Author |
Topic |
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 14:32:28
|
Plasticera betyder "anta mjuk medgörlig form" eller något liknande om jag förstått saken rätt. Står med i Saob under "plastitet" tror jag |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 15:18:32
|
Jag tyckte att Knoppens svar på varför en (bra) terminerad högtalarkabel är att föredra framför en oterminerad var väldigt bra. Utförligt och t o m med bilder som visade vilka bananer som var bra... Jag har själv funderat på frågan, ibland...
Så det är ju synd att kritiken mot onödigt krångligt och högtravande språkbruk från LTS-företrädare kommer i just denna tråd. Att (nedvärderande?) kalla nätkablar för kabelställ och använda ordet phonogram mm, är väl helt onödigt...? Det är ju lättare att -så att säga- spela mot/med varandra om man använder samma spelplan (= samma regler, ord, begrepp o dyl), eller hur...
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 15:33:30
|
Perfekt tillfälle att således fortsätta att använda den korrekta benämningen sladdställ! Det är ju som att folk nästan ber om det :-) Mig veterligen är det bara jag på forumet som använder ordet. Det kan aldrig vara fel att lära sig den korrekta benämningen tycker jag. Visst är nätkabel också en gångbar benämning, men inte lika kul!
Ordet ph(f?)onogram brukar jag dock inte använda mig av, men ser heller inget fel med det. Album brukar jag använda mig av (om det är ett fullängdsalbum jag menar förstås. Sedan om det är tryckt på en CD eller LP-skiva, Minidisc eller vad de må vara, är ju en helt annan sak. Ph(f?)onogram beskriver samma sak, men är mer generellt. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 19:06:57
|
Knoppen. Fonogram är ett vanligt uttryck hos oss som är producenter. Ordet betyder Phono = ljud och gram = bärare d.v.s. ljudbärare. Det är ett uttryck som omfattar alla slag av ljudbärare d.v.s MD, tråd. band. CD. LP o.s.v. Bra att ha en benämning på det hela istället för att räkna upp hela högen vid varje tilfälle.
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/03/13 : 19:54:24
|
Bra tråd helt klart , men jag själv tycker att det är lite onödigt att klaga på vad nån kallar olika saker för.
Strömsnok , högis , talare , signalisen osv är benämningar som dyker upp lite varstans. Så Sladdställ , Phonogram är helt ok tycker jag.
Lite mer invecklade ord kan behöva en förklaring , men använder man vissa ord ofta så glömmer man lätt bort att Svensson står där som ett fån |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 15:26:20
|
Knoppen...Om du tycker att det jag skrev om att det såg fjantigt ut är ett påhopp, ta och titta på vad du själv skrev om ljudbögsträsket, jag tror du SJÄLV satte tonen där. Så fortsätt och använd ord som många inte förstår, då kommer du att få en stämpel som någon som vill verka viktig. Så reagerar många, gör som du själv vill. Jag skulle försöka få fram infon så de flesta kan förstå, inte bara de redan införstådda. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
hman
Member
159 Posts |
Posted - 2006/03/14 : 15:29:56
|
Dags att reda ut begreppen ordentligt. När det gäller metaller beskriver plasticering ett tillstånd där belastningen har varit tillräckligt stor för att förändra strukturen hos metallen. Detta betyder att metallen inte kan återgå till sin ursprungs geometri efter belastingen har upphört. Om belastingen inte har uppnått plasticeringsgränsen fungerar metallen som en fjäder och kommer således att återgå till ursprungs geometin efter belastingen har upphört. Platiceringen skapar defekter i metallen som kallas för dislokationer, vilka är staplings fel i metallkristallen. Dislokationer minskar kondiktiviteten för att det saknas en rad metall atomer, vilket innebär att elektronernas transport i metallen försvåras.
En annan möjlighet ar kallsvetsning där belastningen har varit tillräckligt stor för att skapa en metallisk bindning. Detta kräver väldigt höga krafter och är troligen omöjlig att skapa utan verktyg, vilket Supra anser är nödvändligt vid termineringen av deras Sword kabel. Igen skapas disklokationer men också metalliska bindningar, vilket inte är helt prefekt om ledningsförmågan ska vara i top.
Lödning kan likställas med beläggning. Lodet belägger koppartrådarna utan att smälta dem. Om detta görs fel fås konstiga skin effekter genom att lodet har annan ledningsförmåga än kabelmaterialet.
Således är terminering ett mycket svårt ämne att avhandla. Idealet vore att först krympa för att kallsvetsa och minska kontakt ytan, värma materialet för att diffundera ut dislokationer, MIG sveta med samma material för att få en perfekt binding, sedan anlöpa för att optimera stelningsstukturen. Emedan skulle detta kräva att isolations materialet skulle appliceras efter terminering vilket är både dyrt och opraktiskt. Darför framstår maskinkrympning och lödning som de mest lämpliga krympnings alternativen.
