Author |
Topic |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2006/03/09 : 20:27:34
|
Hej! Har ett par basreflexhögt. (Tannoy) med isoleringmaterial inuti. Vinner man någonting på att öka på med lite isover som blivit över efter lite isoleringsjobb? När jag spelar hörs inte så mycket låda när jag lägger örat mot. Bara på översidan, ett himla oljud? Det måste ju höras ut i rummer också eller hur? Vad hjälper? Asfaltplatta och mera isover? Kör numera med subba och kapat basen i dopm från 80Hz och nedåt... Tackar på förhand.
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 10:42:47
|
Ingen som har en åsikt? Verkligen? Hahahaha, tror jag inte, ni är bara lata...när jag för en gångs skull behöver hjälp med mina högt. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 21:56:45
|
Ok, en liten åsikt tills de som vet något vaknar
För mkt isolering skall inte vara bra heller, lagom är bäst
En gissning om skramlet, det är inte isoleringen, det är lådan. Jag tror det kan vara att den inte är stagad nog. |
J. Ullberg |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/03/10 : 22:08:30
|
Har du provat att lägga/ställa något tungt och lämpligt(?) på topparna (om det nu går?)? Kan ju se om "dämpning" av ev. rörelse i lådans topp-platta kan göra skillnad? Ett par sånna där Hifi-möss hade ju fixat provet lätt, men du får la hitta nåt annat liknande.
Hjälper inte det med extra "massa", så får man kika på intern-dämpning.
M |
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2006/03/11 : 16:23:03
|
Stoppar du i mera isolering/akustik material inuti högtalarkabinettet ser elementet det (väldigt enkelt utryckt) som att lådan har blivit större. Ser hellre att du försöker staga upp lådan där de mest kritiska punkterna befinner sig, utan att större förändringar sker i nettovolymen. Observera att du kan kompensera med ull för en lite förminskad volymen iom stagningen, men det är små marginaler.
Lycka till.
//Passerati |
Edited by - Passerati on 2006/03/11 16:24:20 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2006/03/12 : 22:55:56
|
Tannoy brukar använda mariga principer bakom sina konstruktioner. Därför tror jag man skall undervika att ändra på något som inte går att ändra tillbaka. Jag gisar att den baästa moddningen är att staga upp lådan. Du kan ju testa med att slänga in lite mineralull på så sätt att det är lätt att få ut igen.
|
|
|
|
Topic |
|