HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Flytta när man blir pensionär, vart?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/17 :  11:30:59  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hustrun och jag är rörande överens om att inte bo kvar i Sverige den dagen vi beslutar att sluta vårt yrkessamma liv.
Drömmen är att sluta vid 55 år,men sanningen ligger nog runt 60 skulle jag tro.
Så! Vart flyttar man för att få lite varmare klimat samt skaplig levnadsstandard?
Det skall vara billigt att leva/bo där vi tänkt oss,gärna hälften av vad allt kostar här hemma i svedala.
Ett land i krig eller oroligheter är inte att tänka på.
Detta är ju jättesvårt att redan idag sia om,men jag tänkte få en liten hint om vart man skulle hunna hitta vår "paradis ö".
Man är ju trots allt på fel sida om 40 så det är inga evigheter kvar direkt.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2006/03/17 :  12:16:36  Show Profile Send ryst a Private Message
Utan att ha varit där säger jag Portugal.

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/03/17 :  12:18:21  Show Profile Send ninja a Private Message
Kroatien...

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/03/17 :  12:30:01  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Kroatien!........ljepa nasa!
Baska

Plitvica


...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2006/03/17 13:42:28
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/03/17 :  13:07:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Närmare barn och barnbarn, ävenom det skulle innebära att bli kvar i Swe

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/17 :  13:08:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ett gammalt mysigt hus, nära stan och långt från grannarna





Fina ställen:

Hven



Glumslövs backar

stor bild: http://www.orenas.nu/images/Bilder%20tll%20hemsidan/Glumsl%C3%B6vs%20backar.jpg


// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/17 :  13:14:37  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag kanske ska förtydliga mig lite.
Boendet utomlands är endast under den dystra vinterperioden som vi har i Sverige (imho).
Jag tänker inte stå och skotta snö när jag blir pensionär.
Så boendet utomlands blir väl från ungefär Okt-Mars.Alltså ca: halvåret.
Sommartid bor vi så klart hemma i Sverige.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/03/17 :  14:14:28  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Skulle nog kunna tänka mig Ven också....
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/17 :  14:17:06  Show Profile Send mayro a Private Message


Blekinge o skåne.. PGA den sköna stilen av continentalt stuk.och miljön... Och sedan en rejäl båt och kryssa iväg med under sommaren tillvarmare trakter... Då är man alltid rörlig och får se nya saker.. Så skulle jag göra om jag kunde....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/03/17 :  14:20:46  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Sydvästra frankrike eller norra spanien ... Rojia kanske ??

/W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/03/17 :  18:03:51  Show Profile Send jerico a Private Message
Rojia... MMMMMMMMMMmmmmmmmmmmmmmmmm Där finns det en massa goda viner man kan avnjuta oxå...

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/03/17 :  18:19:30  Show Profile Send ninja a Private Message
Omis, -> Kroatien, 30 km från Split.


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2006/03/17 :  19:16:46  Show Profile Send jari a Private Message
Om det bara var för att åka till ett behagligare ställe utan att behöva tänka på att det skall vara billigare skulle jag välja Australien.Sydney,Bondi Beach oslagbart.Annars Thailand absolut,
billigt leverne och mkt behagligt

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2006/03/18 :  11:58:41  Show Profile Send Allison One a Private Message
Svårt att sia om vad som är billigt och den svenska pensionen räcker till om ca 20 år?
För 20 år sedan var det Spanien och solkusten som var det självklara valet, och där finns det mycket hjälp för svenska pensionärer.
Men Spanien är i dag ett dyrt land och gå ut på restaurang kostar bra,va!
Klimatet är ganska rått och kyligt vintertid.
Om 20 år så kanske något afrikanskt land det ultimata?

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/03/21 :  12:47:36  Show Profile Send poppen a Private Message
På ett varmare ställe än Sverige.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/21 :  17:17:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Gärna uppåt landet till Värmland eller Dalarna

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/21 :  17:22:08  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag bor i Värmland :-)
Jag vill ha det varmare för jag hatar kyla.
I vinter har jag mått rejält dåligt av den kan jag säga.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/21 :  17:29:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har släkt där uppe o har varit där varje vinte o sommar , just love the place

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2006/03/22 :  15:47:46  Show Profile Send christopher a Private Message
Södra Italien, scicilien

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/22 :  15:56:40  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Rivieran... underbart, eller italien... om folk bara kunde vara lite mer avspända där nere...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/22 :  17:47:15  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Inget fel på Värmland (eller någon annanstans heller för den delen).
Men det är kylan på vintern som jag inte orkar med.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/22 :  17:58:13  Show Profile Send mayro a Private Message


flytta ner hit så kan vi ta en "raggarsväng" o klå stöddiga tonnåringar med våra käppar eller rullatorer vi fått vid den åldern vet ja

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2006/03/22 :  18:01:41  Show Profile Send Passerati a Private Message
Återstår väl att se hur varmt och vilka stränder/öar som finns kvar om en sisådär 30-40 år, med tanke på miljörörelsens hot om bla global uppvärming och onormalt väder/stormar...

Själv siktar jag på att fortsätta bo kvar någonstans i Skandinavien
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/22 :  18:40:11  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
flytta ner hit så kan vi ta en "raggarsväng" o klå stöddiga tonnåringar med våra käppar eller rullatorer vi fått vid den åldern vet ja


Ska jag vara ärlig Mayro så har vi snackat lite om att flytta ner till södra sverige ifall det inte skulle finnas möjligheter utomlands.
Danmark har också varit på tapeten.
Helst av allt skulle vi självklart bo kvar där vi bor,jag älskar verkligen sverige och det landskap vi bor i,men det är kylan!!!!!
Det kanske låter lite överdrivet att fråga om saker som kommer att hända kanske 15-20 år i framtiden.
Men faktum är att vi så smått börjat kolla runt lite efter att köpa en bostad någonstans där det är varmare.
Det är ju nu man tjänar pengar,när man blir gammal ska man bara njuta:-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/03/22 :  18:46:38  Show Profile Send mayro a Private Message


Danmark och Danskarna är ett kanonfolk... Tar dan lite coolare.. Och kan handla en bira en söndag i lilla butiken i hörnet till maten. Så det är ett fint ställe att bo tror jag.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000