Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 16:30:19
|
japp.. Man skall ha säkerhet till max är min paroll.. och dubbel är bättre än enkel...Säkerhet...
Sen det där med "kännslan" att ha svetsat saker till max tilltalar en raggare självklart...
"några "wannabityper" av motorintreserade har ju fyror.. DVS enkel säkerhet.. Vi åker V åttor för dubbel säkerhet.och en herrans massa mer öronnjutande...
Så detta sätt gör ju tydliga förbättringar inom motorlyssnandet.. Så även hifi..
Men En fyra på en hoj låter ju skräp mot en tvåa ...där är undantaget som bekräftar regeln för tvivlarna som TROR jag har fel..
Nu vet alla jag har "rätt"..besserwisser? Jag? dumheter.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 19:02:48
|
Japp, vi har ju sett skinnvästen. :) |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/03/15 : 19:05:49
|
Å munderingen med morronrock å yxa!! |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/03/16 : 00:14:24
|
Hur är det med krimpning och oxidering? Jag trodde i min enfald att lödning skulle vara bättre för att slippa oxid, och därmed vara bättre, men lödning har tydligen andra negativa inverkningar? |
J. Ullberg |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2006/03/16 : 00:53:47
|
Rätt utförd är en crimp gastät så det blir inga problem med oxidering.
Lödning är inget problem heller så länge det är korrekt gjort. Att det skulle ha några negativa inverkningar är mest en myt, titta i era apparater som är fulla av lödningar.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2006/03/16 : 01:04:51
|
quote: Knoppen: Spadar tycker jag inte är lika bra eftersom anslutningar ser så olika ut hos apparater och dessa sällan passar. De är även platta vilket gör det svårt att få ett verkligt högt yttryck. Detta gör det svårt att dra åt och de kan lossna av sig själva och bli glappiga om någon t.ex. råkar snubbla i sladden utan att märka det.
WBT,s spadar har 4 små knoppar (ursäkta skämtet) 2 st på vardera benet av spadarna och det är bara den lilla ytan av dessa små utbuktningar som är i kontakt vilket ger ett mycket högt och bra yttryck. Som är dessutom byggda av 3 skikt - ett skikt för ledarmetallen, ett mellanliggande av fjädrande gummimaterial och ett metallskikt på den andra sidan. Detta gör att dom inte släpper så for man råkar nudda vid kablarna, vilket mycket riktigt händer med helt platta "vanliga" metallspadar.
quote: Knoppen: Sedan finns det skruvbananer att skruva fast på kablar. Dessa tycker jag inte om eftersom de är ofta svåra att skruva åt hårt.Dessutom är de ofta helt guldpläterade vilket är helt vansinnigt eftersom det drastiskt ökar risken för kortslutning som vissa (i och för sig felkonstruerade) förstärkare inte mår så bra av (rökutveckling).
Varför skulle guldpläterade kontakter öka risken för kortslutning i förstärkaren?
quote: Buggsson: Hur är det med krimpning och oxidering? Jag trodde i min enfald att lödning skulle vara bättre för att slippa oxid, och därmed vara bättre, men lödning har tydligen andra negativa inverkningar?
Det finns för och nackdelar med både crimpning och lödning, men rätt utförda med bra material så kan bägge vara bra. Att göra bägge och är inte bra för det ljudmässiga resultatet och kan tom. ge en sämre hållfasthet med mångkardelig kabel. Vad det gäller crimpning och oxidering, så har WBT crimpar i olika storlekar som är förgyllda och då slipper man oxidering.
WBT,s crimpar är avsedda att användas i WBT,s spadar och banankontakter, men går alldeles utmärkt att använda direkt som pinnar om förstärkaren och eller högtalarna har kontakter som kan ta detta.
|
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/03/16 : 11:00:30
|
quote: Varför skulle guldpläterade kontakter öka risken för kortslutning i förstärkaren?
Jag tror Knoppen syftar på sådana kontakter som består av stora oisolerade metallshok som är guldpläterade. Att de är guldpläterade spelar naturligtvis ingen roll för kortslutsningsrisen. |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/03/16 : 12:45:58
|
Jorma, precis sådana bananer som Marens beskriver var det jag menar.
