Author |
Topic |
|
steffo74
Member
188 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 14:42:38
|
Hej! Skulle vilja ha hjälp med förslag på en musiksub. Endast för musik då jag nog aldrig kommer att skaffa hembio.
Så snabb och djup sub som går för dessa pengar. Har ett par golvare system audio 1280 mk2 som jag är helnöjd med men ibland känner jag för att hamra på lite extra med mina white zombi, rage against the machine, metallica och deathskivor. Även mina gamla syntskivor kanske blir roligare.
Max 5000kr. Även begagnattips i denna prisklass går bra.
Kom med förlag och var inte finkänsliga. Hissa och dissa, det är ju ändå personligt. MVH Stefan
|
Nöjd tills man vet bättre! ........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly |
|
j0akim
Member
1387 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 18:34:23
|
Jag skulle gå och lyssna på en quake. denna ligger runt 5-6000:- ny, beroende på var du köper den. den finns för provlyssning på reference audio i sthlm om du är härifrån. jag kan även rekomendera dig vilka du inte ska lyssna på. Audio pro är prisade och har bra recensioner överallt. de funkar till film, men är inte speciellt bra till musik. Jag har själv ägt 3 och äger 1 nu. men denna används endast vid filmtittning. |
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 19:54:45
|
Infinity kappa subbar reas ut nu, eller återfinns begagnat. Stor, tung och djup. Har den intressanta egenskapen att faktiskt spela musikaliskt ner i registrerna, andra subbar jag lyssnat på (mestadels audio pro) verkar tolka basinformation mer som av/på. Vet ej dock hur snabbt den arbetar.
För musik behöver du en snabbt arbetande sub, pröva subbar med intensivt hamrande dubbelkaggar i musiken, själv prövar jag gärna med fear factory, opeth och immortal. Hänger subben med i varje anslag? Bör den göra, annars blir dubbeltrampet ett långt utdraget basbummel |
Min anläggningstråd |
|
|
Egill
Member
376 Posts |
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 23:07:44
|
Om du inte är livrädd för DIY skulle jag titta lite noggrannare här: http://www.rythmikaudio.com/servo_product.htm
Har bara hört gott om denna servo sub och verkar busenkel att sätta ihop, med frakt och dagens dollar kurs blir det ca 4400 + moms, då räknade jag med högsta fraktsatsen. |
J. Ullberg |
|
|
steffo74
Member
188 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 11:23:06
|
OJ! Tusen tack för alla tips. Skall kolla upp och begrunda all info. Får väl plåga med lite dubbeltramp då man provlyssnar. Men det känns svårare att veta hur en sub reagerar hemma sen.
Har inte kappa inbyggd rumskorrigering förresten?
Efter alla tips så undrar jag om det behövs rumskorrigering till subbar. Kan man säga något allmänt om det?? MVH Stefan
|
Nöjd tills man vet bättre! ........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 11:27:25
|
Köp min begagnade (i nästan oanvänt skick "som ny") JM Lab Chorus SW700 har jag föär mig att den heter (11-tumsbas). Körsbärsfanér som dock ej är äkta (hade väl varit dyrare då att producera förmodar jag). Svart framtill. Den här även inbyggt högpassfilter (lågnivå) och en extra LFE-ingång om du vill använda den för hembio i framtiden. 3000 kronor hade jag tänkt mig.
Privata annonser är välkomna under Säljes men inte i trådar. Micke
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
Edited by - Micke Y on 2006/03/08 11:34:53 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 11:43:43
|
Jag tyckte trådskaparen verkar fråga om begagnattipps, och då borde det väl gå bra att erbjuda sin egen avdankade subbwåffer? Annars blir det ju rörigt om jag ska skriva en annons på annat ställe och hänvisa honom dit. Men jag förstår tanken att inte ha annonser i hifidiskussionstrådar och jag respekterar den. Får väl sitta in annons på säljes då... |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 11:52:59
|
Johan
Ja så måste man göra. Vi vill hålla trådarna rena från annonser för det höll på att spåra ur helt för ett (numera ganska långt) tag sedan. Vi brukar vara speciellt griniga mot tillverkare/handlare vilket flera av dom säkert är irriterade över
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
steffo74
Member
188 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 12:47:25
|
Knoppen: Pm:a vad du hade istället? men jag planerar inte att köpa sub förrän i början på sommaren ändå. MVH Stefan Ps. Måste ju lyssna noga och kolla alla tips först.
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 22:51:16
|
Kappa har rumskorrigering, tror det kallas RABOS, jag lyssnade hos min kompis som har kappa 5.1-system och efter raboskorrigeringen så blev det bättre minst sagt. Har själv bråkat en del med placering och delning på min audio pro sub (b1.32 tror jag den heter) som jag aldrig fick till riktigt... den har pappa nu till film, lika bra det... Men Kappa, många resor bättre enligt mina lyssningar hittills hos kompisen. |
Min anläggningstråd |
|
|
steffo74
Member
188 Posts |
Posted - 2006/03/09 : 15:51:36
|
Kollade lite på nätet men hittade inga ställen som säljer kappa sub. Vad ligger priset på nu när de reas ut och vad låg det på innan?
Fler som har intryck av REL QUAKE då den verkar riktigt intressant för musik. Slår den igenom vid för hög volym???
Är Rel quake II en uppgradering och vad har då ändrats?
BK kräver nog också en närmre titt.
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2006/03/09 : 16:19:46
|
Sorry, kappa har utgått ur sortimenten helt, hänger inte med i min samtid... :-), kolla annars på prisjakt.nu där du kan se vad som har gått ner i pris under senare tid. |
Min anläggningstråd |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2006/03/09 : 16:32:29
|
Läst någonstans att denna skulle vara helt ok ........XTZ 99 W12 är en påkostad och välljudande subwoofer i den "högre skolan". XTZ 99 W12 är konstruerad med huvudmålet att erbjuda en prisvärd subwoofer med hög prestanda och en kvalitet motsvarande betydligt dyrare modeller. http://www.fyndborsen.se/ Man vet aldrig... Mvh |
|
|
|
Blomman
Member
62 Posts |
Posted - 2006/03/09 : 17:25:09
|
Kanske någon SVS sub |
En Boll rullar bättre nedför än uppför. |
|
|
Gurkan
Member
66 Posts |
|
steffo74
Member
188 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 12:40:49
|
Gurkan: Du har haft den ett tag nu, intryck? Har du lyssnat på fler subbar innan du köpte, vilka i så fall?
Nu hamnar jag lite utanför min egen gräns som jag tänkte men någon som har intryck av Quad L sub att dela med sig av?
|
|
|
|
Topic |
|