HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Oterminerad VS. Terminerad högtalarkabel!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:35:10  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Har en liten fråga eller kanske några stycken.

Vad tjänar man på att terminera med säg spade eller banan på en högtalarkabel, ljudmässigt menar jag?

Sen finns det ju färdigterminerade högtalarkablar att köpa men oxå dyrare kabel på lösmeter, nu till nästa frågorna: På vilket sätt är en fabriksterminerad högt. kabel terminerad på, skruvad, lödd, klämd eller vad? Kanske skilljer tillverkare imellan? Vilken är vanligast?

Är det en bra ide att köpa en bättre kabel på lösmeter och sätta bananer eller liknande på själv istället för att köpa en fabriks, färdigterminerad kabel? Finns kanske någon peng att spara!? Blir det bättre med skruvade bananer tex. eller det ger ingen förbättring (ljudmässig) jäntemot kvinnat?

Ojdå, kanske blev lite luddigt eller krångligt men hoppas ni förstår helheten på min fråga och fundering?!

Tacksam för svar och erfarenheter.

MVH Henrik.

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:41:15  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
I de flesta fall blir det dyrare om du skall terminera sjäv .... o sen är ju frågan fri ... har du rätt verktyg för att utföra termineringen riktigt??

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:44:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ju mer du tar bort desto bättre.
Löd in kablarna i högtalarna och i slutstegen om du hör skillnad

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2006/03/09 :  23:48:59  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Det beror lite på faktiskt.
När det gäller tex Audioquest kablar då de består av olika tjocka solida ledare så kläms bananerna/gafflarna på med kripmtång då det blir svårt att få kontakt med samtliga ledare om de skruvas på.
När det gäller "vanliga" kablar som tex Supra Ply m.m. så säljs de ej färdig terminerade utan man väljer själv hur långa de skall vara.
Visst ser det snyggare ut med bananer eller gafflar men för bästa kontakt är nog att skruva fast dem direkt i högtalarens terminaler.
Skall man använda bananer/gafflar så är "klämd" att föredra då man ej använder något ytterliggare matrial,sen kommer löda och då använder man bäst silvertenn för bästa ledförmåga,Punktsvettsning är ett annat sätt.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2006/03/09 23:50:43
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/10 :  11:01:08  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Hej Rabbe66! (märkligt namn du har)

Ofta är högtalarnas och förstärkarnas skruvkontakter svåra att dra åt hårt med handkraft. kör man då med enledarhögtalarkablar så behövs ett mycket högt kontakttryck för att få ordentlig kontakt. Det som händer är att annars blir de lite lösa med tiden. Då kan det bli frågan om kontaktdistorsion som är en distorsionsform som kommer smygande utan att du märker det eftersom den kommer gradvis.

Bra är då banankontakter. Spadar tycker jag inte är lika bra eftersom anslutningar ser så olika ut hos apparater och dessa sällan passar. De är även platta vilket gör det svårt att få ett verkligt högt yttryck. Detta gör det svårt att dra åt och de kan lossna av sig själva och bli glappiga om någon t.ex. råkar snubbla i sladden utan att märka det.

Sedan finns det skruvbananer att skruva fast på kablar. Dessa tycker jag inte om eftersom de är ofta svåra att skruva åt hårt. Dessutom är de ofta helt guldpläterade vilket är helt vansinnigt eftersom det drastiskt ökar risken för kortslutning som vissa (i och för sig felkonstruerade) förstärkare inte mår så bra av (rökutveckling).

Jag föredrar alltså banankontakter som är isolerade. Bäst tycker jag att det är om de är lödda, eller se mitt nedersta förslag på "knivbanan". Lödtenn med silver i bedömer jag att det ska väldigt mycket till om någon på jordklotet ska kunna höra skillnad på under kontrollerade former. Krimpade kontakter är också bra om de är krimpade med korrekt verktyg. Banankontakterna (eg. s.k. labbpropp) ska ha kraftig utfjädring som inte plasticerar. Om de har det, är det inte så viktigt om de är gulpläterade eller inte. Å andra sidan skadar knappast guldplätering, bara något dyrare förstås.

Med en bra lödkolv så kan du löda dit bananerna. Men du bör vara lödkunnig. Går ganska enkelt att öva upp om du inte kan, men då kan en lödkunnig kompis lära dig. Det behövs en del träning.

