan" tycker jag inte hör hemma på ett fora,och det var det som "retade" mig.
Jag gillar inte uttryck som " hur jävla infekterat det är i vår ankdam" heller något vidare
Detta pga att diskussionerna har en förmåga att urarta när sådana ord används.
Däremot håller jag med dig EA att man kan söka upp svaret på ord man inte förstår själv.
Då lär man sig mer också på kuppen.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/15 :  12:34:02  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Så då är det dags att ta upp det ordet här igen? Lägg av, tack.

Du håller dig inte ens till ämnet för denna tråd heller!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2006/03/15 12:34:17
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/03/15 :  12:35:29  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Under den mediautbildning jag gick var en sak lärarna försökte hamra in i våra hjärnor mer än allt annat:

Skriv/tala så att målgruppen förstår vad du menar. -> Om den du talar till inte förstår vad du menar kan du lika gärna vara tyst. -> Det intressanta är inte vad du säger, utan vad lyssnaren/läsaren hör/läser.

Att välja hela forumet eller bara de insatta som målgrupp, tycker jag är ett val som man ska tänka igenom innan man gör.
Om man då väljer "bort" delar av läsarna som mindre förstående anser jag att man ska vara beredd att förklara ord och begrepp för de som inte är insatta.

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/03/15 :  12:42:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Jag gillar inte uttryck som " hur jävla infekterat det är i vår ankdam" heller något vidare
Detta pga att diskussionerna har en förmåga att urarta när sådana ord används.
Det handlar bara om att inte hänga upp sig på ordval. Att se bortom orden och istället se innebörden. Det behövs ju i princip 2 för att bråkas varför det rätt lätt går att få stopp genom att bara den ena "sväljer".
Reeltoreel: Jag har inte lusläst den tråden detta härstammar ifrån. Därför är min kritik inte riktad personligt till någon.

Boergars: Håller nog med dig. Man får vara beredd på att förklara ord. Något jag tror dom flesta är villiga att göra såvida nån ber om det på ett jyste sätt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/15 :  12:47:11  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det är väl inget större problem detta? Är det något som är svårare att få grepp om - så frågar man ju. Oftast får man snabba svar. Här på HF - där den mångsidiga kompetensen finns.

Jag menar, ingen fråga för dum osv... man skall ju inte känna sig förlägen bara för att man inte vet och måste fråga? Vad än det må vara...


M
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/15 :  12:51:11  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag förstår vad du menar EA.
Det jag däremot inte förstår är varför man överhuvuttaget ska behöva använda svärord eller könsord för att kunna uttrycka sig.
Dom få gångerna jag använder sådana vokabulärer är när jag är riktigt arg på något och då är jag så arg så att jag nästan är förbannad :-)
Men nu är jag OT, Sorry! Ska inte upprepas mera.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/15 :  12:54:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant inlägg Boergars.

Jag tror att man kan förlora enormt på att lägga sig på fel nivå. I synnerhet om man har ambitioner att utbilda är det centralt det du skriver:
quote:
Skriv/tala så att målgruppen förstår vad du menar. -> Om den du talar till inte förstår vad du menar kan du lika gärna vara tyst. -> Det intressanta är inte vad du säger, utan vad lyssnaren/läsaren hör/läser.


Jag tror att man kan fjärma sig från gemene man ganska rejält om ens språkbruk skiljer sig alltför mycket från vad dessa använder. Man isolerar sig och blir lite grann en konstig kuf, även om inte det var avsikten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/03/15 :  13:05:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag tror det bästa är att använda exakt och rätt ord. Även om det är en fack-term. Då blir det ju, per definition, exakt rätt. Om nån inte förstår ordet och därför ber om hjälp är det ju bara att försöka förklara sig så gott det går.

Vips har kunskapsnivån ökat.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/03/15 :  13:06:41  Show Profile Send Ayn a Private Message
Samtidigt blir det jobbigt att behöva förklara vad man menar varenda gång, istället för att använda uttryck som är så gott som etablerade. Sitter jag på ett datorforum vill jag inte behöva förklara vad ett RAM-minne är varenda gång bara för att det eventuellt sitter någon som är helt ny och inte fattar ett dugg. En del ansvar måste kunna läggas på läsaren, och en del grundläggande terminologi måste man kunna få anta att alla parter delar.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/15 :  13:25:54  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag anser det lämpligt att använda det vokabulär som situationen kräver.
Tycker dessutom facktermerna fått för mycket skit i diskussionen. Se bara på alla inlägg proppfulla av smajlis, fet text, särskriningar, insinuationer och annat som missleder.

Är det ett ord man inte förstår så kan man slå upp det. Nu är halva forumet en liten gnutta mer bildade; och vet numera vad plasticitet betyder. Knuskap är makt. Använd ett adekvat, intressant och målande språk istället. Är det enstaka ord folk inte förstår så kommer de finna stor glädje i att lära sig dem!