Angående WBT så tycker jag de har anammat problematiken med "spadar"/"gafflar" på ett mycket bra sätt.
Möjligtvis är nackdelen med spadar/gafflar generellt att de inte passar i samtliga förstärkare. T.ex. hembioförstärkare har ofta bara ett hål att stoppa i en skalad högtalarkabel i, eller så får man pilla bort små plastlock som täcker över bananhonan. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2006/03/16 : 21:03:45
|
OK, då är jag med Knoppen. Lite felformulerat bara och det som du skrev var inte det du menade |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 02:18:25
|
Korrekt utförd lödning, hur kan man lära sig denna ädla konst? Finns det någon rekommenderad läsning så man kan få lite teori innan man börjar försöka praktisera? |
J. Ullberg |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 10:31:58
|
Jorma, det är nog mer av en tolkningsfråga om budskapet eventuellt framstår som obegripligt. Notera att jag skrev att somliga banankontakter är "helt guldpläterade", vilket jag anser beskriver vad banakontakter av nedanstående typ är:
Alltså dylika banakontakter jag menar kan vara olämpliga att använda om förstärkaren inte har bra skydd mot kortslutning, då det är lätt hänt att plus och minusledarna får kontakt med varandra. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 11:05:55
|
Nästan som att de är gjorda för maxiaml kortslutningsrisk. Det räcker ju med att kabeln dras ut så slår kontakterna ihop. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 14:09:35
|
dom där sista bananerna tillför dessutom massa "elaka" saker i ljudet.. Ej att förglömma.... Jag glömde sådana i högtalarsidan och letade fel LÄNGE.. rev anläggningen flera gånger på elektroniksidan. Letade ev fasfel o kollade alla kontakter,RCA och XLR osv innan jag kom på sådana satt i högtalarna.. Tog bort dom och "problemet" var puts väck..
Det lät oerhört "hårt" i mellanreg o topp...så dom är riktigt skit att ha i ett välspelande system enligt min erfarenhet.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 14:21:58
|
Yezz! Samma här !!
//W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 15:07:21
|
Jag tror om jag inte minns fel jag skrev om detta spektakel då jag höll på.. INGET hittades som var fel.Men det lät helt enkelt fördjäxxxligt. För att till sist upptäcka dessa elaka bananer i högtalarsidan..
Fattar inte hur jag kunde förbise dom och totalt glöma skräpet kvar.. Men så va det.. Så dom bananerna avråder jag ens att man använder till annat än i skräpburken där man samlar småskräp till annan användning.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 17:15:33
|
Felet kan vara det jag pratade om tidigare, kontaktdstorsion orsakat av oxidering och/eller lågt kontakttryck där man skrivar fast själva kabeln. Det är svårt att få högt tryck då man ska dra åt den lilla runda glatta skruven. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 17:28:28
|
Tror inte det.. Jag drar åt sådant dom få ggr sådant skräp används med två stora polegriper. Vilket gör dom snudd omöjliga ens få upp sedemera då sånt skall bort...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/17 : 20:16:36
|
Kan kanske den här "smörjan" göra att "problemet" med att dom där bananerna inte hörs tro
OBS. Lite skoj här så ingen far i luften |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/03/17 20:19:03 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 10:59:52
|
Funkar säkert perfekt! |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 11:50:07
|
Denna kanske annars?
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
indoles77
Member
87 Posts |
Posted - 2006/03/19 : 12:18:44
|
quote: då det är lätt hänt att plus och minusledarna får kontakt med varandra
Jag antar att du menar att de kan få kontakt medan man kopplar och inte när de väl är på plats!? Min alldeles självklara följdfråga blir då: Det spelar väl ingen roll!? Man kopplar väl alltid i avstängt, spänningslöst läge!?
EDIT: stavfel och korrektur! |
Min anläggning: XTZ 99 W2MT XTZ Class A-100 Pioneer DV-380-S SAP Cables |
Edited by - indoles77 on 2006/03/19 12:20:06 |
|
|
Topic |
|