Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 17:40:17
|
Såg en text på "consultens" sida...
quote: Vi vill återigen varna kunder från att köpa "nya" Transparent på nätet till "låga" priser.
Nån mer som har info om att det föreligger "problem"(?) med transparents kablar via nätet?
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
Boccob
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 17:52:22
|
Har du någon länk, hade varit intressant å läsa |
Freja - Thor Mk II - ML Vantage |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 18:02:41
|
nej.. Texten står på hificonsultens sida här på forumet... och undrade om andra har mer info om "problem" än det som indikeras av "consulten"..
Butiksidan står texten på..
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16956 |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/03/08 18:04:27 |
|
|
Boccob
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 18:14:41
|
Håller med om att det hade varit bra med lite mer info, då jag själv letar lite kablar o Transparent e rätt intressant vill man inte gå i någon fälla.
|
Freja - Thor Mk II - ML Vantage |
Edited by - Boccob on 2006/03/08 18:15:57 |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 18:41:57
|
Hi Fi Consult kanske menar att det kan vara svårt som kund att få en bra översyn över Transparents produktflora. Så som kund kanske man blir lurad av den privata försäljaren att en kabel med XL teknik ÄR ny eller den allra senaste!
Vad vet jag
Jag tycker själv att just Transparents produkter är svåra att veta vilka som är högre upp i skala eller inte. Där kan det vara bra att ha hittat deras tabell på hificonsult.se .
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 19:43:10
|
Hej!
För några år sedan bytte Transparent distributör i ett större europeiskt land. Brytningen var inte helt utan friktion och den gamle distributören vill måhända ställa till med en del tråkigheter och rear ut det lager han satt på till kraftigt reducerade priser. (Transparent erbjöd sig att köpa hans lager till fullpris men han avböjde)
Om detta har vi inget att säga, det är Transparents business.
Tur i oturen är att i samband med byte till annan distributör så introduceras nya MM-tekniken över hela sortimentet. Detta är en fullständig genomgång i alla prisklasser med nya filter, nya ledare, ny design men kanske framförallt ny och bättre prestanda. Så hör vi till exempel att en gammal Reference idag låter lika med en Super, normalt sett två "våningar ned". Priset gick däremot inte upp så det hela var trevligt på alla sätt.
problemet då?
Jo, det har sålts "nya" Transparent till jättebra priser genom kanaler som normalt inte hanterar produkten ute i Europa och i Skandinavien. Dessa aktörer känner inte till skillnaden mellan MM och den äldre XL-tekniken.
För kunden i sista änden betyder det att han kanske ger halva priset för något som nu är passerat, en gammal modell. Det är inte så kul även om produkterna är nya i kartong. Om man betänker den prestandahöjning som skedde med MM-tekniken så är frågan om man vann något alls.
Alltså varnar vi för att handla av kanaler som enbart inriktar sig på lågt pris framför produktkännedom. Framförallt för kundernas skull men även för egen del. Ingen blir lycklig om kunder blir missnöjda, märket börjar hanteras av priskrigare och trubbelmakare och i sista änden får vi som distribuerar det hela en massa merjobb.
Kom till oss i stället. Vi har begagnade Transparent av både typ 1, XL-modellen samt en och annan begagnad MM-modell. En auktoriserad Transparent-handlare kan också erbjuda en bra deal för dem som redan har Transparentkablar genom den sk uppgraderingstrappan. Detta kan inte dessa alternativa kanaler göra.
Mer info finns på www.hificonsult.se under "Transparent" där det finns beskrivet skillnaderna i utseende etc.
Hoppas moderatorerna låter hela detta inlägg stå kvar då alla delar i det är nödvändiga för att kunna värdera skillnaderna i inköpsställe, skillnaden i teknikerna och varför vi har den text vi har på butikshyllan.
bäst att lägga till några glada gubbar också så ingen tror jag är arg.
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 20:58:38
|
Där kom svar från consulten..Jag trodde det va en ny "jorma" på G ifrån texten. med copy eller vad det nu var som hände där.Det såg lite så ut... Sorry sladd.. Hade jag tänkt annat hade jag ju bara sänt pm självklart och frågat dig...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 23:38:06
|
quote: Om man betänker den prestandahöjning som skedde med MM-tekniken så är frågan om man vann något alls.
