HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 öppna förstärkare...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2006/03/12 :  21:33:46  Show Profile Send bjurta a Private Message
är det nån risk med att öppna en gammal förstärkare? om man bortser från förstärkarens hälsa. det är mig jag är rädd om jag är en amatör när det gäller att hålla på å greja själv med sånt där, jag har hört att det lagras ström i nån pryl därinne, som sitter kvar även fast man dragit ur kontakten. om det gör det, hur får jag ur det?

björn ohlsson

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/03/12 :  21:57:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
Har den varit avslagen en stund är det normalt ingen större fara. Är det en rörförstärkare skall du vänta längre för spänningarna är högre. Ge den ett dygn så är det lugnt.
Go to Top of Page

MrVan
Member

66 Posts

Posted - 2006/03/12 :  22:46:33  Show Profile  Visit MrVan's Homepage Send MrVan a Private Message
om du dessutom har förstärkaren "igång" när du drar ut kontakten ur väggen så laddas oftast kondesatorerna ut fortare.
En vanlig transistorstärkare innehåller inga högre spänningar, 20-60 volt så det är inte livsfarligt (om man inte ha pacemaker) att röra något i den. FAST, man ska ju alltid vara försiktig

Mvh: MrVan

Finns bara en sak som är omöjlig. Välta en boll....
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2006/03/12 :  23:08:14  Show Profile Send bjurta a Private Message
tack för svaren!

björn ohlsson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000