Den språkskola som har bedrivits på denna tråd tycker jag är en smula märklig. Låt folk skriva som de vill. Hela poången med ett forum är att bedriva en diskussion. Om man inte förstår är det bara att fråga efter en förklaring. |
Price is what you pay. Value is what you get. Buffett |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 08:56:26
|
Claes Irland, det räcker nu, tack. Du har inte tillfört tråden ett enda jota, bara klagat och gnällt. |
Edited by - Knoppen on 2006/03/15 09:01:01 |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 09:21:47
|
Det heter sladdställ om det är en nätsladd som har nätkontakt i ena ändan och lösa trådar i andra ändan. Det heter apparatsladdställ om det finns kontakter i båda ändarna. Och dessa tillhör gruppen kablage eftersom det är en kabel som är kontakterad i minst ena ändan. Kabel är lös sladd utan kontakter. Och dessa ord skulle tolkas av mina vänner som aningen konstigt ointressant fackspråk.
Fonogram skulle trots att det är riktigt tolkas som om jag bor på Östermalm eller jag lagt om min svenska till något som talades i seklets början av mina vänner. Skulle aldrig kunna rätta dom med att i fortsättningen fråga "Vilket fonogram spelar du nu?" Sen får väl folk prata som dom vill. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 09:22:00
|
Tillägg till Claes Ireland: Jag tänker fortsätta att i hög utsträckning använda de korrekta termerna för vad saker och ting ÄR, och inte böja miog för vilka ord som du anser att läsarna inte förstår. Du förstod ju tydligen själv! Jag tycker det bara är bra att folk får lära sig nya (korrekta) ord. Men som jag skrev ovan har du gjort att jag inte hade någon lust att förklara vad plasticera betyder. Förklaringen som "Hman" kom med var mycket klarsynt och bra! Tillsammans kan man skapa ett trevligt forum, som t.ex. Hman bidrar med. Du har klart och tydligt visat att du inte vill bidra, åtminstone inte i denna tråd.
Om jag kallar begrepp för något annat konstigt brukar jag sätta det inom situationstecken. |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 10:01:24
|
Som Bernt säger: Claes I. har en poäng med att man ska försöka skriva så att även jag förstår.
Men Claes I har en opoäng när han i samma inlägg buntar ihop en person med tusen andra. Detta påpekas tyvärr inte i Bernts annars kloka anmärkning. Och Knoppen, tack för dina förklaringar |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 10:27:33
|
Eftersom jag har ett intresse av denna tråden så följer jag den. Men jag reagerade också på inlägget med följande mening "Tänk som en normal människa så slipper du bli smittad av "ljudbögträsksjukan". :-)" Denna mening är som klippt och skuren för att skapa osämja. Varför inte bara svara på topic ? "Oterminerad VS. Terminerad högtalarkabel!" Det räcker!!! Heta kabeldebatter har iaf jag fått nog av!
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
Edited by - reeltoreel on 2006/03/15 10:29:02 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 11:00:40
|
Jaha, ska du också börja nu?
Jag har förklarat och står för vad jag har skrivit.
Ni som blir så upprörda fattar tydligen inte skämt.
Jag ber er moderatorer ta tag i detta nu.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 11:40:38
|
Knoppen och Reeltoreel har rätt, språkdiskussionen är off-topic. (Även om den är intressant.)
Funderingar om LTS språkbruk kan man hellre starta en separat tråd om i off-topicdelen.
Så - Åter till ämnet, som är: "Oterminerad VS. Terminerad högtalarkabel!" |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 11:49:36
|
Krimpning dyker upp i tråden , är det avsaknaden av lod som gör det till en bättre metod om den utförs rätt ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 11:59:11
|
Det här var intressant! Om man går vidare med termineringen inne i högtalaren hur ser det ut då? Är dom kablarna lödda på elementen/filtret eller hur är dom fastsatta? Har aldrig ägt en köpehögtalare därav frågan.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3
417 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 12:00:51
|
Det kan nog vara bra om man använder vedertagna benämningar. Harry Up: Svaret på frågan "vilket fonogram spelar du nu" är som ex vaxrulle. Om frågan gällde vlken musik som spelas är det en annan sak. Sladdställ är vedertagen benämning som skall användas, det är onödigt att skapa nya för samma sak, även om man tycker benämningen är lite krystad. Förhållningssättet skall diskuteras och ifrågasättas - men aldrig individen bakom det, som avviker från det egna.
Bo Hansson Rauna/Opus3
|
Bo |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 15:19:12
|
Knoppen...Nu har jag tappat rejält med respekt för dig. Det är allt. Klart slut.OT/Pac |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 16:02:13
|
är inte det bästa både krympa samt sedemera löda? |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 16:12:23
|
quote: Tajt fysisk kontakt utan något i mellan kan väl aldrig vara fel? ;-)
Jag tycker att cc har slagit huvudet på spiken i denna fråga |
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 16:22:18
|
Mayro; Kör du med både hängslen o livrem ?? Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Topic |
|