Jag antar att du tänker på ljudmässig prestandahöjning, vad annars? Har du lust att berätta vad det är som låter bättre med den nya tekniken/kablarna?
Mvh hjort |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2006/03/09 : 08:54:49
|
Ingen fara Mayro.
Hjort: Transparent har i alla år utvecklat sina kablar på samma vis. Du har en produkt som kanske kan låta bättre. Hur man angriper denna uppgift kan ju variera ohyggligt kraftig. Transparents vis är att ingenjörerna har en idé om att om man gör på X vis så borde det bli bättre. Man gör då en kabel i den högre divisionen på X vis. (detta kan ju vara att man tvinnar den på annat vis, har annat nytt lödtenn, ny typ av kontaktern ,annan ledararea, annan typ av material i skärmen etc etc.
men man gör EN ändring och så lyssnar man i sitt fantastiska lyssningsrum med 5 referensriggar i . (jag var där i januari och har spenderat en heldag i det rummet...) Såklart har man några som framförallt får säga sitt som är interna "guldöron". Men man har också lyssningssessioner blint, dvs de flesta medarbetare får lyssna i rummet på den nya konstruktionen utan att veta vad som ändrats eller om något har ändrats. Man för bok över detta och har efter någon månad en ganska klar bild över om det där med X var en käck idé eller inte.
Nästa idé kan gälla ledararean som de totalt gjort om mellan XL och MM-tekniken. Det tog massor av tid och mätningar att fastställa de nya diametrarna.
Att byta boxarnas metallskal till akrylskal tog inte lång tid att höra effekten av. I samband med det labbade man med vibrationsdämpning av hela konstruktionen. Man hörde klara skillnader till det bättre om filtret i lådorna var dämpat eller inte och framförallt om de tvinnade ledarna var resonansdämpade eller inte i själva kabeln.
Efter 5 års labbande fanns ett nytt kabelkoncept som sjösattes i och med den nya Opus. Sedan fick hela sortimentet den nya MM-tekniken där i princip allt gjorts om eller finslipats. Polerade ledare före teflonbeläggning, den gillar jag speciellt...
Skillnaden då? Jo, en del har förr tyckt att diskanten varit en smula avrullad. Ingen tycker det längre. Kabeln mäter rakt och rullar av vid 1 miljon hertz genom nätverket i filtren och det borde räcka för att tillfredsställa vår hörsel
Skillnaden ljudmässigt rent allmänt mellan den gamla XL och nya MM är som jag skrev i övrigt. för samma pengar får man idag en kabel som är en eller två trappsteg upp i programmet. varje nivå upp har bättre upplösning och bättre basåtergivning t ex.
Ibland kan man sakna lite diskant i Transparents kablar men det brukar vara att man är van att lyssna på allt skräp som kablarna/antennerna fångar upp och blandar in i musiken. brukar bli lite bright och spännande.
Sorry om det blev långt men att de kör med blindtest för medarbetarna, bara en sån sak!
Tror ämnet är uttömt. För att undvika reklamstämpel så ställ gärna frågor i ämnet via PM eller mail.
mvh
. |
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 20:44:44
|
"Efter 5 års labbande fanns ett nytt kabelkoncept som sjösattes i och med den nya Opus. Sedan fick hela sortimentet den nya MM-tekniken där i princip allt gjorts om eller finslipats. Polerade ledare före teflonbeläggning, den gillar jag speciellt..."
Är det inte så att Nordost har byggt sina finare kablar som polerade ledare med teflonbeläggning mycket länge?
Intressant att se att stora företag tar efter varandras konstruktioner. Men om polerade ledare som beläggs med teflon fungerar bra för Nordost så bör det väl fungera för Transparent också. |
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 22:56:59
|
Ehh? Det har Kimber gjort i många år. Vem använder INTE teflonbelagda polerade ledare i de högre modellerna?