Exempel på en bra banankontakt:

Fabr Deltron, typ 550
Labpropp 4 mm med fjädrande stift.
Elfa 40-213-09

Fabr Hirschmann
Labpropp 4 mm med 8-delat stift. Med tvärhål för extra propp. Isolerhuv av mjuk PVC. Stift med tvärhål finns även utan isolerhuv.
Elfa 40-226-04

Suprafix typ 215
Labpropp 4 mm med anslutningsterminal i form av en fjädrande snabbkoppling för avisolerad ledare. Kontaktstift med en fjädrande tråd i ett längsgående spår.
Elfa 40-110-03

Denna skapar ett extremt högt kontakttryck för anslutningen av kabeln och man behöver inte löda heller! Väldigt praktisk och bra. Mitt bästa tips.

Hälsningar Johan L

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/03/10 :  11:30:07  Show Profile Send marens a Private Message

Denna typ, som går att köpa från svalander, är bra. De är lagom fjädrande i kontakten och består av lite gods så att lödningen blir bra. Vinsten jäntemot skalade sladdar är att det inte korroderar och/eller glappar med tiden. En bit krympslang utanpå rekommenderas så att kortslutningsrisken minskas.
Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/03/10 :  11:46:10  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Creative: Den uppfatningen jag har fått är att det är billigare att terminera själv kanske inte om man använder identiska saker som dom använder för fabriksterminering med märk krympslang, doser, nylon mm mm, men kan kanske har fått det om bakfoten. Det jag tänker på är som jag tex gjort nu är att köpt lösmeter sen köpt lösa bananer som e skruvande och en liten stump krympslang, tror mitt alt. e billigare än om jag skulle köpt dom med denna längden från fabrik?!?!

vemsom: Okej, men det e inte aktuellt för min del...

Karnaa: Tackar för tipsen och redogörelsen.

Knoppen: Kan man ändra sitt namn tro? Tackar även här för den utförliga beskrivningen och erfarenheten.

marens: Tackar...

Går vidare med lite frågor till: Finns någon som hört eller varit med om en ljudmässig förbättring mellan tvinnat och terminerat? Gärna mellan olika termineringar oxå!?

Idag har jag som jag nämde innan AQ Type-4 men skulle vilja köpa lite vassare kabel och eftersom jag har skruvade bananer redan så är jag inne lite på lösmeter, men skruvade bananer e kanske inte något höjdare?

MVH Henrik...

Original CD-A8T -> Audience Conductor -> Dared MP-7 -> ViaBlue SC-2 Red-Line -> Phonar Monitor IIs
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/10 :  12:41:34  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tvinnade kablar är tvinnade kablar och har ej med kontaktdon att göra. Du kanske menar något annat?

Jag tycker du bör ställa dig sunt skeptisk till personer som kommer med påståenden om att något lödtenn låter si eller så, guld låter så och så, etc. Tänk som en normal människa så slipper du bli smittad av "ljudbögträsksjukan". :-)

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/10 :  14:06:00  Show Profile Send CC a Private Message
"Tänk som en normal människa så slipper du bli smittad av "ljudbögträsksjukan". "

- Den var fin....

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/03/10 :  14:12:40  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Tänk som en normal människa så slipper du bli smittad av "ljudbögträsksjukan".

M
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2006/03/10 :  14:15:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
I de flesta fall blir det dyrare om du skall terminera sjäv .... o sen är ju frågan fri ... har du rätt verktyg för att utföra termineringen riktigt??

Det är viktigt. Det krävs ett verktyg som heter hammare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/10 :  16:51:06  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Vad är det som händer med LTSmänniskors språk egentligen? Min syrra är polis, och de har ett eget språk, LTS folket är ett "slutet" sällskap, de har ett eget språk med. Varför duger inte vanlig svenska? CD skiva må vara felaktigt i en en ren översättning, men det är så det används, då är det också korrekt. Fonogram säger LTS nissarna. Här ovan ser vi Knoppen, som är en trevlig prick, säga plasticerar. Jag tycker det är konstig och ser lite fjantigt ut. Knoppisen, det här är inget påhopp på dig, utan en undran om det språk den grupp du tillhör använder. VArför försöker ni använda så "fiiina" ord, istället för vanlig svenska? Vill ni vara mer korrekta där eller är det så att alla apar efter Ingvar? Jag är lite förundrad över fenomenet. Kan man kalla det byråkratsvenska?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/10 :  16:59:59  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Ingen är bättre eller sämre än någon annan här.
Nu skall vi inte kasta sten i glashus. En hel del språkliga fel i ditt inlägg med hörredu.