Länke leve svenska språket!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/15 :  14:32:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Boergars:
Under den mediautbildning jag gick var en sak lärarna försökte hamra in i våra hjärnor mer än allt annat:

Skriv/tala så att målgruppen förstår vad du menar. -> Om den du talar till inte förstår vad du menar kan du lika gärna vara tyst. -> Det intressanta är inte vad du säger, utan vad lyssnaren/läsaren hör/läser.

Att välja hela forumet eller bara de insatta som målgrupp, tycker jag är ett val som man ska tänka igenom innan man gör.
Om man då väljer "bort" delar av läsarna som mindre förstående anser jag att man ska vara beredd att förklara ord och begrepp för de som inte är insatta.

/Per


Bland det bästa jag har läst på länge på forumet.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/15 :  14:56:48  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Bland det bästa jag har läst på länge på forumet.


Så sant så !!!!

Jag är nog en av de som frågar, om inte mest så, väldigt mycket
Jag har aldrig känt att jag besvärar eller "är för dum" med alla mina frågor.
Jag kräver iofs aldrig svar eller blir sur om det uteblir. Det är ju som sagt lärorikt att leta lite på nätet själv, även om det inte alltid hjälper

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/03/15 :  15:42:00  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
quote:
Skriv/tala så att målgruppen förstår vad du menar. -> Om den du talar till inte förstår vad du menar kan du lika gärna vara tyst. -> Det intressanta är inte vad du säger, utan vad lyssnaren/läsaren hör/läser.


Jag instämmer till fullo. Språket är ett verktyg för kommunikation och ska behandlas därefter.

Sjävklart ligger det ett ansvar på båda åarter. Om läsaren inte förstår så finns det flera alternativ för att fördjupa sig i ämnet som redan blivit uppräknade. Alla ärdock inte bekväma med att ställa en fråga när de tycker att de borde veta svaret.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/15 :  15:43:01  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Boergars skrev:
********************************************************
Skriv/tala så att målgruppen förstår vad du menar. -> Om den du talar till inte förstår vad du menar kan du lika gärna vara tyst. -> Det intressanta är inte vad du säger, utan vad lyssnaren/läsaren hör/läser.
********************************************************
Håller med helt och hållet. Det där är identiskt med det jag har lärt mig i skola och genom erfarenheter. Självklart får man använda vilka ord man vill, men vill man bli förstådd, då får man nog tänka till lite i alla fall.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/15 :  16:32:51  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Det finns alltid en balans mellan att använda "talspråk" och "fackspråk", vetenskapliga uttryck och tekniskt språk ofta innehåller ju ofta ord med högre precision än vad mer allmänna uttryck skulle ha. Inte minst inom juridiken är detta nödvändigt, domslut och lagtext får inte kunna missförstås utan måste ha den precisionen. Hur kan man smaka av vin eller whisky på provning om man bara får använda "gott" eller äckligt".

Däremot tycker jag att man kan ha som grundregel att där denna precision inte har någon större betydelse använda så enkla ord som möjligt. Det borde vara i de flesta fallen...

Det som är självklart för någon annan är kanske inte det för mig. Vad är mitt syfte? Att få min mening framförd? Eller att få den förstådd? I ett forum borde det väl vara vara att bli förstådd...?


Min anläggningstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/15 :  16:46:31  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag anser dessa ord som fonogram sladdställ är helt out... Om man tror hifin för den stora gruppen är en form av vetenskapsdebaterande Så är man way out som sagt från verkligheten..Men skall man beträda bredare fora och "försöka lära" så kan det ju vara klädsamt att ha ord som folk använder.. Att med ord höja sig till nån slags "övernivå" är enbart trist sätt att markera man vara "bättre" än andra.. Kunnigare osv...

Jag har personligen sett en hel del som svänger sig med massa enligt mig högtravande benämningar som erfarenhetsmässigt befinner sig under sibanivå snudd.. Då blir det ännu lustigare då densamma skall "lära" en erfarenhetskunnig "räv sitta"... och jag talar inte enbart i egen sak här.. Det finns massor med gamla hifirävar därute varav jag enbart är en av dom...

Men sladdställ o fonogram får mig att "le snett" kan intygas.. Ser oerhört svassigt ut enbart...Men klart.. jag har ju inte utbildning på papper...

jaja.. Bara mina tankar i ämnet...inget att bry sig om därvid eftersom det är MINA tankar och ingen annans


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/03/15 :  17:03:12  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Jag håller med om att ordet "fonogram" låter extremt högtravande men problemet är att det är så pricksäkert och helt nödvändigt när man pratar om inspelningar och lagringsmedia. Jag försöker dock undvika det bäst jag kan för att inte bli missuppfattad som att jag vill sätta mig över någon intellektuellt. Det kanske är dumt att resonera så men det känns ofta underligt att ta ovana ord i sin mun och det är definitivt jobbigt att diskutera med någon som har ett "starkt" vokabulär om man själv är ovan.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland

Edited by - IHiFi.se on 2006/03/15 17:04:04
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/03/15 :  17:17:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Nej, jag håller inte med om att det enbart är ena partens ansvar, den "sändande", när man kommunicerar på ett forum typ HiFiForum. Det är ett delat ansvar.

