Author |
Topic |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 13:48:02
|
Såg en bild av fjärrkontrollen till Hegels nya förstärkare i senaste numret av Fidelity. Bredvid mig på bordet låg en identisk fjärrkontroll bortsett från företagsnamnet, men jag har inte en Hegel utan en Opera Reference 150.
Läste vidare i artikeln om Hegels nya och där framkom det att en del av produktionen görs i Kina.
Kan det vara så att Opera och Hegel samarbetar eller har det bara råkat bli så att de har samma leverantör av fjärkontroller?
Även frontlayouten är väldigt lik tycker jag.
Någon som vet något mer om detta?
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 14:30:32
|
Fjärrkontroller är väldigt ofta identiska konstruktioner, men programerade lite olika för flera tillverkare. På remotecentral finns förteckning över några olika multifjärrar som används av flera tillverkare.
Ex.
Audionet SRC-7000 till Audionets produkter
Sunwave SRC-7000 från HiFi-Klubben
Eller var det tvärt om...?
Edit: Fjärrkontrollen kommer väldigt ofta med drivverket till en cd-spelare, så det kanske är så att Hegel och Opera använder samma leverantör av drivvierk i dessa konstruktioner. |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
Edited by - Bubben on 2006/03/14 14:32:37 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 14:34:03
|
Men i det här fallet är det en traditionell fjärr i aluminium med 12 eller 16 små svarta knappar.
Är det så att det endast finns ett fåtal leverantörer av fjärrkontroller på marknaden?
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 14:43:40
|
Har för mig att Hegel tillverkar sina grejor i Opera Audios linor,,, Därmed INTE sagt att det är samma innehåll. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 14:47:17
|
Exakt så här ser min fjärr ut om ni tänker er at det står "consonance" i stället för Hegel
|
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 15:05:18
|
Vore kul med lite inutibilder på Hegel respektive O grejer. Sedan är det ju så att även om innanmätet SER likadant ut är det inte säkert att alla komponenter och smådetaljer är identiska.
Tror MangeW är ett annat samarbete på spåren. Såg en bild på hans Jolida med dekaltrimmade transformatorer. Under dekalerna syntes ett annat namn, LUA.
|
www.akkelisaudio.com |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 16:27:35
|
Akkelis Audio I senaste numret av Fidelity finns det en inutibild av Hegels senaste och en Opera kan du själv öppna, eller?
|
|
|
DIESEL
Member
953 Posts |
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 20:23:56
|
Som Akkelis (StefanB) säger har jag nästan konstaterat vad jag misstänkt efter att sett bilder av båda apparaterna ut och invändigt att det är samma apparat. En OEM produkt som säljs under olika namn, sådant är vanligt idag och jag har själv varit med och tagit fram produkter (inte inom Hifi) från OEM industrin.
Min cd spelare heter Jolida Music Van, kostar under 10 000:- att importera från Kina, säljs i Tyskland under namnet LUA Cantilena SEL för 2700€
Det är samma produkt, tillverkad av samma fabrik OEM, säljs med olika dekaler och inte sällan för helt skilda priser också. Kvaliten är precis lika hög på båda.
Är väl inte helt otroligt att Opera och Hegel är liknande konstruktioner, har för mig jag sett bilder som tyder på detta. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
Edited by - mangew on 2006/03/14 20:24:52 |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 20:27:27
|
Nja, frågan är väl vilken förstärkare den skulle vara likadan som. Opera har väl bara en integrerad förstärkare med 2x120w och det är en rörhybrid. Hegel H1 har ett annat försteg i alla fall eftersom det inte är en rörhybrid. För det är väl H1 ni pratar om? |
Retro låter fint. |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 20:31:03
|
Förövrigt, kan alla intresserade gå in på Hegels hemsida och ladda ner 6 tester på H1. Där finns flera bilder på innanmätet. |
Retro låter fint. |
|
|
|
Topic |
|