Nu tycker jag att vi i denna sal gemensamt sjunger "We shall overcome", så att vi får ner stämningen. Vi gör det nu.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:10:18  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nej, du får det ju helt fel, det här är ingen pinne i brasan. Jag har inte gnällt på att det de säger är fel. Jag har bott utomlands i 6 år nu, min svenska är inte helt på topp. Men jag blir förstådd, och det ser nog inte konstigt ut heller. Right? Jag är bara nyfiken/förundrad över fenomenet. Det är inget gnäll på Knoppisen, han är en trevlig prick, det kan man se på hjälpen han ger här. Så, om det jag skrevs togs som att jag vill bråka, då ber jag om ursäkt. Bara nyfiken-förundrad. Det måste vara ok? Ska du sjunga we shall overcome så får du sjunga själv och hon ministern kanske sjunger med. :)

Go to Top of Page

Henrik Nilsson
Member

455 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:17:58  Show Profile Send Henrik Nilsson a Private Message
Bigtime OT

Kan lika bra låsa för jag får nog inte mer svar och erfarenheter på mina frågor...

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:21:16  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hoppsan sa, du var ganska ömtålig, OT är väl legio i alla trådar? Du har ju fått rejält bra svar redan så inte behöver du bli lessen i ögat.

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:25:06  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Birgit Friggebo och jag ;)
Vill du verkligen höra mig sjunga så kan du söka upp trådne Johan_Björklund skapade förra veckan "musik upplevelse" ;D

Klagade inte på dig specifikt. Tyckte bara det (som det oftast här på hifidelen gör) blev en massa tråkigt snack. Alla vill påvisa sina "rätta" svar, sälja in sina saker, idéer och kommentarer. Trådens ämne spelar nästan på vetskapen att det kommer bli bråk. Knoppen påvisade mycket bra de parametrar som talar för och termineringen kontra dess motsats. Med stor risk att stöta mig med folk precis som alla andra som uttalar sig.

Skall man sammanfatta tråden utifrån vad först jag nämnde och allt Knoppen skrev. Samt kanske några till. Så skulle jag vilja framhäva de mekaniska fördelarna termineringen ger vid montage av kablarna. Knoppen skrev även för och mot olika sorters terminering. Spadar är kanske det sämsta av allt utifrån ett monteringssyfte. Att diskutera ljusmässiga fördelar med terminering tänker jag inte göra. Jag tror omöjligt termineringen gör kabeln bättre än utan. Mer än att kabeln sitter bättre och slits mindre. Dock tror jag inte någon i världen hör skillnaden. Men det är min åsikt.

Jag tycker klart man skall terminera. Med rätt kontaktdon underlättar det verkligen. Gör kabeln bättre ur en fysisk synvinkel och dessutom blir ljusår snyggare. Anledningen att välja bättre kontakter vore att kvaliteten är bättre, håller längre samt sitter snyggare och bättre.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:34:36  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag kör terminerat enbart för att jag tycker det är smidigare. Billig och bra från svalander och en lödkolv underlättar mitt liv. Om det är bra eller dåligt ljudmäsigt??????? Ja vem vet???????? Men om man skruvar dit kabeln oavsett om det är i en banan eller en spade eller direkt i stärkaren/högtalaren så får man ju dra HÅRT så att de sitter som de ska. Hade spadar innan men de gav jag till en kille här på forumet som ville ha....

Men det är ju så att det finns inte mycket som är rätt eller fel här i världen utan det beror på hur man tittar på problemet.

HEJ!

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/10 :  17:46:26  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Knoppen är inne på en väsentlighet, som kommer lite i skymundan. KONTAKTTRYCK. Det är fundamentalt i sammanhanget. Ibland ser man "modifierade" förstärkare där en gammal hederlig skruvterminal, ersatts av några bananhylsor eller polskruvar. Skruvterminalen inte bara åstadkommer högt kontakttryck, den skjuver också smuts och oxid så det blir en överlägsen metall/metall kontakt.
Klämning (krimpning) med rätt utrustning är säkert bättre än lödning, tennlod är inte bra ledare, i synnerhet inte efter några år när "tennmasken"(tennoxid) börjar utvecklas om det då är silver i tennet eller ej har ingen betydelse. Det är i och för sig små avstånd men jag håller på klämning med rätt utrustning.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

asterix
Starting Member

17 Posts

Posted - 2006/03/11 :  19:29:35  Show Profile Send asterix a Private Message

Tänk som en normal människa så slipper du bli smittad av "ljudbögträsksjukan".