Det vi försöker göra här är att skapa en plats där man skall kunna dela och ta emot kunskap fritt. För att det skall fungera måste man vara välvilligt inställd på bägge sidor om kommunikationsinterfacet och inte ha en massa hang ups som "ser oerhört svassigt ut..." eller snobbism.
Det krävs något oerhört svårt för att detta skall fungera, det krävs att man kommunicerar prestigelöst... på bägge sidor...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/15 :  17:25:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ska jag säga vad jag tycker så är det här med fackspråk något man ska använda med förstånd. När folk frågar mig om saker som relaterar till mitt yrke så säger jag inte "gasolja" eller "mellandestillat" när de frågar om "diesel" även om det är korrekta termer i raffinaderivärlden. Jag säger inte "LPG" när folk frågar om gasol. Frågar nån i min bekantskapskrets vad vi har för packningar så för jag inte in samtalet på TRJ-ringar, dimensioner i tum, tryckklassning och köldbeständighet. Då skulle jag framstå som en idiot för vanliga människor utanför branchen. Men för de som jobbar i min branch är det självklarheter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/15 :  17:34:28  Show Profile Send mayro a Private Message
glömde..
Jag fyller 48 år om en dryg månad.. Har ett "rätt långt" hifiliv bakom mig.Aktivt sådant också.. Och har aldrig före forumens tid som började för drygt ett år sedan ens sett ord som "sladdställ" eller "fonogram" förut.. Aldrig hört dom ens..

Rätt lustigt fenomen kan anses.. Eller så var jag inte datoriserad i tid ev..för outbildad troligen.. Har ju bara praktisk erfarenhet tyvärr...


Pac
Eftersom du tog fasta på min benämning "Svassigt".. Minns bara att jag INTE förordat att man INTE skall ge alla "plats".. Markera detta så du ev inte missförstår.. Det handlade ju om hur JAG uppfattar dessa ordval i en stor grupp där orden varkligen inte har minsta förankring (knappt)..

dessutom anvisas ju "användandet" till att man har utbildning som gör orden till sin vanliga komunikation enbart,.vilket för mig betyder en markering av sin övre ragn i kunskap...därav "svassigt"

Men nu har jag sagt mitt i alla fall.. Sladdställ är oavsett vad helt obegriplig term.. Fonogram kan jag fatta.. fast även som rätt "fånigt" sätt att tala.. men sladdställ

edit
det låter ju rent dumt i mina öron.. Men jag kan ju ha fel.. Alla uppfattar säkert orden helt normala i vår normala hobby som föder normala små diskutioner av normala karaktärer..


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/03/15 17:39:35
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/15 :  17:52:27  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jo..men i sammanhanget där ordet sladdställ togs upp - var det ju ändå inte särskilt svårt att förstå vad som menades...ok man fick kanske klia sig i huvudet i 3 sekunder innan "poletten trillade ner" men vadå?

Fast jag måste nog säga att detta forumet är relativt "språktolerant" eller hur man nu skall uttrycka det. Har erfarenhet av forum där besserwissrar(?) ständigt pekar på brister och småfel i språkbruk eller andra regler gällande för forumet.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/15 :  18:08:39  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Bernt Jansson...Klokt inlägg, jag önskar att min syster som är polis förstod det där. Tror jag ska emaila din post till henne. He he.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2006/03/15 :  18:29:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Eftersom du tog fasta på min benämning "Svassigt".. Minns bara att jag INTE förordat att man INTE skall ge alla "plats".. Markera detta så du ev inte missförstår.. Det handlade ju om hur JAG uppfattar dessa ordval i en stor grupp där orden varkligen inte har minsta förankring (knappt)..




Mayro, det krävs prestigelöshet av alla om vi skall slippa missförstånden och bibehålla vår trevliga stämning.

quote:
Fast jag måste nog säga att detta forumet är relativt "språktolerant" eller hur man nu skall uttrycka det. Har erfarenhet av forum där besserwissrar(?) ständigt pekar på brister och småfel i språkbruk eller andra regler gällande för forumet.



Stämningen och det vettiga sättet att diskutera med varandra som vi har är något vi skall vara rädda om. Det är få forum som klarar av att bibehålla en sådan stämning som vi har. Så som sagt, vi skall värna om vårat sätt att kommunicera.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000