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 23:32:25
|
Vart köper man fejkade kablar billigt då om man bara är ute efter utseendet? |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 08:36:36
|
Gebex:
Säkert kikar de stora tillverkarna på varandras konstruktioner. Nordost är dock knappast en ledande stjärna i Transparenthuset.
Det är lätt att man hamnar i "faroudja"-träsket, dvs att man på beskrivningen av en apparats ingående komponenter vet hur den presterar. (vanligt på processor/DVD-sidan liksom i datorvärlden)
En "polerad ledare" kan innebära en massa saker.
Likaså kan ordet "teflonbelagd" innebära 100 olika saker.
Summaresultatet kan i alla fall låta bedrövligt. Eller kalasbra.
MartinM:
Looks instead of performance?
mvh
.
|
Edited by - Hi Fi Consult on 2006/03/14 08:40:33 |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 08:57:06
|
Är mest sugen på att se vilka som säljer och hur dom ser ut. Inte inplanerat med nya nätkablar i dagsläget |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 08:58:08
|
Jag har själv ägt högtalarkablarna (gamla) music wave plus med XL teknologin och har senare även ägt music wave plus med nya MM. Ett stort steg framåt med MM. Sedan vid music Wave Super MM får man en mycket bra kabel om än inte samma luftiga diskant som en nordost red dawn mk2. Men mellanregister och bas låter i min mening bättre med super MM än nordosten. Som parantes har nu nordost släppt en hel ny serie kablar (med påstådd högre prestanda till lägre priser, se tex senaste recensionen i Hifi+ av Frey, Heimdal och Baldur) och jag ser fram emot att få utvärdera någon av dessa.
Mitt kommande kabelköp kan mycket väl bli en Ultra MM och hoppas då att även diskanten faller på plats.
Transparents kablar har fått utstå mycket hån för sitt utseendes och tron att någon köper kablarna för den lilla boxens skull. Kan försäkra att den som köper en bättre transparent är helt fokuserad på ljudet. |
Edited by - Per100 on 2006/03/14 08:59:05 |
|
|
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 09:17:13
|
Nej jag hoppas att ingen köper dom för den lilla boxen, som innehåller ett motstånd och en kondenstaor, som säkert kostar åtminstone 3-4 spänn med volymrabatter.
IMHO M |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 09:27:16
|
Mats 31 skrev:
"Nej jag hoppas att ingen köper dom för den lilla boxen, som innehåller ett motstånd och en kondenstaor, som säkert kostar åtminstone 3-4 spänn med volymrabatter."
Hej Mats 31!
Nej, jag vet verkligen ingen som köper dem tack vare boxen. De flesta köper den trots boxen. Måste komponenter vara dyra för att göra nytta? Beroende på längder är innehållet i boxen en spole, ett motstånd och en kondning. Kan kanske bli två spänn till i de enklare konstruktionerna som du refererar till.
Vad har du själv för kablage?
mvh
.
|
|
|
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 09:30:43
|
HiFiConsult skrev:
quote: Måste komponenter vara dyra för att göra nytta?
Nej, inte alls. Helt enig med dig. Komponenter (t.ex. kablar) måste inte vara dyra för att göra nytta)
M |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 09:38:03
|
mats31, har du själv testat transparents bättre kablar fast du verkar så nöjd med det du har?
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 10:32:17
|
Det gör det säkert! Fast många!!
M
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 11:11:58
|
Fast CD-spelare var väl alldeles väldigt mycket Off Topic...
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 11:55:54
|
Mats31
Får man fråga vad du själv spelar med?? För en sådan anläggning torde alla vilja ha .. En som inte bryr sig om vad man stoppar dit och ändå är bäst lämpad att utvärdera allt med tvärsäkert ordalag som du använder... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 12:46:30
|
http://www.hififorum.nu/forum/pop_profile.asp?mode=display&id=4244 |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 14:21:43
|
det va inte dåliga grejor.. Men förvånande då att dom inte kan påvisa att ev nya transparent kan vara bra även om dom är dyra...
för det är väl inte detta att dom är dyra som är skälet att dom inte gör MER nytta ev än billigare som också "gör nytta" fast på ev lägre nivå...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|