HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kockknivar, vad har ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

andreasb
Member

67 Posts

Posted - 2006/03/10 :  10:08:53  Show Profile Send andreasb a Private Message
Tänkte inhandla en riktigt bra kniv eftersom jag har tröttnat på mina värdelösa ikea-knivar. Vilka märken har ni erfarenheter av?

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2006/03/10 :  10:22:33  Show Profile Send MikaF a Private Message
Satake Damascus knivset använder jag själv. Härligt vassa men lite skör knivar och dyr men med väldigt bra känsla och balans.
Annars rekommenderas MAC -mycket bra knivar. Global är också bra men testa först greppet, det är för litet för många kanske anpassat för japanska händer?? WMF Wusthof gör bra knivar som är lite billigare än tidigare nämnda. Jag har även några Victorinox men de känns väldigt klumpiga efter att ha använt SATAKE dock bra för grovjobb och absolut inte dåliga men som sagt ingen riktig känsla.

Hälsn Mikael

Driver Top HiFi

Edited by - MikaF on 2006/03/10 17:24:22
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/03/10 :  10:33:08  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag kör stenhårt med Sanelli Premana Professional series med det gröna handtaget även om jag har en del svarta (Gourmet series) också. MYCKET bra blad och ett suveränt handtag som passar mig perfekt.

http://www.sanelli.com/sito/homeinglese.php?lang=inglese

Knivar är en rätt personlig sak och många väljer dem efter utseende och märke. Jag väljer efter funktion och hur de passar mitt arbetssätt och hand.

Förslag "High-End": Sanelli
Förslag "Exklusiv": Zwilling Professional S eller FourStar
Förslag "Budget": Fiskars Functional Form eller Chef De Luxe

Global är populärt bland de som vill ha exklusiva dyra knivar men själv tycker jag de är precis fel. För tunna handtag i fel form. Värdelöst annat än som prydnad och inte ens det tycker jag de funkar som...

http://www.zwilling.com/country/ww/language/en/productrange/knives/products/series_list
http://www.fiskars.com/SE/Hush%C3%A5ll/Product+Listing?contentId=85030



Edited by - UrSv on 2006/03/10 10:41:41
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/10 :  10:33:35  Show Profile Send mace a Private Message
Victorinox med härligt organiska trähandtag

Lika superbra nu som när vi köpte dom för 12 år sedan.
Inga krusiduller inget tjafs, slipa och ha kul i köket. Diskmaskin ?? Javist ! Inga problem

Räcker hela livet

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2006/03/10 :  10:42:27  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jag använder DUKAs egen serie med stålskaft. Bästa möjliga kompromiss mellan pris, prestanda och kvalitet. Kan du hantera ett bryne så blir dessa i sammanhanget ganska billiga knivar riktigt vassa.

Musiclover!
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/03/10 :  12:44:42  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Dagens Nyheters knivtest och ytterligare en artikel om Porsche- och Macknivarnas dåliga skärpa och rosttålighet.

Victorinox tycker jag är utmärka och prisvärda no-nonsenseknivar. De finns både med trähandtag och greppsäker Fibrox-plast. Högst upp på min lista om jag skulle köpa ett helt set.

Själv har jag en WMF-kockkniv (20 cm), som jag hittade på rea för 400 kr. Rejäl, men lite klumpig. Jag har korta, men breda händer (stl 8-9).

Kyocera med keramiskt blad (vitt eller blåsvart) är helt klart det högtekniska alternativet för vissa ändamål - riktigt vasst, men lite skört blad.

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2006/03/10 12:46:33
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2006/03/10 :  12:58:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag själv har plockat på mig det som känns skönt att arbeta med i köket och förvånadsvärt många har Zwilling blad men det är som Ursv skriver att det skall kännas bekvämt.

Ta god tid på dig och gå runt och känn på grejorna så du inte tar första bästa som känns bra för du skall använda den under många år och då skall den bli en bra kompis.


/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:30:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Har ett halvt dussin globalknivar som jag uppskattar väldigt mycket.
De slipas ömt. Man känner knappt hur man skär sig i fingrarna ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Archelon
Member

86 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:32:48  Show Profile Send Archelon a Private Message
jag kör med global. riktigt vassa och bra... men framför allt snygga :p
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:44:26  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Japp, köpte ikasu blocket med sex knivar i Australien, Global då, adderade swedish fillet. En John Boos skärbräda med och 1000 och 6000 bryne. Fick det rejält billigt i Australien. Fungerar bra, jag stora händer och upplever att handtagen är lite små, men det är inget problem, det gör också att man är lite mer försiktig med kniven och inte bryter och har sig. Så, jag gillar dem. Ikasu blocket är snyggt som bara den med tycker jag.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/03/10 :  13:49:08  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Jag använder Satake. De är mycket prisvärda men som sagt lite ömtåliga, man får se upp med spetsen. Jag har oljat in de obehandlade trähandtagen och det är en "modd" som rekommenderas varmt!

När jag valde knivar tog har en dag i Stockholm för att känna på sortimentet. Satake håller nästan lika hög klass som de "normaldyra" knivarna (ca: 700 kr för en kockkniv) men till halva priset. Ett kap för studenter!