Vad i hela friden?? Sicket förakt och sicken dryg inställning.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/13 :  13:17:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message
CC, Rannagarden, och Asterix. Jag är ledsen att mitt skämt om "ljudbögträsksjukan" inte gick hem hos er.

Enligt mig ligger det en viss sanning i det (även om jag kanske döpte det ganska olyckligt skall erkännas). Oft träffar jag HiFi-intresserade människor och jag tycker det är många som ofta oroar sig för vad som kan vara fel med ljudet. De söker ofta efter orsakerna på (enligt mig) fel ställen. Detta var alltså ett fösrök till förklaring varför jag skrev som jag skrev.

Bidra gärna i trådens ämne istället, vettja!

Edited by - Knoppen on 2006/03/13 13:19:35
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/13 :  13:29:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Claes_Irland!

Jag såg att du klagade lite på mitt språkbruk av ordet plasticerar.. Men du klagade inte bara över detta utan du råkade även nämna allmänna klagomål riktade till bl.a. "LTS" "slutet sällskap" "phonogram", etc, som definitivt inte har med ordet plasticerar att göra.

Jag är ingenjör och ordet plasticera är därför inget konstigt för mig. Nog borde det stå i svenska akademins ordlista? Jag orkar tyvärr inte förklara varenda ord jag skriver så att precis alla ska förstå. Du kanske forstod ordets innebörd i dess sammanhang ändå hoppas jag? Om du inte förstår så är det väl bara att fråga någon annan, det tycker jag du borde gjort istället. Ett forum som detta är ju till för att vi ska hjälpa varandra och lara av varandra. Jag har själv inte läst HF.nu på hela helgen så jag såg inte detta förrän nu.

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/03/13 :  13:43:40  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Knoppen, jag förstår era ord, jag har väldigt hög teoretisk utbildning inom elektroteknik, men jag undrar varför det blir så ändå? Observera att jag inte klagar, ni får ju självklart använda vilka ord ni vill, men en princip är alltid sann, prata eller skriv på sen sån nivå att de du pratar med eller skriver till förstår. Annars är ni inga bra lärare. En person som pratar eller förklarar så att folk inte förstår, den har ju misslyckats i mina ögon. Det`tycker jag är värt att tänka på. Här är ju nivån väldigt blandad, så varför inte skriva på ett mer lättförståeligt sätt, undvik "ingenjörstermer" så normala "lekmän" förstår utan att kika i SAOL. Så vad jag menar är gör skillnad på vem du pratar med. Verkar det rimligt?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/13 :  13:45:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag är ingenjör och ordet plasticera är därför inget konstigt för mig.
Då borde det vara lika enkelt att definiera det åt de stackare som inte är ingenjörer som att skriva ett sånt inlägg som du gör?!?

Edit: Jag tycker definitivt Claes_Ireland har en poäng i sitt resonemang om att göra sig förstådd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/03/13 :  14:11:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jo Claes_Irland, jag förklarar jättegärna, men inte då jag får höra diverse antydningar om andra helt ovidkommande saker. Du tyckte även att det såg "konstigt och fjantigt" ut. Lägg av med det språkbruket, tack!

Om du själv förstår vad jag skrev, varför var det då nödvändigt att ta om totalt ovidkommande saker? Eller så kan du ju skriva om trådämnet istället...

Jag är för övrigt inte "ni" (förmodar du menar LTS(?) men är ej säker på det).

Bernt, hade jag fått frågan om vad plasticerar betyder, hade jag förklarat mer ingående. Efter diverse klagomål har jag ingen lust att förklara. Känns inget kul att bidra till forumet då.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/13 :  14:25:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernt, hade jag fått frågan om vad plasticerar betyder, hade jag förklarat mer ingående. Efter diverse klagomål har jag ingen lust att förklara. Känns inget kul att bidra till forumet då.
Jag förstår precis vad du menar, det är inte kul att bli oförtjänt påhoppad. Ditt första inlägg är ju jättebra.

(Jag sökte förresten i SAOB och det står tyvärr ingen passande definition på just det ordet där. Det är många år sedan jag själv läste hållfasthets- och materiallära så själv vågar jag mig inte på en förklaring. Frivilliga?)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000