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/10 :  16:20:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har ett gäng Globalknivar. Är väl bara filékniven jag saknar.
Finns knivar för både mig och frun.
GSF-24, Grönskakskniv (liten) (Fruns Favorit)
GS-5, Skalkniv
GF-36, Grönsakkniv (Stor)
G-2, Kockkniv
G-7, DEBO (Enkelskär)
G-9, Brödkniv


Sitter i ett EDGE block.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2006/03/10 :  16:42:27  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej

Jag använder en global 21cm asien-inspirerad form. Lätt att få skärpa på och en bra universalkniv. Det enda negativa med den är för mig att den inte är smidd vilket gör den lite obalancerad.
Det märks tydligt när man skär skivor ur större köttstycken.

Sedan har jag en 24cm kockkniv av smitt stål från solingen.

Underhållsbryne använder jag ett Dick Multicut diamantbryne.
Har ett standard diamantbryne med lite grövre yta.
Har också ett porslinsbryne Ikeas. Slipstenar har jag några stycken bland annat svart arkansas-sten används ihop med honungsolja.

På min önskelista finns den här kniven.
http://www.japanesechefsknife.com/images/Img522.jpg

Jag gillar smidda knivar dom är balancerade på ett bättre sätt!
En universal kockkniv tycker jag skall helst vara 24cm dock inte mindre än 21cm!
http://www.knivar.nu/index2.htm klicka på Hattori för pris.
Lite länktips på skötsel och slipning.
http://www.fallkniven.com/sv-vassakniv.html
http://www.dn.se/DNet/road/Classic/article/0/jsp/faktaRender.jsp?fno=1&major=1&minor=496731

Mvh Anders

Edited by - govinda on 2006/03/10 19:09:12
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:49:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Global

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/03/10 :  18:41:01  Show Profile Send Terminator a Private Message
Hehe, jag kan inte låta bli att skratta lite för mig själv men det är verkligen underbart att se hur folk kan snöa in på alla sorters prylar. (Inget illa ment utan bara ett roligt konstaterande. )

Själv kör jag med en Victorinox med trähandtag som gör sitt jobb i de flesta lägen. Den är lätt att slipa själv och håller skärpan ganska bra, ett prismedvetet val skulle jag vilja påstå. Fast visst, tänker man behålla knivarna hela livet så skadar det ju inte att kanske gå upp en prisklass eller två och få den där modellen som ligger perfekt i handen osv.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2006/03/10 :  18:51:14  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Även jag kör numer bara med global knivar och har kanske 8-10 st i köket. Underbara om du sköter om dom och får en perfekt skärpa.



Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/03/10 :  19:09:21  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har ett gäng olika Global knivar.
Attans trevliga tycker jag

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2006/03/10 :  19:12:52  Show Profile Send weezer a Private Message
Victorinox är prisvärda. Lättslipade för gemene man. Global är relativt svårslipade, tappar du grundskärpan är det sliperi som gäller. Jag blandar Dreizack/wursthof med Global och lite victorinox. Sistnämnda ger klart mest bang for the bucks.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2006/03/10 :  19:30:46  Show Profile Send Piggen a Private Message
Kobe. Funkar rätt bra, tycker jag. Billig också.

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

andreasb
Member

67 Posts

Posted - 2006/03/10 :  21:47:11  Show Profile Send andreasb a Private Message
Själv börjar jag luta åt Sabatier typ. (http://www.pots-and-pans.co.uk/acatalog/Stellar_P.Sabatier_Knives.html)kostar på denna engelska sida ca300 för en 20 cm kockkniv, Werner & Werner tar runt 750 för samma kniv. Någon som har en erfarenhet av märket??
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2006/03/11 :  00:28:13  Show Profile Send Terminator a Private Message
Jo, jag köpte en Sabatier på W&W och den var, för att tala klarspråk, jävligt slö redan vid inköp. Måste lämna in den på slipning då det inte räcker med vanliga brynet...
Go to Top of Page

lbstr
Member

137 Posts

Posted - 2006/03/11 :  00:32:33  Show Profile Send lbstr a Private Message
Har ett tiotal Sabatier. Utmärkta knivar.
Använder vanligt brynstål utan problem.
Se till att få de helsmidda. "Lion".
Ett annat bra tips är att köpa dem i Frankrike.
Kostar typ hälften där jämfört med Sveriege.
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2006/03/11 :  02:01:44  Show Profile Send MikaF a Private Message
Ett test från Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,236105,00.html



MVH/Mika

Driver Top HiFi
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/03/11 :  09:32:27  Show Profile Send ninja a Private Message
Bonvivani

http://www.fallkniven.com/

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/03/11 :  10:08:11  Show Profile Send mace a Private Message
Hmmm. DNs test är bra tycker jag. Enda invändningen är
quote:
Köksknivar ska handdiskas. Maskindiskmedel förstör eggen och sliter på skärpan


Jag har för några år sedan kontaktat en del knivfabrikanter angående detta. Jag tyckte/r det vore konstigt att diskmedlet endast sliter på eggen glas mm kommer ju inte ut repiga
ALLA knivfabrikanter sade att det är OK att maskindiska deras knivar så länge kniven ifråga är,

* Rostfri
* Handtaget klarar maskindisk (en del trähandtag känsliga för hög
temp)
* Maskinen inte diskar vid 80 någonting grader eftersom härdningen
kan påverkas.

Jag frågade artikelförfattaren om påståendet och svaret var "Det stämmer inte !! Maskindiskmedel innehåller slipmedel, ofta sand. Därför förstörs eggen"

Sanden som endast angriper eggen på knivar då


M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/11 :  10:50:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Som redan har nämts så är Global jäkligt svåra att slipa. Tittar man på eggen så ser man att dom slipar dom på nått speciellt sätt.

Men bryne med rullsten så bör man kunna fixa det.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000